Det(I – Am) = S3 – ۰/۰۴S2 + ۰/۰۰۶S =0
چون قسمت حقیقی تمامی ریشه­ها صفر یا مثبت است، می­توان نتیجه گرفت سیستم ناپایدار است.
در سطح هلدینگ مخابرات ایران:
=
Det(I – A) = S3 + ۰/۳۵S2 – ۰/۰۰۳S + 0/0002 =0
چون قسمت حقیقی یکی از ریشه ها مثبت است سیستم ناپایدار خواهد بود.
۴-۸- سیاست های بهبود
در صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات، هم اکنون رقابت بسیار زیادی میان بازیگران مختلف در جریان است تا هر یک بتوانند تجربه کامل­تری از استفاده محصولات و خدمات خود را در اختیار مشتریان قرار دهند. در سال­های اخیر شرکت­های OTT نظیر فیسبوک، گوگل، اسکایپ و … توانسته ­اند در زمینه ارتباط با مشتریان و ارائه سرویس­های ارتباطی مختلف، موفق­تر از اپراتورهای مخابراتی عمل نمایند. در نتیجه اپراتورهای مخابراتی برای افزایش مزیت رقابتی خود در بازار، اقدام به تحول در مدل کسب و کار خود نموده ­اند. در این خصوص، ۴ مدل کسب و کار اپراتور غیربهینه، بهینه، پایه و نسل ۲ توسط موسسات مطرح در صنعت مخابرات تعریف شده است که همه اپراتورهای مخابراتی دارای یکی از این مدل­ها می­باشند. مدل اپراتور غیربهینه، بیانگر اپراتورهای سنتی با مزیت رقابتی پایین نسبت به رقبا و کاهش سودآوری است. مدل اپراتور بهینه، بیانگر اپراتورهایی است که تمرکز خود را بر بهینه­سازی هزینه­ها و درآمدها قرار داده­اند. مدل اپراتور پایه برای شرکت­هایی به کار می­رود که اقدام به ورود به دنیای خدمات IT کرده ­اند و در آخر، اپراتورهای نسل ۲ نشان­دهنده شرکتهای بین ­المللی مطرح صنعت می­باشند که تمرکز اصلی آنها، خدمات IT بوده و به طور مستقیم با شرکت­های OTT به رقابت می­پردازند. بررسی مدل کسب و کار مخابرات ایران نمایانگر بهینه­سازی هزینه­ها و درآمدها توام با افزایش سرمایه گذاری در خدمات IT و ارزش افزوده است. به عبارت دیگر انتقال از وضعیت غیربهینه به وضعیت بهینه و پایه از اولویت­های این شرکت می­باشد. نتایج شبیه­سازی و مدل­سازی ریاضی نیز وضعیت غیربهینه حاکم بر شرکت و در واقع مسئله پژوهش را تائید نمودند.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در راستای بهبود عملکرد شرکت و انتقال از وضعیت غیربهینه به وضعیت بهینه و پایه و در واقع حل مسئله پژوهش سناریوهای زیر پیشنهاد می‌‌شود که مورد تایید خبرگان شرکت نیز واقع شد.
۴-۸-۱- افزایش ظرفیت ارائه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه
همانطور که در طرح مسئله پژوهش مطرح شد، مهمترین چالشی که شرکت مخابرات ایران در طی سالهای گذشه با آن مواجه بوده و مطابق نتایج شبیه­سازی در سالهای آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت روند نزولی درآمد هر مشتری تلفن همراه می باشد. مدل شبیه­سازی و نتایج آن نشان می دهد که درآمد شرکت مخابرات ایران از تلفن همراه از دو بخش تشکیل می­ شود. بخش عمده آن که تاکنون مورد توجه بوده و احتمالا در آینده نیز این سیاست ادامه خواهد یافت درآمد حاصل از مکالمات تلفن همراه می­باشد. نتایج شبیه­سازی نشان می­دهد که درآمد شرکت از این محل در حال کاهش است. بخش دوم درآمد تلفن همراه درآمدهای ارزش افزوده شامل پیام­های صوتی، تصویری و اینترنت همراه می­باشد. نتایج شبیه­سازی نشان­دهنده روند افزایش درآمد حاصل از این بخش می­باشد. نتایج شبیه­سازی نشان­دهنده روند نزولی برآیند این دو بخش می­باشد. نتایج حاصل از بحث مدلسازی ریاضی نیز این روند را تایید می­ کند و به همین دلیل نیز سیستم در این بخش ناپایدار خواهد بود. لازم به ذکر است که هم اکنون شرکت مخابرات از ۱۰ درصد ظرفیت موجود نیز ارائه خدمات ارزش افزوده در این بخش استفاده می­نماید. جهت حل این مسئله شرکت می­بایست از ظرفیت بیشتری جهت ارائه این خدمات استفاده نماید. در شکل­های ۴-۱۱۷ تا ۴-۱۱۹ TCI نشان­دهنده ادامه سیاست فعلی، ۱TCI نشان­دهنده وضعیت هر شاخص در صورتی که شرکت از ۵۰ درصد ظرفیت خود در ارائه خدمات استفاده نماید و ۲TCI نشان دهنده وضعیتی است که شرکت از تمام ظرفیت خود در این بخش استفاده نماید. این شکل­ها تغییر مثبت در شاخص­ های درآمد هر مشتری، درآمد کل و حاشیه سود شرکت در این بخش را در اثر اجرای این سیاست نشان می­ دهند.

شکل ۴-۱۱۷- مقایسه شاخص درآمد هر مشتری تلفن همراه شکل ۴-۱۱۸- مقایسه شاخص حاشیه سود تلفن همراه بر اساس سیاست فعلی و پیشنهادی در خدمات ارزش افزوده بر اساس سیاست فعلی و پیشنهادی در خدمات ارزش افزوده

شکل ۴-۱۱۹- مقایسه شاخص حاشیه سود تلفن همراه
بر اساس سیاست فعلی و پیشنهادی در خدمات ارزش افزوده
۴-۸-۲- افزایش سرمایه گذاری در تامین منابع در بخش دیتا
شکل­های ۴-۱۲۰ تا ۴-۱۲۲ نسبت حاشیه سود حاصل از بخش­های مختلف به سرمایه ­گذاری انجام شده در آن بخش­ها نشان داده شده است. ملاحظه می­ شود که مقدار این نسبت و روند رشد آن در خدمات دیتا نسبت به تلفن همراه و تلفن ثابت بیشتر می­باشد. بنابراین شرکت می ­تواند با سرمایه ­گذاری کمتری در این بخش سود بیشتری را کسب نماید.

شکل ۴-۱۲۰- نسبت حاشیه سود تلفن همراه شکل ۴-۱۲۱- نسبت حاشیه سود دیتا
به سرمایه ­گذاری عملیاتی به سرمایه ­گذاری عملیاتی

شکل۴-۱۲۲- نسبت حاشیه سود تلفن ثابت به سرمایه ­گذاری عملیاتی
از آنجایی که تامین ارتباط دیتا به مشتریان از طریق زیرساخت­های تلفن ثابت امکان پذیر است مقدار این سرمایه ­گذاری تا جایی می ­تواند ادامه یابد که ضریب نفوذ دیتا برابر با ضریب نفوذ تلفن ثابت شود. با بررسی به عمل آمده از نتایج شبیه­سازی حداکثر افزایش سرمایه ­گذاری در این بخش می ­تواند به میزان ۵/۵ درصد مقدار فعلی باشد. اجرای این سیاست به میزان قابل ملاحظه­ای تعداد مشتریان، درآمد و حاشیه سود را افزایش خواهد داد. لازم به ذکر است که افزایش میزان سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات، باعث افزایش شاخص­ های ظرفیت شبکه، تعداد مشتریان، رضایت مشتری و کاهش زمان تحویل محصول می­ شود. تاثیر اجرای این سیاست در شکل­های ۴-۱۲۳ تا ۴-۱۲۷ نشان داده شده است.

شکل ۴-۱۲۳- مقایسه سرمایه ­گذاری عملیاتی دیتا بر اساس شکل ۴-۱۲۴- مقایسه شاخص حاشیه سود دیتا
سیاست فعلی و پیشنهادی در میزان سرمایه گذاری بر اساس سیاست فعلی و پیشنهادی در میزان سرمایه گذاری

شکل ۴-۱۲۵- مقایسه تعداد مشتریان دیتا بر اساس شکل ۴-۱۲۶- مقایسه درآمد دیتا بر اساس
سیاست فعلی و پیشنهادی در میزان سرمایه ­گذاری سیاست فعلی و پیشنهادی در میزان سرمایه گذاری

شکل۴-۱۲۷- مقایسه ضریب نفوذ دیتا بر اساس سیاست فعلی و پیشنهادی در میزان سرمایه ­گذاری
۴-۸-۳- افزایش بهره­وری ظرفیت تلفن ثابت
در بخش تلفن ثابت بر خلاف تلفن همراه روند درآمد سرانه هر خط آن رو به افزایش است. بنابراین شرکت جهت افزایش درآمد خود از این بخش می تواند در جهت استفاده بهینه از ظرفیت و افزایش تعداد مشتریان خود اقدام نماید. با توجه به شکل ۴-۹۰ این فصل، در این بخش، شرکت از حداکثر ۸۵% ظرفیت موجود جهت خدمات دهی به مشتریان استفاده می کند. این در حالی است که ضریب نفوذ شرکت در طول دوره شبیه سازی بین ۴۳% تا ۷۵% است که این نشان دهنده تقاضای بالقوه بازار جهت این محصول می باشد. بنابراین شرکت می تواند با افزایش فعالیت های بازاریابی و فروش، بهره ­برداری از ظرفیت را به ۹۰% افزایش دهد. با اجرای این سیاست به تعداد مشتریان شرکت و به دنبال آن درآمد و حاشیه سود حاصل افزوده خواهد شد. نمودارهای ۴-۱۲۸ و ۴-۱۳۰ روند افزایش این سه شاخص را در اثر اجرای این سیاست نشان می­ دهند.
شکل ۴-۱۲۸- مقایسه شاخص تعداد مشتریان تلفن ثابت شکل ۴-۱۲۹- مقایسه شاخص حاشیه سود تلفن ثابت
بر اساس سیاست فعلی و پیشنهادی در میزان بهره­وری ظرفیت بر اساس سیاست فعلی و پیشنهادی در میزان بهره­وری ظرفیت

شکل ۴-۱۳۰- مقایسه شاخص درآمد تلفن ثابت بر اساس سیاست فعلی و پیشنهادی در میزان بهره­وری ظرفیت
۴-۸-۴- سیاست ترکیبی
این سیاست ترکیبی از سیاست­های سه­گانه قبلی است. در این سیاست شرکت مخابرات ایران می ­تواند از ظرفیت ارزش افزوده تلفن همراه، سرمایه ­گذاری بیشتر در تامین منابع دیتا و افزایش بهره­وری ظرفیت تلفن ثابت به طور همزمان بهره بگیرد. تاثیر این سیاست را می­بایست در خروجی شرکت هلدینگ مورد بررسی قرار داد.

شکل ۴-۱۳۱- مقایسه شاخص درآمد هلدینگ شکل ۴-۱۳۲- مقایسه شاخص حاشیه سود هلدینگ
بر اساس سیاست فعلی و پیشنهادی بر اساس سیاست فعلی و پیشنهادی

شکل ۴-۱۳۳- مقایسه شاخص سرمایه ­گذاری در خرید بر اساس سیاست فعلی و پیشنهادی
شکل شماره ۴-۱۳۳ میزان افزایش سرمایه ­گذاری در تامین منابع یا به عبارتی ورودی سیستم در اثر سیاست فعلی و سیاست ترکیبی را نشان می­دهد. شکل های شماره ۴-۱۳۱ و ۴-۱۳۲ نیز شاخص­ های خروجی سیستم یعنی درآمد و حاشیه سود در سطح هلدینگ را نشان می­ دهند.
۴-۹- مدلسازی ریاضی سیاست­ها
پس از ارائه سیاست­های فوق در این بخش به تاثیر هر کدام از سیاست­ها بر وضعیت سیستم پرداخته می­ شود. در واقع در این بخش به مدلسازی ریاضی سیاست­های پیشنهادی و بررسی رفتار سیستم در اثر اجرای سیاست­ها مطابق مراحل مدلسازی ریاضی پرداخته خواهد شد.
۴-۹-۱- تابع خودهمبستگی ورودیها و خروجی های سیستم در اثر اجرای سیاست­ها
ضرایب جدول ۴-۱۲ نشان­دهنده ضرایب خودهمبستگی ورودی­های زنجیره تامین در اثر اجرای سیاست­های مختلف در شرکت هلدینگ مخابرات ایران و شرکت­های زیرمجموعه است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...