پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
ب) چه رابطهای میان رویدادهای وجود دارد؟
ج) وضعیت موجود چگونه است؟
تحقیق پیمایشی را بر حسب حجم جامعه مورد مطالعه میتوان به تحقیق پیمایشی مقیاس کوچک یا در مقیاسی بزرگ نام نهاد. برخی از نویسندگان از جمله بورگ وگال۱ (۱۹۸۹) تحقیقات تحولی را زیر مجموعه ای از تحقیقات پیمایشی دانسته اند، در حالی که برخی دیگر (ROBERT ,1984 ,COHEN AND MANION 1989 ISSAC AND MICHAEL 1990)؛ تحقیقات تحولی را زیر مجموعه ای از تحقیقات توصیفی محسوب می کنند. بورگ و گال (۱۹۸۹) تحقیق پیمایشی را به سه دسته بهشرح زیر تقسیم می کنند: الف) روش مقطعی[۲۷۹]، ب) روش طولی[۲۸۰]، ج) روش دلفی[۲۸۱].
الف) روش مقطعی: بهمنظور گردآوری داده ها درباره یک یا چند صفت در یک مقطع از زمان (یک روز، یک هفته، یک ماه)، از طریق نمونه گیری از جامعه انجام می شود. اینگونه پژوهش به توصیف جامعه بر اساس یک یا چند متغیر می پردازد.
ب) روش طولی: در بررسیهای پیمایشی طولی، داده ها در طول زمان و یا بهعبارت دیگر در زمانهای مختلف گردآوری می شود، تا تغییرات بر حسب زمان بررسیشده و به رابـطه این متغیرها از نظر تغییرات در طول زمان پی برده شود. سه نوع بررسی طولی را میتوان مورد بررسی قرار داد:
– بررسی روند فرآیندها؛
– بررسی یک گروه ویژه (یک گروه سنی یا گروه هم دوره)؛
– بررسی یک گروه منتخب؛
ج) روش دلفی: زمانی که بخواهیم درباره اتفاقنظر یک جمع صاحبنظر درباره یک موضوع خاص به بررسی بپردازیم، از روش دلفی استفاده می شود (دلاور، ۱۳۸۳).
۲-۳ پرسشهای تحقیق
الف) پرسش اصلی
۱- مدل مناسب مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی چیست؟
ب) پرسشهای فرعی
۱- ابعاد مدیریت کیفیت خدمات راهور کدامند؟
۲- مؤلفه های مدیریت کیفیت خدمات راهور کدامند؟
۳-۳ هدفهای تحقیق
۱- ارائه مدل مناسب برای مدیریت کیفیت خدمات در راهنمایی و رانندگی ناجا.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲- تعیین ابعاد مدیریت کیفیت خدمات در راهنمایی و رانندگی.
۳- تعیین مؤلفه های مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی.
۴-۳ نقشه راه تحقیق
مراحل تحقیق به اختصار بهترتیب شکل (۱-۳) میباشد.
شکل ۱-۳: نقشه راه تحقیق
۵-۳ جامعه آماری و نمونه آماری
جامعه، مجموعه ای از اعضای حقیقی یا فرضی است که حداقل دارای یک ویژگی مشترک هستند و از قدمت و بقـای حقیقی و حقـوقی برخوردارند. در پژوهـش، مفهوم جامعه به کلـیه افرادی اطلاق میشـود که عمـل تعمیمپذیری در مورد آنها صورت میگیرد (دلاور، ۱۳۸۳). جامعه آماری در این تحقیق شامل: کلیه کارکنان پایور راهنمایی و رانندگی که در ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با شهروندان (مشتریان) میباشند و در مدت انجام این پژوهش در سازمان راهور ناجا و راهور تهران بزرگ، مشغول به خدمت هستند (آمار جامعه آماری به لحاظ داشتن طبقه بندی محرمانه نوشته نشد).
– جامعه نمونه و شیوه نمونه گیری
نمونه آماری در این تحقیق عبارتند از: یک نفر از کارکنان پایور پلیس راهور ناجا و تهران بزرگ در هر درجه یا مقام که در ارتباط مستقیم و یا غیرمستقیم در ارائه خدمات راهنمایی به شهروندان میباشد. نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده و حجم نمونه با روش کوکران ۲۰۰ نفر محاسبه گردید.
– جامعه خبرگان سازمانی
جامعه خبرگان سازمانی در این تحقیق شامل: کلیه مدیران ارشد، میانی، مدیران دوایر، مدیران شعب راهور ناجا که در ارتباط مستقیم با شهروندان (مشتریان) بودند، تعداد افراد جامعه آماری خبرگان ۴۷ نفر میباشند. پس از کسر مدیران غیرمرتبط (منظور از مدیران غیرمرتبط، مدیران اداری و پشتیبانی و واحدهایی هستند که در ارتباط مستقیم با مشتریان راهور نمیباشند)، به تعداد ۲۰ نفر به صورت گزینشی (نمونه تئوریکی) بر اساس تخصص و تجربه خدمتی و جایگاه شغلی انتخاب شدند.
محل اجرای تحقیق پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا واقع در تهران بزرگراه شیخ فضل ا… شهرک آزمایش و همچنین پلیس راهور تهران بزرگ واقع در خیابان آزادی میباشد. پلیس راهور ناجا علاوه بر تهران به کل کشور نیز خدمات راهنمایی و رانندگی میدهد. از لحاظ زمانی این تحقیق در سال ۹۳-۹۲ انجام گرفت.
۶-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
وقتی سخن از تجزیه و تحلیل داده ها بهمیان می آید، این تصور حاصل می شود که تجزیه و تحلیل داده ها تنها به شیوه آماری مدنظر است، در صورتی که چنین نیست و تجزیه و تحلیل به شیوه آماری فقط یکی از طرق مهم تجزیه و تحلیل است که برای تحقیقات دادههایی بهکار میرود که جنبه آماری داشته باشد. تحقیقات فراوانی وجود دارد که فاقد جنبه آماری بوده و عمدتاً متکی به اسناد و مدارک و شهود و ادراک و تحلیل عقلانی است. اینگونه تحقیقات نیز از فرایند کامل تحقیق علمی تبعیت نموده، دارای مرحله تجزیه و تحلیل است. بنابراین چون تحلیل داده های کیفی را نمی توان با روش کمی و آماری انجام داد، باید از روشهای مناسب کیفی استفاده نمود (حافظنیا، ۱۳۸۱، ۱۹۸). روش تجزیه و تحلیل در این تحقیق به صورت کمی و کیفی خواهد بود. برای شناخت بیشتر در اینجا دو روش تجزیه و تحلیل کیفی و کمی مورد بررسی و تبیین قرار میگیرد:
۱-۶-۳ شیوه تجزیه و تحلیل کیفی
چون داده های بسیاری از تحقیقات علمی کمی نبوده از جنبه آماری برخوردار نیستند، معیار و مبنای دیگری غیر از روشهای آماری میبایست بهعنوان روش تجزیه و تحلیل آنها بهکار گرفته شود. این مبنا و معیار در تجزیه و تحلیلهای کیفی مشخصاً عقل، منطق، تفکر و استدلال است. یعنی محقق با بهره گرفتن از عقل و منطق و غور و اندیشه باید اسناد و مدارک را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده، حقیقت و واقعیت را کشف و درباره فرضیه ها اظهارنظر نماید. البته استدلال عقلانی، منطق و تفکر معیارهایی نیستند که تنها بهکار تحقیقات کیفی بیایند؛ بلکه در هر نوع تحقیق علمی بهکار میروند و محقق ناگزیر است روشها و نتایج حاصله را با آنها محک بزند و اگر احساس کند روش آماری نتیجهای داده که با عقل و منطق جور در نمیآید، باید نتایج روش آماری را کنار گذاشته به عقل و منطق بها بدهد، زیرا تجزیه و تحلیل، ترکیب و تجرید و تعمیم کار عقل است.
۲-۶-۳ شیوه تجزیه و تحلیل کمی
این شیوه که به روش تجزیه و تحلیل آماری نیز شهرت دارد، در مورد تحقیقات و داده های کمی بهکار میرود. در تحقیقات علوم انسانی روز به روز روشهای کمی توسعه مییابند و محققین سعی می کنند پدیده ها، متغیرها، ویژگیها، ارزشها و باورها را اندازه گیری و کمی نمایند. از اینرو، روشهای آماری برای تجزیه و تحلیل آنها ضرورت پیدا می کند. استفاده از روشهای آماری با توجه به نوع و روش تحقـیق و هدف محـقق تفاوت می کند و از روشهای ساده و اولیه آماری تا روشهای پیچیده را شامل می شود. نوع مقیاس اندازه گیری نیز در انتخاب روش آماری مناسب تأثیر دارد. استفاده از روشهای آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی انجام میگیرد.
الف) تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار توصیفی: آمار توصیفی را عمدتاً مفاهیمی از قبیل جدول توزیع فراوانی و نسبتهای توزیع، نمایش هندسی و تصویری توزیع، اندازه های گرایش به مرکز، اندازه های پراکندگی و نظایر آن تشکیل میدهد. آمار توصیفی برای تبیین وضعیت پدیده یا مسـأله یا موضوع مورد مطالعه مورد استفاده قرار میگیرد، یا در واقع ویژگیهای موضوع مورد مطالعه به زبان آمار تصویر و توصیف میگردد.
ب) تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار استنباطی: در تحلیلهای آمار استنباطی همواره نظر بر این است که نتایج حاصل از مطالعه گروه کوچکی به نام نمونه، چگونه به گروه بزرگتری به نام جامعه تعمیم داده می شود (حافظنیا، ۱۳۸۱، ۲۰۸).
همانطور که گفته شد، روش تحلیل در این تحقیق کیفی و کمی خواهد بود. در روش تحلیل کیفی، با توجه به ادبیات موضوع تحقیق عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات راهور با نظر خبرگان سازمانی، به کمک روشهای تحلیل مناسب طرح گردآوری داده ها تحلیل مینمائیم. در مرحله بعدی با تحلیل کمی به شیوه تحلیل عاملی تأییدی ابـعاد مدل مورد آزمون قرار میگیرند. روش طراحی گردآوری داده ها، الگوی آماری تحلیل آن و نتیجه گیری درباره فرضیات یا سؤالات تحقیق بر مبنای مدل زیر (شکل ۲-۳) انجام می شود.
– مدل روش تحلیل داده ها
شکل ۲-۳: مدل روش تحلیل داده ها
۷-۳ روش گردآوری داده ها و ابزارهای اندازه گیری پژوهش
در این تحقیق با دو شیوه مطالعات میدانی (پیمایشی) و روش اسنادی (کتابخانهای) برای گردآوری داده ها استفاده می شود. در بخش مطالعه اسنادی از کتب و مجلات تخصصی مدیریت کیفیت و سایر منابع نشریات معتبر تخصصی و جستجوی اینترنتی مرتبط با موضوع راهنمایی و رانندگی استفاده میگردد. در بخش مطالعات میدانی با حضور در مکان جامعه آماری از ابزار مشاهده و پرسشنامه و همچنین اسناد و مدارک تخصصی سازمانی استفاده می شود. پرَسشنامه پژوهش حاضر توسط محقق با الهام از پرسشنامه های موجود مدلهای سنجش ابعاد کیفیت خدمات ساخته شده است، بدینصورت که محقق با در نظر گرفتن حساسیت موضوع تحقیق در جامعه موردنظر و توجه به نیازها، ارزشها و شرایط خاص محیط تحقیق (راهور) برای سنجش ابعـاد کیفیت برگرفته از مدل مفهومی تحقیق و ادبیات موضوع (جدول ۱۲-۲، ابعـاد انتخابی) مؤلفه هایی برای سنجش هر یک از ابعاد در غالب پرسشنامه طراحی نموده است. پرسشنامه ساخته شده، بر اساس روشهایی روانسنجی گردید که در ادامه روش ساخت ابزار و ویژگیهای روانسنجی ابزار (روایی و پایایی) آورده شده است.
– روش ساخت ابزار
روش ساخت ابزار بدینصورت بوده است که محقق با تکیه بر مدلهای مدیریت کیفیت در ادبیات تحقیق و تجارب خود در زمینه موضوع پژوهش و همچنین مطالعه پیشینه و سایر پژوهشهای مرتبط، ابتدا اقدام به شناسایی ابعاد کیفیت خدمات نموده است و سپس برای هر کدام از ابعاد کیفیت با الهام از پرسشنامه های مرتبط مدل مربوطه پس از بومی نمودن (مطابق با ارزشهای جامعه و سازمان راهور) تعدادی سؤال طراحی کرد. پس از طراحی پرسشنامه اولیه، آن را جهت بررسی روایی صوری و محتوایی ابزار، در اختیار تعدادی از متخصصان امر قرار گرفت. بعد از بررسی روایی محتوایی، محقق بهمنظور شناسایی و بررسی ویژگیهای کیفی و آماری سؤالات و به طور دقیقتر بررسی قابلیت فهم، حذف یا اصلاح سؤالات نامناسب و شناسایی مشکلات احتمالی در مرحله نهایی اجرای ابزار پژوهش، اقدام به اجرای مقدماتی یا پایلوت[۲۸۲] کرد و در نهایت پس از حذف یا اصلاح سؤالات نامناسب، ابزار نهایی جهت اجرا بر روی جامعه موردنظر آماده شد. در این پژوهش ابزار اندازهگیری هر یک از گویهها مقیاس لیکرت میباشد. هر گویه به صورت پنج قسمت مساوی (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) توسط محقق طراحی شده است.
۸-۳ روش تحلیل آماری داده های پرسشنامه
پس از آنکه داده های آماری بوسیله گردآوری (پرسشنامه) جمعآوری گردید. برای آزمون هر یک از ابعاد کیفیت از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. مراحل اجرای تحلیل عاملی متضمن چهار مرحله عمده است. این چهار مرحله عبارتند از:
۱- انتخاب ابعادی از مدیریت کیفیت خدمات از مدلهای کیفیت موجود در مدل مفهومی تحقیق بهعنوان متغیرهایی برای تحلیل عامل؛
۲- استخراج مجموعه ای از عوامل مقدماتی (ابعاد مدیریت کیفیت خدمات)؛
۳- استخراج مجموعه عوامل نهایی مدیریت کیفیت خدمات راهور با انتخاب و چرخش عاملها برای سادهتر ساختن و قابل فهم کردن ساختار عاملی؛
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 01:35:00 ق.ظ ]
|