3-1مقدمه:
تحقیق به عنوان یک جستجو یا بررسی سازمان یافته ،منظم ،متکی به داده ها ،نقادانه و علمی در زمینه یک مشکل ویژه تعریف می شود که با هدف پاسخگویی یا راه حل یابی در مورد مساله ای در محیط کاری صورت می گیرد .مجموعه فرآیندی را که سعی می کنیم توسط آن مشکلات را حل نماییم تحقیق می گویند. در حقیقت تحقیق اطلاعاتی را برای مدیران فرآهم می کند تا بتوانند بر پایه آن تصمیم بگیرند و مشکلات را برطرف نمایند.(خاکی،1382)

بدین منظور برای انجام تحقیق مذکور در این فصل برای پاسخگویی به سوالات تحقیق ،براساس آنچه در فصول قبل تعریف ،شناسایی و گردآوری گردیده است، به موضوعاتی همچون نوع و روش پژوهش ،معرفی جامعه آماری نمونه گیری ابزار و روش گرد آوری داده ها،روایی و پایایی پرسشنامه شیوه تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته می شود همچنین جامعه آماری به تفضیل توصیف و معرفی می شود.
3-2نوع تحقیق:
پژوهش فعالیتی است دقیق ،منظم ،و منطقی برای کشف حقایق ،دستیابی به دانش نو، تصمیم گیری درست و حل مسائل (خلیلی شورینی ،1390)
براساس هدف تحقیقات علمی به سه گروه زیر تقسیم می شوند: (احمدی و همکاران ،1392)
تحقیق بنیادی[9]
تحقیق کاربردی[10]
تحقیق عملی یا توسعه ای[11]
با توجه به اینکه پژوهش حاضر تحقیق کاربردی است به تعریف این این تحقیق می پردازیم:
تحقیق کاربردی:هدف تحقیقات کاربردی ، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است(سرمد و همکاران ،1390) این تحقیقات با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندیهای بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها ،روش ها ، اشیا و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرند (احمدی و همکاران ،1392)
تحقیق حاضر از آن جهت کاربردی است که در آن پژوهشگر به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توان مالی تامین کنندگان در صنعت شوینده می پردازد. و زمینه را برای بهبود وضعیت تامین کنندگان فراهم می کند .
3-3روش تحقیق :
روش، اساس دانش است .روش ذات علم است و تولید دانش جز با احراز روش های درست ممکن نیست و اساسا روش تحقیق و نحوه انتخاب آن در هر پژوهش بسیار اهمیت دارد (خلیلی شورینی،1390) منظور از روش تحقیق شیوه جستجو و گردآوری اطلاعات لازم در خصوص موضوع تحقیق و نیز تدبیرورزی بر روی آن اطلاعات می باشد .روش تحقیق مجموعه ای از قواعد ،ابزارها و راه های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها ،کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.(خاکی ،1382) تحقیق براساس روش و ماهیت به روش های تاریخی [12]، توصیفی[13]، تحقیق تداومی یا مقطعی[14] ، تحقیق همبستگی[15]،تحقیق علی یا پس از وقوع[16] ، تحقیق تجربی[17] ،تحقیق پیمایشی [18]تقسیم می شود (احمدی و همکاران ،1392)
تحقیق از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات ،توصیفی می باشد بنابراین توضیح مختصری راجع به این شیوه داده می شود:
تحقیق توصیفی:هدف پژوهشگر از انجام این نمونه از پژوهش ها ،توصیف عینی ،واقعی ،و منظم یک پدیده و رویداد می باشد .به سخن دیگر محقق تلاش دارد تا آن چه را هست دور از هرگونه استنتاج ذهنی گزارش دهد . (احمدی و همکاران ،1392)
در شکل (3-1) به فرایند کلی روش انجام تحقیق اشاره شده است :
موضوع و سوال اولیه تحقیق
مرور و مطالعه منابع کتابخانه ای و پژوهشی
بیان مسئله و شکل گیری سوالات تحقیق
شناسایی شاخص های موثر بر توان مالی تامین کنندگان در صنایع شوینده
غربال سازی شاخص ها توسط خبرگان
تعیین شدت تاثیرشاخص ها بر توان مالی
اولویت بندی تامین کنندگان
تعیین علت معلولی معیارها و رسم نمودارCRM برای معیارهای اصلی
نمودار (3-1) مروری بر سیر انجام پژوهش
3-4قلمرو تحقیق:
3-4-1قلمرو مکانی:
جهت انجام این تحقیق ،شرکت پاک وش و تولی پرس به عنوان جامعه آماری . خبرگان و کارشناسان به عنوان واحد تحلیل آماری انتخاب گردیده است.
3-4-2قلمرو زمانی تحقیق:
قلمرو زمانی تحقیق مقطع کنونی در نظر گرفته شده است.
3-4-3قلمرو موضوعی تحقیق:
در این تحقیق عوامل موثر بر افزایش توان مالی با بهره گرفتن از روش کتابخانه ای شناسایی و با بهره گرفتن از روش دیمتل فازی [19]ساختار و شدت اثر شاخص ها مشخص می شود و در نهایت با بهره گرفتن از تکنیک تصمیم گیری ویکورفازی[20] شاخصها اولویت بندی می گردد.
3-5روش گردآوری داده ها یا شیوه گردآوری داده ها :
در این پژوهش براساس نیاز از دو روش گردآوری اطلاعات استفاده شده است :
روش کتابخانه ای تخصصی: روش گردآوری اطلاعات در مورد پیشینه و ادبیات تحقیق از روش تحلیل محتوای مقالات ،پایان نامه ها و کتب موجود در کتابخانه وسایت علمی
روش میدانی: ابزارهای روش میدانی عبارت است از :مشاهده ،مصاحبه ،پرسش نامه ، نظرسنجی ،پیمایش ،تکنیک دلفی ،تحلیل محتوا ،طوفان مغزها و فن گروه اسمی (خلیلی شورینی ،1390) که در این تحقیق برای جمع آوری داده و اطلاعات مورد نیاز از تحلیل محتوا ، پرسشنامه و استفاده از نظرات خبرگان استفاده شده است .
3-6ابزارهای گردآوری اطلاعات:
منظور از ابزارهای گرد آوری اطلاعات ،ساختن ابزارهایی است که بتوانند اطلاعاتی را که شاخص های فرضیه یا سوال پژوهش ، تجویز کرده اند را جمع آوری یا تولید نمایند (جوانمرد ،1388)
با توجه به روش های گردآوری داده ابزارهای مورد استفاده در روش میدانی پرسشنامه به منظور پیمایش از خبرگان و در روش کتابخانه تخصصی استفاده از کتابهای علمی و تخصصی ،مقالات علمی داخلی و خارجی ،پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری و سایت های آکادمیک اینترنتی انتخاب گردیده است.
3-7جامعه و نمونه پژوهش:
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحد هایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. (سرمد و همکاران ،1390)در پژوهش حاضر، جامعه آماری شرکت پاک وش از صنایع شوینده است و به جای تعریف نمونه آماری ،از روش نظر سنجی از جامعه خبرگان استفاده شده است و در پژوهش های تصمیم گیری چند معیاره و نظر سنجی از خبرگان ،آن چه مهم تر از تعداد خبرگان است سطح تخصصی آنها در موضوع مورد مطالعه است (،حمیدی و همکاران 2012)
3-8روش تجزیه و تحلیل داده ها :
در پژوهش حاضر ،به منظور شناسایی شرایط حاکم بر معیارهای اصلی و فرعی شناسایی شده و تعیین شدت تاثیر شاخص ها از روش دیمتل فازی و سپس به منظور رتبه بندی تامین کنندگان از روش ویکور فازی استفاده شده است .
از آنجایی که حل مسائل با دو روش ویکور فازی و دیمتل فازی نیازمند آگاهی و شناخت کافی پیرامون علم تصمیم گیری چند معیاره[21] و علم فازی[22] است ابتدا به تعریف و بحث پیرامون این موضوعات خواهیم پرداخت .
3-8-1تعریف تصمیم گیری :
تصمیم گیری عبارت است از جستجوی راه حل های ممکن برای انتخاب بهترین راه حل جهت ارزیابی گزینه های موجود براساس معیارهای تعریف شده برای نیل به بهترین گزینه .به عبارت دیگر عبارت است از :انتخاب بهترین راه حل های ممکن موجود .( معمارزاده ،1390)
پیش بینی ،ارزیابی و مقایسه نتایج راه حل های موجود و انتخاب قطعی یک راه حل برای رسیدن به هدف مطلوب ،تصمیم گیری نامیده می شود.تصمیم گیری جوهر اصلی مدیریت است و عمل تصمیم گیری در واقع دشوارترین و در بعضی مواقع خطرناک ترین کار هر مدی می تواند تلقی شود. (عطایی ،1389)
در دنیای امروز ،اداره امور سازمانی نمی تواند صرفا بر نبوغ و قضاوت شخصی افراد متکی باشد ، بلکه تصمیم گیری ها باید بر پایه بررسی های علمی ،اطلاعات دقیق و به موقع و بر طبق اصول و روش های مشخصی صورت گیرد.تکنیک های تصمیم گیری و استفاده از فنون تصمیم گیری ،یکی از گزینه هایی است که می تواند نقش و تاثیر به سزایی را در این راستا ایفا کند(عطایی ،1389)
در این میان ،مدل های تصمیم گیری چند معیاره در دو دهه اخیر ،مورد توجه محققین در حوزه تصمیم گیری بوده اند و این تکنیک ها مسائل مربوط به تصمیم گیری را در قالب یک ماتریس تصمیم گیری فرموله می کنند و تحلیل های لازم را روی آنها انجام می دهند(میر فخرالدینی و همکاران ،1390)
3-8-2تصمیم گیری چند معیاره گروهی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...