• گسترش امکانات زیر ساختی و تسهیلات جهت ایجاد انگیزه در بخش خصوصی
    • بکارگیری جوانان تحصیل کرده و استفاده از ایده‌های نو برای پایین بردن نرخ بیکاری در شهر کرمانشاه
    • (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

  • اگاه کردن گردشگران از طریق تبلیغات رسانه‌ای برای نگهداری از محیط زیست.

۵ – ۱۱ – ۳ – راهبردهای بازنگری یا انطباقی(WO):
این راهبرد حداقل – حداکثر سازی برای کاستن ضعف­ها و استفاده از فرصت­های موجود مورد نظر می‌باشد که عبارتند از:

  • ایجاد امکانات و تسهیلات گردشگری برای مناطق با پتانسیل بالای گردشگری
  • هماهنگ کردن برنامه‌ها و تصمیمات اداری جهت تبدیل کردن شهر کرمانشاه به عنوان قطب گردشگری
  • تهیه برنامه مدون و استراتژی برای توسعه گردشگری با کشورهای هم مرز
  • ایجاد برنامه بلند مدت و کوتاه مدت جهت تبلیغات و معرفی مناطق گردشگری
  • توسعه و بهبود تورهای توریستی و اکوتوریسمی برای جذب گردشگران
  • بهبود مدیریت‌های سازمانی و تشکیلات مردم نهاد متولی گردشگری با بهره گرفتن از افراد متخصص و کارآزموده جهت رسیدن به طرح‌های فرادست
  • تلاش جهت برقراری امنیت فرهنگی اقتصادی و اجتماعی در گردشگری
  • ایجاد اتاق‌های فکر در زمینه توسعه گردشگری با بهره گرفتن از افراد نخبه و تحصیل کرده در این زمینه
  • تلاش جهت آشنا ساختن عوام و مسئولین از عواید توسعه گردشگری
  • پرهیز از ایجاد چند دستگی در تصمیمات مدیریتی و اجرایی.

۵ – ۱۱ – ۴ – راهبردهای تدافعی (WT):
این راهبرد بر مبنای حداقل – حداقل سازی با هدف کاهش ضعف­ها برو کاهش تهدیدها است. با توجه به مطالعات صورت گرفته در مورد منطقه مورد مطالعه در ماتریس ذیل به ارائه راهبردهایی چهارگانه جهت توسعه گردشگری می­پردازیم.

  • توسعه فرهنگ مشارکت و آگاهی بخشیدن برای حفاظت از محیط زیست در مناطق حساس و بکر
  • بالا بردن شاخص‌های امنیت در مراکز تفریحی و اکوتوریسمی
  • آشنایی گردشگران با فرهنگ­ جامع میزبان جهت جلوگیری از تناقضات فرهنگی
  • بالا بردن استانداردهای خدمات و تسهیلات گردشگری هتل، کمپینگ، رستورانها و غذاخوری‌ها، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و غیره
  • بهسازی طرح­های زیبا سازی مناطق گردشگری برای جذب گردشگران به شهر کرمانشاه
  • استفاده از ساختار کوهستانی استان جهت ایجاد تله‌کابین و تفریحات مهیج در شهر کرمانشاه
  • مدیریت استفاده از خطوط ترانزیتی در همجواری با کشور عراق برای جذب گردشگر
  • تهیه طرح‌های امکان سنجی جهت توجیه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه اکوتوریسمی

۵ – ۱۲ – اولویت‌بندی استراتژی‌های توسعه اکوتوریسمی شهر کرمانشاه
فرایند انتخاب استراتژی برتر جهت برنامه‌ریزی گردشگری در مرحله اول بر اساس امتیاز وزنی عوامل چهارگانه SWOT جمع‌بندی شده که بر این اساس امتیاز وزنی عوامل شامل ۹۹/۲ = S، ۹۳/۱ = W، ۴۶/۲ = O، ۵۲/۱ = T، می­باشد. بر این اساس قوت­ها داری بیشترین امتیاز و سپس به ترتیب فرصت­ها، ضعف­ها تهدیدات قرار گرفته‌اند(نمودار ۵ – ۸).
نمودار ۵ -۸ : اولویت‌بندی عوامل چهارگانه SWOT
ماخذ: محاسبات نگارنده
در گام بعدی برای رتبه بندی استراتژی­ها با توجه به راهبردهای SO [حداکثر – حداکثر]، WO [حداقل – حداکثر]، ST [حداکثر – حداقل] WT[حداقل- حداقل] امتیاز وزنی عوامل دو به دو باهم جمع زده شده که بر این اساس ۴۵/۵ :SO ، ۳۹/۴ :WO، ۵۱/۴ :ST، ۴۵/۳ :WT می­باشد. بر این اساس راهبردهای حداکثر- حداکثر(so) و حداکثر – حداقل ST در اولویت اول اجرا قرار گرفته و بقیه راهبردها در اولویت­های بعدی قرار دارند (نمودار ۵ – ۹).
نمودار ۵ – ۹: اولویت‌بندی عوامل استراتژی جهت توسعه اکوتوریسم کرمانشاه
مأخذ: محاسبات نگارنده
با توجه به اولویت‌بندی صورت گرفته در زمینه اکوتوریسم شهر کرمانشاه و اینکه جاذبه‌های اکوتوریسمی کرمانشاه از لحاظ جاذبه­های گردشگری (۵۰ درصد ) در سطح متوسط ۱۱ درصد در وضعیت خوب و بسیار خوب و قرار دارند و ۳۹ درصد از این جاذبه‌ها در شرایط ضعیف قرار دارند، لذا نیازمند تدوین یک برنامه استراتژیک جهت توسعه اکوتوریسم می­باشد اما ارزیابی وضعیت عوامل داخلی و خارجی گردشگری استان نشان داده که آسیب‌پذیری توسعه اکوتوریسم کرمانشاه در وضعیت کنونی بالا می­باشد بنابراین در شرایط فعلی حتی با وجود پتانسیل­های گردشگری نیازمند بازنگری و ارائه سیاست­های مناسب در جهت رفع نقاط ضعف و تهدیدات با بهره گرفتن از قوت­ها و فرصت­ها سیستم می­باشد بنابراین جهت توسعه اکوتوریسم با ارزیابی عوامل داخلی و خارجی به ارائه استراتژهای چهارگانه پرداخته شد که در نهایت نیز این استراتژهای اولویت‌بندی گردیده است. لذا جهت بهره­ گیری از جاذبه­های اکوتوریسم شهر باید بر حسب نمودار(۵ – ۹) عمل نمود و با توجه به اولویت‌بندی صورت گرفته در جاذبه‌های اکوتوریسم باید استراتژی­ های موثر را پیاده نمود و جاذبه‌ای که در سطح بالاتر قرار گرفته از نظر اولویت اجرایی استراتژی­ها نیز در در اولویت بالاتر قرار گیرد (جدول ۵ – ۱۴). بر این اساس باید ابتدا در جاذبه‌های اکوتوریسمی سراب قنبر، مجموعه طاقبستان استراتژی­ های اولویت‌بندی شود (SO, ST, WO, WT).
جدول ۵ – ۱۴:ترکیب اولویت‌بندی جاذبه­های اکوتوریسمی و اولویت برنامه استراتژیکی در توسعه اکوتوریسم

اولویت استراتژیک
SWOT
وضعیت عوامل SWOT در شهر
رتبه بندی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...