نمونه تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در این زمینه به شرح زیر می باشند :
تدوین استرتژی‌های ایمنی شرکت مرینوس با بکارگیری تکنیک‌های SWOT و ANP ، ملکی ، ۱۳۸۸ : در این پژوهش ، محقق با بهره گرفتن از تکنیک SWOT-ANP برگرفته از تئوری یوکسل و داگدویرن اقدام به الویت بندی استراتژی های ایمنی شرکت مرینوس کرده است.
به کارگیری تکنیک فرایند تحلیل شبکهای درتحلیل نقاط قوت،ضعف، فرصت و تهدید (مطالعه موردی شرکت سهامی بیمه ایران) ( پریزادی و دیگران ،۱۳۸۸): مشابه پژوهش قبل، در این تحقیق ، با بهره گرفتن از تکنیک SWOT-ANP برگرفته از تئوری یوکسل و داگدویرن اقدام به الویت بندی استراتژی های شرکت سهامی بیمه ایران شده است
طراحی و تعیین استراتژی‌های مناسب برای توسعه صنایع غذایی ( شیر و صنایع لبنی) در استان سمنان با بهره گرفتن از مدل SWOT – AHP(محصولی فولادی، ۱۳۸۸) : در این پژوهش با بهره گرفتن از مدل SWOT ابتدا استراتژهایی با توجه به تهدیدها ، فرصتها ، قوتها و ضعفها تبیین می گردند و سپس با بهره گرفتن از مدل AHP ، این استراتژی ها الویت بندی می شوند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بررسی عوامل موثر بر جلب رضایت مشتریان اینترنتی و اولویت بندی آنها(علائی ، ۱۳۸۹) : در این پژوهش با اطلاع از نقاط ضعف ، قوت ، فرصتها و تهدیدهای موجود در پیاده سازی تجارت الکترونیک در ایران با در نظرگرفتن خواسته های مشتریان(VOC) ، عوامل موثر بر جلب رضایت رضایت مشتریان اینترنتی و الویت بندی آنها مورد نظر قرار گرفته است. دسترسی سریع و آسان به کالای مورد نیاز، سرعت در ثبت سفارش ، تحویل به موقع ، اعتبار و اطمینان از خدمات ارائه شده ، خدمات پس از فروش مناسب، اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح و واقعی و امنیت اطلاعات به عنوان عوامل موثر بر رضایت مشتریان در نظر گرفته شده است.
به کارگیری تحلیل شبکه ای(ANP) در تحیل سوات (SWOT) در صنعت نساجی(مطالعه موردی)( یوکسل و داگدویرن، ۲۰۰۷) : در این مقاله یوسل و داگدویرن اقدام به بررسی و رتبه‌بندی استرتژی‌های با استفاده SWOT-ANP مختلف در مورد صنعت نساجی در ترکیه می‌پردازند.
مقایسه AHP و ANP : به کارگیری تصمیم گیری های استراتژیک در یک شرکت تولیدی (علی گونر، ۲۰۱۲)
در این مقاله به مقایسه روش های AHP و ANP جهت الویت‌بندی استرتژی‌ها SWOT در یک شرکت تولیدی پرداخته می‌شود.
فصل سوم : روش‌شناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه
در این فصل ابتدا صنعت موسیقی ایران به عنوان مکانی که این تحقیق در آن انجام می شود ، معرفی شده و سپس اطلاعاتی در مورد مدل تحقیق ، روش تحقیق و روش ها و ابزارهای گردآوری داده‌ها ارائه می شود. تحقیق حاضر برای تدوین استراتژی‌های صادرات ابزار آلات موسیقی سنتی ایرانی و شناسایی درجه اولویت آنها برای اجرا از تکنیک های SWOT و ANP استفاده می کند.
۳-۲ مکان پژوهش
با توجه به گستردگی حوزه موسیقی ایرانی، منظور از محصولات موسیقایی ایرانی در این پژوهش ، سازهای سنتی ایرانی ( از جمله سنتور ، تار ، سه تار ، تمبک ، دف ، دایره ، تنبور، نی و …) و ابزارآلات جانبی این سازها(سیم ، پرده ، خرک ، پوست ، جعبه ، مضراب و….) و نیز سایر محصولات مربوط به این حوزه مانند کتاب و سی دی های آموزشی می باشد. لازم به ذکر است که دامنه این پژوهش محدود به موسیقی سنتی ایرانی است و شامل موسیقی پاپ ایرانی نمی‌گردد.
۳-۳ معرفی مدل و اجزای آن
طراحی مدل در این تحقیق به منظورتعیین و شناسایی استراتژی‌های کلیدی و کاربردی سازمان می باشد. این مدل را میتوان به سه فاز اصلی تقسیم کرد .
فاز نخست شامل تعیین نقاط قوت ، ضعف فرصت‌ها و تهدیدهای سازمان می باشد. در فاز دوم بر اساس این ماتریس ، استراتژی‌های کلی را تدوین و مشخص می کنیم و در نهایت ، با بهره گرفتن از ترکیب تکنیکSWOT وANP که یک تکنیک تصمیم گیری چند معیاره به حساب می آید ) عملیات رتبه بندی استراتژی را انجام می دهیم . در واقع در این مرحله ، اولویت استراتژی‌های پیشنهادی مشخص می شود.
۳-۴ مراحل ساخت مدل
قدم ابتدایی در این مدل بدست آوردن اطلاعات ماتریس نقاط قوت و ضعف ، فرصت‌ها و تهدیدها می باشد. ماتریس SWOT یکی از ابزارهای متداول در تدوین استراتژی در بسیاری از سازمان‌هاست و در کشور ما نیز این ابزار برای این منظور بسیار رایج می باشد . بنابراین در تحقیق حاضر ، ماتریس SWOT مبنایی جهت تدوین استراتژی است . روش تحلیل SWOT ، مدل تحلیلی مختصر و مفیدی است که به شکل نظام یافته ، هر یک از عوامل قدرت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کرده و استراتژی مناسب با موقعیت کنونی حرفه مورد بررسی را منعکس می سازد. در این روش ، تلاش هایی برای تحلیل شرایط بیرونی و وضعیت درونی به عمل آمده و براساس آن ، استراتژی مناسب برای بقاء سازمان طراحی می شود. در این مدل فرصت‌ها و تهدیدها ، نشان دهنده چالش های مطلوب و یا نامطلوب عمده ای است که در محیط فراروی سازمان وجود داشته و در مقابل ، قوت ها و ضعف ها ( شایستگی ها ، توانایی ها ، مهارت ها ، کمبودها ) وضعیت محیط داخلی ، تشکیلات مورد مطالعه را به نمایش می گذارد.
پس از اینکه عوامل محیطی ( فرصت‌ها و تهدیدها) و عوامل درونی ( قوت و ضعف ها ) شناسایی شده و عوامل کلیدی آنها از غیر کلیدی تمیز داده شده است. زمان انتخاب و پیشنهاد استراتژی فرا می رسد.
پس از گردآوری اطلاعات لازم در این زمینه که عموما از مدیران ارشد و کارشناسان سازمان کسب می شود ، ماتریس SWOT تکمیل و ارائه می گردد . گام بعدی که در حقیقت مهم ترین گام در مراحل انجام تحقیق است ، تدوین استراتژی‌های اولیه با بهره گرفتن از اطلاعات و داد های کسب شده در مرحله قبلی می باشد. از طریق این داده‌ها چهار نوع استراتژی کلی و اصلی( که از تلفیق نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها بدست می آید تهیه و ارائه می شود.
مدل SWOT در حالت معمولی ، متشکل از یک جدول مختصاتی دوبعدی است که هریک از چهار نواحی آن نشانگر یک دسته استراتژی میباشد به عبارت دیگر همواره چهار دسته استراتژی در این مدل طراحی میشود این استراتژی ها عبارتند از :
راهبردهای حداکثر استفاده از فرصت‌های محیطی با به کارگیری نقاط قوت و ضعف سازمان ( ناحیه ۱) ( استراتژی‌های SO) :
راهبردهای استفاده از نقاط قوت سازمان برای جلوگیری از مواجهه با تهدیدها ( ناحیه ۲) ( استراتژی ST) :
راهبردهای استفاده از فرصت‌های محیطی برای جبران نقاط ضعف و قوت موجود در سازمان ( ناحیه ۳) ( استراتژی‌های WO) :
راهبردهای برای به حداقل رساندن زیان های ناشی از تهدیدها و نقاط ضعف ( ناحیه ۴) ( استراتژی‌های WT) .
در مدل SWOT ، پس از لیست کردن هریک از عوامل قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدید ها نوشتن آنها در سلول های مربوط به خود ، از محل تلاقی هریک از آنها استراتژی‌های مورد نظر حاصل می شود ، بنابراین همواره این ماتریس ، منجر به چهار دسته استراتژی WT، SO ، WO ، ST از مشکل ترین بخش های تهیه ماتریس SWOT می باشد و به قضاوت و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی نیاز دارد.
در اجرای استراتژی SO‌، سازمان با بهره گرفتن از نقاط قوت داخلی می کوشد از فرصت‌های خارجی حداکثر بهره برداری را نماید. هر سازمانی علاقه مند است که همیشه در این موقعیت قرار داشته باشد تا بتواند با بهره گیری از نقاط قوت داخلی ، از فرصت‌ها و رویدادهای خارجی حداکثر استفاده را بنماید.
هدف از استراتژی‌های WO این است که سازمان از مزیت هایی که در فرصت‌ها نهفته است ، استفاده نماید ، جهت جبران نقاط ضعف ، گاهی در خارج سازمان فرصت‌های بسیار مناسبی وجو دارد ، ولی سازمان به سبب داشتن ضعف داخلی نمی تواند از این فرصت‌ها بهره برداری نماید.
سازمان در اجرای استراتژی‌های ST می کوشد تا با بهره گرفتن از نقاط قوت داخلی خود ، تاثیرات منفی تهدیدات خارجی را خنثی نموده و یا تهدیدات را از بین ببرد.
هدف سازمان در اجرای استراتژی‌های WT ، کم کردن نقاط ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی است سازمانی که بیشترین عواملش در این خانه متمرکز باشد ، وضعیت مناسبی نداشته و درموضع مخاطره آمیزی قرار خواهد گرفت.
تدوین استراتژی‌های WT ، SO ، WO ، ST ، کاملا براساس خبرگی و خلاقیت می باشد و لیست نمودن نقاط قوت و ضعف ، تهدیدها و فرصت‌ها ، مقدمه ای برای این مرحله از تدوین استراتژی می‌باشند. شکل ۳-۱ ماتریس تجزیه و تحلیل SWOT را نشان می‌دهد.
در مرحله آخر هم با بهره گرفتن از ترکیب تکنیک ANP SWOT- ، اولویت استراتژی‌های پیشنهادی برای اجرا مشخص خواهد شد . در واقع این مسئله به صورت مدلSWOT- ANP سازماندهی می شود ، این مدل از چهار سطح تشکیل شده است . سطح اول مربوط به انتخاب بهترین استراتژی (G) و سطح دوم در ارتباط با عوامل اصلی تجزیه و تحلیل SWOT( F ) می باشد. عوامل فرعی SWOT ( SF ) ، در سطح سوم مدل قرار دارند و سطح چهارم نیز مربوط به جایگزین ها ( A ) است.
معمولا برای محاسبه اوزان نهایی جایگزین ها در مدل ANP ، از سوپر ماتریس استفاده می کنند .
شکل ۳-۱ حالت سلسله مراتبی مدل SWOT را نشان می دهد و شکل ۳-۲ نیز بیانگر حالت شبکه‌ای مدل SWOT در این تحقیق است. در شکل ۳-۲ معیارها ، معیارهای فرعی و جایگزین ها به ترتیب عوامل اصلی ، عوامل فرعی و استراتژی‌های است.
شکل ۳-۱ حالت سلسله مراتبی مدل SWOT
شکل۳-۲ . حالت شبکه ای مدل SWOT
همانطور که می بینیم در شکل ۳-۲ میان عوامل اصلی SWOT در این تحقیق ، رابطه درونی وجود دارد.
اما علاوه بر استفاده ازروش سوپرماتریس برای محاسبه اوزان نهایی می توان از عملیات ماتریسی نیز استفاده کرد . علی الخصوص در مواقعی که تعداد عوامل یا ارتباطات درونی کم باشند ،‌این روش کاربرد دارد (‌Yuksel & dagdeviren,2007‌)‌ همچنین در روش ماتریسی ، جزئیات فرایند مشخص می شود.
از آنجا که در تحقیق حاضر ، تعداد ارتباطات درونی کم بوده و فقط میان عوامل اصلی SWOT ارتباطات درونی وجود دارد از روش ماتریسی استفاده شد.
به منظور تعیین اوزان نهایی جایگزین ها در این تحقیق ، از الگوریتم پیشنهادی یوکسل و داگدویرن (۲۰۰۷) استفاده شد . این الگوریتم یک روش تحقیق ماتریسی بوده و جزئیات محاسبات رابه خوبی نشان میدهد.
مراحل الگوریتم پیشنهادی مورد نظر عبارتند از :
گام اول : در ابتدا مساله به صورت مدل ANP سازماندهی می‌شود. این مدل از چهار سطح تشکیل شده است. سطح اول مربوط به انتخاب بهترین استراتژی و سطح دوم در ارتباط با عوامل اصلی تجزیه و تحلیل SWOT می‌باشد. عوامل فرعی SWOT در سطح سوم مدل قرار دارند.سطح آخر نیز بیانگر استرتژی‌های موردنظر این پژوهش می‌باشد.
گام دوم : با فرض عدم وجود وابستگی متقابل میان عوامل اصلی SWOT، ماتریس مقایسات زوجی عوامل اصلی با بهره گرفتن از یک مقیاس یک تا نه توسط خبرگان ( طیف ساعتی) تشکیل می‌شود.
گام سوم : در این مرحله وابستگی های متقابل میان عوامل اصلی از طریق بررسی تاثیر هر عامل بر روی عامل دیگر با بهره گرفتن از ماتریس های مقایسات زوجی تعیین می‌شود.
گام چهارم: در این مرحله وزن های متقابل عوامل اصلی از طریق حاصل ضرب ماتریس وابستگی عوامل ( وزن های نسبی عوامل بدست آمده از مرحله سوم) در اوزان نسبی عوامل اصلی پس از نرمالسازی به دست می‌آید.
گام پنجم : در این مرحله وزن های نسبی عوامل فرعی SWOT با بهره گرفتن از ماتریس های مقایسات زوجی بدست می‌آید.
گام ششم : در این مرحله وزن های کلی عوامل فرعی (WG) از طریق ضرب وزن های عوامل اصلی ( وزن های بدست آمده در مرحله پنجم)در وزن های نسی عوامل فرعی حاصل می‌شود.
گام هفتم : اولویت استرتژی‌های جایگزین با توجه به هریک از عوامل فرعی SWOT با بهره گرفتن از ماتریس مقایسات زوجی محاسبه می‌شود
گام هشتم : نهایتا وزن های نهایی استرتژی‌های جایگزین محاسبه می‌شود. ( این اوزان از حاصل ضرب ماتریس W در WG بدست می آید )‌
مدل مورد نظر برای مورد خاصی با پنج عامل فرعی برای نقطه قوت ، پنج عامل فرعی برای نقطه ضعف ، پنج عامل فرعی برای فرصت‌ها و پنج عامل فرعی برای تهدیدها درشکل ۳-۱ نمایش داده شده است .
جدول ۳-۱ ، جدول تحلیل SWOT

عوامل داخلی
عوامل محیطی

فهرست قوت ها ( S )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...