مطالعه شوایزر کارن:
شوایزر کارن نیز در این زمینه چنین نتیجه گیری می کند که اگر سازمان کارکنانی را که شایسته هستند بکار بگیرد و به آنها انگیزه کافی ببخشد و کاری فرای طاقت به آنها تحمیل ننماید و آنها را آموزش بدهد و نظام پرداخت مناسبی در مقایسه با رقبا برای آنها طراحی کند، ماندگاری پرسنل افزایش خواهد یافت. اگر چه این تحقیق ، ترک سازمان و به عبارت دیگر ورود کارکنان جدید را فی نفسه بد ندانسته چرا که مزایایی نیز بر این کار مترتب است.[۵۶]

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مطالعه هارک نس و همکاران:
هارک نس ، جیمز می ، و لی نیز در یافته های پژوهش خود خاطر نشان کرده اند که عواملی از قبیل رشد و توسعه شغلی توأم با فراگیری ، کار جالب چالش آور ، کار معنی دار و حس انجام کاری برای یک مجموعه ، بخشی از یک گروه بودن ، روسای خوب داشتن ، قدردانی شدن در برابر کارهای خوب انجام شده و برخی عوامل دیگر از مهم ترین دلایلی به شمار می روند که کارکنان را در یک سازمان نگهداشته و از ترک خدمت آنها جلوگیری می کنند.[۵۷]

جمع بندی پیشینه تحقیق و ارائه مدل پیشنهادی:
درخصوص حفظ و نگهداشت کارکنان مطالعه زیادی صورت گرفته لیکن هر یک از مطالعات تنها می توانند گویای میزان تأثیر عوامل و پارامترهای اندازه گیری شده در جامعه آماری خود باشد؛ چرا که سازمانها علی رغم داشتن مشابهت های زیاد هرگز نمی توانند راه حل های مشابهی را جهت بر طرف نمودن معضلات و مشکلات خود چه در عرصه رقابت خارجی و یا مدیریت داخلی استفاده نمایند. سازمان ها بعنوان یک سیستم از مجموعه تمامی سیستم های موجود در عالم هستی دارای مشخصات کاملاً منحصر به فرد می باشند و این خصوصیت باعث انجام بسیاری از تحقیقات و پژوهش های مشابه در صنایع مختلف گردیده است.
برای تعیین متغیرهای مستقل تحقیق که همان عوامل اثرگذار بر حفظ و نگهداشت کارکنان می باشند، از تئوری دوعاملی انگیزشی – بهداشتی هرزبرگ استفاده شده است. عوامل اصلی تئوری هرزبرگ عبارتند از عوامل انگیزشی و عوامل بهداشتی. گرچه عوامل فرعی مدل نیز برای هر یک از عوامل اصلی در ادبیات تحقیق متفاوت بوده ولی در یک رویکرد حداکثری، تمامی عوامل فرعی مطرح شده در ادبیات تحقیق در مدل تحقیق گنجانیده شده است. ضمناً تعدادی از متغیرهای تعدیلگر نیز در مدل در نظر گرفته شده که عبارتند از: سن، تحصیلات، سابقه کار، وضعیت تأهل و نوع فعالیت.
مدل تحقیق :
عوامل انگیزشی:
کسب موفقیت
قدردانی و شهرت
ماهیت شغل
مسئولیت شغلی
امکان رشد و پیشرفت
متغیرهای تعدیلگر:
سن
تحصیلات
سابقه کار
جنسیت
وضعیت تأهل
نوع فعالیت
حفظ و نگهداشت کارکنان
عوامل بهداشتی:
خط مشی و سیاست ها
سرپرستی و مدیریت
روابط شخصی
حقوق و مزایا
امنیت شغلی
زندگی شخصی
شرایط کاری
مقام و منزلت
فصل سوم:
روش شناسی تحقیق
مقدمه:
در مدیریت، به طور معمول پژوهش به منظور حل موضوعات مشکل‌زا درحوزه های حسابداری، مالی، بازاریابی، رفتاری و اداره امور انجام می‌شود. پژوهش علمی در این حوزه هدفش، مشکل ‌گشایی است و شیوه‌های دقیق، سازماندهی شده، منطقی و گام به گام، برای تعیین مسایل، جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل آن‌ها و استخراج نتایج معتبر بر مبنای آنها است.[۵۸] موفقیت هر تحقیق در گروه برنامه‌ریزی و هدایت درست آن برای تحقق اهداف تعیین شده می‌باشد. بیان روشن و واضح روش و طرح تحقیق، معرفی کامل جامعه و نمونه‌آماری، معرفی متغیرها و نحوه اندازه‌گیری آن‌ها، معرفی دقیق ابزار جمع‌ آوری داده‌ها و استفاده صحیح از روش‌های آماری تجزیه داده‌ها، می‌تواند تضمینی برای اتمام یک تحقیق توام با موفقیت باشد. در این فصل روش­شناسی تحقیق شامل روش­تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری، روش نمونه گیری، ابزار اندازه ­گیری متغیرها، عوامل­های روایی و پایایی ابزار تحقیق و نهایتا روش­های آماری برای تجزیه و تحلیل داده ­های تحقیق ارائه می­گردند.

روش تحقیق:
تحقیق را به دو منظور متفاوت انجام می دهند: نخست حل مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد و دوم، افزودن به مجموعه دانش بشری در زمینه خاصی که مورد علاقه محقّق است. هنگامی که با هدف برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسائل موجود در سازمان به تحقیق پرداخته شود، آن را تحقیق کاربردی می نامند.[۵۹] همچنین تحقیقات بر حسب جمع آوری اطلاعات، به دو نوع توصیفی و آزمایشی تقسیم می‌شوند. تحقیق آزمایشی، یک چار چوب است که محقق با بهره گرفتن از آن در مورد رابطه متغیّر مستقل و وابسته به نتایج معتبر دست می یابد و بدین ترتیب فرضیه های خود را آزمون می کند. تحقیق توصیفی آن چه را که هست، توصیف مسیر می‌کند و به شرایط یا رویداد موجود، توجه دارد. این تحقیق دارای انواع مختلفی است که عبارتند از : پیمایشی، اقدام پژوهی، بررسی موردی، تحقیق همبستگی و تحقیق علّی – مقایسه. پیمایش، روشی برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره دیدگاه ها، باورها، نظرات، رفتارها یا مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است.[۶۰] لذا تحقیق حاضر به لحاظ هدف،چون به دنبال حل یک مسئله می‌باشد که در این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر حفظ و نگهداشت کارکنان است، کاربردی بوده و از نظر جمع آوری اطلاعات چون از طریق پرسشنامه به دنبال دیدگاه ها ، نظرات و رفتار های کارکنان می باشد و همچنین از آنجا که این تحقیق ضمن توصیف متغیرها، با نظر خواهی از یک گروه نمونه انتخاب شده، نظر یک جامعه ی آماری بزرگ را درباره موضوعات خاصی بداند و اطلاعاتی درباره دیدگاه ها، نظرات، رفتارها، یا مشخصات گروهی از اعضای جامعه آماری می پردازد، توصیفی از نوع پیمایشی- تحلیلی است.

جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری:
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقّق می خواهد به تحقیق درباره آن ها بپردازد.[۶۱] بنابراین هر چه بتوان سیمای واضح تری از جامعه آماری پیدا نمود، امکان انتخاب دقیق تر نمونه و در نتیجه دستیابی به اطلاعات واقع بینانه افزایش خواهد یافت. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد نظر کلیه کارکنان شرکت فولاد امیرکبیر است که تعداد آنها ۲۵۰ نفر بوده و پرسشنامه ها در میان ایشان توزیع شده است.
برای بدست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...