تحقیق را می‌توان تجزیه و تحلیل و ثبت عینی و نظام مند مشاهدات کنترل شده تلقی نمود. این روش نظام مند در نهایت به پروراندن قوانین کلی، اصول، نظریه‌ها و همچنین به پیش بینی و یا احتمالاً به کنترل نهایی رویدادها منجر می‌شود (خاکی، ۱۳۸۴). تحقیق همچنین عبارت است از کشف واقعیات جدیدی که به ما کمک می‌کند تا درصدد حل و ارائه راهکارهای مقابله با مشکل موجود برآییم (سکاران، ۱۳۸۸). دستیابی به هدف تحقیق میسر نخواهد بود، مگر زمانی که جستجوی شناخت با روش شناسی درست صورت پذیرد. این فصل ناظر بر روش اجرای تحقیق، پیرامون نیل به هدف بررسی و تعیین « سرمایه اجتماعی و اخلاق حرفه ای » است. در این فصل فرایند و روش تحقیق، معرفی جامعه و نمونه آماری، روش و ابزار جمع آوری داده‌ها و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تشریح می‌گردد.
۳-۲) روش تحقیق
روش در پیش گرفتن راه و یا معین کردن گام هایی است که برای رسیدن به یک هدف می‌بایست با نظمی خاص برداشته شود (خاکی، ۱۳۸۴). روش تحقیق مجموعه‌ای از قواعد، ابزار و راه‌های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و حل مسئله و دستیابی به راه حل مشکلات است (حافظ نیا، ۱۳۸۴). مطالعه حاضر تحقیقی توصیفی- همبستگی از نوع علی است (پاشا شریفی، ۱۳۸۰). توصیفی از آن جهت که آنچه را که هست توصیف و تفسیر می‌کند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرایند‌های جاری، آثار مشهود یا روند‌های در حال گسترش توجه دارد (خاکی، ۱۳۸۴). همبستگی هم به آن جهت که رابطه بین متغیر مستقل و وابسته یعنی سرمایه اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای را بر اساس هدف تحقیق تحلیل می‌کند چرا که رابطه همبستگی زمانی وجود دارد که تغییرات یک متغیر با تغییرات متغیر دیگر همراه باشد (سکاران، ۱۳۸۸). علّی از آن جهت که در آن با بهره گرفتن از روش معادلات ساختاری به بررسی جهت‌های علّی در مدل مفهومی پرداخته می‌شود. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی است. این تحقیقات با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که توسط تحقیقات بنیادی فرآهم شده برای رفع نیازمندی‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند (سکاران، ۱۳۸۵). مطالعات کاربردی دانش جدیدی را که کاربرد مشخصی درباره فرآورده یا فرآیندی در واقعیت دارد دنبال می‌کنند (خاکی، ۱۳۸۴). مطالعه حاضر از نظر شیوه گرد آوری داده‌ها نیز بصورت میدانی می‌باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۳) جامعه آماری
جامعه آماری[۶۷] عبارت است از مجموعه‌ای از افراد، اجزاء و عوامل مختلف که حداقل در یک صفت با هم مشترک هستند (خاکی، ۱۳۸۴). جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه اعضای هیأت علمی واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان می‌باشد. حجم جامعه آماری این تحقیق بر اساس گزارش دبیرخانه منطقه ۱۷ دانشگاه آزاد اسلامی برابر با ۸۴۶ نفر می‌باشد.
۳-۴) نمونه آماری
نمونه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از نشانه‌ها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعه‌ای بزرگتر انتخاب می‌شود، بطوریکه این مجموعه معرف کیفیت و ویژگی های آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشد (خاکی، ۱۳۸۴). نمونه آماری در این مطالعه با بهره گرفتن از جدول کرجسی و مورگان، به تعداد ۲۶۵ نفر در نظر گرفته شد. در مواردی که واریانس جامعه یا درصد مورد نیاز در اختیار نباشد می‌توان از این جدول برای برآورد حجم نمونه استفاده کرد .جدول مورگان در پیوست ترسیم گردیده است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی- طبقه ای بوده است. بدین منظور محقق ابتدا دانشگاه های استان گیلان را تعیین نموده سپس هر دانشگاه را از نظر جامعه هیأت علمی مورد بررسی قرار داده و براساس گزارش دبیرخانه منطقه ۱۷ تعداد اعضاء هیأت علمی در هر دانشگاه را تعیین نموده و سپس بر اساس نسبت اعضاء در هر دانشگاه و نحوه پیشنهادی جدول مورگان، نمونه مورد نظر در هر دانشگاه تعیین گردیده و سپس با مراجعه حضوری در مقطع زمانی تابستان به دانشگاه، نمونه گیری با مراحعه به دپارتمان های موجود به تفکیک گروه ها، پرسشنامه در اختیار اعضای هیأت علمی قرار می گرفت. سعی بر آن شد که نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تفکیک رشته های موجود و پرجمعیت انجام گیرد.
جدول۳-۱) تعداد اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان
نام واحدهای دانشگاه آزاد
تعداد اعضای هیأت علمی
تعداد نمونه براساس نمونه گیری طبقه ای
۸
۳۰
۲۶۵
۰
۲
۰
۸۴۶
۵
۶
۳
۷
۵۵گک۵۵۵۵۵۵۵۵۵۵ ۵
۱
۸
۹
۱۱
۲۳
۷۰
۶۷
۱۲
۱۶
۲
۲۲۴
۱۹
۷۴
۲۳
۲۶
۳۰
۳۴
۲۵
۹۵
۲۱۳
کل منطقه
ماسال

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...