خلق ارزش در زنجیره تأمین با استفاده ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
نمودار ۴-۱- نمودار FAST ساخت نواحی پالایشگاه ………………………………………………………………………………… ۱۱۴
نمودار ۴-۲- نمودار FATS بخش های نواحی فرآیندی………………………………………………………………………………. ۱۱۷
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل ۲-۱- تاریخچه تغییر استاندارد سازی زنجیره تأمین……………………………………………………………………………. ۱۴
شکل ۲-۲- ارتباط حوزه تدارک، تولید و توزیع در زنجیره تأمین ……………………………………………………………….. ۱۶
شکل ۲-۳- تفاوت چارچوب لجستیک یکپارچه و قدیمی …………………………………………………………………………. ۱۹
شکل ۲-۴-ابعاد راهبردی ارزش……………………………………………………………………………………………………………. ۳۳
شکل ۲-۵: شمای کلی مطالعه ارزش……………………………………………………………………………………………………… ۳۴
شکل ۲-۶: مراحل مطالعه ارزش …………………………………………………………………………………………………………… ۳۵
شکل ۲-۷- پتانسیل های موجود جهت بهبود با توجه به پیشرفت پروژه……………………………………………………….. ۴۲
شکل ۲-۸- زنجیره ارزش پورتر …………………………………………………………………………………………………………… ۴۴
شکل ۲-۹ جانمایی نمودارآرگوس یا FAST ………………………………………………………………………………………… 46
شکل ۲-۱۰ مدل سلسل مراتبی کارکرد…………………………………………………………………………………………………… ۴۹
شکل ۲-۱۱- نمونه ساختار کلی FAST تکنیکی ……………………………………………………………………………………. ۵۱
شکل ۲-۱۲-تفاوت قیمت گذاری از دیدگاه سنتی و نوین …………………………………………………………………………. ۷۰
شکل ۲-۱۳- فرایند تحویل کالا…………………………………………………………………………………………………………….. ۷۶
شکل ۲-۱۴- فرایند ناب سازی …………………………………………………………………………………………………………….. ۷۸
شکل ۴-۱- نحوه استقرار ناحیه ها ………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۷
شکل ۴-۲-وضعیت واحد های پالایشگاه در ترین یک پس از راه اندازی ……………………………………………………. ۱۲۲
فهرست نقشه ها
عنوان صفحه
نقشه کلی واحد تقطیر CDU……………………………………………………………………………………………………………………. 131
نقشه کلی واحد مراکس LMU ……………………………………………………………………………………………………………….. 132
نقشه کلی واحد بازیافت گازهای مایع LRU………………………………………………………………………………………………. 133
نقشه کلی واحدتصفیه نفت سفید KHU…………………………………………………………………………………………………….. 134
نقشه کلی واحد تصفیه نفت ها NHT ………………………………………………………………………………………………………. 135
نقشه کلی واحد کاتالیسی پیوسته CCR……………………………………………………………………………………………………… 136
نقشه کلی واحد ایزومراسیون ISU……………………………………………………………………………………………………………. 137
چکیده
امروزه توجه به موضوع زنجیره تأمین و مدیریت آن، در عصر جهانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اغلب شرکت ها با توجه به رقابت سنگینی که میان آنها وجود دارد دریافتند بخش خرید آنها می تواند در بازدهی و افزایش کارایی شرکتشان اثر بخشی موثری داشته باشد. اگرچه تاکنون روش های بسیاری در زمینه بهره وری زنجیره تأمین مطرح شده است اما هیچکدام منجر به خلق ارزش در زنجیره تأمین نشده است و بسیاری از پروژه ها پس از پایان به ارزش از پیش تعیین شده دست نیافته اند بنابراین شرکت ها می بایست برای رسیدن به بهره وری مناسب در زنجیره تأمین خود به خلق ارزش در زنجیره تأمین بپردازند؛ بنابراین یکی از جدید ترین و مهمترین این روش ها استفاده از تکنیک FAST یا همان تحلیل کارکرد که به عنوان قلب مهندسی ارزش معرفی می گردد زیرا که این روش می تواند خلأ موجود در سایر روش ها را تحت پوشش دهد و منجر به خلق ارزش شود؛ بنابراین برای اثبات این موضوع به یک تحقیق کاربردی و مطالعه موردی در زمینه پروژه ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس پرداخته ایم و در بررسی این پالایشگاه خواهیم دید که با حذف کارکرد های غیر ارزش آفرین و اولویت بندی زنجیره تأمین که از طریق نمودار FAST می توان با کاهش هزینه ها و زمان ساخت به خلق ارزش در زنجیره تأمین دست یافت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
کلید واژه: زنجیره تأمین، خلق ارزش، تکنیک FAST، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه:
در رقابتهای جهانی در عصر حاضر، باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتری، در دسترس وی قرار داد. خواست مشتری بر کیفیت بالا و خدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهایی در زنجیره تأمین شده است که قبلاً وجود نداشته است، در نتیجه شرکتها بیش از این نمی توانند به تنهایی از عهده تمامی کارها برآیند. در بازار رقابتی موجود، بنگاههای اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافتهاند. علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا مزایای رقابتی با هدف کسب سهم بیشتری از بازار است. بر این اساس، فعالیتهای نظیر برنامه ریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزی محصول، خدمت نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتری که قبلاً همگی در سطح شرکت انجام می شده به سطح زنجیره تأمین انتقال پیدا کرده است. مسئله کلیدی در یک زنجیره تأمین، مدیریت و کنترل مناسب تمامی این فعالیت ها است.
مدیریت زنجیره تأمین (SCM[1]) پدیدهای است که این کار را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.
در حالت کلی زنجیره تأمین از دو یا چند سازمان تشکیل مىشود که رسماً از یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریانهای مواد، اطلاعات و جریانهاى مالی به یکدیگر مربوط می شوند. این سازمانها می توانند بنگاههایی باشند که مواد اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، انبارش، عمده فروشی و خرده فروشی تولیدمی کنند. حتی خود مصرف کننده نهایی را نیز می توان یکی از این سازمانها در نظر گرفت.
برای رسیدن به اهداف زنجیرهی تأمین، سازمان ها و شرکت ها باید در زنجیرهی تأمین خود به خلق ارزش بپردازند؛ زیرا ارزش از دید مشتری دارای مفاهیم گسترده ای است که ممکن است در هر محصول متفاوت باشد. یکی از راه های خلق ارزش که تقریباً در همه ی محصولات و خدمات مشترک است کاهش قیمت مصرف کننده است. در این پروژه هدف این بوده که راه های خلق ارزش برای مشتری شناسایی شود و سپس به بیان راهکار های خلق ارزش مخصوصاً کاهش هزینه در زنجیرهی تأمین پرداخته شود.
این فصل تحقیق مروری بر کلیات تحقیق است. در این فصل، در ابتدا موضوع به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و لزوم پرداختن به این موضوع شرح داده شده است و در ادامه به ضرورت انجام تحقیق و اهداف و سؤالات تحقیق اشاره شده و در انتها به مواردی همچون قلمرو تحقیق و تعاریف متغیرهای اشاره شده است، همچنین در هر جا که نیاز بوده، مناسب با موضوع، تجربیات شرکت های مختلف و دلایل موفقیت آن ها مورد بررسی قرار گرفتند.
بیان مسئله
امروزه شرکتها دریافتهاند که بخش خرید آنها می تواند به طور فزاینده ای در افزایش کارایی و اثربخشی آنها مؤثر باشد و به همین دلیل شیوه های خریدشان را تغییر داده و سعی کرده اند تا برای کالاهای خود شیوه خرید مناسب را بیابند، به طوری که بخش خرید بتواند به عنوان جزئی از شرکت، اهداف استراتژیک خرید شرکت را برآورده سازد.
تاکنون تعاریف گوناگونی از زنجیرهی تأمین و بهره وری آن ارائه شده است. زنجیره تأمین شامل سازمان ها و فرایند هایی می شود که کالاها، اطلاعات و خدمات ایجاد شده را ایجاد کرده و به مصرف کنندگان تحویل می دهند. خرید، جریان وجوه، باربری مواد، برنامه ریزی و کنترل تولید، کنترل موجودی و لجستیکی و توزیع و تحویل نیز درون این زنجیره جای خواهند گرفت. به عبارت دیگر، مدیریت زنجیرهی تأمین، مدیریت تمام فعالیت های مورد نیاز برای ارائه یک محصول به مشتری نهایی (زنجیرهی تأمین) است.
در زنجیرهی تأمین، مدیریت اطلاعات در بخش های گوناگونی تأثیر گذار خواهد بود که برخی از آن ها عبارتند از (زنجیرانی،۱۳۸۲):
-
- مدیریت لجستیک
-
- تبادل و پردازش داده ها میان شرکا
- جمع آوری و پردازش اطلاعات برای تحلیل فرایند منبع یابی و ارزیابی، انتخاب و توسعه تأمین کنندگان
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 06:09:00 ق.ظ ]
|