دانلود فایل های دانشگاهی | جامعه آماری در این پژوهش شامل کارکنان و مدیران ستادی آموزش و پرورش استان قم میباشد. – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
۱-۳) سوال اصلی تحقیق و فرضیهها:
سوال اصلی تحقیق: آیا بین سبک رهبری از دیدگاه لیکرت با تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان قم رابطهای وجود دارد؟
فرضیه اصلی تحقیق: بین سبک رهبری از دیدگاه لیکرت با تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان قم رابطه معنیداری وجود دارد.
سایر فرضیههای تحقیق:
-
- بین سبک رهبری مشارکتی مدیران از دیدگاه لیکرت با تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان قم رابطه معنیداری وجود دارد.
-
- بین سبک رهبری مشورتی مدیران از دیدگاه لیکرت با تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان قم رابطه معنیداری وجود دارد.
-
- بین سبک رهبری آمرانه- خیرخواهانه مدیران از دیدگاه لیکرت با تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان قم رابطه معنیداری وجود دارد.
- بین سبک رهبری آمرانه – استثماری مدیران از دیدگاه لیکرت با تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان قم رابطه معنیداری وجود دارد.
۱-۴) هدف اساسی از انجام تحقیق :
هدف اولیه این پژوهش شناسایی سبک رهبری بر اساس دیدگاه رنسیس لیکرت در آموزش و پرورش استان قم و ارائه باز خورد به مدیران جامعه مورد مطالعه، میباشد تاضمن بازنگری درنحوه مدیریت خود، از برداشتهای ذهنی نیروهای تحت مدیریت خویش در مورد نحوه مدیریت خود آگاهی پیدا نمایند و موقعیت مدیریت خویش را بر روی پیوستار سبک رهبری لیکرت تشخیص دهند و از طرف دیگر از موثرترین سبکهای رهبری که مورد نظر کارکنانشان بوده است مطلع شوند تا بتوانند بهترین و موثرترین سبکهای رهبری را ارائه کرده و بتوانند تعهد سازمانی آنان را در جامعه آماری مورد نظر افزایش دهند.
از طرفی از طریق اعلام نتایج این تحقیق به کارکنان، میتوان آن ها را با بهترین نوع از سبک رهبری آشنا نمود، در نتیجه کارکنان با باور بر اینکه سبک رهبری مدنظر میتواند بهترین بازخورد را داشته باشد همکاری بیشتری با مدیریت انجام داده و رهبر نیز در خصوص همکاری آنان با موانع کمتری مواجه میشود، که در نهایت رهبری مناسب بهتر انجام خواهد شد.
بالاخره بر اساس نتایج به دست آمده از طریق تحلیل داده های پژوهش، راهکارهایی برای افزایش تعهد سازمانی کارکنان بیان میشود.
۱-۵) روش تحقیق:
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سبک رهبری مدیران با تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان قم از زمستان سال ۱۳۹۲ شروع شده است. نوع پژوهش توصیفی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران شاغل در ستاد آموزش و پرورش استان قم میباشد.
به منظور بررسی موضوع مورد نظر تحقیق از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. تحلیل آمار استنباطی همواره مستلزم فرایند نمونهگیری و انتخاب گروهی کوچک است که فرض میشود این گروه به گروه بزرگتری که از میان افراد آن انتخاب شدهاند مربوط است. گروه کوچک را نمونه و گروه بزرگتر را جامعه مینامند. هدف آن است که بر اساس مشاهدات انجام شده در مورد نمونه ها نتایجی درباره جامعه ها استنتاج شود. بنابرین با انتخاب یک نمونه از این جامعه آماری و جمع آوری اطلاعات لازم توسط پرسشنامه از این نمونه مطالعهای میدانی انجام میگیرد. و چون با ارائه پرسشنامه به افراد نمونه از نگرش آن ها به سبک رهبری مدیران آگاه میشویم میتوان گفت که از روشی پیمایشی که به جمع آوری اطلاعات و نظرخواهی از افراد میپردازد نیز استفاده شده است. همچنین از آنجا که مدیران با تأمل در نتایج حاصله میتوانند در جهت بهبود تعهد سازمانی کارکنانشان، تغییراتی در شیوه های مدیریتی و رهبری خود ایجاد نمایند میتوان آن را یک تحقیق کاربردی تلقی کرد.
بدین ترتیب با این روش، سبک رهبری و تعهد سازمانی کارکنان مورد ارزیابی و سنجش قرار میگیرد.
۱-۶) روش گردآوری اطلاعات:
جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق، از منابع کتابخانهای، مقالات، کتاب های مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات استفاده شده است و به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از روش مصاحبه و توزیع پرسشنامه استفاده گردیده است و در تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS و نرم افزار لیزرل استفاده گردیده است.
۱-۷) قلمرو تحقیق:
۱-۷-۱) دوره زمانی انجام این تحقیق: زمستان ۱۳۹۲ تا بهار ۱۳۹۳
۱-۷-۲) مکان تحقیق: آموزش و پرورش استان قم
۱-۷-۳) قلمرو موضوعی: مدیریت منابع انسانی
۱-۸) جامعه آماری:
جامعه آماری در این پژوهش شامل کارکنان و مدیران ستادی آموزش و پرورش استان قم میباشد.
۱-۹) تعریف مفاهیم و واژگان:
رهبری
یکی از اجزای اصلی و مهم مدیریت، رهبری است؛ رهبری نقش حیاتی در پویایی سازمان دارد. رهبری مهم ترین موضوع در حیطه رفتار سازمانی و روابط انسانی است (رضائیان،۱۳۸۴، ص ۱۳).
رﻫﺒﺮی، ﻓﺮاﯾﻨﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ آن، ﯾﮏ ﻓﺮد ﺑﺮ ﮔﺮوﻫﯽ از اﻓﺮاد ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽﮔﺬارد ﺗﺎ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻫﺪف ﻣﺸﺘﺮک ﺑﺮﺳﻨﺪ. رﻫﺒﺮی، ﯾﻌﻨﯽ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻧﻔﻮد ﺑﺮ ﮔﺮوﻫﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﻫﺪف و ﯾﺎ اﻫﺪاف و ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از اﻟﮕﻮﻫﺎی رﻓﺘﺎری داﺋﻤﯽ و ﻣﺴﺘﻤﺮ ﮐﻪ اﻓﺮاد در ﻫﻨﮕﺎم ﮐﺎر ﺑﺎ دﯾﮕﺮان و ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ دﯾﮕﺮان از آن اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ اﻓﺮاد درک ﻣﯽ ﺷﻮد (رﺿﺎﺋﯿﺎن ، ۱۳۸۴).
رهبری قاعده و بنیان بسیار با ارزش و پیچیدهای است. درطول سالیان دراز، رهبری در شکلهای مختلف تعریف و خلاصه شده است. نظر مشترک بیشتر مطالبی که درباره رهبری جمع آوری شده است این است که رهبری عبارت است از فرایندی مؤثر که کمک میکند گروهها و افراد به سمت هدفهای تعیین شده تمایل یابند به خصوص آن که این هدف یک هدف مشترک عمومیباشد (کونتز، ۱۳۸۰).
از آن جا که رهبران و پیروان هر دو بخشی از فرایند رهبری هستند لازم است مواردی که رهبران و پیروان را مقابل هم قرار میدهد به خوبی شناسایی و مطالعه شود. رهبران و پیروان نیاز دارند که به خوبی توسط یکدیگر شناخته شوند. درتحقیقات اولیه بسیار به مطالعات رهبری از دیدگاه شخصیتی نگاه میکردند، دیدگاه شخصیتی مدعی است که «انسانهای به خصوصی در جوامع امروزی صفات رهبری دارند و با این صفات متولد شدهاند و همین صفات آن ها را رهبر میسازد» (بریمن، ۲۰۰۴ ). این تعریف، رهبری را فقط محدود به کسانی میکند که صفات شخصیتی رهبری در آنهاست و با آن ها متولد شده اند. بر عکس، دیدگاه فرایندی بیان میدارد که «رهبری فرایندی است که میتواند توسط همه آموخته شود و برای همه قابل دسترسی است » ( جاگو، ۱۹۸۲ ).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:41:00 ق.ظ ]
|