• زیرساخت[۱۷]-این متغیر به معنای تمامی اجزای سخت افزاری و نرم افزاری موجود در شرکت است(مبارکی و همکار،۱۳۸۳،ص۲).در این تحقیق اندازه گیری این متغیر از طریق سازه هایی نظیر تعداد کامپیوترها، قابلیت های کامپیوترها،تعداد چاپگرها، بسته های نرم افزاری، به روز بودن داده ها و اطلاعات می‌باشد که به وسیله پرسشنامه از مدیران وکارشناسان شرکت ها سوال خواهد شد.

    • اتوماسیون اداری[۱۸]– این متغیر مشتمل بر تمام سیستم های الکترونیکی رسمی و غیررسمی بوده که به برقراری ارتباط اطلاعات بین اشخاص در داخل و خارج مؤسسه‌ و بالعکس مربوط می شود(محمدی و همکاران، ۱۳۹۰، ص ۱۴۲).اندازه گیری این متغیر از طریق سازه هایی مانند کارتابل الکترونیک، بایگانی الکترونیک مکاتبات، پست الکترونیک، ارجاع الکترونیک صدور الکترونیک شماره اندیکاتور،اسکن مکاتبات و مکاتبات وارده وصادره الکترونیک صورت می‌گیرد که از طریق پرسشنامه از کارشناسان شرکت ها سوال خواهد شد.

      • شبکه[۱۹] و امکانات ارتباطی– شبکه های کامپیوتری برای به اشتراک گذاشتن به کار می‌روند. شبکه یک سیستم ارتباطی بین کامپیوترها و وسایل جانبی از قبیل کامپیوترها ، چاپگرها، فاکس ها ، مودم ها و غیره در جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات است (جهانگیری، ۱۳۸۶، ص ۸). در این تحقیق این متغیر از طریق سازه هایی مانند ویدیو کنفرانس، ایمیل، اینترنت، اکسترانت،وب سایت و چت اندازه گیری می شود به وسیله ابزار پرسشنامه از مدیران و کارشناسان شرکت ها سوال خواهد شد.

    • سیستم گزارشات مدیریت (MRS)[20]-این سیستم بیشتر نیازهای اطلاعات روزانه مدیران را برای تصمیم گیری تأمین می‌کند. این سیستم گزارشات متنوعی تهیه کرده و در اختیار مدیران قرار می‌دهد. محتوی این گزارشات پیشاپیش توسط مدیران مشخص می شود و ‌بنابرین‏ کاملاً با نیازهای آن ها تطابق دارد(حسین نخعی، ۱۳۹۱، ص ۲). در این تحقیق این متغیر از طریق سازه هایی مانند گزارشات برنامه ای، گزارشات درخواستی، گزارشات خاص، گزارشات تفصیلی و گزارشات شاخص اندازه گیری می شود که به وسیله پرسشنامه از مدیران و کارشناسان شرکت ها سوال خواهد شد.

  • منابع انسانی پشتیبان[۲۱]-عبارت است از تمامی کارکنان شرکت که در امر ذخیره سازی، پردازش و توزیع اطلاعات مشغول به کار هستند و با سخت افزارها و نرم افزارها کار می‌کنند(مبارکی و همکار،۱۳۸۳، ص ۲). در این تحقیق،این متغیر از طریق سازه‌های دانش به کارگیری، میزان آموزش، مهارت در استفاده،انگیزه استفاده، سرعت استفاده و رضایت استفاده اندازه گیری می شود که به وسیله پرسشنامه از مدیران و کارشناسان شرکت ها سوال خواهد شد.

ب) عملکرد مالی- این متغیر به عنوان یکی از مهم ترین سنجه های اثربخشی سازمانی است و با توجه به اهداف عملیاتی که در عملکرد مالی مورد توجه قرار می‌گیرد، عملکرد مالی درجه یا میزانی است که شرکت به هدف های مالی سهام‌داران در راستای افزایش ثروت آنان نائل می‌آید.(فتحی و همکاران،۱۳۸۶،ص۶۸). مؤلفه‌ های اندازه گیری عملکرد مالی در این تحقیق شامل رشد فروش، رشد سودآوری و بازده سهام است که به صورت زیر تعریف می‌شوند.

  • رشد فروش(SG)[22]میزان افزایش فروش در یک سال را رشد فروش می‌گویند(کردستانی و همکار،۱۳۹۰،ص۱۷۴) نرخ رشد فروش از رابطه زیر قابل محاسبه است:

که در آن S بیان کننده میزان فروش است و منظور از t ، سال t و t-1 سال ماقبل سال t می‌باشد.

  • رشد سودآوری-سودآوری توانایی شرکت در به دست آوردن درآمدوسود است(اسماعیل پور و همکار،۱۳۹۰،ص۴۷)، که رشد سالیانه آن معیار خواهد بود. رشد سودآوری از طریق فرمول زیر محاسبه می‌گردد:

که در آن I بیان کننده میزان سودآوری است و منظور از t ، سال t و t-1 سال ماقبل سال t می‌باشد.

  • بازده سهام[۲۳] -معمولا بازده سهام در یک دوره معین شامل هر گونه وجوه نقدی دریافتی به اضافه تغییرات قیمت دارایی در طول دوره تقسیم بر قیمت اوراق یا دارایی در زمان خرید است و برابر است با :

که در آن r نرخ بازده سهام ، P قیمت سهام و D منافع حاصل از مالکیت می‌باشد.

اندازه شرکت[۲۴]: این متغیر تعیین کننده حجم و گستردگی فعالیت شرکت است(توکلی و همکاران،۱۳۸۸، ص۵۰) در این تحقیق حجم فروش شرکت ها معیار خواهد بود و از طریق لگاریتم فروش به دست می‌آید.

۱-۸)قلمرو تحقیق:

گستره این تحقیق در سه قلمرو موضوعی،زمانی،مکانی قرار می‌گیرد که عبارتند از:

    • قلمرو موضوعی– موضوع این تحقیق متمرکز بر عملکرد مالی شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران است که ارتباط میان سرمایه گذاری در فن آوری اطلاعات و عملکرد مالی شرکت ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    • قلمرو مکانی- قلمرو مکانی این تحقیق نیز شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشند.

  • قلمرو زمانی- داده ها و اطلاعات این تحقیق در سه ماهه اول سال ۹۳ جمع‌ آوری شده اند .

فصل دوم:

مروری بر ادبیات موضوعی تحقیق(بررسی متون)

بخش اول

فن آوری اطلاعات

۲-۱-۱) مقدمه

فن آوری اطلاعات پدیده ای است که از به کارگیری وسیع سیستم های کامپیوتری در سازمان ها و جامعه تحول عمیق ناشی از به کارگیری سیستم های کامپیوتری، در لایه‌های مختلفی ایجاد شده، و در هر لایه مجهز به بروز اثرات مختلف در محدوده های مختلفی می شود.در عصر حاضر فن آوری اطلاعات به عنوان سلسله اعصاب جامعه مدرن[۲۵] مطرح است و اگر روزی کشورهای مدرن دنیا بدون انرژی قادر به ادامه حیات نبودند امروزه کشورها بدون فن آوری اطلاعات مرده محسوب می‌شوند(موحدی و همکاران ۱۳۸۹ ص ۶۷).

در هزاره سوم فن آوری اطلاعات به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه جهانی[۲۶] منظور شده است و دستاوردهای ناشی از آن،چنان با زندگی مردم عجین گردیده که روی گردانی از آن اختلالی عظیم در جامعه و رفاه وآسایش مردم به وجود می آورد.عصر فعلی را برخی عصر اطلاعات لقب داده‌اند.این نام گذاری شاید ‌به این دلیل باشد که امروزه اطلاعات به جزء تفکیک ناپذیر زندگی بشر تبدیل شده است. توسعه کمی فن آوری اطلاعات و ایجاد جامعه اطلاعاتی باعث تغییر در الگوی رقابت،تغییر در شیوه برنامه ریزی کاری،‌تغییر در نیازهای بازار[۲۷]،تغییر در ماهیت سازمان ها،تغییر در قوانین و مقررات و… شده است.فن آوری اطلاعات شیوه انجام کار را تغییر داده و از جمله با به میدان آوردن تجارت الکترونیک[۲۸] باعث بروز نوعی تحول اساسی در مبادله کمی اطلاعات بازرگانی و محصولات و خدمات مورد نیاز شده است.از اهدافی که فن آوری اطلاعات دنبال می‌کند،کاهش هزینه ها، هوشمندی رقابتی[۲۹]، ‌پاسخ‌گویی‌ سریع نسبت به محیط و رقبایی که با آن ها در تعامل هستیم و توانایی این که مشاغل مختص یک شغل را به یکدیگر مرتبط نماید(عظیمی، ۱۳۸۹، ص ۱۶).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...