دانلود مطالب پایان نامه ها در رابطه با بهینه سازی فرآیند ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۳- هنگامیکه درجه حرارت برگهای خوابیده در آب جوش به ۵۰ درجه سانتی گراد رسید،۲ قاشق چایخوری سودای شستشو در آن ریخته و به هم زده می شود.
۴- در این روش بهتر است برگ ها در حین رنگرزی درون ظرف رنگرزی باقی بمانند. محلول مخمر را به درون محلول مایع رنگزا خالی کرده و به هم زده می شود و خم را تا زمانیکه رنگ آن زرد مایل به سبز بشود گرم نگه داشته می شود. این مدت ممکن است ۳۶ ساعت طول بکشد.
۵- به آرامی نخ یا پارچه را درون خم قرار داده و مطمئن شده که الیاف درون محلول زرد مایل به سبز به خوبی غوطه ور شوند. هر بخشی از الیاف که روی سطح محلول قرار گیرد نقطه نقطه خواهد شد. الیاف را به مدت ۵ ت ۲۰ دقیقه، بسته به نوع رنگ دلخواه به حال خود گذاشته می شود.
۶- الیاف را خیلی به آرامی بیرون آورده و نباید به درون خم چکه و در نتیجه ایجاد حباب نکند. الیاف به محض بیرون آمدن از خم و تماس با هوا شروع به آبی شدن می کنند. قبل از اینکه الیاف کاملا آبی شوند، خیلی سریع آنها را به داخل کاسه ای آب شفاف غوطه ور کرده. این عمل سبب از بین رفتن هرگونه ذرات نیل حل نشده بر روی الیاف می شود. این ذرات می توانند باعث ایجاد نایکنواختی های ناخواسته شوند. سپس الیاف را در معرض اکسیژن قرار داده می شود.
معمولا خم مخمر شیدهای گوناگونی از رنگ های صورتی، بنفش کمرنگ، خاکستری، سبز مایل به آبی را تولید می کند.
۲- ۷- ۵- ۳ خم ادرار
ابتدا به اندازه کافی ادرار جهت ساخت نصف مایع مورد نیاز خم جمع آوری کرده. ادرار را به مدت ۲ هفته جهت رسیدن و بیات شدن به حال خود گداشته می شود.
برای ساخت خم رنگرزی به حجم ۵/۴ لیتر (۱گالن) به طریق زیر عمل می کنیم :
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱- وقتی که ادرار آماده شد، برگ های تازه وسمه را برداشت کرده و آنها را مشابه با روش ۱ ، مراحل ۱ تا ۴ تحت فرایند قرار داده می شود (حرکت کردن سریع جهت وارد کردن اکسیژن هوا در آن).
۲- محلول ادرار بیات شده را به ادرار بیات شده اضافه کرده و مخلوط آن ها را تا درجه حرارت ۵۰ درجه سانتی گراد (۱۲۰ درجه فارنهایت) حرارت داده می شود. محلول رنگزا را درون ظرف پوشش دار قرار داده تا بوی آن کاهش یابد و آن را یک هفته یا بیشتر گرم نگه می داریم. وقتی که محلول خم زرد مایل به سبز شد خم آماده رنگرزی است.
۲- ۷- ۵- ۴ خم برگ های خشک شده وسمه
این روش، روشی موفقیت آمیز هم برای برگ های تازه و هم برای برگ های سال اول رشد وسمه که خشک شده اند، محسوب می شود. اگرچه بعضی ها بر این باورند که خشک کردن برگ های وسمه پتانسیل رنگی آن را از بین می برد، با استفاده ار متد شرح داده شده در اینجا به نتایج خوبی می توان رسید. مقدار برگ مورد نیاز به عمق آبی مورد نظر، مدت زمان فعالیت خم و زمان چیدن برگ ها بستگی دارد.
برای ساخت ۹ لیتر (۲گالن) خم رنگرزی به طریق زیر عمل می شود:
۱- ۲۵۰ گرم برگ وسمه تازه و یا خشک شده را درون دیگ رنگرزی استیل که دارای سرپوشی محکم و گنجایش ۹ لیتر مایع است ریخته می شود.. اگر دیگ سرپوش ندارد از یک فویل آلومینیم یا فیلم چسبان برای پوشاندن دیگ استفاده می شود.
۲- مقدار کافی آب در حال جوش را درون دیگ ریخته و آن را روی منبع حرارتی قرار داده می شود تا گرم نگه داشته شود. روی دیگ را پوشانیده و برای استخراج مایع شرابی رنگ از آن اجازه داده می شود که برگ های وسمه ۴۵ دقیقه به همان حالت باقی بمانند. محلول رنگزا در درجه حرارت ۵۰ درجه سانتیگراد (۱۲۰ درجه فارنهایت) و نه بیشتر نگه داشته می شود.
۳- ۵۰ گرم رنگبر و مقدار کافی سودای شستشو جهت قلیایی کردن مایع (pH=9) به محلول رنگزا اضافه کرده.
۴- روی دیگ را پوشانیده و حدود ۱ تا ۲ ساعت به همان حال باقی گذاشته و درجه حرارت را نیز ثابت نگه داشته. بعد از این مدت بایستی رنگ آبی شروع به گسترش کند. این موضوع را می توان با قرار دادن تکه ای پشم آبخور شده درون مایع آزمایش کرد، بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، تکه ها را بیرون آورده و اگر در معرض هوا آبی رنگ شدند خم رنگرزی آماده است.
۵- الیاف مورد رنگرزی را درون آن قرار داده و به آرامی به درون مایع فرو برده و دقت می شود که حباب هوا ایجاد نشود. الیاف را ۳۰ دقیقه بحال خود واگذاشته و سپس بیرون آورده و اجازه داده می شود که در معرض هوا رنگ گسترش پیدا کند.
۶- الیاف بیرون آمده به رنگ قهوه ای مایل به سبز بنظر می رسند و تعدادی ذرات برگ نیز روی الیاف وجود دارد. برای جدا کردن این الیاف،آن ها را درون آب شفاف غوطه ور کرده و در ادامه الیاف را در معرض هوا آویزان کرده.
تا زمانی که پتانسیل رنگی وجود دارد می توان الیاف دیگری را نیز در آن رنگرزی کرد. اگر شرایط رشد گیاه مناسب بوده باشد بنحوی که برگ های دارای پتانسیل رنگی خوب و با غلظت بالغ شده باشند و علاوه بر آن امکان ثابت نگه داشتن حرارت وجود داشته باشد، می توان خم وسمه را برای چند روز فعال نگه داشت. با توجه به اینکه با گذشت زمان برگ ها ماده رنگزای خود را درون خم آزاد می کنند، ممکن است رنگ های بدست آمده از رنگرزی های دوم و سوم از اولین رنگرزی قوی تر و پر رنگ تر باشند. شیدهای بدست آمده از این خم دامنه ای از رنگ های آبی واقعی تا آبی مایل به سبز، غالبا شیدهای سبز و گاهی مواقع شیدهای بنفش کمرنگ مایل به صورتی را شامل می شوند.
۲- ۷- ۵- ۵ ساخت محلول وسمه جهت ذخیره
محلول رنگزای تهیه شده از برگ های تازه وسمه را می توان یکسال و یا بیشتر ذخیره کرد. برای ساخت این محلول، دستورالعمل های روش ۱ مراحل ۱ الی ۴ را انجام می دهیم و تا زمانی که شروع به سرریز کند محلول را به حال خود رها می کنیم. بعد از سرریز آن را درون ظرفی با سرپوش خوب که هوا به داخل آن نفوذ نکند خالی می شود. ظرف را کامل پر می کنیم تا سرریز کند و سپس در آن را محکم بسته می شود. یک قاشوق چایخوری متا بی سولفیت سدیم به آن اضافه کرده، این ماده در ساخت شراب به عنوان نگاهدارنده به کار می رود. تا زمانیکه هوا نفوذ نکند ممکن است به این ماده نیازی نباشد.
مایع وسمه ذخیره شده را می توان در هر زمانی از سال مورد استفاده قرار داد، برای انجام رنگرزی آن را تا ۵۰ درجه سانتی گراد (۱۲۰ فارنهایت) حرارت داده و سپس رنگبر را اضافه می کنیم (روش ۱ مرحله ۵). همچنین از این ماده می توان برای خم ادرار، همانطوریکه در روش ۳ شرح داده شد استفاده نمود “دین جنی ،۱۳۸۵،ص ۵۴ ، ۵۷”.
۲- ۸ سوابق تحقیق
مسلم است که رنگ آمیزی در میان مردم فلات ایران سابقه ی دیرینه دارد هرچند که نقطه آغاز آن بی خبریم و قادر نیستیم به دقت نخستین جماعتی را که در این فلات به کار رنگ آمیزی پرداختند مشخص کنیم اما می توان گفت اقوام اولیه در برخورد با گیاهانی که دارای مواد و مایعات رنگین بوده اند توانسته اند وسایل خاصی از لوازم زندگی را رنگ آمیزی کنند. به علاوه با توجه به مدارک باستان شناسی و مردم شناسی در خودآرایی نیز این رنگها را به کار می برده اند. رنگهای سنتی حاصل تجربه صدها ساله مردمان سرزمینی است که همواره با اقتباس از طبیعت به زندگی خود رنگ بخشیده اند، به این سبب از ارزش معنوی و مادی بسیاری برخوردار هستند. حداقل تا یک قرن پیش که رنگینه های شیمیایی ناشناخته بودند الیاف مورد استفاده نساجی به طور سنتی رنگرزی می شدند. در ایران بیش از صد نوع رنگینه گیاهی به ثبت رسیده که از نظر ثبات از درجات مختلفی برخوردار می باشند. فرش و سایر دستبافته های ایرانی بعد از نفت مهمترین اقلام صادراتی کشور را تشکیل می دهند. از این رو، گسترش تولید مواد اولیه آن در داخل کشور، با توجه به کیفیت مرغوب رنگهای طبیعی، از یک سو می تواند از خروج ارز برای تهیه رنگ های شیمیایی تا حدود زیادی بکاهد و از سوی دیگر بازارهای جهانی فرش ایران را دوباره رونق می بخشد “جهانشاهی افشار،۱۳۷۵، ص۱۲ تا ۱۷”.
با توجه به اطلاعات میدانی و کتابخانه ای صورت گرفته، طی تحقیقی که توسط دکتر محمد خواجه مهریزی و همکاران برای استخراج ماده رنگزا از ریشه روناس صورت گرفته است، ۱۵ روش استخراج با بکارگیری حلال های مختلف مورد آزمایش قرار گرفت که نهایتا پس از استخراج، ماده استخراج شده در رنگرزی نخ پشمی با روش یکسان به کار گرفته شده و نتایج حاصل از سنجش رنگ کالای رنگرزی شده توسط دستگاه اسپکتوفتومتر، نشان می دهد که ۶ روش از ۱۵ روش نتیجه بهتری داشته است. همچنین نتایج نشان داد که افزایش دما در فرایند استخراج چندان تاثیری بر راندمان فرایند نداشته است و استفاده از حلال ایزوپروپیل الکل و آب به عنوان بهترین حلال در روش استخراج مؤثر بوده است”خواجه مهریزی و همکاران،۱۳۸۸”.
همچنین در تحقیق دیگری شمس ناتری و همکاران به روش سوکسله و با بهره گرفتن از حلال اتانول، موفق به راندمان استخراج ۲۷٫۵ درصدی آلیزارین از ریشه روناس شدند “شمس ناتری و همکاران،۱۳۸۶”.
در تحقیق دیگری که عصارزادگان و ملاحسینی برای مقایسه رنگرزی روناس با امواج مافوق صوت و روش معمولی انجام داده اند نتایج نشان داد که رنگرزی در شرایط مافوق صوت، دارای راندمان جذب بالا تر و یکنواختی بیشتر از شرایط متداول رنگرزی می باشد “عصار زادگان – ملاحسینی،۱۳۸۸”.
همچنین با تحقیقات انجام شده در خصوص استخراج رنگ از برگ گیاه وسمه، که کیومرثی و همکاران با عنوان “معرفی گیاه وسمه به عنوان منبع طبیعی رنگزای ایندیگو در رنگرزی پشم و اثرات مواد کمکی در رنگرزی” انجام داده اند، خامه پشم رنگزای گیاهی وسمه با بهره گرفتن از مواد احیاء کننده سدیم هیدروسولفیت و قلیایی هیدروکسید رنگرزی شد. نتایج نشان داد که وجود سدیم هیدروسولفیت در حمام رنگرزی روشنایی کالا را کاهش می دهد لذا افزایش مقدار سدیم هیدرو سولفیت در حمام رنگرزی سبب احیاء رنگزا بمیزان بیشتر در حمام رنگرزی و در نتیجه افزایش حلالیت ماده نگزا می شود و در نتیجه جذب ماده رنگزا بر روی کالا افزایش می یابد “کیومرثی و همکاران،۱۳۸۲”.
در تحقیق دیگری که توسط قرنجیک و همکاران با عنوان” بهینه سازی شرایط رنگرزی الیاف پشم با مواد استخراج شده از گیاه وسمه و بررسی خواص رنگرزی آن” انجام شده است. طی این تحقیق برای رسیدن به شرایط بهینه رنگرزی پارامترههایی چون، اثر pH محیط، دمای محلول رنگرزی، مقدار هیدروسولفیت سدیم مصرفی و زمان رنگرزی بررسی شدند. نتایج نشان داد که کالاهای رنگرزی شده دارای ثبات شستشویی عالی، ثبات نوری، کلرینه کردن و سایشی خوبی می باشد ” قرنجیک و همکاران، ۱۳۹۰”.
همچنین در کار تحقیقاتی که مفتخر و همکاران انجام داده اند نتایج نشان که بهترین نتایج زمانی حاصل می شود که مدت زمان خیساندن ۱۶ساعت قلیای مورد استفاده سود و هیدروسولفید سدیم متناسب با مقدار ماده رنگزا بوده و عملیات رنگرزی دردمای ۵۰ درجه صورت گیرد، علاوه براین نتایج FTIR نمونه ها نشان دادکه میزان تغییرات شیمیایی کالای عمل شده با سود بیشتر از کالای عمل شده با آمونیاک می باشد.” مفتخر و همکاران،۱۳۹۰”.
تحقیق دیگری با عنوان ” رنگ آبی در خامه قالی با وسمه ایرانی ” توسط منتظر و پیرکهن انجام شده است، که نتایج حاصل حاکی از آن است که محیط قلیایی آمونیاک در رنگرزی نخ پشمی با توجه به pH پایین و حصول فام آبی مناسب همراه با اکسایش رنگ توسط آب اکسیژنه برای نخ پشمی بهترین نتیجه را ایجاد کرده است ” منتظر، پیرکهن،۱۳۸۲، ص۱۹ ، ۲۸ “.
شیرساد[۸۶] و همکاران در تحقیقی با بهره گرفتن از روش التراسونیک به شناسائی مواد رنگزای موجود در مواد طبیعی ازجمله روناس پرداختند “Shirsath,S.R.,et, al.2012”. همچنین بارانی و ملکی، تلفیق استفاده از روش مافوق صوت و پلاسما در رنگرزی کالای پشمی با روناس در حضور لیسیتین مورد مطالعه قرار دادند “Barani, H., Maleki, H.,2011”.
کوآکو و همکاران، روش استخراج رنگزاهای ریشه روناس برای دستیابی به ساختار شیمیائی موجود در آن به کمک امواج مافوق صوت با روش LC-PDA مورد مطالعه قرار دادند. نتایج حاصله نشان داد که بهترین حالت استفاده از مخلوط نسبی متانول و آب در دمای ۳۶ درجه و مدت زمان ۱۸ دقیقه می باشد “Cuoco.G. 2009”.
با توجه به اطلاعات وسیعی که برای استخراج آلیزارین از ریشه روناس وجود دارد همچنان بهترین روش برای رسیدن به بالاترین راندمان رنگی هنوز در مرحله تحقیقات آزمایشگاهی بوده و به مرحله تولید صنعتی نرسیده است و برای عملیاتی شدن در صنعت راه طولانی را در پیش رو دارد. همچنین با در نظر گرفتن اینکه اکثر این فام ها از رنگینه های طبیعی موجود در کشورمان تولید می شود اما هنوز هیچ تلاشی برای احیاء و بهینه کردن این فرایند صورت گفته است و با توجه به تحقیقات در این زمینه ما با مشکلات زیادی مواجه هستیم:
۱- منابع علمی استفاده از رنگزاهای طبیعی بسیار اندک است و تجربیات فراوانی که در ایران داشتیم کمتر تدوین و علمی شده اند. خلاء علمی رنگرزی گیاهی چه در بحث تکنولوژیک و چه در بحث شناخت گونه های مختلف رنگزا و آماده سازی سیستم های رنگرزی از جمله مسائل قابل توجه است در حالی که ما سیستم های رنگرزی شیمیایی و مصنوعی پیشرفته ای داریم.
۲- شناخت دقیقی از رنگزاهای طبیعی نداریم و تا کنون مقایسه درست و کامل مزایا و معایب رنگهای طبیعی انجام نشده است.
۳- رنگهای طبیعی دارای عمق های رنگی متفاوتی به مرور زمان هستند و می توانند تنوع رنگی زیبایی را برای فرش دستباف به همراه داشته باشند.
۴- در انتخاب نوع دندانه رنگرزی باید دقت شود و بیشتر از زاج سفید و آهن که مشکلات کمتری دارند استفاده شود. مسائل و بهداشت زیست محیطی و ضد میکروب بودن فرش های گیاهی از جمله مباحثی است که باید به آن توجه شود.
۵- رنگ های طبیعی دارای عمق های رنگی متفاوتی به مرور زمان هستند و می توانند تنوع رنگی زیبایی را برای فرش دستباف به همراه داشته باشند.
۲- ۸ اهمیت موضوع
رنگرزی الیاف طبیعی پشم از گذشته دور به وسیله رنگرزان با رنگزاهای طبیعی محلی انجام شده است. این هنر و صنعت رنگرزی نسل به نسل انتقال یافته و با عجین شدن با هنر ایرانی به صورت یک اثر ملی و فرهنگی خود را در فرش دستباف نشان داده است “Montazer.M.2002”. یکی از آفت های اصلی صنعت فرش دستباف ایران استفاده از مواد مصنوعی و غیر طبیعی در فرایند تولید است. این امر سبب کاهش کیفیت محصول و در نتیجه کاهش سهم صادرات ایران از فرش دستباف می شود “Montazer and parvinzade.2004”. برای حفظ هویت و اصالت فرش دستباف ایرانی که همان کاربرد پشم ایرانی با رنگ ایرانی و همراه با ذوق و سلیقه ایرانی، باید تلاش کرد. یکی از راهکارها جهت کاهش مصرف مواد مصنوعی در فرش دستباف، شناخت دقیق ویژگی های مواد اولیه فرش دستباف ایرانی یعنی پشم و رنگ آن است. تحقیق و مطالعه روی مواد اولیه طبیعی اصیل و قدیمی در فرش دستباف و همچنین فرایند به کارگیری آنها می تواند به بهبود وضعیت استفاده از آنها با توجه به ویژگی هایشان کمک کند. رنگزاهای به کار رفته در رنگرزی الیاف پشم مصرفی در فرش یکی از شاخص های مؤثر در فرش دستباف به شمار می رود. رنگزاهای مصنوعی به دلیل برخی خواص برتر و همچنین فرایند رنگرزی آسان تر جای رنگزاهای طبیعی را گرفته اند. با وجود اینکه اثر زیانبار این مواد شیمیایی برای سلامتی انسان تا حدودی شناخته شده است ولی به جهت شناخت کم رنگزاهای طبیعی و نبود مواد تکمیلی طبیعی و همچنین فرایند رنگرزی طولانی و هزینه نسبتا زیاد رنگرزی، سبب شده تا رویکرد به مواد شیمیایی همچنان ادامه یابد “Montazer.M.et,al.2004”. در حالی که رنگهای طبیعی در برابر نور، اکسیداسیون و مواد قلیایی به تدریج روشن تر و پخته می شوند و حالت نرم و مخملی به خود می گیرند که این مسأله هرگز در مورد رنگهای شیمیایی دیده نمی شوند در حالی که رنگهای طبیعی هرچند در ابتدا تیره هستند ولی با گذشت زمان جلا می یابند. همچنین استفاده از رنگهای طبیعی با توجه به مأنوس بودن انسان با طبیعت، سبب آرامش، کاهش استرس، سلامتی و طول عمر انسان می شود “الله داد،۱۳۸۴،ص۳۲ – ۳۴”. علاوه بر این خصوصیات رنگی منحصر به فردی در الیاف رنگرزی شده با رنگزاهای طبیعی همواره با ثبات بالای رنگی حاصل می شود که امتیازات این مواد رنگزا به حساب می آید “Pellew.C.I.1998”.
با توجه به ارزش اقتصادی و بالقوه گیاهان رنگزا و نظر به اینکه استانهای مختلف کشورمان از تنوع گیاهی مناسبی در این زمینه برخوردار هستند ولی متأسفانه عدم شناسایی آنها سبب گردیده تا کوششی کافی در بهره برداری و در نتیجه استفاده صحیح از آنها به عمل نیاید. به علاوه چون ارزش و اهمیت استفاده از رنگهای طبیعی در صنایع مختلف از زمان های بسیار دور شناخته شده و امروزه نیز به رغم پیشرفت هایی که در زمینه تهیه و کاربرد رنگهای شیمیایی حاصل گردیده است، در نهایت رنگرزی با رنگهای گیاهی و نیز الیاف رنگ شده آن از لحاظ سلامت و بهداشت به مراتب از رنگهای شیمیایی بهتر بوده است. بنابراین نتایج مفید بررسی، رنگرزی با گیاهان رنگزا با توجه به تعیین کیفیت و ثبات به دست آمده آنها نه تنها برای نسل حاضر و آینده کشور مطمئن خواهد بود، بلکه در گروه هایی که به نحوی با رنگها سرو کار دارند این اطمینان را به وجود خواهد آورد که از طرف این قبیل، مواد مورد تهدید قرار نخواهند گرفت “امیری،۱۳۸۶،ص۱۵”. فرایند رنگرزی بر پایه مواد رنگزای طبیعی از نظر زیست محیطی و کاهش آلایندگی صنعتی دارای اهمیت بوده و به طور روز افزون نیز مورد توجه قرار می گیرند، همچنین بهبود فرایند رنگرزی طبیعی به کمک فرآیندهای جدید تولید می تواند سبب افزایش ارزش افزوده محصولات صنایع دستی و هنری ایران شود”Montazer.M.2002″.
بکارگیری روش های نوین در استخراج و رنگرزی الیاف می تواند در صرف زمان و هزینه ها نیز مقرون به صرفه باشد. تکنیک مافوق صوت یکی از این روش ها در استخراج و رنگرزی می باشد که برای رنگرزی انواع مختلفی از کالا ها کاربرد دارد. حفره سازی مافوق صوت سرعت رنگرزی را شتاب بخشیده و برداشت رنگ، شید رنگی و ثبات ها را افزایش می دهد؛ با توجه به اینکه فام های آبی و قرمز از جمله فام های مهم رنگی می باشند و برای رنگرزان ارزشمند هستند، همچنین دارای ثبات های نوری و شستشویی خوبی هستند، لذا ایجاد این فام ها بر روی نخ پشمی با بهره گرفتن از رنگزای طبیعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است “کیومرثی و همکاران،۱۳۸۲”. امروزه فرش ایرانی نیازمند تحول در رنگها و طرح ها می باشد تا به رقابت با کشورهای رقیب مانند چین، هندوستان، پاکستان، نپال و ترکیه بپردازد؛ بنابراین ملموس ترین اثر مفید کاربرد نتایج این تحقیقات، بازگردان کیفیتی ممتاز به فرش های دستباف ایرانی و در نتیجه در دست گرفتن بخش وسیعتری از بازار فرش جهانی خواهد بود “امیری، ۱۳۸۶، ص۱۶”.
در نهایت اینکه دنیا همچنان خواستار فرش هایی است که هنوز خاطره رنگهای دلنشین گیاهی آنها را از یاد نبرده است. باید در نظر داشت که بازگشت به شیوه های گذشته تا حد زیادی دشوار و غیر معقول است و برای تحقق کاربرد رنگهای طبیعی در فرش نه تنها باید برای کشت و پرورش رنگهای طبیعی برنامه ریزی شود بلکه نتیجه های رنگرزی علمی را در شکل مناسب در اختیار رنگرزان قرار گیرد “حیاتی، ۱۳۸۴،ص۳”. معمولا رنگ گیاهان یا به صورت جوشاندن کسب می شود یا با افزودن مواد قلیایی نظیر سود سوزآور و هیدروسولفیت سدیم صورت می گیرد “وکیلی، ۱۳۸۲، ص ۱۷”، که گاهی زمانی که برای رنگرزی صرف می شود طولانی و گاهی تهیه آن مستلزم هزینه های مالی است که در این پروژه به دنبال راهی برای کم کردن هزینه ها و حداقل کردن زمان رنگرزی هستیم و با بهره گرفتن از کمترین مواد شیمیایی مخرب به رنگرزی مطلوبی برسیم. از اهداف دیگر این پروژه استخراج مناسب رنگ از رنگزاهای مورد نظر می باشد که با پیشرفت تکنولوژی امروز می توان این شرایط را فراهم کرد و در نهایت وقتی محصولی صحیح و استاندارد در اختیارمان باشد می توان در زمینه رنگرزی و تطبیق آن با دانش روز از آن بهره کافی برد و مواد رنگزای طبیعی را با کمک علم و تکنولوژی های نوین روز به شکلی ارائه کرد که برای کلیه حوزه های مربوط به بخش رنگرزی کاربرد داشته و قابلیت استفاده در تحقیقاتی که در آینده انجام می شود را داشته باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 06:28:00 ق.ظ ]
|