دانلود مقالات و پایان نامه ها در ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۵-۲ روش زمانبندی پیشنهادی
همانطور که در فصلهای قبل گفته شد در ابر سه لایه (SaaS, PaaS, IaaS) وجود دارد. نظارت بر ابزار کاری چالش برانگیز است، چرا که سنجههای نظارت در سطح زیرساخت و بستر نمی توانند به راحتی به سنجههای نظارت در سطح ابزار نگاشت شوند و از طرفی ممکن است چندین ابزار VMهای مشابهی را به اشتراک بگذارند یا یک ابزار روی چندین VM اجرا شود (مثل ابزارهای موازی یا ابزارهای توزیع شده). در این پایان نامه به لایه SaaS توجه شده است که به کاربران اجازه دسترسی به ابزارهای کابردی از طریق اینترنت را میدهد. هدف عمومی فراهمکنندگان SaaS کاهش هزینه و افزایش سطح رضایت مشتریان است. هزینه شامل هزینه زیرساخت، هزینه عملیات مدیریتی و جریمه ناشی از نقض SLA است.
سطح رضایت مشتریان بستگی به میزان رعایت SLA دارد. کاربران درخواستهای خود را به لایه SaaS می دهند و فراهمکنندگان این لایه به منظور تحویل سرویسهای درخواستی یا باید منابع خود را به مشتریان اجاره دهند و یا منابع را از لایه IaaS اجاره کرده و سپس آنها را به مشتریان ارائه کنند. اگر از منابع SaaS استفاده شود هزینه های مدیریتی و نگهداری را به دنبال دارد و اگر منابع از IaaS گرفته شوند مسائل مربوط به کیفیت سرویس مطرح میشوند. برای استفاده موثر از منابع باید مواردی را مورد بررسی قرار داد که برخی از آنها در ادامه مطرح شده اند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
آیا میتوان درخواست جدیدی را پذیرفت بدون اینکه روی درخواستهای از قبل پذیرفته شده تاثیر گذاشته شود؟
چگونه درخواستهای متفاوت یک مشتری یا درخواستهای مشتریان مختلف با QoSهای متفاوت به VMها نگاشت شوند؟
چه منابعی بهتر است تخصیص داده شوند؟ آیا راه اندازی VM جدید مناسب است؟
روش زمانبندی پیشنهادی در این پایان نامه برای استقرار درخواستهای کاربر روی VMهاست. همانطور که گفته شد درخواستهایی که توسط کاربر ارائه میشوند از نظر اولویت، بارکاری و پارامترهای SLA در سطح یکسانی قرار ندارند. از نظر اولویت در یک تقسیم بندی میتوان گفت اگر کاربر نیاز به پردازش داده یا کارهای امنیتی داشته باشد آن درخواست به عنوان درخواست اولویت بالا و اگر درخواست، اجرای وظایف غیر بحرانی باشد به عنوان درخواست اولویت پایین کلاس بندی می شود. در بسیاری از الگوریتمهایی که در فصلهای قبل مرور شدند درخواستها اولویتی نسبت به هیچ یک از درخواستهای پذیرفته شده قبلی نداشتند. این عدم انعطافپذیری روی سود تاثیر می گذارد، زیرا بسیاری از درخواستهای ضروری رد میشوند، بنابراین در الگوریتم پیشنهاد شده در این پایان نامه درخواستها به دو دسته اولویت بالا و پایین تقسیم بندی شده اند و به تمام درخواستها به ترتیب ورودشان منابع تخصیص داده میشوند.
در صورت لزوم درخواستهای پذیرفتهشده قبلی، مجدد زمانبندی میشوند تا بتوان درخواستهای فوری را پذیرفت. مزیت این الگوریتم این است که فراهمکننده SaaS کاربران بیشتری را با بکارگیری سودمند VMهای شروعشده میپذیرد و سود بیشتری بدست می آورد. در روش پیشنهادی اگر درخواست با اولویت بالایی وارد شود و منابع کافی روی VMهای در حال اجرا وجود نداشته باشند، منابع از VMای که همه درخواستهایش دارای اولویت پایین است گرفته شده و به درخواست با اولویت بالا داده می شود و برای درخواستهایی که منابعش گرفته شده تخصیص مجدد صورت میگیرد، یک شمارنده برای درخواستها در نظر گرفته شده است که مقدار اولیه آن صفر است. چنانچه مقدار این شمارنده غیر صفر باشد یعنی نقض SLA صورت گرفته است. درخواستها در VMای که حداقل فضای خالی را دارند قرار داده میشوند تا استقرار به صورت bestfit انجام شود.
۵-۲-۱ شرح الگوریتم
شکل ۵-۱ الگوریتم پیشنهادی را نشان میدهد. در ادامه الگوریتم پیشنهادی تشریح شده است. ورودی و خروجی الگوریتم و اینکه هر بخش از الگوریتم چه کار خاصی را انجام میدهد مشخص شده است.
ورودی (خطهای ۱-۳): شامل درخواست جدید، لیست VMهای درحال اجرا در مرکز داده و لیست منابع سراسری موجود در مرکز داده میباشد. وقتی کاربر درخواستی میدهد علاوه بر پارامترهای SLA، اولویت درخواست نیز بر اساس پارامتر α که توسط کاربر مقداردهی می شود دریافت می شود.
خط ۴: برای درخواست ورودی شمارندهای در نظر گرفته شده است که در ابتدا با صفر مقداردهی شده است. زمانیکه درخواستی با توجه به مهلتش نتواند منابع مورد نیازش را دریافت کند پذیرفته نمی شود و شمارندهاش افزایش میابد و برایش تخصیص مجدد صورت میگیرد. چنانچه مقدار شمارنده غیر صفر باشد یعنی نقض SLA صورت گرفته است. به عنوان مثال اگر درخواست با اولویت پایینی یکبار رد شود شمارندهاش یک می شود و باید برایش تخصیص مجدد صورت گیرد. در تخصیص مجدد این درخواست، درخواست با اولویت بالا تلقی می شود. از آنجائیکه اساس کار الگوریتم این است که در صورت کمبود منابع برای اجرای درخواست با اولویت بالا منابع از درخواست با اولویت پایین گرفته شود شمارنده به این منظور استفاده شده است که درخواست با اولویت پایین همواره رد نشود. اگر شمارنده صفر نباشد جریمه توسط فراهمکننده پرداخت می شود. برای درخواستهای با اولویت پایین کاربر غرامتی را دریافت می کند و این رد شدن درخواست را میپذیرد.
خط ۵: نوع درخواست بررسی می شود. اگر α صفر باشد یعنی درخواست اولویت پایین دارد.
SLA-Based Scheduling
۱-Input: NewVMReq
۲-Get GlobalRes && AvailableVMList
۳-Get α //it shows request priority (if NewVMReq has High-priority then α=۱, else α=۰)
۴-{ Counter=0
۵- IF (α=۰) THEN //low priority request
۶- { IF (there is initiated VMi) THEN
۷- { FOR (each initiated VMi) DO
۸- {IF (VMi has free space) THEN
۹- put VMi into AvailableVMList
۱۰- }
۱۱- Sort AvailableVMList according to the available free space
۱۲- Schedule to process and deploy NewVMReq on VMMin that has minavailablespace
۱۳- }
۱۴- Else { Put NewVMReq in waiting Queue
۱۵- IF (NewVMReq’ deadline is finished) THEN
۱۶- { counter ++
۱۷- Return reject
۱۸- Repeat step 23-47
۱۹- }
۲۰- Else Repeat step 6-47
۲۱- }
۲۲- }
۲۳- Else IF (α=۱) THEN // high priority request
۲۴- { FOR (each initiated VMi) DO
۲۵- { IF (VMi has free space) THEN
۲۶- put VMi into AvailableVMList
۲۷- }
۲۸- Sort AvailableVMList according to the available free space
۲۹- Schedule to process and deploy NewVMReq on VMMin that has minavailablespace
۳۰- }
۳۱- Else IF (there is any initiated VMi whitch all of it’s requests have α=۰) THEN
۳۲- { FOR (each initiated VMi) DO
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 09:41:00 ق.ظ ]
|