دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه | مهارت های سازگاری عبارتند از: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
– بیماری های بدنی نتوانند شایستگی و فعالیت او را کاهش دهند.
– انسان سازگار یا سالم مسئولیت همه اعمال، افکار و رفتارهای خود را می پذیرد و عاقلانه به نتایج آن می اندیشد.
– فرد سازگار باید بتواند بعضی از ناکامی ها را تحمل کند، زیرا در حقیقت تحمل ناکامی مانند پذیرش اضطراب نشانه سازگاری مطلوب در شخص است (اسلامی نسب، ۱۳۷۳).
مهارت های سازگاری عبارتند از:
۱- توانایی در ارتباط کلامی با دیگران
۲- توانایی در مراقبت از خویشتن
۳- رسیدگی و انجام امور روزانه زندگی
۴- مهارت در ارتباط اجتماعی با افراد
۵- توانایی در پیدایش و تعیین راه و مسیر ادامه زندگی و اهداف
۶- توجه به بهداشت و سلامتی فردی
۷- توانایی یادگیری، آموزش و ادامه تحصیل
۸- استفاده صحیح از ساعات تفریح و آزادی خود
۹- انجام کارها و مسئولیت های کاری
۱۰- توانایی ایجاد رابطه سالم با افراد خانواده، همقطاران و افراد مختلف اجتماع (اسلامی نسب، ۱۳۷۹).
عوامل مؤثر در سازگاری
سازگاری رضایت بخش فرد با موفقیت های اجتماعی عمده زندگی، به طور مستقیم با میزان ارضای همه نیازهای اساسی مرتبط است. نیازها و ارضاء آن ها به ادراک فرد با توجه به سن، جنس، استعدادهای ارثی و فرهنگی، طبقه اجتماعی، شغل، محل جغرافیایی، تعلیم و تربیت، تجارب و سازگاری های زندگی اشخاص دیگر بستگی دارد (به نقل از حسن آبادی، ۱۳۸۱).
متغیرهایی که در سازگاری مؤثر هستند:
۱- شخصیت فرد
۲-ادراک فرد از مشکل
۳- شدت مسأله و مشکل
۴- حمایت اجتماعی
۵- تعداد راه های ممکن برای رسیدن به هدف
۶- توانایی و استعداد برای مراقبت از سلامتی خود
۷- درک فرد از موقعیت خود
۸- درک خانواده از موقعیت خود
۹- توانایی و استعداد فرد برای جذب حمایت های اجتماعی
۱۰- سابقه برخورد فرد با بحران ها یا ضربه های روانی
۱۱- وضعیت اقتصادی
۱۲- سلامت روانی
۱۳- انگیزه فرد برای زندگی
۱۴- نگرش ها و فعالیت های محیط مؤثر (اسلامی نسب، ۱۳۷۳).
نشانه سازی اختلالات سازگاری؛ اگر فرد نتواند سازگار شود دچار علائم مرضی می شود:
۱- خلق افسرده
۲- آمادگی جهت گریه کردن
۳- نومیدی
۴- نگرانی
۵- افزایش وابستگی
۶- ناتوانی شغلی، فرهنگی، تحصیلی
۷- انزوای اجتماعی
۸- شکایات جسمی مانند سر درد، کمر درد و سایر دردها و خستگی (اسلامی نسب، ۱۳۷۳).
مکانیزم های سازگاری در زندگی خانوادگی
با بهره گرفتن از مکانیسم های روانی، می توان کشمکش و مشکلات خانوادگی را کاهش داد. در صورتی که این روش ها، با شدت و وسعت زیاد استفاده شود، تبدیل به مکانیزم های دفاعی خواهد شد. در زیر به صورت خلاصه این مکانیزم ها شرح داده خواهد شد.
۱٫ سپر بلا شدن یا سرزنش کردن
یکی از اعضای خانواده به عنوان ایجاد کننده مشکل، شناخته می شود یا این که فرد ممکن است خود را مقصر اصلی قلمداد کنند. چنین روش هایی، از ایجاد درگیری جلوگیری کرده، اضطراب را کاهش میدهد. ولی به نوبه خود، از برقراری ارتباطی که میتواند ریشه مسائل را بشکافد، جلوگیری میکند.
۲٫ اتحاد یا آمیزش مصلحتی بین اعضاء
برخی از افراد خانواده، اتحادی را علیه دیگر اعضا ایجاد میکنند. در نتیجه حالت خصمانه را در آن واحد به وجود می آورند.
۳٫ کناره گیری از به وجود آمدن برخوردهای روانی
ارتباط خانوادگی، به منظور جلوگیری از ایجادکشمکش، کاهش مییابد و ارتباط خانوادگی بسیار سست و سطحی می شود، در نتیجه اعضای خانواده، نیازهای عاطفی خود را خارج خانه جست و جو میکنند.
۴٫ کشمکش مداوم
به منظور کاهش تنش درون خانواده افراد از آزارهای کلامی و بدنی استفاده میکنند.
۵٫ واکنش معکوس
در این حالت نگرش های زیان آور به رفتار مخالف آن انتقال داده می شود. این گونه رفتارها از خانواده هایی دیده می شود که هماهنگی سطحی با هم دارند (به نقل از حسن آبادی، ۱۳۸۱).
دیدگاه ها در مورد سازگاری
دیدگاه زیستی- روانی- اجتماعی
این مدل به صورت تلویحی، مدلی از سلامتی را ارائه میدهد که شامل حالت ذهنی، توانایی انجام نقش های ارزشمند اجتماعی، رضایت از وضعیت جسمی و بدنی و مجموعه ای از متغیرهایی می شود که اغلب به عنوان «کیفیت زندگی» مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند. در نظام پیاژه، سازش، تعادل بین درون سازی و برون سازی است. می توان سازش را ساختن مجموعه ای از روابط دانست که انسان خود را بین آن ها قرار میدهد. چنین وضعیتی در نتیجه ی مجموعه واکنش هایی که فرد به وسیله ی آن ها رفتار خود را تغییر میدهد تا بتواند به گونه ای موزون بر شرایط محیطی معین یا تجربه ای جدید پاسخ دهد. همان طور که به نظر میرسد مفهوم «سازش زیستی» معنایی نسبتاً دقیق داشته باشد، ولی وقتی جنبههای روانی- اجتماعی سازگاری آدمی مطرح می شود مسأله بسیار پیچیده میگردد، چرا که این سازگاری شخصاً به خاطر حیات صورت نمی گیرد. از نقطه نظر روانی – اجتماعی سازگاری به خودی خود به طور انتزاعی وجود ندارد. فرد با چیزی، با موقعیتی و با یک محیط اجتماعی به طبع نظام های مرجع خود سازش یافته است که در ضوابط و معیار های آن و آستانه خودداری از سازش را شخص میکند، بنابرین بدون توجه به جنبههای روانی- اجتماعی مشکل است که بتوان حد و مرز این مفهوم را برای انسان مشخص کرد (به نقل از دیلمی، ۱۳۸۰).
دیدگاه تحلیل روانی
از دیدگاه تحلیل روانی به فردی سازگار گفته می شود که واحد «من» قوی و سالم باشد یا بتواند میان دو پایگاه دیگر شخصیت یعنی «من و فرامن» تعادل و هماهنگی ایجاد کند تا این ها بتوانند به وظایف خود به خوبی عمل نمایند. در این دیدگاه، شخصیت آدمی همانند یک نظام پویای انرژی تصور می شود که در یک تقسیم بندی از سه قسمت تشکیل شده است. هر یک از این سه نظام، نیروهای روانی مشخص دارند که دائم با یکدیگر در درون سیستم کلی شخصیت در حال فعل و انفعال میباشند که مبتنی بر تعارض پایگاه های مربوطه میباشند و بنابرین دیدگاه رفتار و حالات آدمی از جمله رفتارهای سازگار نتیجه عملکرد این نیروهای درونی است. از این دیدگاه ریشه و عمل همه ناسازگاری ها در تجربیات کودکی و در رابطه با چگونگی گذراندن مراحل تحول جستجو می شود. در این راستا ناسازگاری که به دلیل وجود تعامل بین تکانه هایی که در جستجوی تخلیه و رهایی هستند از یک طرف دیگر به وجود میآید. وقتی که تکانه ها نتوانستند در هشیاری تحمل شوند و فرد نتواند به طور مؤثری در برابر آنان دفاع کند، «من» راه دیگری ندارد جز اینکه نشانه های سازگاری ایجاد نماید که در این صورت هدف رفتار ناسازگار کاهش تنش یا تعارض است (به نقل از دیلمی، ۱۳۸۰).
دیدگاه یادگیری اجتماعی
رویکردهای یادگیری اجتماعی
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:12:00 ق.ظ ]
|