دانلود منابع دانشگاهی : دانلود مطالب پایان نامه ها با موضوع بررسی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۳- گفتی ز خاک بیشترند اهل عشق من مردیفهای آوازی:۳-جمله دوم گردانیه و نغمه، ۵-اوج بیات راجع
از خاک بیشتر نه، که از خاک کمتریم ن م
صناعات ادبی:
کنایه: از خاک کمتر بودن (حقیر و ناچیز شمردن)
آرایۀ تکرار: خاک
تضاد: بیشتر، کمتر
این بیت را هم بعد از تحریر نغمه ای که اجرا می شود، در ادامه همان گوشه گردانیه در بیت دوم خوانده می شود، به لحاظ اجرایی همان زیبایی و تناسب بیت قبل را دارا می باشد، ضمن این که بیت از نظر صناعات شعری، تأکیدی بر کلمه ی «خاک» دارد، و سعدی به زیبایی خاک را در ۳ مرتبه تکرار می کند و کلمه آخر که «کمتریم» می باشد و باعث تکرار حرف «ک» می شود، خود تأکید پنهانی است بر کلمهی «خاک»، همچنین، در این بیت صنعت تضاد بین کلمه (کمتریم) و (بیشترند) مشاهده میشود . این از ویژگی این بیت زیبای سعدی است و آقای شجریان به خوبی از اجرای این بیت برآمده است و تأکیدات بسیار مناسبی بر آن ها گذاشته است.
۴الف/۴ب- ما را سریست با تو که گر خلق روزگار م ردیفهای آوازی:۴- الف: گوشت و فرود به نوا
ب:،بیات راجع
دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم م م
صناعات ادبی:
کنایه: سر با کسی داشتن (توجه و گرایش با کسی داشتن)
آرایه تکرار: سر
این بیت، ورود به گوشه ی «گَوِشت»، است، اوج عشق که سر و جان دادن است، مضمون کلی این بیت است که تناسب بسیار زیبایی با لحن و آوای گوشه «گوشت» پیدا کرده است و نکته قابل توجه شعر سعدی، این است که سردادن و ایثار عاشقانه را با تکرار کلمه «سر» در ۳ مرتبه علی الخصوص در کلمه آخر که قافیه شده است، به خوبی و زیبایی بیان کرده است و آقای شجریان هم با وقوف به این موضوع، تأکیدهای بسیار به جا و مناسبی بر روی کلمه «سر» داده است که کاملاً حق مطلب را ادا می کند.
۵- ما را سری است با تو که گر خلق روزگار م۴- الف گوشت و فرود به نوا، ۴- ب بیات
۶- گفتی ز خاک بیشترند اهل عشق من م
دشمن شوند و سر برو دهم بر آن سریم م
از خاک بیشتر نه، که از خاک کمتریم ن م
این ابیات که به لحاظ مضمون و محتوا، از اهمیت خاصی برخوردارند و شاید در ردیف شاه بیت های غزل قرار دارند مجدداً خوانده شده اند، آن هم در گوشه «بیات راجع» که به نوعی، شروع فریاد آواز «نوا» می باشد وبرای تأکید کلی بر ابیات مهم این غزل سعدی، انتخاب دقیق و مناسبی است که آقای شجریان، باتوجه به آگاهی که از تلفیق شعر وموسیقی دارند، نموده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۷- روی ار به روی ما نکنی حکم از آن توست ردیفهای آوازی:ر عشاق و قرچه
باز آ که روی در قدمانت بگستریم ن م
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 06:02:00 ق.ظ ]
|