دانلود منابع دانشگاهی : طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد : سنجش کارآیی زنجیره تأمین … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
![]() |
۳-۳ جامعه/ نمونه آماری
مجموعه واحدهایی که حداقل در یک صفت مشترک می باشند، یک جامعه آماری را مشخص می سازند و معمولا آن را با N نمایش می دهند. (خاکی، ۱۳۸۹،۲۷۳) در این پژوهش جامعه در نظر گرفته شده، کلیه زنجیره های تأمین صنایع خودروسازی گروه سایپا در شهرهای تهران و گلپایگان می باشد.
از آنجا که انجام هر تحقیق عملی مستلزم هزینه و زمان است، لذا هر محققی باید با توجه به مقتضیات روش تحقیق، ماهیت داده ها، نوع ابزار گردآوری آنها و ساختار جامعه آماری، نمونه ای را که معرف کیفیات و کمیات جامعه باشد، انتخاب نماید که در این گزینش باید نکات زیر مد نظر واقع شود:
نمونه بایستی با توجه به اهداف تحقیق انتخاب شود.
رعایت انصاف و عدم اعمال ذهنیتها شرط اساسی است.
عواملی در تعیین حجم یا اندازه نمونه موثرند. (خاکی، ۱۳۸۹، ۱۵۸)
بر این اساس در این پژوهش از آنجا که می خواهیم کارایی زنجیره ها را با ساخت یک مدل تحلیل پوششی داده ها بسنجیم، لازم است که تعداد واحدهای مورد ارزیابی حداقل برابر با رابطه زیر باشد:
(تعداد خروجی ها + تعداد ورودی ها) * ۳ تعداد واحدهای مورد ارزیابی
عدم بکارگیری رابطه فوق در عمل موجب می گردد که تعداد زیادی از واحدها بر روی مرز کارا قرار گرفته و به عبارت دیگر دارای امتیاز کارایی یک گردند، لذا قدرت تفکیک پذیری واحدها کاهش می یابد. (مهرگان، ۱۳۸۶، ۷۴)
در این تحقیق برای سنجش کارایی از ۴ ورودی ابتدایی در مرحله اول( تامین کننده)، ۲ خروجی میانی و ۲ خروجی نهایی( به ازای هر خودروساز) استفاده گردیده که طبق رابطه (۲+۲+۴)*۳، تعداد واحدهای تحت بررسی باید حداقل برابر ۲۴ تا شود لذا با صلاحدید استاد محترم راهنما، ۷ زنجیره تأمین از صنایع خودروسازی گروه سایپا برای چهار دوره سه ماهه در سال به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. بنابر این ۲۸=۷*۴، DMU خواهیم داشت.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۳-۱ صنعت خودروی ایران
خودروسازی پس از صنعت نفت فعالترین صنعت ایران است. هماکنون ایران با ساخت ۱,۳۹۵,۴۲۱ دستگاه خودرو و ۳۵,۹۰۱ دستگاه خودروی تجاری (در سال ۲۰۰۹) دوازدهمین خودروساز بزرگ دنیا و بزرگترین خودروساز خاورمیانه شده است.در سال ۲۰۰۹ ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو مقام پنجم دنیا را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد. تولیدات خودروی ایران در چندگونه خودروی مختلف موجود میباشد: خودروهای مسافری، چهار چرخ محرک، ون، کامیونها، اتوبوسها، مینیبوسها و پیکاپها. در ایران حدود ۵۰۰,۰۰۰ نفر (تقریبا ۲.۳% تمامی نیروی کار) بطور مستقیم در صنعت خودروسازی و بسیاری دیگر در صنایع مرتبط کار با این صنعت کار میکنند. تقریبا ۷۵% کل تولیدات خودروی کشور را خودروهای مسافری و ۱۵% آن را خودروهای پیکاپ دربر میگیرند. (سایت ویکیپدیا)
۳-۳-۲ سایپا
شرکت سهامی عام ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) در سال ۱۳۴۴ در زمینی با مساحت ۲۴۰ هزار متر مربع و زیربنای ۲۰ هزار مترمربع با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال بنام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تاسیس گردید و در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۴۵ ثبت و در اواخر سال ۱۳۴۷ به مرحله بهره برداری رسید.
این شرکت تولید اولین محصولات خود را با روش کاملاً دستی آغاز نمود. تولیدات شرکت بعد از سال ۱۳۵۳ به واسطه استفاده از ابزارهای جدید و مکانیزه شدن برخی از بخشهای تولیدی، سیر صعودی یافت و بر تنوع محصولات شرکت نیز افزوده شد. نام شرکت در اوایل سال ۱۳۵۴ با حذف کلمه سیتروئن از انتهای عبارت فرانسوی آن به “شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل” به نام اختصاری (سایپا) که ماخوذ از عبارت فرانسوی Iraniane De Production Automobile Societe Annonyme می باشد، تغییر یافت. این شرکت در ۱۶ تیرماه ۱۳۵۸ به استناد تبصره ۲ قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مشمول بند الف قانون مزبور گردید. شرکت سایپا از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. سهام شرکت در اواخر سال ۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. امروزه شرکت سایپا با در اختیار داشتن بیش از ۸۰ شرکت تابعه و وابسته بصورت مستقیم و غیر مستقیم، به یک گروه خودروسازی بزرگ با امکان تولید انواع مختلف خودرو تبدیل شده است. از جمله شرکت های این گروه می نوان به پارس خودرو، زامیاد، سایپا دیزل، امداد خودرو سایپا و… اشاره کرد. (پورتال گروه خودروسازی سایپا)
۳-۴ ابزار گردآوری داده ها/ اطلاعات
در این پژوهش برای دستیابی به اطلاعات مربوط به ادبیات تحقیق، از روش های مختلفی همچون مطالعات کتابخانه ای، اسناد و منابع علمی و جستجوی رایانه ای در سایت ها و پایگاه های اطلاعاتی مختلف استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به زنجیره های تأمین خودرو و دستیابی به داده های مربوط به ورودی ها و خروجی ها، اسناد و مدارک موجود در مرکز استراتژیک سایپا بررسی گردیده است.
۳-۵ روش تجزیه و تحلیل داده ها/ اطلاعات
برای تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به ماهیت آنها روش های مختلفی وجود دارد که پژوهشگر باید به کاربرد و سنخیت این روشها توجه کند، تا در نهایت بتواند استنتاجها و نتیجه گیریهای معتبر و دقیقی را به عمل آورد. (خاکی، ۱۳۸۹، ۱۶۰) در این پژوهش همانطور که در فصل اول بیان شد، برای سنجیدن کارایی زنجیره های تأمین و تفکیک واحدهای کارا و ناکارا از هم، از روش DEA دومرحله ای و مدل مضربی CCR ورودی محور استفاده شده است و برای حل این مدل DEA نرم افزار Lingo بخاطر سادگی و همچنین بدست آوردن جوابهای کامل از آن، بکار برده شده است. همچنین برای رتبه بندی واحدهای کارا از روش کارایی متقاطع استفاده شده است. در ادامه، هر یک از روش های بکار رفته در تحقیق را مورد بررسی قرار می دهیم.
۳-۵-۱ مدل DEA مضربی ورودی محور با بازدهی ثابت به مقیاس
با توجه به رویکردهای متفاوت متخصصان، مدلهای مختلفی برای تحلیل پوششی داده ها ارائه شده است. از جمله آنها می توان به مدلهای CCR و BCCو مدلهای جمعی اشاره کرد. ماهیت این مدلها چندان متفاوت نمی باشد.
بازده به مقیاس مفهومی است بلند مدت که منعکس کننده نسبت افزایش در خروجی به ازاء افزایش در میزان ورودی ها است. این نسبت می تواند ثابت، صعودی و یا نزولی باشد. نسبت بازده ثابت به مقیاس وقتی صادق است که افزایش در ورودی به همان نسبت موجب افزایش خروجی شود. (مهرگان، ۱۳۸۷، ۱۸)
در این تحقیق با توجه به مباحث بیان شده در فصل دوم از مدل CCR که بازدهی ثابت به مقیاس دارد استفاده می شود. در ضمن از فرم مضربی ورودی محور بهره گرفته می شود. برای توضیح این مدل فرض کنید n واحد که هرکدام دارای m ورودی و s خروجی اند، وجود دارد که در آن صورت کارایی واحد j ام برابر خواهد بود با :
= کارایی واحد j ام
که در آن داریم:
Xij : میزان ورودی i ام برای واحد j ام
( i = 1, 2, … , m)
yrj : میزان خروجی r ام برای واحد j ام
( r = 1, 2, … , s)
ur : وزن داده شده به خروجی r ام
vi : وزن داده شده به ورودی i ام
بنابر این مدل نسبت CCR برای واحد تحت بررسی به صورت زیر است:
برای هر واحد j= 1 , 2 , … , n
CCR 3-1: مدل نسبت
مدل۳-۱ با تساوی به مدل مضربی CCR تبدیل می شود:
ورودی محورCCR 3-2 : مدل مضربی
j=1, 2, … , n
۳-۵-۲ مدل های با ورودی ها و یا خروجی های نامطلوب
نگرش کلی در ارزیابی عملکرد واحدها آن است که کاهش میزان ورودی و افزایش مقدار خروجی موجب بهبود عملکرد و بهترین کارکرد می شود. مدل هایی از جمله CCR و BCC بر این مبنا استوارند. اما در عمل باید توجه داشت که سازمانها همواره به دنبال حداکثر کردن خروجی و حداقل کردن ورودی نیستند، زیرا خروجی ها و ورودی ها می توانند مطلوب (خوب) و یا نامطلوب (بد) باشند.
مدل های با ورودی ها و خروجی های نامطلوب وظیفه در نظر گرفتن این شرایط را به عهده گرفته اند. (مهرگان، ۱۳۸۷، ۱۴۱)
۳-۵-۲-۱ خروجی های نامطلوب
اگر نشان دهنده خروجی مطلوب و خروجی نامطلوب را بیان کند، ما خواهان افزایش و کاهش برای بهبود عملکرد می باشیم. با این وجود در مدل های پوششی خروجی محور با بازده متغیر، هر دو خروجی و به منظور بهبود عملکرد افزایش داده می شوند. در اینجا به منظور افزایش خروجی مطلوب و کاهش خروجی نامطلوب ابتدا خروجی های نامطلوب را در (۱-) ضرب کرده و مقدار را به تمامی خروجی های نامطلوب منفی اضافه می کنیم تا مقدار آنها مثبت گردد به گونه ای که (۰< + – = ) گردد.
مقدار را به طور مثال از رابطه ۱+{ }Max = می توان به دست آورد. سایر خروجی های مطلوب به همان صورت قبل وارد مدل می شوند.( مهرگان، ۱۳۸۷، ۱۴۱)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 03:39:00 ق.ظ ]
|