ضعف‌ها (W)
W2
W5
W1
W3
W4
W6,W10
W8,W9

تهدیدها(T)
T1
T2
T3
T5
T4

شکل ۵ – ۸: ماتریس اولویت بندی برنامه‌ریزی اکوتوریسم (SWOT) در شهر کرمانشاه
ماخذ: نگارنده
۵ – ۱۰ – اولویت‌بندی مجموعه عوامل داخلی و خارجی تاثیرگذار در توسعه اکوتوریسم شهر کرمانشاه
در مجموع امتیاز نهایی عوامل داخلی در ماتریس ارزیابی ۴۷/۴ و امتیاز نهایی عوامل خارجی ۹۸/۳ و به دست آمده است (جدول ۵ – ۱۲) و (جدول ۵ – ۱۳). که نشان دهنده تاثیر‌گذاری بیشتر عوامل داخلی بر عوامل خارجی در زمینه گردشگری در شهر کرمانشاه می­‌باشد.
بعد از ارزیابی مجموعه عوامل داخلی و خارجی به اولویت‌بندی مجموعه عوامل داخلی ( قوت­ها و ضعف‌ها) و عوامل خارجی( تهدیدات و فرصت‌ها) در توسعه اکوتوریسم در شهر کرمانشاه پرداخته شد این اولویت‌بندی به ارائه استراتژهای برتر کمک خواهد نمود و در توسعه اکوتوریسم موثر می­باشد براین اساس با توجه به امتیاز وزنی عوامل به اولویت‌بندی عوامل پرداخته شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۵ – ۱۱ – تدوین راهبردهای توسعه اکوتوریسم در کرمانشاه
شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت‌ها و تهدیدات خارجی گام مهمی در فرایند تدوین راهبردهاست. تشکیل ماتریس نقاط قوت و ضعف، فرصت­ها و تهدیدها ابزار بسیار مفیدی برای این کار به شمار می­رود. که تحلیلگران می‌توانند عوامل مشخص شده در ماتریس SWOT را بازنگری کرده و چهار نوع راهبرد متفاوت تدوین نمایند. در عین حال برای رسیدن به بهترین استراتژی‌ها در امر گردشگری، همکاری لازم در بخش‌های تحقیقات، اطلاع­رسانی، توسعه‌ی محصول، منابع انسانی، بازاریابی و نظارت بر اجرای قوانین لازم و ضروری است). که در ارتباط با این عوامل چهار نوع راهبرد ارائه می­گردد (ابراهیم زاده و همکاران، ۱۳۹۰: ۱۳۰).
۵ – ۱۱ – ۱ – راهبردهای رقابتی – تهاجمی (SO) :
در این راهبردها تمرکز برحداکثر – حداکثر سازی نقاط قوت درونی و فرصت‌های بیرونی استوار است و هر پدیده برای بهره­مندی هرچه بیش‌تر از فرصت­های محیط بیرونی در تلاش است که از نقاط قوت خود حداکثر بهره را ببرد و بر این اساس توانمندی و قابلیت­هایش را با بهره گرفتن از این قوت­ها و فرصت­ها به حداکثر ممکن برساند که عبارتند از:

  • بهره گیری از امتیاز ایجاد مناطق نمونه گردشگری اکوتوریسمی در شهر کرمانشاه در طرح‌های در دست بررسی در طرح جامع استان.
  • احداث مناطق اکوتوریسمی ویژه در کناز جاذبه‌های اکوتوریسمس همچون جنگلها، غارها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها
  • بهره‌گیری از موقعیت ویژه جغرافیایی و استراتژیکی شهر کرمانشاه جهت جذب گردشگر
  • بهره‌مندی از پتانسیل توپوگرافی و کوهستانهای جذاب جهت ایجاد تورهای اکوتوریسمی و ژئوتوریسمی در شهر کرمانشاه
  • بهره‌گیری از منابع آب منطقه جهت احداث استراحتگاه‌ها و تفریحات مفرح و شاد آبی در کنار جاذبه‌های اکوتوریسمی آبی، جنگلی و دشتها
  • توسعه و گسترش امکانات و تسهیلات گردشگری و اقامتگاهی مانند (هتل، مسافرخانه، رستوران، غذاخوری و…) در کنار فضاهای اکوتوریسمی شهری
  • بهره‌گیری از گیاهان دارویی موجود در دشتها و کوهستانهای برای جذب طبیعت درمانی
  • بهره‌گیری از وسعت دشتهای بیستون و ماهیدشت برای ایجاد مزارع کشاورزی با محصولات بومی جهت ایجاد کمپهای گردشگری کشاورزی
  • ایجاد امکان واگذاری مناطق نمونه اکوتوریسمی به سرمایه‌گذاران خصوصی جهت توسعه اکوتوریسم
  • تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در مناطق اکوتوریسمی استان از طریق دادن امتیازات ویژه
  • بهره‌گیری از آب و هوای مطبوع در فصول مختلف سال شهر
  • به کارگیری نیروی تحصیل کرده در تورهای گردشگری و اکوتوریسمی
  • فراهم آوردن امکان بازدید اکوتوریسم از کارگاه­های قالی‌بافی، گیوه‌بافی و دیگر صنایع‌دستی
  • فراهم آوردن ارتقای کیفیت بصری گردشگری در شهر کرمانشاه

۵ – ۱۱ – ۲ – راهبردهای اقتضایی یا تنوع(ST):
این راهبرد مبتنی بر حداکثر – حداقل سازی در تنوع بخشی به نقاط قوت درونی و تهدیدهای بیرونی متمرکز بوده و بر پایه بهره‌گرفتن از قوت­های سیستم برای مقابله با تهدیدات خارجی تدوین می­ شود که عبارتند از:

  • بازنگری در طرح‌های گردشگری برای ایجاد تعادل در اکوسیستمهای مناطق اکوتوریسمی
  • به کارگیری استانداردهای زیست محیطی قبل از ایجاد مناطق اکوتوریسمی بخصوص در مناطق جنگلی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...