دانلود پایان نامه با موضوع مقام و منزلت زن ازدیدگاه امام خمینی – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
مدیرعامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی
« با کمال تأسف و تأثر روز گذشته[۳] از صداى جمهورى اسلامى مطلبى در مورد الگوى زن پخش گردیده است که انسان شرم دارد بازگو نماید. فردى که این مطلب را پخش کرده است تعزیر و اخراج مىگردد، و دستاندرکاران آن تعزیر خواهند شد. در صورتى که ثابت شود قصد توهین در کار بوده است، بلاشک فرد توهینکننده محکوم به اعدام است. اگر بار دیگر از این گونه قضایا تکرار گردد، موجب تنبیه و توبیخ و مجازات شدید و جدى مسئولین بالاى صدا و سیما خواهد شد. البته در تمامى زمینهها قوه قضاییه اقدام مىنماید. – ۹/ ۱۱/ ۶۷ “(صحیفه امام، ج ۲۱ ص ۲۵۱ – صحیفه نور، جلد ۲۱ : ص ۷۶ )
چرا امام فردی که اوشین راالگوی زنان معرفی کرده بود به اعدام محکوم کردند؟
واکنش امام خمینی (ره) در خصوص این مسئله چه بود؟
نقل آقای محمدهاشمی، رییس صدا و سیما در آن مقطع :
«رادیو به مناسبت شهادت حضرت زهرا (سلامالله علیها) یک مصاحبهای داشت. زمانی بودکه ما اوشین را پخش میکردیم. از دختر خانمی میپرسند الگوی شما کیست؟ میگوید ا وشین. گوینده میگوید الگوی شما باید حضرت زهرا (سلامالله علیها) باشد چرا اوشین؟میگوید: حضرت زهرا (سلامالله علیها) مال ۱۴۰۰ سال پیش است. ما یک الگوی امروزی میخواهیم… برنامه زنده بود و رادیو آن را پخش کرده بود. امام به آقای میرعماددادستان عمومی دستور دادند که موضوع را بررسی کنند و اگر این برنامه با قصد پخش شده، افراد را اعدام کنند. چون توهین به حضرت زهرا (سلامالله علیها) بود. آقای میرعماد احکامی صادر کرد. شش هفت نفر محکوم شدند. از ۵ سال انفصال تا شلاق. اما حکم اعدام به کسی ندادند. رفتم خدمت امام و گفتم من مقصرم. من مسئول صداوسیما هستم اگراینها را مجازات کنید دیگر در صداوسیما سنگ روی سنگ بند نمیشود و من نمیتوانم آنجا را اداره کنم. خواهش میکنم شما مرا مجازات کنید. امام گفت بنویس، من آنها راعفو میکنم. (مصاحبه با مجله حضور،۱۳۶۷)
تحلیل اول بر اساس متن صحیفه نور (مجموعه بیانات، اعلامیهها و …) حضرت امام (ره) و دیگری بر اساس نظر یکی از مسئولین مسقیم این مقطع زمانی بود. با توجه به مطالب ذکر شده، عین صحبت امام ناظر به اعدام هیچ یک از افراد یاد شده نیست. بلکه ایشان حکم فقهی یک مسئله را طرح کرده و از قوه قضاییه به عنوان مجری اجرای قوانین،میخواهند که مسئله را به صورت دقیق پیگیری کنند. این امر نشان میدهد امام در این خصوص خواستهاند مسائل طبق قوانین پیگیری شود و هیچ کس از اجرای قانون مصون تلقی نشود. نه اینکه بدون رعایت هیچ قانونی امام از همان ابتدا بگویند تمام افراد مرتبط با این موضوع باید اعدام شوند. بر این اساس واکنش امام (ره) در این رابطه از چندزاویه قابل بررسی است:
۱- بر اساس احکام اسلام توهین به ساحت مقدس پیامبر(ص) و ائمه هدی (ع) در حکم ارتداداست.
۲- اشاره حضرت امام مبنی بر عاملان این جریان مبتنی بر تعمد هتاکان ،است نه سهو آن
۳- هیج کسی در این رابطه به اعدام محکوم نشد،بلکه تعدادی از عوامل محکوم و عده ای نیز تبرئه شدند
۴- آیا شخصیت حضرت زهرا(س) با آن فضائل ،که بر اساس نص صریح سرور زنان دو عالم است قابل قیاس با یک بازیگر تلویزیونی با ان ویژگیهاست؟
اما این بخش از سوال که :
آیا کسی حضرت زهرا را الگو نداند به ایشان توهین کرده ومرتکب گناه است؟
همانگونه که در بخش قبلی نقل شد، مطالب پخش شده به نوعی نفی شخصیت حضرت زهرا (سلامالله علیها) به عنوان یک الگوست. استفاده از محدوده زمانی در خصوص حضرت زهرا (سلامالله علیها) نوعی نفی الگو بودن ایشان است، این امر از نظر حضرت امام به عنوان یک مرجع تقلید و متخصص در شناخت موضوعات مسائل دینی، و همچنین عموم جامعه ایران در آن زمان، نوعی توهین به یکی از معصومین تلقی شده و طبق احکام اسلامی اگرکسی به صورت عمدی اقدام به این امر کند مصداق ارتداد محسوب شده مجازات مرتبط با آنرا به دنبال خواهد داشت و حکم ارتداد در صورت احراز تمامی شرایط آن جاری میشود.
از جمله مواردی که موجب ارتداد است، اهانت از روی عمد به پیامبر و خاندان ایشان است. بر این اساس توهین به حضرت زهرا (سلامالله علیها) نیز از مصادیق این حکم الهی است و حضرت امام به عنوان یک مرجع تقلید این نوع از بیان را مصداق این حکم الهی دانستهاند. اما برای تطبیق حکم ارتداد بایستی اولاً عنوان قصد توهین ثابت شده وثانیاً شرط بیان از روی عمد نیز مطرح باشد. از اینرو میبینیم که حضرت امام خمینی (ره) در بیان خود مجازات را اولاً به شرط اثبات قصد توهین بودن دانسته و در مرحله بعد شرط انجام از روی عمد را در این ماجرا دخیل میدانند و از قوه قضاییه میخواهندکه ابعاد ماجرا را بررسی و حکم قانونی را صادر نماید. چنانچه در منابع اشاره شده است، بررسیهای قوهقضائیه نتوانست عمد بودن را در این خصوص ثابت کند از این رو حکم مجازات ارتداد برای هیچ یک از متهمان این مسئله صادر نشد.اما دراین جا سوالی مطرح است که :
اگر این واکنش بجاست دیگر کوتاه آمدن معنا ندارد؟
همانگونه که اشاره شد؛ امام در خصوص این مسئله حکم اعدام صادر نکردند که بخواهند ازآن عدول کنند. چراکه اصولاً روش و منش حضرت امام (ره) به گونهای نبود که در مسائل دینی و حتی مسائل سیاسی، عقبنشینی کنند. یعنی اگر یک موضوع برای ایشان قطعیت پیدامیکرد دیگر وساطتهای دیگران نمیتوانست در اراده ایشان خللی وارد کند. در موردموضوع مورد بحث نیز حضرت امام پیگیری مسئله را از قوهقضاییه میخواهند که اگر ادله موضوع ثابت است در اجرای احکام الهی درنگ نکنند. و همانگونه که اشاره شد، برای قوه قضائیه تعمد مسئله ثابت نشده و از این جهت مجازات مورد اشاره شما برای هیچ کدام ازافراد موضوع صادر نشد که کسی بخواهد نسبت به عدم اجرای آن وساطت کرده و نظر حضرت امام را برگرداند. در خصوص مجازاتهای دیگر نیز، عفو محکومین از جمله اختیارات ولیفقیه است که بر اساس تشخیص ایشان برای محکومین قابل اجراست. اما اینکه بگوییم هیچ مجازاتی برای این امر صورت نگرفت قابل قبول نیست.
(لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری)
امام برشرافت وفضیلت روز زن وروزولادت حضرت زهرا(س)تاکیددارند. « اگر شما زنها هم و زنهاى ما هم همه، کشور ما همه، پذیرفتند که امروز روز زن است؛ یعنى روز تولد حضرت زهرا که آن کمال و آن وضعیت را دارد، پذیرفتید که روز زن است، به عهده شما مسائل بزرگى [خواهد آمد]؛ از قبیل مجاهده، که حضرت مجاهده داشته است، حضرت به اندازه خودش که در این ظرف کوتاه مجاهده داشته است، مخاطبه داشته است با حکومتهاى وقت، محاکمه مىکرده است حکومتهاى وقت را، شما باید اقتدا به او بکنید تا پذیرفته باشید که این روز، روز زن است؛ یعنى، روز تولد این حضرت روز زن است. زهد و تقوا و همه چیزهایى که داشته است و عفافى که او داشته است و همه چیز، شما باید اگر پذیرا شدید، آنها را تبعیت کنید و اگر تبعیت نکردید، بدانید که شما داخل در روز زن نیستید، هر کس نپذیرفت، این در روز زن وارد نشده است و در این شرافت وارد نشده است. » (صحیفه امام، ج۲۰ صص ۶ و ۷)
فاطمه یاد داد که باید تمام عرصههای زندگی نمایش عبودیت پرودگار باشد[۴].
فاطمه یاد داد که عشق و سرسپردگی به “حجت زمان ” و تبعیت مطلق و دلسپردگی به او تنها راه نجات است[۵].
فاطمه یاد داد که زن خانواده جایگاهش کریمانه است.
فاطمه یاد داد که مادر خانواده میتواند معلم خانواده شود.
فاطمه یاد داد که مادر خانواده میتواند کانون نورانیت و تقوا در خانواده باشد.
فاطمه یاد داد که تقوا کلید نجات است؛ بال پرواز است؛ فاطمه تقوای مجسم است.
فاطمه یاد داد که فرزند با والدین باید چگونه رفتار کند؛
فاطمه عاشق پدر و مادر ش بود.
فاطمه ادب و احترام در خانواده را آموخت، خوب صدا کردن را یاد داد؛ او فرزندان اش را با عشق و ادب خطاب میکرد[۶].
فاطمه یاد داد که با اطرافیان باید با مدارا رفتار کرد؛ ضعف و قوت اطرافیان را شناخت و آنها را به سوی کمال خواند.
فاطمه یاد داد که باید از توان خدا دادی جهت رشد و کمال بهره برد؛ فاطمه محبت و رأفت خدا را شناخته بود و به راه او اطمینان داشت؛ لذا میکوشید و میخروشید تا آنجائیکه برای دفاع از کیان حقیقت جان داد.
فاطمه یاد داد که اگر در توان خود میبینی که خدمتگزار خانواده باشی، دریغ نکن!
او دستاس میچرخاند و پشم میریسید تا خانواده به آرامش برسد!
امروزه میگویند ” زن به اقتصاد خانواده و اجتماع میتواند کمک کند” ؛ فاطمه راهش را یاد داد “هر آنچه از دستت بر میآید کوتاهی نکن”
فاطمه یاد داد زن الگوی همسرش هم هست.
فاطمه یاد داد زن آرامش بخش خانواده است.
فاطمه یاد داد زن مدیر خانواده است؛ اگر خود زنده شود خانواده را زنده میکند و اگر خانواده زنده شود اجتماع زنده میشود.
فاطمه یاد داد زن تاریخ ساز است.
در یک کلام: فاطمه الگوی مهدی عج الله است[۷].
این آموزشها قابل پیاده شدن در زندگی تک تک ماست؛ هر کدام ازما با الهام گرفتن از این الگوهای رفتاری و به کار بستن آنها به کمال مطلوب خود میرسیم تا آنچه را که ودیعه الهی است در ما، به نمایش و ظهور رسانیم.
ما میتوانیم اوج بگیریم و پرواز کنیم؛ عبودیت خدا راه پرواز انسان است و فاطمه راهبر این راه است. فاطمه با راه آشنا است او راه را پیموده است؛ سیره او ما را با این حقیقت آشنا میکند او به ما میآموزد چگونه باشیم؛ چگونه سلوک کنیم!
بیائید با الگوهای فاطمی خود را، خانواده مان را و جامعه را احیا کنیم.
۲-۲- عظمت اسلام وخاندان نبوت
در حدیثى از نبى اکرّم (ص) آمده است که:
«یا ایُّها النّاسُ إنّى قَد تَرَکْتُ فیکُمُ الثَّقَلَیْنِ خَلیفَتَیْنِ، انْ اخَذْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا بَعْدى، احَدُهُما اکْبَرُ مِن الآخِرِ: کِتابُ اللَّه حَبْلٌ مَمْدُودٌ ما بَیْنَ السَّماءِ وَ الْارْضِ، أَوْ قالَ: الَى الارْضِ، وَ عِتْرَتی اهْلُ بَیْتی، الا وَ انَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتى یَرِدا عَلىَّ الْحَوْض».(بحار الأنوار، کتاب الامامه، ج ۲۳، ص ۱۱۷)
اى مردم بدرستى که من در میان شما این دو چیز گرانقدر را بر جاى مىگذارم. اگر از آنها پیروى کنید پس از من هیچ گاه گمراه نخواهید شد. از آن دو یکى بزرگتر از دیگرى است:
کتاب خداوند که ریسمانى است کشیده شده در میان آسمان و زمین. یا اینکه حضرت (ص) فرمود: [ریسمانى است کشیده شده از آسمان] به سوى زمین، و عترت یعنى اهل بیت خود را؛ بدانید که این دو از هم جدا نخواهند شد تا آن گاه که در کنار حوض کوثر بر من وارد گردند. (یعنى تا قیامت)
امام خمینی هرکجا از شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) بیاناتی ایراد فرمودند غالبا به عظمت اسلام وخاندان نبوت نیز اشاره فرمودند.
« اگر روزى باید روز زن باشد، چه روزى والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا- سلام اللَّه علیهاست. زنى که افتخار خاندان وحى [است] و چون خورشیدى بر تارک اسلام عزیز مىدرخشد. زنى که فضایل او همطراز فضایل بىنهایت پیغمبر اکرم و خاندان عصمت و طهارت بود. زنى که هر کسى با هر بینش درباره او گفتارى دارد و از عهده ستایش او بر نیامده- که احادیثى که از خاندان وحى رسیده به اندازه فهم مستمعان بوده- و دریا را در کوزهاى نتوان گنجاند، و دیگران هر چه گفتهاند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او.» (صحیفه امام، ج ۱۲ ص ۲۷۴ )
«دلالت بر آنچه احتمال دادیم از حقیقت لیله القدر مىکند حدیث شریف طولانى که در تفسیر برهان از کافى شریف نقل فرموده و در آن حدیث است که نصرانى گفت به حضرت موسى بن جعفر که تفسیر باطن حم، وَ الکِتابِ المُبینِ انّا انْزَلناهُ فِى لَیْلَهٍ مُبارَکَهٍ انّا کُنّا مُنْذِرینَ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ امْرٍ حَکیم[۸] چیست فرمود: «اما «حم» محمّد صلّى اللّه علیه وآله است .واما «کتاب مبین » امیر المومنین علی است . واما «اللیله» فاطمه علیها السلام است[۹]. » آداب الصلاه، متن، ص: ۳۳۰
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 12:46:00 ق.ظ ]
|