• بهبود رشد کودکان با مواد غذایی اصلی موجود در سون
  • تقویت استخوان‌ها با کلسیم موجود در سون
  • هضم بهتر غذا با باکتری‌های مفید موجود در سون
  • احساس شادابی با طعم بی‌نظیر موجود در سون

نتیجه‏گیری
در این فصل تحقیقاتی که در آن‌ها مباحث کیفیتی را در زنجیره‏ی تأمین به‌کاربرده‌اند به‌صورت کامل و مفصل موردبررسی قرار گرفتند.
پس از بررسی و مرور منابع موجود در ادبیات پژوهش، این نتیجه حاصل‌شده است که تعداد تحقیقاتی که هزینه‏ی کیفیت را به‌عنوان شاخصی برای کیفیت در تابع هزینه در نظر گرفته‏اند، بسیار محدود و انگشت‌شمار می‏باشند. علاوه بر این، آن دسته از تحقیقاتی که هزینه کیفیت را به‌عنوان یکی از عناصر هزینه، در تابع هدف مدل خود، مدنظر قرار داده ‏اند نیز سه گروه هزینه کیفیت (هزینه‏ های پیشگیری، ارزیابی و شکست) را تواما در مقالات خود در نظر نگرفته‏اند یعنی برخی از آن‌ها، هزینه‏ های پیشگیری و ارزیابی را به‌عنوان هزینه کیفیت موردبررسی قراردادند و برخی دیگر فقط هزینه‏ی شکست را در مدل خود گنجانده‏اند؛ بنابراین خلأ مدلی که کلیه‌ی هزینه‏ های کیفیت را در زنجیره‏ی تأمین در نظر بگیرد حس می‌گردد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

همچنین با توجه به ادبیات پژوهش موضوع این پایان‏ نامه مشخص گردید که تاکنون هیچ مدلی موجود نبوده که کیفیت را در زنجیره‏ی تأمین به‌طور همزمان در محصولات و خدمات و همچنین در همه اعضای زنجیره به‌طور جداگانه در نظر بگیرید و رضایت مشتریان زنجیره‏ی تأمین را برآورده نماید و از این حیث نیز خلأ وجود مدلی که همزمان کیفیت محصولات و خدمات را در نظر بگیرد به‌شدت احساس می‌شود.
در این پایان‏ نامه با توجه به خلأهای موجود، مدل دو هدفه ای توسعه داده می‌شود که تابع هدف اول آن کمینه کردن کلیه‌ی هزینه‏ های موجود به انضمام هزینه کیفیت می‌باشد که هزینه کیفیت موردبررسی شامل هزینه‏ های پیشگیری، ارزیابی و شکست می‏باشد. بعلاوه هزینه‏ی کیفیت مواد خام که از سوی تأمین ‏کنندگان تحمیل می‌شود و هزینه‏ی کیفیت خدمات نیز در تابع هدف در نظر گرفته‌شده است که از این حیث نیز، کاری منحصربه‌فرد می‏باشد. تابع هدف دوم مدل نیز بیشینه کردن کیفیت کل زنجیره‏ی تأمین است. کیفیت زنجیره‏ی تأمین شامل کیفیت تأمین ‏کنندگان (کیفیت مواد خام و نحوه‌ی ارائه آن از طرف تأمین ‏کنندگان به کارخانه‏ی تولیدی) و کیفیت مراکز توزیع (کیفیت خدمت‌دهی مراکز توزیع و زمان تحویل کالا از مراکز توزیع به مشتریان) می‏باشد، یعنی به‌طور همزمان، کیفیت محصولات و خدمات در نظر گرفته‌شده است. از سویی برای اولین بار در تحقیقات زنجیره‏ی تأمین است که با بهره گرفتن از مدل هاف، یک نگاه جامع‌تری به کیفیت می‌شود. [۲۳]
از سوی دیگر، همان‌طور که در بخش مربوط به برنامه‏ ریزی تک دوره‌ای و چند دوره‏ای عنوان شد، هر چه تعداد سطوح زنجیره تأمین بیشتر باشد، استفاده از برنامه‏ ریزی چند دوره‏ای به دلیل پیچیدگی زنجیره کمتر می‏باشد؛ اما در این پایان‏ نامه، یک افق برنامه‏ ریزی چند دوره‌ای برای زنجیره‏ی تأمین چهار سطحی پیشنهادی استفاده‌شده است که این امر سختی و جامعیت مدل پیشنهادی را افزون می‏کند.
با توجه به خلأ موجود در ادبیات زنجیره‏ی تأمین مبنی بر وجود مدلی جامع که همه‌ی سطوح زنجیره‏ی تأمین را در برگرفته و همزمان به هزینه‏ ها و کیفیت کل زنجیره توجه داشته باشد، مدلی فراگیر توسعه داده می‌شود که دارای این خصوصیات باشد.
فصل سوم
روش پژوهش
مقدمه
در این بخش، به تشریح هزینه‏ی کیفیت و عناصر تشکیل‌دهنده‌ی آن پرداخته می‌شود. هزینه‏ی کیفیت در دو قسمت هزینه‏ی کیفیت تولیدکننده و هزینه‏ی کیفیت تأمین ‏کنندگان تشریح می‌گردد.
هزینه‏ی کیفیت (هزینه‏ی کیفیت تولیدکننده)
هزینه‏ی کیفیت از مباحث جدیدی مدیریتی هست که می‌تواند وضعیت و عملکرد شرکت را از ابعاد مختلف مانند حسابداری بهای همه شده (حسابداری صنعتی)، کنترل کیفیت، تعمیرات و نگهداری، زنجیره‏ی تأمین، مدیریت تولید، انبارها، ایمنی و بهداشت، آموزش و بهسازی و موارد دیگر نشان دهد. با تهیه‏ی ترازنامه‏ی کیفیت در شرکت و مقایسه‏ی روندهای هزینه‏ی کیفیت می‌توان هزینه‏ی کیفیت را در شرکت کنترل و بهبود بخشید.
تأکید و کاربر روی مفاهیم هزینه‏ی کیفیت در طول زمان، نکات مهم و ارزشمندی را مشخص کرده است که از اهمیت بالایی برخوردارند. برخی از این نکات عبارت‌اند از:
هزینه‏ های کیفیت در گزارش‌ها حسابداری به‌طور کامل ثبت نمی‌شوند و اغلب هزینه‏ های واقعی کیفیت بیشتر از موارد گزارش‌شده هستند.
هزینه‏ های کیفیت نباید فقط در مورد فعالیت‏های عملیاتی و تولیدی دارند.
انواع هزینه‏ های کیفیت
فیگنباوم[۱۲۵] در سال ۱۹۵۶، هزینه‏ی کیفیت را در سه گروه اصلی تعریف نموده است. این گروه‏بندی در مقایسه با سایر گروه‏بندی‏های رایج، از مقبولیت و پذیرش بیشتری برخوردار است. این سه گروه اصلی عبارت‌اند از: [۱۱]

  • هزینه‏ی پیشگیری
  • هزینه‏ی بازرسی
  • هزینه‏ی شکست (هزینه‏ی شکست داخلی و هزینه‏ی شکست بیرونی)

هزینه‏ی پیشگیری
این نوع هزینه‏ های کیفیت، شامل هزینه‏هایی است که برای جلوگیری از ایرادها و خرابی‌ها در محصولات صرف می‌شوند. صرف این هزینه‏ ها باعث خرابی و ایراد در محصول تولیدی در مراحل مختلف (از ورود محصولات به شرکت تا تحویل نهایی) می‌شود. اصلی‏ترین زیرگروه‌های موجود در این گروه عبارت‌اند از:

  • هزینه‏ های برنامه‏ ریزی کیفیت
  • هزینه‏ های مهندسی کیفیت
  • هزینه‏ های آموزش
  • هزینه‏ های طراحی و توسعه‏ی تجهیزات
  • هزینه‏ های گزارش دهی
  • هزینه‏ های نگهداری و کالیبره نمودن تجهیزات تولید و بازرسی
  • هزینه‏ های مدیریت و بهبود (ISO 9002)

هزینه‏ های بازرسی
این هزینه‏ ها برای تعیین مطابقت با عدم مطابقت مشخصه‏ های محصول با ویژگی‌های کیفی موردنظر صرف می‌شوند. برخی از زیرگروه‌های این گروه عبارت‌اند از:

  • هزینه‏ های ارزیابی پیمانکاران دست‌دوم
  • هزینه‏ های بازرسی و آزمایش ورودی‏ها
  • هزینه‏ های بازرسی و آزمایش حین فرایند
  • هزینه‏ های بازرسی و آزمایش محصول نهایی
  • هزینه‏ های ایجاد و ممیزی سیستم‌های کیفیت
  • هزینه‏ های کنترل تجهیزات هزینه‏ های بازرسی و اندازه‏گیری
  • هزینه‏ های بررسی کیفیت موجودی انبارها
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...