۲۲۴/۰

۲۲۶/۰

۴۷۵/۰

رسانه های خارجی

در جدول شماره۵-۲-۱۵ ، به منظور بررسی رابطه بین استفاده از رسانه های خارجی و نگرش به روابط دختر و پسر از تکنیک آماری رگرسیون استفاده شده است. از آنجا میزان استفاده از رسانه های خارجی و نگرش به روابط دختر و پسر دو متغیر فاصله ای هستند، فاصله ای بودن این دو متغیر امکان استقاده از رگرسیون را هموار می کند. بر اساس نتایج حاصله، همبستگی متوسطی (۴۷۵/۰R = ) بین استفاده از رسانه های خارجی و نگرش به روابط دختر و پسر وجود دارد. مقدار ۲۲۶/۰ R2 = نشان میدهد که متغیر استفاده از رسانه های خارجی توانسته است، ۲۲۶/۰ از واریانس متغیر وابسته را تبیین نماید. ضریب ۵۸۳/۳B = ، نشان میدهد که به ازای هر واحد افزایش در متغیر مستقل (استفاده از رسانه های خارجی)، ۵۸۳/۳ واحد به متغیر وابسته(نگرش به روابط دختر و پسر)، افزوده میشود. با توجه به مقادیر ۷۱/۱۰T = ، ۷/۱۱۴F =
و ۰۰۰/۰Sig = ، رابطه مشاهده شده بین دو متغیر در سطح ۹۹ درصد معنیدار میباشد، لذا فرضیه فوق تایید میشود.
فرضیه شماره شانزده: میان اولویتهای ارزشی مادی/فرامادی پاسخگویان و نگرش آنان نسبت به دوستی و معاشرت دختر و پسر پیش از ازدواج رابطه وجود دارد.
جدول شماره۵-۲-۱۶- آزمون تفاوت نگرش به روابط دختر و پسر بر حسب اولویتهای ارزشی

سطح
معنی داری

DF

F

انحراف استاندارد

میانگین نمرات نگرش

فراوانی

متغیر

۰۰۰/۰

۳۵۲

۱۵/۲۱

۶/۱۱

۰/۳۳

۱۵۹

اولویت مادی

۶/۱۴

۵/۳۹

۱۶۰

التقاطی

۰/۱۵

۰/۴۸

۳۴

اولویت فرامادی

جدول شماره۵-۲-۱۶، نتایج بررسی تفاوت نگرش به روابط دختر و پسر بر حسب اولویتهای ارزشی پاسخگویان را نشان میدهد. میانگین نمرات نشان دهنده این مطلب میباشد که کمترین نمره نگرش، مربوط به افراد است که اولویتهای مادی دارند . همانطور که داده های جدول نشان میدهد بالاترین نمره نگرش نیز مربوط به افرادی است که اولویتهای فرامادی دارند. بر اساس آزمون F با مقدار ۱۵/۲۱ و سطح معنیداری ۰۰۰/۰Sig = ، این نتیجه حاصل میشود که، با اطمینان ۹۹ درصد تفاوت معناداری بین اولویتهای ارزشی از نظر نگرش به روابط دختر و پسر وجود دارد، لذا فرضیه فوق تایید میشود.
فرضیه شماره هفده: میان فشارهای هنجاری و نگرش پاسخگویان نسبت به دوستی و معاشرت دختر و پسر پیش از ازدواج رابطه وجود دارد.
جدول شماره۵-۲-۱۷ – آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون متغیر فشار هنجاری و نگرش به روابط دختر و پسر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...