۴-۴-۱-۳٫ مدل اندازه گیری مرتبه اول متغیرهای درونزای تحقیق
تحقیق حاضر دارای دو متغیر درونزای عوامل انسانی تسهیم دانش و رفتار کارآفرینانه می باشد که این دو متغیر نیز مانند متغیر شخصیت کارآفرینی از نوع مرتبه دوم می باشند یعنی برای سنجش متغیر مورد نظر با توجه به بررسی پیشینه ابعادی در نظر گرفته شده و سپس برای سنجش هر یک از ابعاد سوالاتی طراحی شده است. در نتیجه به منظور تحلیل روایی لازم است این کار در دو مرتبه صورت پذیرد. یعنی ابتدا ما بایستی به بررسی این نکته بپردازیم که آیا سوالات طراحی شده قابلیت و توانایی لازم جهت سنجش بعد مورد نظر خود را دارا می‌باشند یا خیر که این همان تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول است. حال با توجه به تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول می‌توان تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم را انجام داد. یعنی سوالاتی که در تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول از روایی لازم برخوردار بودند می‌توانند وارد مرحله تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم شوند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ما در تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول به دنبال بررسی آن هستیم که آیا سوالات طرح شده اعتبار و روایی لازم جهت سنجش ابعاد مورد نظر که در اینجا نقش متغیرهای مشاهده‌گر را بازی می کنند را دارا می باشند یا خیر؟ لازم به ذکر است هر چه ضرایب استاندارد بالاتر باشند جهت تعیین روایی بهتر به نظر می رسند و در مورد ضرایب معناداری که ملاک رد یا تایید یک سوال جهت سنجش یک بعد می باشند باید به این نکته اشاره کرد که اگر عدد حاصل در فاصله ۱٫۹۶ و ۱٫۹۶- قرار گیرد آن سوال جهت سنجش بعد مورد نظر رد می شود و اگر عدد حاصل بیشتر از ۱٫۹۶ یا کمتر از ۱٫۹۶- باشد سوال مورد نظر جهت سنجش آن بعد تایید می شود
شکل ۴- ۵ : مدل اندازه گیری مرتبه اول متغیرهای درونزای تحقیق در حالت تخمین استاندارد
شکل ۴- ۶ : مدل اندازه گیری مرتبه اول متغیرهای درونزای تحقیق در حالت اعدا د معناداری
همانطور که نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول متغیرهای درونزای تحقیق نشان می دهد تمامی سوالات طراحی شده جهت سنجش ابعاد هر یک متغیر های مورد نظر از روایی لازم برخوردار می باشند چرا که عدد معناداری را در بازه ۱٫۹۶ و ۱٫۹۶- را به خود اختصاص نداده اند به استثنای سوالات ۲۰ ، ۳۴ ، ۳۸ ، ۴۱، ۴۴، ۴۵، ۴۶ و ۴۷ که اعداد معنادرای بین ۱٫۹۶ و ۱٫۹۶- را به خود اختصاص داده اند در نتیجه به منظور تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم سوالات مذکور حذف می‌شوند.
۴-۴-۱-۴٫ مدل اندازه گیری مرتبه دوم متغیرهای درونزای تحقیق
در مدل اندازه گیری مرتبه اول، به دنبال آن هستیم که آیا سوالات قابلیت لازم جهت سنجش ابعاد یک متغیر را دارند یا خیر. رویه در تحلیل عاملی مرتبه دوم بدین صورت است که متغیرهای اصلی تحقیق نیز وارد می شوند در این مرحله به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا ابعاد مورد نظر توانایی سنجش متغیر مورد نظر را دارند یا خیر. در مدل اندازه گیری مرتبه دوم، متغیرهای درونزای تحقیق (عوامل انسانی تسهیم دانش و رفتار کارآفرینانه ) نقش متغیر مکنون را به خود می گیرد و ابعاد در نقش متغیر مشاهده گر ظاهر می شوند. معیار ما جهت تعیین روایی و همچنین تایید یا رد جهت سنجش همانند تحلیل عاملی مرتبه اول می باشد.
همانطور که نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم مربوط به متغیرهای درونزا نشان می دهد تمامی ابعاد در نظر گرفته شده جهت سنجش متغیرهای درونزای تحقیق از قابلیت و توانایی لازم جهت سنجش آنچه که برای آن طراحی شده اند برخوردار می باشند. در نتیجه تمامی ابعاد طراحی شده جهت سنجش متغیرهای درونزا را می‌توان در مدل معادلات ساختاری به کار برد. لازم به ذکر است در تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم از سوالات ۲۰ ، ۳۴ ، ۳۸ ، ۴۱، ۴۴، ۴۵، ۴۶ و ۴۷ به دلیل روایی پایین استفاده نشد.
شکل ۴- ۷ : مدل اندازه گیری مرتبه دوم متغیرهای درونزای تحقیق در حالت تخمین استاندارد
شکل ۴-۸ : مدل اندازه گیری مرتبه دوم متغیرهای درونزای تحقیق در حالت اعداد معناداری
۴-۴-۱-۵٫ همبستگی بین متغیرها
تحلیل همبستگی ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه رابطه یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگر است. ضریب همبستگی شدت و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان می‌دهد. این ضریب بین ۱ تا ۱- است و در صورت عدم وجود رابطه بین دو متغیر برابر صفر است (مومنی، ۱۳۸۹، ص ۱۱۰).
ضریب همبستگی پیرسون روشی پارامتری است و برای داده‌هایی با توزیع نرمال با تعداد داده‌های زیاد نشان می‌دهد (همان، ص ۱۱۱). چرایی گرفتن ضریب همبستگی بین متغیرها، تعیین نوع رابطه بین متغیرها می‌باشد و به این موضوع پرداخته می‌شود که آیا اساسا بین دو متغیر مورد نظر رابطه‌ای چه مثبت و منفی وجود دارد یا خیر؟ اگر چه ضریب همبستگی نوع رابطه علت و معلولی را نشان نمی‌دهد و مشخص نمی‌کند کدام متغیر بر دیگری تاثیر می‌گذارد اما نوع تقابل دو نوع متغیر را نشان می‌دهد. جدول ۴-۱۱ همبستگی بین متغیرهای اصلی تحقیق را نشان می‌دهد.
جدول ۴-۱۳ : همبستگی بین متغیرهای اصلی تحقیق

متغیرها

شخصیت کارآفرینی

رفتار کارآفرینانه

عوامل انسانی تسهیم دانش

شخصیت کارآفرینی

۱

۰٫۲۲۱**
۰٫۰۰۹
معنادار

۰٫۱۷۶*
۰٫۰۳۷
معنادار

رفتار کارآفرینانه

۱

۰٫۳۹۰**
۰٫۰۰۰
معنادار

عوامل انسانی تسهیم دانش

۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...