جدول ‏۵‑۱- میانگین Ci ها به ترتیب الویت گروه ها در انتخاب تأمین کننده ۹۷
جدول ‏۵‑۲- میانگین Ci ها به ترتیب الویت گروه ها در ریسکهای محیطی ۹۹
جدول ‏۵‑۳-ریسکهای زنجیره تأمین و مشتقات آن بر اساس مقاله کوپرا و سودهی ۱۰۳
جدول ‏۵‑۴- استراتژیهای مناسب کاهش ریسک در زنجیره تأمین ۱۰۵

فهرست اشکال
شکل ‏۱‑۱- زنجیره تأمین دارو ۸
شکل ‏۲‑۱- نمودار ریسک ۲۳
شکل ‏۲‑۲- ساختار ریسک ۲۴
شکل ‏۲‑۳- ساختارفاکتورهای خسارت دارایی ۲۵
شکل ‏۲‑۴- ساختارفاکتورهای خسارت مخاطرات ۲۵
شکل ‏۲‑۵- ساختارفاکتورهای خسارت سازمانی ۲۵
شکل ‏۲‑۶- ساختار فاکتورهای خسارت خارجی ۲۵
شکل ‏۲‑۷- نمودار ریسکهای زنجیره تأمین بر اساس مقاله مانوج و منتزر ۳۳
شکل ‏۲‑۸- نمایی از ریسکهای زنجیره تأمین ۳۴
شکل ‏۲‑۹- روابط ریسکهای موجود زنجیره تأمین ۳۷
شکل ‏۲‑۱۰- فرایند مدیریت ریسک زنجیره تأمین ۳۸
شکل ‏۲‑۱۱- نمودار درخت رخداد از عملکرد نامطلوب تأمین کننده و خروجیهایش ۴۱
شکل ‏۲‑۱۲- ماتریس یا نقشه یا دیاگرام ۴۲
شکل ‏۲‑۱۳- عوامل انتخاب تأمین کننده ۴۶
شکل ‏۲‑۱۴- زنجیره تأمین دارو ۴۹
شکل ‏۳‑۱- چهار حوزه مدیریت ریسک زنجیره تأمین ۵۲
شکل ‏۳‑۲- عوامل مؤثر در مدیریت ریسک زنجیره تأمین از نقطه نظر ریسکهای محیطی ۵۳
شکل ‏۳‑۳-عوامل مؤثر در مدیریت ریسک زنجیره تأمین از نقطه نظر انتخاب تأمین کننده ۵۴
شکل ‏۳‑۴- چارت سازمانی شرکت سرمایه گذاری البرز ۶۰
شکل ‏۳‑۵- فاصله های اقلیدسی راه حل ایده آل و راه حل ایده آل منفی در فضای دو بعدی ۶۶
شکل ‏۳‑۶- عدد فازی مثلثی ۶۹
شکل ‏۴‑۱- فراوانی پاسخ دهندگان به تفکیک تحصیلات ۷۴
شکل ‏۴‑۲- فراوانی پاسخ دهندگان به تفکیک تجربه کاری ۷۵
شکل ‏۴‑۳- فراوانی پاسخ دهندگان به تفکیک سمت سازمانی ۷۶
شکل ‏۵‑۱- مدل نهایی مدیریت انتخاب تأمین کنندگان بر اساس ریسکهای زنجیره تأمین ۱۰۰
شکل ‏۵‑۲- مدل نهایی مدیریت ریسک محیطی در زنجیره تأمین ۱۰۰
شکل ‏۵‑۳- مدل نهایی مدیریت انتخاب تأمین کننده برتر ۱۰۱
شکل ‏۵‑۴- فرایند مدیریت ریسک زنجیره تأمین ۱۰۲
شکل ‏۵‑۵- ماتریس یا دیاگرام ریسک ۱۰۴
شکل ‏۵‑۶- استراتژیهای کاهش ریسک در زنجیره تأمین ۱۰۶
شکل ‏۵‑۷- الگوریتم مدیریت ریسک زنجیره تأمین ۱۰۷

فصل اول:کلیات پژوهش

۱-۱- مقدمه

در این فصل به کلیات و مفاهیم پژوهش پرداخته می­ شود. بدین ترتیب این فصل شامل موارد زیر می­باشد: تعریف موضوع و اهمیت پژوهش، اهداف پژوهش، بیان مسأله و سؤال­های پژوهش، فرضیه ­های پژوهش، کاربرد نتایج و مخاطبان پژوهش، روش انجام پژوهش و واژگان تخصصی می­باشد.

۱-۲- تعریف موضوع و اهمیت پژوهش

سازمان ها همواره در تلاش برای بهبود سهم بازار، افزایش سود و دستیابی به مزیت رقابتی نسبت به رقبا می­باشند. برای دستیابی به این اهداف، توجه به کارایی و اثربخشی زنجیره تأمین از اهمیتی فراوان در هر سازمان برخوردار است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

به منظور افزایش توان رقابتی، در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی سازمانها تلاش می­کردند تا با استاندارد سازی و بهبود فرآیندها گامی مؤثر در جهت افزایش مشتریان خود بردارند. در دهه ۹۰ این تلاش­ها با توسعه روش های مدیریت منابع انسانی با در نظر گرفتن تأمین­کنندگان استراتژیک و عملیات لجستیک ادامه یافتند. (Ferazelle, 2001)
در عصر حاضر سازمان ها مدتهاست که به این مسئله مهم پی برده اند که برای تداوم در صحنه­های رقابت جهانی و حضور موفقیت آمیز در بازار می­بایست عوامل خاصی از قبیل کیفیت محصولات و کیفیت روند اجرایی و تولیدی را در ساختار و محصولات خود به حد مطلوب و مورد قبولی برسانند. حال آن که رمز موفقیت در دستیابی به این اهداف تمرکز بیشتر بر روی فعالیت­ها و اهداف اصلی سازمان می­باشد. لذا در راستای حل این مشکل اساسی بسیاری از مدیران سازمان­های بزرگ تصمیم گرفتند فعالیت­هایی را که اهمیت استراتژیک چندانی برای سازمان ندارند به منابع بیرون از سازمان واگذار کنند تا با این اقدام بر مدیریت و به دنبال آن بر روی فعالیتهایی در سازمان که بر رو ی عوامل مذکور تأثیر مستقیم دارند، تمرکز بیشتری داشته باشند و آنها را به نحو مطلوب به انجام رسانند. اما در جریان فرایند برون سپاری مسائل مختلفی با دامنه وسیعی از اطلاعات مدنظر قرار می­گیرد مانند انتخاب تأمین­کنندگان، نوع الگوریتم انتخاب و بسیاری از عوامل دیگر که از جمله دغدغه­ های فکری مدیران می­باشد.
افزایش تعداد شرکت­های عرضه­کننده سرویس در خارج از سازمان اصلی در سال­های اخیر باعث شده است تا سازمان­ها و شرکت­های برون سپار در هنگام انتخاب منبع بیرونی با موقعیت­های انتخابی متنوعی رو به رو باشند. در کنار این مسأله، افزایش رقابت­های تجاری و گسترش بازارهای جهانی موجب شده تا سازمان­ها به بهینه­سازی تمامی امور و فرآیندهای خود در تمامی جنبه­ های رقابتی توجه بیشتری نمایند که این توجه شامل انتخاب تأمین کنندگان نیز گردیده است. تصمیم گیران حوزه برون­سپاری در هنگام انتخاب تأمین­کننده سعی می­نمایند از میان منابع داوطلب (تأمین­کنندگان) گزینه­ای را انتخاب کنند که بتواند به بهترین وجه ممکن تمامی نیازهای فرایند برون­سپاری شونده را به بهینه­ترین حالت تأمین نمایند. (رزمی، جعفر و همکاران, ۱۳۸۷)

۱-۲-۱- مدیریت زنجیره تأمین

تشدید رقابت از دهه ۱۹۹۰ شرکتها را تحت فشار قرارمی­داد تا کارایی خود را در تمامی جنبه­هایشان بهبود دهند. از طرف دیگر، افزایش متغیرها منجر به اختصاص منابع بیشتر به منظور پیش ­بینی تقاضا و تأمین به منظور تقویت بیشتر زنجیره تأمین می­گشت.
محققین بر این باورند که مدیریت مؤثر زنجیره تأمین یک توانمندساز قوی در عملکرد سازمان است و همچنین یک راه ارزشمند برای حفاظت از مزیت رقابتی محسوب می­گردد. (Childerhouse, P., Hermiz, R., Mason-Jones, R., 2003)
مدیریت زنجیره تأمین به عنوان رویکردی یکپارچه برای مدیریت مناسب جریان مواد و کالا، اطلاعات و جریان پولی، توانایی پاسخگویی به این شرایط را دارد. زنجیره تأمین یک سیستم یکپارچه از فرآیندهای مرتبط و به منظور:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...