سن : ۳۲ درصد پاسخ دهندگان سن‌شان بین ۳۰ تا ۴۰ سال، ۲۶ درصد آنها سن‌شان بین ۵۰ تا ۶۰ سال، ۵/۲۵ درصد آنها سن‌شان بین ۴۰ تا ۵۰ سال، ۵/۱۳ درصد آنها سن‌شان ۶۰ سال به بالا و ۳ درصد آنها سن‌شان بین ۲۰ تا ۳۰ سال می‌باشند.
سابقه خدمت و فعالیت در این بخش : ۳۲ درصد پاسخ دهندگان سابقه‌شان بین ۵ تا ۱۰ سال، ۲۷ درصد آنها سابقه‌شان بین ۱۵ تا ۲۰ سال، ۲۳ درصد آنها سابقه‌شان ۲۰ سال به بالا و ۱۸ درصد آنها سابقه‌شان بین ۱۰ تا ۱۵ سال می‌باشند.
تحصیلات : ۳۸ درصد پاسخ دهندگان دارای مدرک لیسانس، ۳۷ درصد آنها دارای مدرک دیپلم، ۵/۱۵ درصد آنها دارای مدرک زیر دیپلم، ۵ درصد آنها دارای فوق دیپلم و ۵/۴ درصد آنها دارای مدرک فوق لیسانس می‌باشند.
۲-۵: نتایج حاصل از بررسی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات پرسشنامه
سوال ۱ : ۵/۸۲ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که استفاده از فن آوری قدیمی در فرایند تولید و فرآوری سنگ‌های ساختمانی، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات تاثیر دارد. همچنین ۵/۱۶ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که استفاده از فن آوری قدیمی در فرایند تولید و فرآوری سنگ‌های ساختمانی، تا حد کم بر کاهش صادرات تاثیر دارد.
سوال ۲ : ۵/۵۲ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که آشنایی ناکافی با ضوابط و استانداردهای کیفیت کشور خریدار، تا حد کم برکاهش صادرات سنگ‌های ساختمانی تاثیر دارد. همچنین ۳۳ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که آشنایی ناکافی با ضوابط و استانداردهای کیفیت کشور خریدار، تا حد خیلی کم برکاهش صادرات سنگ‌های ساختمانی تاثیر دارد. همچنین ۵/۱۴ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که آشنایی ناکافی با ضوابط و استانداردهای کیفیت کشور خریدار، تا حد متوسط برکاهش صادرات سنگ‌های ساختمانی تاثیر دارد.
سوال ۳ : ۵/۶۲ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که کمبود آموزش و تشویق صادر کنندگان در امر تجارت توسط دستگاه‌های ذیربط، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات سنگ‌های ساختمانی موثر است. همچنین ۲۹ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که کمبود آموزش و تشویق صادر کنندگان در امر تجارت توسط دستگاه‌های ذیربط، تا حد کم بر کاهش صادرات سنگ‌های ساختمانی موثر است.
سوال ۴ : ۴۹ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که بر پایی ناکافی نمایشگاه‌ها، سمینارها، سخنرانی‌ها و جراید در ارتباط با چگونگی رشد صادرات، تا حد کم باعث کاهش صادرات می‌شود. همچنین ۵/۳۵ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که بر پایی ناکافی نمایشگاه‌ها، سمینارها، سخنرانی‌ها و جراید در ارتباط با چگونگی رشد صادرات، تا حد خیلی کم باعث کاهش صادرات می‌شود. همچنین ۵/۱۴ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که بر پایی ناکافی نمایشگاه‌ها، سمینارها، سخنرانی‌ها و جراید در ارتباط با چگونگی رشد صادرات، تا حد متوسط باعث کاهش صادرات می‌شود.
سوال ۵ : ۵۵ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که عدم اطلاع رسانی در ارتباط با شناخت فرصت‌ها و نیازهای بازارهای هدف و انتشار بولتن‌های اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات موثر است. همچنین ۳۲ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که عدم اطلاع رسانی در ارتباط با شناخت فرصت‌ها و نیازهای بازارهای هدف و انتشار بولتن‌های اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی، تا حد کم بر کاهش صادرات موثر است. همچنین ۵/۱۰ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که عدم اطلاع رسانی در ارتباط با شناخت فرصت‌ها و نیازهای بازارهای هدف و انتشار بولتن‌های اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی، تا حد متوسط بر کاهش صادرات موثر است.
سوال ۶ : ۵۲ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که عدم وجود منابع انسانی کارآمد در درون سازمان، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات موثر است. همچنین ۴۰ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که عدم وجود منابع انسانی کارآمد در درون سازمان، تا حد کم بر کاهش صادرات موثر است.
سوال ۷ : ۶۴ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که عدم وجود اطلاعات و بنیه مالی کافی، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات تاثیر دارد. همچنین ۵/۳۲ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که عدم وجود اطلاعات و بنیه مالی کافی، تا حد کم بر کاهش صادرات تاثیر دارد.
سوال ۸ : ۴۹ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که ضعف بینش لازم در مدیریت راس سازمان، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات تاثیرگزار است. همچنین ۴۰ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که ضعف بینش لازم در مدیریت راس سازمان، تا حد کم بر کاهش صادرات تاثیرگزار است. همچنین ۱۰ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که ضعف بینش لازم در مدیریت راس سازمان، تا حد متوسط بر کاهش صادرات تاثیرگزار است.
سوال ۹ : ۴۹ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که نداشتن دانش لازم در سازمان‌ها در رابطه با تجارت الکترونیک و وجود وب سایت مناسب جهت اطلاع رسانی، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات تاثیر دارد. همچنین ۳۶ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که نداشتن دانش لازم در سازمان‌ها در رابطه با تجارت الکترونیک و وجود وب سایت مناسب جهت اطلاع رسانی، تا حد کم بر کاهش صادرات تاثیر دارد. همچنین ۱۴ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که نداشتن دانش لازم در سازمان‌ها در رابطه با تجارت الکترونیک و وجود وب سایت مناسب جهت اطلاع رسانی، تا حد متوسط بر کاهش صادرات تاثیر دارد.
سوال ۱۰ : ۴۷ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که نبود دیپلماسی موثر و کارا در تعامل با اقتصاد جهانی، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات تاثیرگذار است. همچنین ۵/۴۱ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که نبود دیپلماسی موثر و کارا در تعامل با اقتصاد جهانی، تا حد کم بر کاهش صادرات تاثیرگذار است. همچنین ۵/۱۰ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که نبود دیپلماسی موثر و کارا در تعامل با اقتصاد جهانی، تا حد متوسط بر کاهش صادرات تاثیرگذار است.
سوال ۱۱ : ۵/۵۲ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که ناکافی بودن امکانات، تسهیلات و تشویق‌های مناسب در امر صادرات توسط دولت، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات تاثیر دارد. همچنین ۵/۳۲ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که ناکافی بودن امکانات، تسهیلات و تشویق‌های مناسب در امر صادرات توسط دولت، تا حد کم بر کاهش صادرات تاثیر دارد. همچنین ۱۲ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که ناکافی بودن امکانات، تسهیلات و تشویق‌های مناسب در امر صادرات توسط دولت، تا حد متوسط بر کاهش صادرات تاثیر دارد.
سوال ۱۲ : ۵۴ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که مشکلات در زمینه تهیه مواد اولیه مرغوب در کشور، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات تاثیر دارد. همچنین ۵/۳۶ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که مشکلات در زمینه تهیه مواد اولیه مرغوب در کشور، تا حد کم بر کاهش صادرات تاثیر دارد.
سوال ۱۳ : ۴۱ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که نبود مراکز مناسب سفارش الکترونیکی و شبکه‌های بین المللی بانکداری الکترونیکی، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات تاثیر دارد. همچنین ۵/۳۶ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که نبود مراکز مناسب سفارش الکترونیکی و شبکه‌های بین المللی بانکداری الکترونیکی، تا حد کم بر کاهش صادرات تاثیر دارد. همچنین ۱۷ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که نبود مراکز مناسب سفارش الکترونیکی و شبکه‌های بین المللی بانکداری الکترونیکی، تا حد متوسط بر کاهش صادرات تاثیر دارد.
سوال ۱۴ : ۲/۴۴ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که نبود ثبات نسبی قوانین و مقررات بازرگانی خارجی، تا حد کم بر کاهش صادرات موثر است. همچنین ۷/۴۱ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که نبود ثبات نسبی قوانین و مقررات بازرگانی خارجی، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات موثر است. همچنین ۱/۱۳ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که نبود ثبات نسبی قوانین و مقررات بازرگانی خارجی، تا حد متوسط بر کاهش صادرات موثر است.
سوال ۱۵ : ۶۵ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که محدودیت‌های وارداتی کشورهای خارجی ناشی از عامل تحریم‌های بین المللی، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات تاثیرگذار است. همچنین ۵/۲۷ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که محدودیت‌های وارداتی کشورهای خارجی ناشی از عامل تحریم‌های بین المللی، تا حد کم بر کاهش صادرات تاثیرگذار است.
سوال ۱۶ : ۴۳ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که موانع تعرفه‌ای کشورهای غیر عضو سازمان تجارت جهانی، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات موثر است. همچنین ۵/۴۱ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که موانع تعرفه‌ای کشورهای غیر عضو سازمان تجارت جهانی، تا حد کم بر کاهش صادرات موثر است. همچنین ۱۴ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که موانع تعرفه‌ای کشورهای غیر عضو سازمان تجارت جهانی، تا حد متوسط بر کاهش صادرات موثر است.
سوال ۱۷ : ۵/۵۷ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که وجود سیاست‌های نامناسب ارزی، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات موثر است. همچنین ۲۹ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که وجود سیاست‌های نامناسب ارزی، تا حد کم بر کاهش صادرات موثر است. همچنین ۱۲ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که وجود سیاست‌های نامناسب ارزی، تا حد متوسط بر کاهش صادرات موثر است.
سوال ۱۸ : ۵/۳۷ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که وجود مشکلات حمل و نقل کالا بر کاهش صادرات، تا حد خیلی کم تاثیر دارد. همچنین ۳۶ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که وجود مشکلات حمل و نقل کالا بر کاهش صادرات، تا حد کم تاثیر دارد. همچنین ۵/۱۸ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که وجود مشکلات حمل و نقل کالا بر کاهش صادرات، تا حد متوسط تاثیر دارد.
سوال ۱۹ : ۵/۳۹ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که وجود هزینه‌های بالای حمل و نقل و بعد مسافت تا مبادی صادراتی، تا حد کم بر کاهش صادرات موثر است. همچنین ۳۹ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که وجود هزینه‌های بالای حمل و نقل و بعد مسافت تا مبادی صادراتی، تا حد خیلی کم بر کاهش صادرات موثر است. همچنین ۵/۱۶ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که وجود هزینه‌های بالای حمل و نقل و بعد مسافت تا مبادی صادراتی، تا حد متوسط بر کاهش صادرات موثر است.
سوال ۲۰ : ۴۰ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که وجود مشکلات گمرکی و مبادی صادراتی، تا حد خیلی کم بر کاهش میزان صادرات موثر است. همچنین ۵/۳۹ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که وجود مشکلات گمرکی و مبادی صادراتی، تا حد کم بر کاهش میزان صادرات موثر است. همچنین ۱۶ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که وجود مشکلات گمرکی و مبادی صادراتی، تا حد متوسط بر کاهش میزان صادرات موثر است.
سوال ۲۱ : ۵۴ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که مشکلات مربوط به تامین اعتبار و نقدینگی از بانک‌ها جهت صادرات، تا حد خیلی کم باعث کاهش صادرات می‌گردد. همچنین ۳۷ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که مشکلات مربوط به تامین اعتبار و نقدینگی از بانک‌ها جهت صادرات، تا حد کم باعث کاهش صادرات می‌گردد.
۳-۵: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل سوالات تحقیق

۱-۳-۵:سوال‌های فرعی
سوال فرعی ۱ :
با توجه به روش تحلیل عاملی، عوامل درون سازمانی موثر بر موانع صادرات سنگ‌های ساختمانی به سه عامل اصلی تقسیم‌بندی شدند که به ترتیب اهمیت عبارتند از :
عامل اصلی اول شامل عوامل درون سازمانی زیر می‌باشد :
۱) برپایی ناکافی نمایشگاه‌ها، سمینارها، سخنرانی‌ها و جراید در ارتباط با چگونگی رشد صادرات
۲) ضعف بینش در مدیریت راس سازمان
۳) ضعف منابع انسانی در درون سازمان
۴) آشنایی ناکافی با ضوابط و استانداردهای کیفیت کشور خریدار
عامل اصلی دوم شامل عوامل درون سازمانی زیر می‌باشد :
۱) ضعف اطلاعات و بنیه مالی
۲) آشنا نبودن سازمان‌ها با تجارت الکترونیک و نداشتن وب سایت مناسب جهت اطلاع رسانی
عامل اصلی سوم شامل عوامل درون سازمانی زیر می‌باشد :
۱) استفاده از فن آوری قدیمی در فرایند تولید و فرآوری سنگ‌های ساختمانی
۲) اطلاع رسانی ناکافی در ارتباط با شناخت فرصت‌ها و نیازهای بازارهای هدف و انتشار بولتن‌های اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی
۳) عدم آموزش و تشویق صادر کنندگان در امر تجارت توسط دستگاه‌های ذیربط
سوال فرعی ۲ :
با توجه به روش تحلیل عاملی، عوامل برون سازمانی موثر بر موانع صادرات سنگ‌های ساختمانی به سه عامل اصلی تقسیم‌بندی شدند که به ترتیب اهمیت عبارتند از :
عامل اصلی اول شامل عوامل برون سازمانی زیر می‌باشد :
۱) ناکافی بودن امکانات، تسهیلات و تشویق‌های کافی در امر صادرات توسط دولت
۲) وجود مشکلات گمرکی و مبادی صادراتی
۳) وجود سیاست‌های نامناسب ارزی
۴) نبود مراکز مناسب سفارش الکترونیکی و شبکه‌های بین المللی بانکداری الکترونیکی
عامل اصلی دوم شامل عوامل برون سازمانی زیر می‌باشد :
۱) موانع تعرفه‌ای کشورهای غیر عضو سازمان تجارت جهانی
۲) محدودیت‌های وارداتی کشورهای خارجی ناشی از عامل تحریم‌های بین المللی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...