۳-۴جامعه آماری
جامعه آماری در این تحقیق، کارکنان شرکت مخابرات استان یزد است که ازمشترکین سیم کارتهای دائمی یااعتباری همراه اول میباشند(در حدود ۴۵۰نفر) می باشند.
۳-۴-۱روش نمونه گیری و حجم نمونه
روش نمونه گیری تحقیق حاضر از نوع تصادفی ساده است. قصد اساسی در این تحقیق بررسی رابطه بین مسئولیت های اجتماعی باکیفیت درک شده برندوترجیح برندمیباشد.
در این پژوهش، برای محاسبه حجم نمونه، از فرمول کوکران با در نظر گرفتن جامعه نرمال و با فرض محدود بودن جامعه آماری استفاده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای تعیین حجم نمونه از فرمول زیر استفاده می شود :
فرمول (۳-۲)
N: حجم جامعه
n: حجم نمونه
Z: مقدار متغیر نرمال واحد استاندارد، که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۱٫۹۶ می باشد
P: مقدار نسبت صفت موجود در جامعه است. اگر در اختیار نباشد می توان آن را ۵/۰ درنظر گرفت. در این حالت مقدار واریانس به حداکثر مقدار خود می رسد.
قابل ذکر است، اگر پژوهشگر نتواند به برآورد بهتری برای p درروش تعیین اندازه نمونه برای تخمین نسبت موفقیت دست یابد، می تواند آن را مساوی ۵۰% گرفته و n را محاسبه کند.(آذر و رجب زاده، ۱۳۸۱)
: Q درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند (q =1-p)
d: دقت مورد نظر(مقدار اشتباه مجاز) = ۱/۰
در این تحقیق z توزیع استاندارد می باشد که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر با برابر با ۹۶/۱ می‌باشد.N حجم جامعه که برابر با ۴۵۰ نفر می‌باشد. دقت برآورد برابر با ۰٫۱ در نظر گرفته شده است. با محاسبات انجام شده، حجم نمونه برابر با ۱۲۰ می‌باشد.
با بهره گرفتن از فرمول فوق تعداد n (حجم نمونه) = ۲۰۷ نفر برآورد می شود. لذا ۲۲۰ پرسشنامه تهیه و توزیع شد و در نهایت تعداد ۲۱۲ پرسشنامه تکمیل شده جهت تجزیه و تحلیل بازگشت داده شد و مورد تحلیل قرار گرفت.
اما با توجه به اینکه واریانس در پرسشنامه مورد نظر از توزیع چند جمله ای محاسبه می شود ( سوالات ۵ گزینه ای از طیف لیکرت می باشند) فرمول کلی فوق به صورت زیر استخراج خواهد شد. واضح است در بدبینانه ترین حالت می توان بجای p (نسبت) از عدد ۵/۰ استفاده نمود:

حجم جامعه

سطح خطا

واریانس

ضریب اطمینان

حجم نمونه

۴۵۰

۱/۰

۵/۰

۹۵%

۲۰۷

با توجه به اینکه این تعداد در سطح اطمینان بالا (۹۵%) در توزیع Z صادق است، لذا تعداد نمونه کسب شده را میتوان جهت انجام تجزیه و تحلیل روا و گویای جامعه آماری دانست.
۳-۵ابزار گردآوری داده ها
برای گردآوری داده‌ها می‌توان از تکنیک‌های مختلفی سود جست: مشاهده، مصاحبه، تحلیل محتوا، پرسشنامه و … با این‌همه، پرسشنامه پرکاربردترین تکنیک است. در این تحقیق از مطالعات کتابخانه ای , جستجوی اینترنتی و پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پرسشنامه تکنیک بسیار ساختمندی برای گردآوری داده‌هاست که در آن از هر پاسخگویی مجموعه یکسانی از پرسش‌ها پرسیده می‌شود و سؤال‌ها در درون پرسشنامه معنای واقعی خود را بازمی‌یابند.
۳-۵-۱سنجش روایی و پایایی پرسشنامه
برای سنجش میزان مناسب بودن پرسشنامه، دو مولفه روایی و پایایی سنجیده می شود ، که در ادامه به طور جداگانه در مورد هر کدام توضیح داده خواهد شد. منظور از روایی پرسشنامه این است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظررا اندازه بگیرد، همچنین پایایی یا اعتبار، بدین معناست که نمره های مشاهده شده یک آزمون در دوره های مختلف دارای همبستگی بالایی باشد.
۳-۵-۲پایایی پرسشنامه
برای گردآوری داده‌ها می‌توان از تکنیک‌های مختلفی سود جست: مشاهده، مصاحبه، تحلیل محتوا، پرسشنامه و … با این‌همه، پرسشنامه پرکاربردترین تکنیک است. در این تحقیق از مطالعات کتابخانه ای , جستجوی اینترنتی و پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پرسشنامه تکنیک بسیار ساختمندی برای گردآوری داده‌هاست که در آن از هر پاسخگویی مجموعه یکسانی از پرسش‌ها پرسیده می‌شود و سؤال‌ها در درون پرسشنامه معنای واقعی خود را بازمی‌یابند, در جدول زیر می توان نحوه تقسیم بندی سوالات را براساس شاخصهای مورد نظر مشاهده نمود.
برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. اگر ضریب آلفا بیشتر از ۷/. باشد پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است(مومنی,۱۳۸۶).محاسبه پایایی سوالات مربوط به پرسشنامه

آلفای کرونباخ

تعداد سوال

متغیر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...