۳-جوانمردی،
۴- ادب یا نزاکت
۵-آداب اجتماعی یا فضیلت مدنی (دی نیکولیس برگر[۸۳] و همکاران، ۲۰۰۵: ۱۰۸).
۱-نوع دوستی
رفتاری داوطلبانه می باشد که هدف اصلی آن کمک به افراد دیگر سازمان با در نظر گرفتن وظایف یا روابط سازمانی می باشد(مثل کمک داوطلبانه به کارکنان جدید یا کم تجربه و کمک به کارکنانی که پر مشغوله بوده یا غیبت نموده اند).
۲-وجدان کاری یا وظیفه شناسی
وجدان کاری، رفتاری داوطلبانه در جهت کمک به سازمان می باشد که در آن، کارکنان از حداقل الزامات مورد نیاز وظیفه خود، فراتر می روند (مثل انجام رفتارهای داوطلبانه در کنار وظایف اصلی، حفظ قوانین سازمانی و عدم اتلاف زمان کاری ). ارگان هم چنین معتقد است افرادی که دارای رفتار شهروندی مترقی هستند در بدترین شرایط و حتی در حالت بیماری و ناتوانی هم به کارخود ادامه می دهند، که این نشان دهنده وجدان کاری بالای آن ها است.
۳-جوانمردی
جوانمردی، تمایل کارکنان به تحمل شرایطی است که دارای کمترین شرایط ایده آل مورد نظر آن ها می باشد بدون آن که شکایتی داشته باشند. به عبارت دیگر نشان دادن تحمل و گذشت در شرایط غیر ایده ال سازمان بدون شکایت و غر غر کردن می باشد (هویدا و نادری[۸۴]، ۲۰۰۸: ۱۰۵).
۴-نزاکت
نزکت، شامل فعالیت هایی است که به جلوگیری از ایجاد مشکلات کاری در ارتباط با دیگران، کمک می نماید.
۵-آداب اجتماعی
آداب اجتماعی، انعکاس دهنده ی رفتارهایی است که نشانگر مشارکت مسئولانه فرد در امور سازمان و ارزش قائل بودن او برای سازمان می باشد. آداب اجتماعی، شامل رفتارهایی از قبیل حضور در فعالیت های فوق برنامه و اضافی، آن هم زمانی که این حضور لازم نباشد، حمایت از توسعه و تغییرات ارائه شده توسط مدیران سازمان و تمایل به مطالعه کتاب، مجلات و افزایش اطلاعات عمومی و اهمیت دادن به نصب پوستر و اطلاعیه در سازمان برای آگاهی دیگران می شود. بر این اساس گراهام[۸۵] معتقد است که یک شهروند سازمانی خوب نه تنها باید از مباحث روز سازمان آگاهی داشته باشد بلکه بایددرباره ی آن ها اظهار نظر کند و در حل آن ها نیز مشارکت فعالانه داشته باشد(دی نیکولیس برگر[۸۶] و همکاران، ۲۰۰۵: ۱۰۸).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

رفتار شهروندی سازمانی بهره­وری کارکنان و گروه های کاری را افزایش می دهد، کار تیمی را تشویقمی­کند، ایجاد و تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی، به عنوان واکنش­های مثبت ناشی از عوامل درونی و برونی می تواند بر عملکرد سازمان به خصوص در شرایط بحرانی نقش مثبت و تأثیرگذاری داشته باشد. ترویج مبانی این رفتار سرمایه گذاری پربازده و سودمندی است که منافع آن در بر گیرنده فرد، سازمان و جامعه است (هویدا و نادری[۸۷]، ۲۰۰۸: ۱۰۶).
البته لازم به تذکر است که تشخیص تمایز میان عملکرد درون نقشی و عملکرد فرا نقشی که نشانگر رفتار شهروندی بوده به چند دلیل برای سازمان ها بسیار مشکل می باشد. اول این که، ادراک کارکنان و مدیران از عملکرد کارکنان و مسئولیت هایی که ضرورت چندانی ندارند و به عنوان فعالیت های فرانقشی کارکنان در نظر گرفته می شود، با یکدیگر مطابقت ندارد. دیگر آن که، ادراک کارکنان از عملکرد و مسئولیت هایشان تا حدود زیادی تحت تأثیر رضایت آن ها از محیط قرار دارد.
ارگان بعد از برشمردن این ابعاد، یادآوری می کند که هر پنج بعد رفتار شهروندی ممکن است هم زمان ظهور پیدا نکنند، مثلاً افرادی که ما فکر می کنیم دارای بعد وجدان کاری هستند ممکن است همیشه نوع دوست و فداکار نباشند و یا این که برخی از این ابعاد، مانند نوع دوستی و وجدان کاری تاکتیکی برای تحت فشار قرار دادن مدیران سازمان باشد. یعنی کارکنان سعی می کنند تا با انجام این اعمال، بر روند تصمیم گیری مدیران سازمان جهت ارتقاء و یا اعطای پاداش به آن ها، تأثیر گذارند. در این حالت کارکنان سازمان از «سرباز خوب[۸۸]» بودن به «هنرپیشه خوب[۸۹]» تبدیل می شود (کاسترو[۹۰] و همکاران، ۲۰۰۴: ۵۳- ۲۷).
۲-۳-۴-رابطه بین رفتارشهروندی سازمانی و تعهدسازمانی
رفتار شهروندی سازمانی رابطه نزدیکی با تعهد سازمانی دارد. عریضی و گل پرور (۱۳۸۸)، پس از دو متغیر مشارکت در تصمیم گیری و خدمت به عموم، رفتار شهروندی سازمانی را به عنوان سومین متغیر اثرگذار بر تعد سازمانی بدست آوردند. در دو دهه گذشته، تعهد سازمانی به عنوان یک نگرش مسلط، محور توجه پژوهشگران بوده و موضوع فراتحلیل های زیادی قرار گرفته است. رویکرد نوین به تعهد سازمانی رویکردچندبعدی است. بنابراین تحقیقات پژوهشگران بعدی به انواع تعهد متمرکز شده است (زاهدبابلان، بهرنگی و نادری، ۱۳۸۷: ۱۳۰) (دیکنسن[۹۱]، ۲۰۰۹: ۳۱).
تعهد بالاترین شکل معناداری را در میان وظایف سازمانی و بیشترین پایداری را در سازمان و رابطه قوی را با رفتارهای شهروندی سازمانی نشان می دهد (کوهن[۹۲]، ۲۰۰۶: ۱۰۷).
لوتانز[۹۳] (۲۰۰۶)، بیان می کند که تعهد در واقع شامل ۱)تمایل به ماندن به مدت طولانی، ۲)پذیرش هنجارها و ارزش های سازمانی و ۳) مشارکت گسترده برای دستیابی به رشد و توسعه سازمانی است (بنتین[۹۴] و همکاران، ۲۰۰۵: ۴۸۳).
رابطه میان رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی در پیشینه پژوهش ها متفاوت است (کوهن، ۲۰۰۶: ۱۱۸- ۱۰۵).
برخی بین آن ها رابطه بدست آورده اند (عریضی و گل پرور، ۱۳۸۸؛ کوهن و بوسعیدی[۹۵]، ۲۰۰۲؛ موریسون[۹۶]، ۱۹۹۴ و آلن و اسمیت، ۱۹۹۳). در حالی که پژوهش های دیگر رابطه بین این متغیرها بدست نیاورده اند (ویلیام و اندرسون[۹۷]، ۱۹۹۱؛ تنسکی[۹۸]، ۱۹۹۳). هدف در این پژوهش، بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی با رفتارهای شهروندی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان چهار محال و بختیاری، می باشد. بنابراین لازم است در ادامه، مختصری به شرح اهداف و وظایف اداره کل ورزش و جوانان استان چهار محال و بختیاری پرداخته شود.
بخش سوم: مختصری در خصوص تربیت بدنی و آشنایی با اهداف و ظایف اداره کل ورزش و جوانان استان چهار محال و بختیاری
۲-۴- تربیت بدنی
۲-۴-۱-تاریخچه تربیت بدنی
اصل ورزش را از یونان دانسته اند که به منظور چابکی بدن و ایجاد قوّت انجام می یافت و پاروزنی، بوکس، کشتی، شنا، شمشیرزنی، تیراندازی، اسکی و ورزش هایی چون بیس بال، سافت بال و بسکتبال و انواع فوتبال و چوگان بازی، والیبال، گلف، انواع تنیس، شنا، پرتاب وزنه و … جزء ورزش محسوب می شوند. اولین ملتی که ژیمناستیک را بنیان و آن را نام نهاده اند، یونانیان قدیم می باشند، که ابتدا اصول ورزش در یونان خیلی خشن و ناصحیح بود و اولین نتیجه از ورزش را بزرگ نمودن عضلات بدن می دانستند. بعدها ورزش در یونان به شکل ریسمان بازی جان بازی در آمد و برای آن اهمیت زیادی قایل بودند و عمل کنندگان آن را آکروبات می نامیدند و این نوع حرکات را آکروباتیک می گفتند. به محل هایی که در آن جا ورزش می نمودند، ژیمنازیوم گفته می شد، که مهم ترین آن ها یکی لیسه و دیگری آکادمی نام داشت و چون مردم در آن محل ها لخت ورزش می کردند، کلمه ژیمناز از کلمه گیمنوس که به معنای لختی است گرفته و به آن محل ها نام نهادند و بعداً به عموم ورزش های بدنی نیز ژیمناستیک نام گذاشته شد. مورخ مشهور ، ویل دورانت[۹۹] می نویسد: آن (مدینه فاضله بچه ها) فنون خانه داری را به دختران و فنون شکار و جنگ را به پسران می آموختند و به پسران آموزش می دادند که چگونه شکار کنند و ماهی بگیرند و شنا کنند و همچنین شخم زدن کشت زارها، دام گستری، دامپروری و نشانه روی با تیر و نیزه را می آموختند، تا در جمع مخاطرات زندگی توان محافظت و حراست از خویش را دارا باشند. اما اگر بیش تر در مساله دقت کنیم، در خواهیم یافت تعلیم و تربیت در حقیقت با پیدایش و سکنا گزیدن بشر در روی زمین آغاز شده است. خاک و سنگ و کوه و تپه و دریا و جنگل و جویبار و دیگر مظاهر طبیعت و نیز خود زندگی و نیازهای آن. نخستین کتاب های درسی نوع بشر بوده اند. از قدیم ترین روزگاران و حتی پیش از پیدایش خط ، نیاز به تامین خوراک و پوشاک از راه شکار حیوانات و احتیاج به کسب توانایی برای مقابله با خطرهای طبیعی و دشمنان گوناگون، جوامع کهن بشری را واداشته بود که به امر تربیت بدنی، به عنوان یکی از مهم ترین امور زندگی توجه نمایند و این حقیقت را دریابند که قدرت، استقامت، مهارت و سرعت را که در زندگی انسان ها از اهمیتی برخوردار است، می توان با بهره گیری از تمرین ها و فعالیت های جسمانی تا حد قابل ملاحظه ای تقویت کرد.
وقتی دولت ها و حکومت ها تشکیل و تاسیس شدند، رهبران آن ها متوجه شدند که برای حفظ یا گسترش مرزهای خود، نیازمند بازوان توانایی هستند که در جنگ ها بتوانند پیروزی را برای آن ها به ارمغان آورند؛ ویل دورانت در این باره می نویسد:
« از ضروریات دولت ها و تاکید بر روی حفظ نیروی جسمانی، پیروزمندی در جنگ هایی بوده است که متکی بر قدرت بدنی و نیرومندی جسمانی بوده است، و نیرومندی و مهارت بدنی، حاصل نخواهد شد، مگر در ورزش هایی که در بازی های المپیک مقرر گردیده است» (www. Kb.sport.ir).
۲-۴-۲-عوامل موثر در توجه انسان به تربیت بدنی
در توجه انسان به تربیت جسم و توانمندی، عوامل زیر نقش اساس داشته است:
۱-انسان اولیه در جناح مبارزه با طبیعت، که از بدو تولد تا سپری شدن عمر او را تهدید می کرده، ضرورت نیرومندی را دریافته است.
۲-از طرفی بر اثر قهر طبیعت، ناچار به مهاجرت برای یافتن معاش بوده و در این مهاجرت در برخورد با دیگر اقوام، برای حفظ بقای خویش و بقای اجتماعی.
۳-و از جناح نیازهای فیزیولوژیک که برای ارضای نیازهای طبیعی خویش و خانواده، به ویژه نظام معیشتی جدیدی که در اثر مهاجرت برای او ایجاد می گردید (www. Kb.sport.ir).
۲-۴-۳-تاریخچه ورزش در ایران
اما در خصوص تاریخچه ورزش در ایران باید گفت: در میان کشورهای مشرق زمین، بی گمان ایران تنها کشوری بود که در نظام تعلیم و تربیت خود بیش تری الویت را به ورزش و تربیت بدنی داده بود، چه در حالی که چینیان به امر ورزش و تربیت بدنی توجه چندانی نداشتند و هندوان نیز پرورش تن و فعالیت های بدنی را گاه مذموم هم می دانستند، ایرانیان به اهمیت و ارزش توانایی و سلامتی بدن به عنوان وسیله بسیار مهمی برای فراهم آوردن ارتشی سلحشور و پیروزمند، پی برده بودند.
هرودوت ، مورخ مشهور یونانی می نویسد:
ایرانیان از پنج سالگی تا بیست سالگی سه چیز را می آموختند:
۱-سواری، ۲-تیر و کمان، ۳- راستگویی.
جوانان تمرینات روزانه را از طلوع آفتاب با دویدن و پرتاب سنگ و پرتاب نیزه آغاز می کردند، و از جمله تمرینات معمولشان، ساختن با جیره اندک و تحمل گرمای بسیار و پیاده روی های طولانی و عبور از رودخانه، بدون تر شدن سلاح ها و خواب در هوای آزاد بود. سواری و شکار نیز دو فعالیت معمول و رایج بود و جستن بر روی اسب و فرو پریدن از روی آن در حال دویدن و به طور کلی سرعت و چالاکی، از ویژگی های سوارکاران سوار نظام ایران بود.
به خصوص در باره دوران پارت ها یا اشکانیان و پیدایش کلمه پهلوان باید گفت: شرح فتوحات این قوم آریایی و حکومت پانصد ساله آن ها پر از دلاوری ها و کوشش های این مردم است. کلمه پهلوان و پهلوانی، ریشه پارتی است که هر فرد زورمند را منتسب به پارت یا پرتو و پهلو دانسته اند. اینان مردمی جنگجو و شکارچی بودند. هنستین، مورخ یونانی می نویسد: “پارت ها جنگ و شکار را دوست داشتند. این قوم از دوران طفولیت تا به هنگام کهولت همیشه با ورزش و تمرینات سخت جنگی و شکار بار آمده بودند” (www. Kb.sport.ir).
۲-۵- شرح مختصری در خصوص اداره کل ورزش و جوانان استان چهار محال و بختیاری
۲-۵-۱- معرفی اداره کل ورزش و جوانان استان چهار محال و بختیاری
نمودار تشکیلاتی اداره
شکل ۲-۱- نمودار تشکیلاتی اداره کل ورزش و جوانان استان چهار محال و بختیاری
۲-شرح وظایف کل ورزش و جوانان استان چهار محال و بختیاری
الف: حوزه ورزش
۱-توسعه و تعمیم ورزش در جامعه و پرورش نیروی بدنی و تقویت روحیه سالم در افراد از طریق ورزش همگانی
طرح استعداد یابی ورزش
ورزش بانوان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...