طراحی مدل مدیریت استراتژیک برند باشگاه های لیگ برتر فوتبال … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
امتیازات انحصاری
تاریخچه تیم
رفتار سازمانی
شخصیت بازی تیم
علامت برند
جو استادیوم
تعهد
رقابت
راس و همکاران (۲۰۰۷) در تحقیق خود به بررسی تداعی برند برای مسابقات بین دانشکده ها پرداختند که نتایج تحقیق آنها نشان داد که عامل های علامت برند، رقابت، خوردن غذا در استادیوم، ارتباطات اجتماعی، تعهد، تاریخچه تیم، ویژگی های سازمانی، بازی تیم، کادر فنی تیم و ارتباط استادیوم ارتباط معناداری با وابستگی به تیم داشتند(۳۶).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در تحقیقی که یان لین[۱۱۲] (۲۰۰۷) با عنوان عوامل موثر بر روی وفاداری به برند هواداران لیگ بیسبال آمریکا انجام داد، تفاوت معناداری را بین ویژگی های تداعی برند با وفاداری به برند در تیم های برنده و بازنده نشان داد. همچنین در مجموع از هشت آیتم ویژگی های تداعی برند شامل موفقیت، بازیکن ستاره، سرمربی، استادیوم و تحویل محصول ارتباط مثبت معنادار و سنت ارتباط منفی معناداری در پیش بینی وفاداری به برند داشتند. همچنین از پنج آیتم مزایای تداعی برند گریز، هویت هواداران، پذیرش توسط گروه همسالان و میهن پرستی ارتباط مثبت معناداری در پیش بینی وفاداری به برند داشتند. و از سه آیتم نگرش تداعی برند تنها عکس العمل های عاطفی ارتباط مثبت معناداری در پیش بینی وفاداری به برند داشتند.
در تحقیقی که راس[۱۱۳] در سال (۲۰۰۷) با عنوان دسته بندی هواداران ورزشی بر اساس تداعی برند انجام داد توانست هواداران را براساس درکی که از برند دارند و بر اساس میانگین های تعهد، واگذاری، تاریخ تیم، مارک تجاری، ویژگی های سازمانی، رقابت، مجموعه کارمندان، ارتباطات استادیوم، تعاملات اجتماعی، موفقیت و بازی تیم، به دو دسته تقسیم کند. همچنین نشان داد که اعضای هر یک از این گروه ها نیز می توانند بر اساس جنسیت، سطح تحصیلات و در آمد طبقه بندی شوند.
بوئر و همکاران در تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۸ اعلام کردند که ارتباط مثبتی بین ابعاد دارایی ها و منافع تداعی نام تجاری با میزان وفاداری هواداران به نام تجاری وجود دارد . در تحقیقی که بوئر و همکاران[۱۱۴] (۲۰۰۸) با عنوان تصویر برند و وفاداری هواداران در تیم های ورزشی حرفه ای: یک مدل تکمیل شده و ارزیابی تجربی انجام دادند، بیان کردند که وفاداری هواداران به طور مثبت بوسیله نگرش هواداران به برند تحت تاثیر قرار می گیرد و نیز بین ابعاد مختلف تصویر برند و وفاداری به آن ارتباط وجود دارد. همچنین بیان کردند که ویژگی های غیر مرتبط با محصول برند (آگاهی، آرم و سنت) بر روی نگرش و رفتار هواداران تاثیر زیادی دارند. علاوه بر این یک استراتژی برای موفقیت و متفاوت بودن برند تیم ارائه کردند(۴۶).
کایناک و همکاران[۱۱۵] (۲۰۰۸) در تحقیق خود با عنوان یک چهارچوب کامل ارتباط دهنده تداعی برند و وفاداری به برند در ورزش های حرفه ای، مدلی را درباره ارتباط بین تداعی برند و وفاداری به برند را نشان دادند. آنها در مدل خود تداعی برند را توسط سه عامل ویژگی ها، مزایا و نگرش بیان کردند که این سه عامل هر کدام به زیر مجموعه هایی تقسیم شدند از جمله ویژگی ها را به دو بخش ویژگی های مرتبط با محصول (موفقیت، بازیکن ستاره، سرمربی، و مدیریت) و ویژگی های غیر مرتبط با محصول (نشان، استادیوم، تحویل محصول و سنت)، مزایا که به سه بخش مزایای اصلی (گریز)، مزایای سمبلیک (هویت هواداران و پذیرش توسط گروه همسالان) و مزایای تجربی (میهن پرستی و غرور) تقسیم کردند و نگرش (اهمیت، دانش و عکس العمل های احساسی) که شامل یک بخش می شد. آنها همچنین وفاداری را به دو بخش وفاداری رفتاری (حضور، درگیری با تیم، درگیر شدن با باشگاه) و وفاداری نگرشی ( نگرشی و ارادی) تقسیم کردند. بیان کردند که عوامل تداعی برند بر روی وفاداری به برند موثر است. شکل زیر مدل مفهومی آنها را نشان می دهد(۱۱۰).
شکل ۲- ۳۴: مدل مفهومی کایناک و همکاران ۲۰۰۸
کانکل، فانک و کینگ (۲۰۰۹)، عوامل زیر را در تداعی برند لیگ حرفه ای فوتبال با اهمیت دانستند:
تعهد، سنت، هیجان، بازیکن ستاره، رقابت، نوستالژی، افتخار و غرور اجتماعی، اجتماعی شدن، سرگرمی، طراحی لوگو، مدیریت لیگ، ویژگی های سازمانی(۱۱).
کانکل، فانک و هیل (۲۰۱۰) ۱۴ عامل برای ارزیابی تداعی برند لیگ ورزشی شناسایی نمودند که شامل تعادل رقابتی، لوگو/رنگ، مدیریت و بازیکن سازی که مربوط به ساختار و مدیریت برند می باشد. همچنین تمایز، آموزش، نمایش بازی، نوستالژی، عملکرد، اجتماعی شدن، بازیکن ستاره، سنت های خاص تیم که مربوط به تجربیات مشتری می باشد(۴۷).
ریچله (۲۰۱۱) به شناسایی کاتالیزورهای ساختن هویت برند تیم های ورزشی پرداخت و در این زمینه ۲۵ مورد را عنوان نمود(۱۱۲):
جدول ۲- ۸: کاتالیزورهای ساختن هویت برند تیم های ورزشی ریچله (۲۰۱۱)
کاتالیزورهای داخلی
تاریخچه/سنت
عملکرد داخل زمین
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 02:39:00 ق.ظ ]
|