نتایج تحقیق نشان داد که امکانات و تجهیزات در ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی اثرگذار است. ایمنی فضای ورزشی به عنوان مهم‌ترین شاخص در بین سایر شاخص‌های مربوط به امکانات و تجهیزات شناخته شده است که در تحقیق پور اسکندر (۱۳۸۹)،نبودن سرانه مربوط به فضای ورزشی مدرسه، باعث بی توجهی به این امر شده است[۲۱]. برخی از نتایج تحقیقات خاوری و یوسفیان (۱۳۸۷)، افزایش بودجه و سرانه ورزشی دانش آموزان را به منظور اجرای مطلوب و کیفی درس تربیت‌بدنی لازم می‌دانند[۲۲]. ضرابیان (۱۳۸۴) نیز در تحقیقی نشان داد که از نظر بیشتر مسئولان، مشکل اساسی اجرای مطلوب درس تربیت‌بدنی در اولویت اول کمبود بودجه است [۴۱]. همچنین، هاردمن و مارشال (۲۰۰۰) نشان دادند که موانع مالی، انتقال منابع به موارد و جاهای دیگر به غیر از تربیت‌بدنی و منابع مادی ناکافی از جمله عواملی است که در ایجاد فاصله بین وضعیت تعیین شده و وضعیت اجرا شده درس تربیت‌بدنی در مدارس کشورهای جهان تأثیرگذار است [۵۲].
اصلانخانی و همکاران (۱۳۸۱)، ضرابیان (۱۳۸۴)، شریفی(۱۳۸۴) و علی محمدی (۱۳۸۵) که عدم وجود امکانات را از مهم‌ترین عوامل اجرای مطلوب درس تربیت‌بدنی می‌دانند، [۵ ، ۴۱ ، ۳۴ ، ۴۳]. جونلا (۱۹۶۸) و سوارز و پورتلا (۱۹۷۴) نیز امکانات و تجهیزات ورزشی را یکی از عوامل بسیار مؤثر در اجرای برنامه‌ی تربیت‌بدنی مدارس می‌شمارند[۳۵]. بیرد و گانسندر (۱۹۷۹)، از جمله عواملی که مانع از شرکت دانش آموزان در فعالیت‌های بدنی در مدارس می‌شود را کمبود کلاس‌های مخصوص تربیت‌بدنی و کمبود امکانات و تجهیزات می‌دانند [۶۳]. همچنین، تامپسون و همکارانش (۲۰۰۱) در تحقیق خود نشان دادند که از نظر معلم‌ها، دسترسی به تجهیزات و امکانات فرصت پیشرفت حرفه ای را به دانش آموزان می‌دهد [۱۰۶]. بروس (۲۰۰۱) فضای ورزشی کافی را به منظور اجرای مطلوب درس تربیت‌بدنی برای دانش آموزان مدارس راهنمایی لازم می‌داند [۶۹]. علم (۱۳۸۱) عنوان می‌کند ۹۰ درصد از معلمان و مدیران وسایل کمک آموزشی را در افزایش کارایی درس تربیت‌بدنی و ورزش مؤثر می‌دانند[۴۲]. دالی[۸۶](۲۰۰۲) و زندی و فراهانی(۱۳۸۷) اهمیت فعالیت‌های جسمانی در مدرسه ( به ویژه فعالیت‌های فوق برنامه) را در پرورش افراد جوان یادآور می‌شود[۳۲، ۶۷]. ناصر اللهیبی[۸۷] (۲۰۰۸) و راین، فلمینگ و مانیا[۸۸] (۲۰۰۳) و هاردمن و مارشال [۸۹](۲۰۰۰) به افزایش مدت زمان درس تربیت‌بدنی اشاره کرده‌اند که با تحقیقات مهدی پور (۱۳۸۸) مطابقت دارد[۵۷ ، ۵۲ ، ۵۱].
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۵-۳-۴) نگرش و شناخت گروه های مرتبط
نتایج تحقیق نشان داد که نگرش و شناخت گروه های مختلف از جمله والدین، دانش آموزان و مسئولان نسبت به درس تربیت‌بدنی در ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی اثرگذار است. این یافته با برخی از نتایج تحقیقات صانعی فرد و همکاران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...