لعابیران

انواع مواد و محصولات شیمیائی

۵۰

معدنی املاح ایران

انواع مواد و محصولات شیمیائی

۵۱

ملی شیمی کشاورز

انواع مواد و محصولات شیمیائی

۵۲

نیرو کلر

انواع مواد و محصولات شیمیائی

۳-۵) روش‏شناسی پژوهش
روش تحقیق، هدایت‌گر جست‌وجوهای علمی در جهت دستیابی به حقیقت میباشد. دستیابی به هدف‏های علم یا شناخت علمی تنها از طریق روششناسی دُرست میسر است. به عبارت دیگر، تحقیق از حیث روش است که اعتبار مییابد نه موضوع تحقیق. روش های تحقیق بر حسب اهداف هر تحقیق و همچنین نحوه گردآوری داده ها به شکلهای مختلفی دستهبندی میشوند. هر کدام از این دسته ها در برگیرنده روش های مختلفی هستند که کاربردها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. پژوهش‌گر باید توجه داشته باشد که اعتبار دستاوردهای تحقیق به شدّت تحت تأثیر اعتبار روش است که برای تحقیق خود برگزیده است(خاکی، ۱۳۷۹).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

علاوه براین، کیوی و همکاران(۱۳۸۶) بیان می‏دارند که دستیابی به اهداف تحقیق نیز زمانی امکان پذیر است که جست‌وجو برای شناخت با روششناسی صحیح صورت پذیرد. در انجام هر پژوهش به منظور کسب شناخت، ابتدا باید مجموعهای از فرضیه ها یا گزارهها را تدوین و سپس آن‌ ها را مورد آزمون قرار داد یا پاسخ آن‌ ها را فراهم آورد. این امر فرایند تحقیق را هدایت کرده و پژوهش‌گر را در بهدست آوردن شناخت یاری میدهد. بر این اساس، روش تحقیق وسیله یا طریقه‌ تعیین این امر است که چگونه یک گزاره تحقیق مورد تأیید یا رد قرار میگیرد. پاسخ به این پرسش که “چگونه داده ها گردآوری و تفسیر می‏شوند. به‏گونهای که ابهام حاصل از آنها به حداقل کاهش یابد؟”، را با توجه به قواعد روششناسی تحقیق باید جست‌وجو کرد(سرمد و بازرگان، ۱۳۹۱).
همچنین انتخاب روش و نوع پژوهش در پژوهش‏های علمی بستگی به موضوع پژوهش، اهداف و ماهیّت آن دارد.
روش تحقیق پژوهش حاضر، از نوع تحقیق: الف- همبستگی، ب- توصیفی، ج- کاربردی است.
الف روش همبستگی برای دو هدف عمده؛
اولاً؛ کشف همبستگی بین متغیرها و پیش‏بینی یک متغیر از روی یک یا چند متغیر دیگر به کار می‏رود. مزیت عمده آن این است که به محقق اجازه می‏دهد، متغیرهای زیادی را اندازه‏گیری کند و همزمان همبستگی درونی بین آنها را محاسبه نماید.
ثانیاً؛ روش همبستگی در این است که می‏تواند درباره درجه همبستگی بین متغیرهای مورد مطالعه اطلاعات لازم را فراهم سازد(دلاور، ۱۳۸۸).
ب تحقیق توصیفی؛ توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا موضوع می‏باشد.
ج هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. از آن‏جایی‏که نتایج پژوهش می‏تواند به‏طور عملی برای سازمان بورس اوراق بهادار، سهامداران، پژوهشگران و غیره… مورد استفاده قرار گیرد، یک پژوهش کاربردی نیز محسوب می‏شود(حافظ‏نیا، ۱۳۸۵).
به طور کلی چنانچه دادهای گردآوری شده در رابطه با رویدادهایی باشد که در گذشته رخ داده است طرح تحقیق را می توان گذشته نگر تلقی کرد. پس با توجه به این‏که اطلاعات و داده‏های این پژوهش مربوط به اطلاعات واقعی صورت‏های مالی گذشته شرکت‏ها می‏باشد و عوامل گذشته را مورد بررسی قرار می‏دهد. در نهایت می‏توان نتیجه گرفت که این تحقیق از نوع تحقیقات پس‏رویدادی(گذشته‏نگر) نیز می‏باشد.
۳-۶) بررسی روایی پژوهش
قبل از بکارگیری ابزارهای اندازه‏گیری، لازم است پژوهشگر از طریق علمی، نسبت به روایی ابزار اندازه‏گیری مورد نظر و پایایی آن که مکمل هم به حساب می‏آیند، اطمینان نسبی پیدا کند. مقصود از روایی پژوهش این است که آیا ابزار اندازه‏گیری مورد نظر می‏تواند ویژگی و خصوصیت ابزاری که برای آن طراحی شده است را اندازه‏گیری کند یا خیر؟(حافظ‏نیا، ۱۳۸۵).
در پژوهش حاضر برای تعیین روایی ابزار اندازه‏گیری محافظه‏کاری از مدل طراحی شده توسط گیولی و هاین(۲۰۰۰) که مورد پذیرش اکثر پژوهشگران و محققان جهان می‏باشد. همچنین چندین پژوهش جهت محاسبه محافظه‏کاری از این مدل بهره جسته‏اند.
۳-۷) بررسی پایایی پژوهش
منظور از پایایی پژوهش؛ میزان دقت شاخص‏ها و معیارهایی است که برای سنجش پدیده مورد نظر تهیه شده‏اند. در تعیین پایایی به دنبال آن هستیم که بدانیم آیا آنچه واقعاً منظور نظر پژوهش بوده، اندازه‏گیری شده است یا خیر؟ به منظور کسب پایایی و سنجش اعتبار پژوهش و تجزیه و تحلیل پایایی پژوهش از آزمون کولموگروف– اسمیرنوف با بهره‏گیری از نرم‏افزار SPSS، استفاده شده است.
۳-۸) روش‏های گردآوری اطلاعات
جمع‏آوری اطلاعات برای هر پژوهش، از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است. ابزار گردآوری اطلاعات وسایلی هستند که پژوهشگر به کمک آن‏ها می‏تواند اطلاعات مورد نیاز را برای تجزیه و تحلیل و بررسی پدیده مورد مطالعه و نهایتاً کشف حقیقت گردآوری نماید(حافظ‏نیا، ۱۳۸۵).
اطلاعات مورد نیاز این پژوهش به دو روش طبقه‏بندی می‏شوند:
الف- روش اوّل: روش کتابخانه‏ای.
ب- روش دوّم: روش آزمون فرضیات.
الف- روش کتابخانه‏ای از جمله: مطالعه کتب و نشریات، پایان نامه‏ها و مقالات داخلی و خارجی در زمینه موضوع پژوهش.
ب- روش آزمون فرضیات: پس از مشخص شدن نمونه به جمع‏آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیه‏ها پرداخته می‏شود که با توجه به فرضیه ‏های مطرح شده در فصل اوّل اطلاعات لازم عمدتاً از روی صورت‏های مالی شرکت‏های نمونه، سالنامه‏های بورس اوراق بهادار و سایر منابع اطلاعات موجود در سازمان بورس اوراق بهادار تهران و بانک اطلاعاتی تدبیرپرداز استفاده شده است. همچنین از سایت کامپیوتری(اینترنت) همچون سایت rdis.ir بهره گرفته شده است. در نهایت اطلاعات مورد نیاز جهت انجام تحقیق شامل: محافظه‏کاری حسابداری، اندازه شرکت و ارزش شرکت برای هریک از سال‏های دوره تحقیق بدست آمده است
۳-۹) متغیرهای پژوهش
۳-۹-۱) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
عملیاتی کردن یک متغیر، یعنی قابل اندازه‏گیری کردن متغیر است. این امر از طریق دقّت در ابعاد و خصوصیات رفتاری متعلق به آن متغیر، طبقه‏بندی کردن آن به عناصر قابل مشاهده و قابل اندازه‏گیری است(سکاران، ۱۳۸۰).
متغیرهای پژوهش حاضر بر اساس رابطه‏ای که با یکدیگر دارند از نوع متغیرهای مستقل و وابسته می‏باشند که تقسیم‏بندی آن‏ها به شرح جدول (۳-۱) زیر می‏باشد.
جدول۳-۳ : انواع متغیرهای پژوهش بر اساس رابطه

فرضیه

متغیر مستقل

متغیر وابسته

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...