جدول (۴-۲۲). مقایسه داده های آزمون انعطاف پذیری دانش آموزان با نورم استانی……………………………………… ۵۲
جدول (۴-۲۳). شاخص های آمار آزمون کشش بارفیکس………………………………………………………………………….. ۵۳
جدول (۴-۲۴). مقایسه داده های آزمون کشش بارفیکس دانش آموزان با نورم ملی………………………………………. ۵۳
جدول (۴-۲۵). مقایسه داده های آزمون کشش بارفیکس دانش آموزان با نورم استانی……………………………………. ۵۳
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل (۲-۱). اجزاء آمادگی تندرستی و آمادگی اجرای حرکتی …………………………………………………………………… ۱۸
شکل (۳-۱). آزمون چابکی ۹×۴ رفت و برگشت ……………………………………………………………………………………. ۳۶
شکل (۳-۲). اجرای آزمون دراز و نشست ……………………………………………………………………………………………… ۳۷
شکل (۳-۳). اجرای آزمون انطاف پذیری خمش به جلو …………………………………………………………………………… ۳۸
شکل (۳-۴). اجرای آزمون کشش بارفیکس به حالت خوابیده به پشت ……………………………………………………… ۳۹
شکل (۴-۱). میانگین تعداد تکرار آزمون دو ۵۴۰ متر……………………………………………………………………………….. ۴۲
شکل (۴-۲). میانگین تعداد تکرار آزمون دو ۴۵ متر…………………………………………………………………………………. ۴۳
شکل (۴-۳). میانگین تعداد تکرار آزمون دو رفت و برگشت…………………………………………………………………….. ۴۳
شکل (۴-۴). میانگین تعداد تکرار آزمون درازنشست………………………………………………………………………………… ۴۴
شکل (۴-۵). میانگین تعداد تکرار آزمون انعطاف پذیری…………………………………………………………………………… ۴۵
شکل (۴-۶). میانگین تعداد تکرار آزمون بارفیکس…………………………………………………………………………………… ۴۵
چکیده
مقدمه: عمل ارزشیابی درس تربیت بدنی در مدارس یکی از شیوه های اندازه گیری قابلیت‌های جسمانی دانش آموزان. از آنجاییکه در مورد بررسی عوامل آمادگی جسمانی دانش آموزان پسر منطقه صومای برادوست ارومیه تحقیقی انجام نشده، از ای رو هدف کلی این تحقیق، بررسی عوامل آمادگی جسمانی دانش آموزان پسر (۱۵-۱۳سال) منطقه صومای برادوست ارومیه و مقایسه آن با نورم استانی و ملی می­باشد.
مواد و روش تحقیق: تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است که به صورت میدانی اجرا شد. نمونه آماری تحقیق را ۲۴۸ دانش آموز پسر ۱۳ تا ۱۵ سال مشغول به تحصیل در مقطع راهنمایی منطقه صومای برادوست ارومیه را تشکیل می دهند. فاکتورهای آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی با بهره گرفتن از آزمونهای ایفرد می باشد که در این تحقیق شامل آزمون دو ۵۴۰ متر، دو ۴۵ متر، چابکی رفت و برگشت، دراز و نشست، جعبه مدرج انعطاف پذیری و آزمون کشش بارفیکس بود. جهت مقایسه میانگین ها و معنی دار بودن رکورد های دانش آموزان منطقه نسبت به نورم ملی و استانی از آزمونt تک نمونه استفاده خواهد شد.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که:

    1. بین آزمون ۵۴۰ متر گروه سنی ۱۴- ۱۵ سال منطقه صومای برادوست با نورم ملی تفاوت وجود دارد. در حالیکه بین آزمون ۵۴۰ متر گروه سنی ۱۳ سال با نورم ملی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین بین آزمون دوی ۵۴۰ متر گروه سنی ۱۳- ۱۵ سال منطقه صومای برادوست با نورم استانی نیز تفاوت دیده شد.
    1. بین آزمون دو ۴۵ متر گروه سنی ۱۳- ۱۵ سال منطقه صومای برادوست با نورم ملی و استانی تفاوت وجود داشت.
    1. بین آزمون چابکی (۹×۴ متر) گروه سنی ۱۳- ۱۵ سال منطقه صومای برادوست با نورم ملی و استانی تفاوت وجود داشت.
    1. بین آزمون درازو نشست گروه سنی ۱۳ و ۱۴ سال منطقه صومای برادوست با نورم ملی تفاوت مشاهده نشد. در حالیکه بین آزمون درازو نشست گروه سنی ۱۵ سال منطقه صومای برادوست با نورم ملی تفاوت وجود داشت. همچنین بین آزمون درازو نشست گروه سنی ۱۳- ۱۵ سال منطقه صومای برادوست با نورم استانی نیز تفاوت وجود داشت.
    1. بین آزمون انعطاف پذیری گروه سنی ۱۳ و ۱۴ سال منطقه صومای برادوست با نورم ملی تفاوت وجود داشت. در حالیکه بین آزمون انعطاف پذیری گروه سنی ۱۵ سال منطقه صومای برادوست با نورم ملی تفاوت مشاهده نشد. همچنین بین آزمون انعطاف پذیری گروه سنی ۱۳- ۱۵ سال منطقه صومای برادوست با نورم استانی نیز تفاوت وجود داشت.
    1. بین آزمون کشش بارفیکس گروه سنی ۱۳-۱۵ سال منطقه صومای برادوست با نورم ملی و استانی تفاوت مشاهده شد.

بحث و نتیجه گیری: دانش آموزان منطقه صومای برادوست در ارتباط با متغیرهای آمادگی جسمانی پ نسبت به میانگین ملی از آمادگی نسبی برخوردارند که این برتری را می توان ناشی از محیط جغرافیایی محلی که فرصتی را جهت فعالیتهای خارج از منزل برای دانش آموزان فراهم می کند، دانست.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

کلید واژه: استقامت قلبی عروقی، چابکی، انعطاف پذیری، بارفیکس
فصل اول
طرح پژوهش
۱-۱. مقدمه
به طور حتم، آمادگی جسمانی و زندگی سالم، موضوعاتی هستند که بارها و بارها از طرق مختلف مطالبی را راجع به اهمیت آنها شنیده ایم و یا خوانده ایم. در واقع میلیونها تن در سراسر جهان به روش و شکلهای مختلف ورزش می کنند، با وجود این شیوه زندگی بیشتر مردم به سوی بی تحرکی و کم تحرکی پیش می رود. نتایج مطالعات نشان می دهد که همچنان که افراد بالغ به آگاهی بیشتری درباره اهمیت آمادگی جسمانی دست می یابند، برای رسیدن به آن بیشتر تلاش می کنند، به هرحال در جوامع امروز تحرک کودکان به طور هشدار دهنده ای کاهش یافته است. اغلب کودکان امروزی، اوقات خود را صرف تماشای تلویزیون و بازی رایانه ای می کنند و کمتر به فعالیت می پردازند و به همین دلیل از آمادگی جسمانی مطلوب تر برخوردار نیستند (۲۱).
فعالیت جسمانی برای زندگی سالم مهم است. بسیاری از مسائل و مشکلات تندرستی به ناکافی بودن فعالیت جسمی نسبت داده می شود. بنابراین برای کمک به شناخت خطرهای فقر حرکتی، آموزش آمادگی جسمانی، یادگیری مهارتها و دانشهای ضروری برای آمیختن تمرین جدی با زندگی، و تصدیق نقش فعالیت جسمی در تندرستی و سطح کیفی زندگی از موارد ضروری است و همه مردم باید براساس نیازهای شخصی خود به دنبال حد بهینه ای از آمادگی جسمانی باشند (۶).
حفظ سطح مناسبی از عناصر آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی مانند استقامت قلب و عروق، قدرت عضلانی و استقامت، ترکیب بدنی و انعطاف پذیری، در کاهش خطر امراض قلبی، فشار خون، دیابت، پوکی استخوان، چاقی، و ناراحتی های روانی موثر است. بعلاوه افراد دارای فعالیت جسمانی نسبت به افراد غیر فعال عمر بیشتری دارند. گزارشهای آمادگی جسمانی کودکان و نوجوانان، ضرورت جنبش آمادگی جسمانی مستمر در طول زندگی تأکید می نماید. و این تعلیم باید از سالهای اول زندگی شروع شود و در برنامه های آموزشگاهی باید مهارتهای اساسی برای شرکت مداوم در فعالیت آموزش داده شود و باور نسبت به ارزش آمادگی جسمانی و فعالیت بدنی در بهسازی سلامت گسترش یابد (۸).
آمادگی جسمانی به ماهیت و وجود زیستی فرد مربوط می شود و از این نظر هیچ رقیب جدی ندارد. بدون سلامتی چیزی در زندگی نخواهیم داشت و بدون آن همه امیدها، نقشه ها، رضایتمندی ها، تجربه های معنی دار و داستان زندگی خیلی زود به پایان خواهد رسید. لذا حفظ و نگهداری آمادگی جسمانی آمادگی جسمانی مشکل است و شاید پس از مدتی از بین رود، برای حفظ و نگهداری آن باید فشار مداومی را برروی دستگاه زیستی بدن اعمال کرد و هزینه حفظ این ارزش نیز بالاست (۸).
عمل ارزشیابی درس تربیت بدنی در مدارس یکی از شیوه های اندازه گیری قابلیت‌های جسمانی دانش آموزان است تا ضمن ایجاد اندازه پرداختن به فعالیت های حرکتی و ورزشی در آنان تقویت شده و از طریق قوای جسمانی و حرکتی آنان بهبود یابد، لیکن با توجه به اینکه هر استان و منطقه از کشور دارای این شرایط جغرافیایی خاص خود می باشد. لذا لازم استآ آزمون ایفرد با در نظر گرفتن شرایط خاص همان منطقه و استان تهیه و تدوین گردد. به همین دلیل محقق در این پژوهش با توجه به شرایط جغرافیایی شهرستان آذربایجان به بررسی آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی دانش آموزان پسر ۱۵-۱۲ سال منطقه صومای برادوست (ارومیه) این شهرستان پرداخته تا ضمن بررسی شاخص های آمادگی جسمانی ویژه منطقه صومای برادوست (ارومیه)، مقایسه ای بین آنها با نورم استانی و ملی صوت گیرد.
۱-۲. بیان مسأله
در راستای تحقق و دستیابی به اهداف تربیت بدنی بویژه برای کودکان و نوجوانان که دائماً در معرض تغییرات رشدی هستند. اطلاع از وضع جسمانی موجود آنها ضروری است، تحقیقات روزافزون قرن بیستم بویژه نیمه دوم آن دیگر جای شکی باقی نگذاشته که تمرین و فعالیتهای جسمانی مستمر و مناسب موجب پرورش و افزایش قدرت و استقامت عضلانی آمادگی قلبی و عروقی و انعطاف پذیری یعنی ارکان اصلی آمادگی جسمانی می شود که نه تنها زیر بنای سلامتی و تندرستی است بلکه باعث سلامت ذهنی و عاطفی کودکان و نوجوانان می شود و در پیشرفت تحصیلی آنها تأثیر بسیاری می گذارد (۳۲، ۳۶).
نتایج تحقیقات اروین [۱] ، هیلمن [۲]، کاستل[۳]، در سال ۲۰۰۷ نشان میدهد که بین پیشرفت تحصیلی و میزان آمادگی جسمانی دانش آموزان پایه سوم و پنجم مدارس آمریکا همبستگی وجود دارد. بدین معنا که به افزایش میزان آمادگی جسمانی دانش آموزان، پیشرفت تحصیلی آنان افزایش می یابد، تحقیقات و شواهد علمی دهه های اخیر به طور مکرر نشان داده اند که فعالیت های منظم و مستمر جسمانی در کودکان و نوجوانان موجب افزایش چگالی استخوان ها، گنجایش شش ها و سهولت گردش خون می شود و با ایجاد تغییرات ارگانیکی میزان استقامت آنان را در برابر فشارهای روحی و جسمی بالا می برد و همچنین با بهبود آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی در کاهش بیماریهایی همچون دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و خستگی ناشی از فعالیت های روزمره موثر است (۳۶،۴۱).
هر گونه برنامه آمادگی جسمانی مستلزم کار جدی است تا نتایجی را به ارمغان آورد، در این راه هر فرد اعم از جوانان، میانسالان، سالمندان، زنان، کودکان و بیماران باید برنامه ویژه خود را تعقیب کنند تا به آثار طولانی مدت فعالیت های بدنی دست یابد، افزایش سطح آمادگی جسمانی یکی از اهداف برنامه درس تربیت بدنی در دوره های تحصیلی بوده و از طرفی بخشی از ارزشیابی درس در مدارس نیز به آن اختصاص دارد. در این راستا برنامه های تربیت بدنی مدارس به گونه ای تهیه می شود که ضمن دستیابی به اهداف مذکور، یک روش زندگی پویا و بهداشتی را آموزش دهند، گفته می شود یک برنامه آموزشی قوی می تواند این فرصت را به وجود آورد تا کودکانی سالم، شاداب، در سطح ملی داشته باشیم (۲۱). تحقیقات نشان میدهد که حدود ۱۰ درصد از کودکان و بزرگسالان اضافه وزن دارند، از سال ۱۹۶۵ تا ۲۰۰۲ ، اضافه وزن و چاقی ۲۷۶ درصد در بین کودکان ۱۱- ۶ سال، از ۲/۴ درصد در سال ۱۹۶۵ به ۸/۱۵ درصد در سال ۲۰۰۲ افزایش یافته است (۳۷). و همچنین تحقیقات آمادگی بدنی جوانان و کودکان ملی در سال ۱۹۸۷ نشان داد که حداقل نیمی از جوانان در فعالیت های بدنی که باعث ارتقاء سلامتی طولانی مدت می شود شرکت نمی کنند و کمتر از ۳۶ درصد از مدارس دبستان و راهنمایی که روزانه کلاس تربیت بدنی را می گذرانند بیشتر آنان علاقه ای به فعالیت بدنی طولانی مدت ندارند (۳۹).
در سال ۱۳۷۶، اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در بین آزمون های معروف و معتبر ایفرد ، آزمون معروف به آمادگی جسمانی وابسته به بهداشت را انتخاب و با ایجاد تغییرات جزئی در آنها ، برای تهیه نرم های استانی اقداماتی را ‌آغاز کرد. دلیل انتخاب این گروه آزمون ها، توجه به مهمترین اصل و هدف آموزش و پرورش یعنی سلامتی جسمانی و روانی دانش آموزان بوده است (۴). بنابراین برنامه های درس تربیت بدنی باید معطوف به سالم سازی تن برای روح باشد لذا برنامه های تربیت بدنی باید با توجه به این بعد ، دانش آموزان را دارای جسمی توانا کند که حتی الامکان بتوانند بدون نگرانی جسم خود را در خدمت گیرند تا ضمن توانمند نمودن جسم برای اعمال ذهنی در طول دوران تحصیلات آموزشگاهی و نیز در دوران زندگی مددکار او باشد (۲۸).
با توجه به گستردگی استان های کشور و وجود مناطق مختلف جغرافیایی با تفاوت در قومیت و نژاد و سبک زندگی خاص هر منطقه، این سؤال مطرح می­ شود که دانش ­آموزان مناطق مختلف در استان آذربایجان غربی از نظر شاخص­ های آمادگی جسمانی نسبت به نرم استانی و ملی در چه سطحی قرار دارند؟
۱-۳. اهمیت و ضرورت تحقیق
برای دانش آموزان حرکت شاید از عمده ترین ابزارهای توانایی جسمانی، فکری، و عاطفی است، بر هیچ کس به ویژه متخصصین و معلمان پوشیده نیست که مدرسه از بدو ورود کودک به آن مبدا پرورش و جهت دهی ارزش های تربیتی، اجتماعی و نیز شکوفایی استعداد های وجود کودک است، در این راستا ارزش فعالیت های بدنی به عنوان عاملی موثر در تأمین سلامتی، ایجاد نشاط و شادی و یادگیری مهارت های حرکتی و ورزشی دانش آموزان نباید نادیده گرفته شود (۴). مطالعات نشان می دهند فعالیت های بدنی به ساخت و تثبیت استخوان های سالم، عضلات و مفاصل کمک می کند، علاوه بر این کودکان فعال از مزایای دیگری چون کنترل وزن، فشار خون پایین، ارتقای سلامت روانی و تمایل به فعال بودن در بزرگسالی کاهش می دهد (۴۲).
از آنجائیکه بخشی از ساعت درس تربیت بدنی به آمادگی جسمانی اختصاص دارد استفاده از آزمون هایی که این آمادگی ها را اندازه گیری کنند همواره مورد توجه معلمان تربیت بدنی بوده است، ارزشیابی درس تربیت بدنی در مدارس کشور ما قبل از سال ۱۳۶۴ بر اساس قانون و دستور العمل خاصی انجام نمی گرفت و معلمان به صورت سلیقه ای عمل می کردند. در سال ۱۳۶۴ اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با بهره گیری از تجربیات موسسه ایفرد اقدام به تهیه نورم های استانی کرده و سپس ملی بخشنامه ای روش جدید ارزشیابی درس تربیت بدنی را به کلیه مدارس کشور ابلاغ کرد. با گذشت چند سال با توجه به تغییراتی که موسسه ایفرد در آزمون های خود به وجود آورد لازم شد در ایران نیز در نحوه اجرا و حتی تعداد آزمون ها در مدارس تجدید نظری صورت گیرد. بنابراین در سال ۱۳۷۶ اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در بین آزمون های معتبر موسسه ایفرد، آزمون معروف به آمادگی های مرتبط با تندرستی را انتخاب و با ایجاد تغییرات جزیی در آنها اقدام به تهیه نورم های استانی کرد (۱).
میرکاظمی و همکاران (۱۳۸۰) در تحقیق خود مشاهده کردند که دانش آموزان بیرجندی در مقایسه با رکورد ملی و استانی در آزمون های درازو نشست، دو سرعت ۴۵ متر، دو ۹×۴ از رکوردهای بهتری برخوردارند، ولی در آزمون پرش جفت، رکورد آنان کمتر از رکوردهای ملی و استانی است (۲۶). فاضلی فر (۱۳۷۵) در پژوهشی نتیجه گیری کرده است که پسران آمل از نظر سرعت حرکت، استقامت عضلات کمربند شانه ای و استقامت عمومی (قلبی- تنفسی) نسبت به میانگین استانی و ملی از آمادگی کمتری برخوردارند، در حالیکه از نظر استقامت عضلات خم کننده تنه نسبت به میانگین استان و ملی آمادگی مطلوب تری دارند (۱۶). با توجه به تحقیقات پیشین قبل از انجام این تحقیق در زمینه بررسی عوامل آمادگی جسمانی دانش آموزان پسر(۱۵-۱۳سال) منطقه صومای برادوست ارومیه و مقایسه آن با نورم استانی و ملی اقدامی به عمل نیامده بود. از این رو امکان هر گونه مقایسه و قضاوت درباه میزان آمادگی جسمانی دانش آموزان را غیر ممکن ساخته بود تحقیق حاضر به بررسی عوامل آمادگی جسمانی دانش آموزان پسر (۱۵-۱۳سال) منطقه صومای برادوست ارومیه و مقایسه آن با نورم استانی و ملی می ­پردازد. از جمله ضرورتهای دیگر این تحقیق این می باشد که اختلاف آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی دانش آموزان شهرستان نورم استانی و ملی چقدر است و نقاط ضعف و قوت دانش آموزان این منطقه در چه فاکتوری بوده تا بتوان از طریق آن به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آنها پرداخت و از اطلاعات بدست آمده جهت غنی سازی ساعات درس تربیت بدنی استفاده کرد و نهایتاً به کشف استعدادهای این منطقه کمک کرد.
۱-۴. اهداف تحقیق
۱-۴-۱. اهداف کلی تحقیق
هدف کلی این تحقیق، بررسی عوامل آمادگی جسمانی دانش آموزان پسر (۱۵-۱۳سال) منطقه صومای برادوست ارومیه و مقایسه آن با نورم استانی و ملی می­باشد.
۱-۴-۲. اهداف ویژه تحقیق
اهداف ویژه این تحقیق عبارتند از:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...