پیاده­سازی سریع و آسان
اجرای سریع و آسان

جمع­آوری اطلاعات
مسئله پراکندگی
ارائه پیشنهادهای عمومی
مسئله کاربر غیرعادی
عدم انعطاف پذیری

روش­های مبتنی بر دانش

روش مبتنی بر دانش

با اکتشاف نیازهای صریح کاربران و دانش عمیق درباره حوزه­ آیتم­ها، به ارائه پیشنهاد می­پردازند.

عدم نیاز به جمع­آوری اطلاعات کاربر
عدم وجود مسئله پراکندگی
مناسب برای اکتشافات اتفاقی

قابلیت اطمینان بالا
عدم وجود مسئله کاربر غیرعادی
کارایی بالا باوجود دانش اندک
پاسخ سریع به کاربر در صورت تغییر ارجحیت­های کاربر

نیاز به کسب دانش
مشکل با تعداد آیتم­های بالا
وابستگی کیفیت پیشنهادها به کیفیت دانش کسب شده

روش مبتنی بر سودمندی

پیشنهادهایی بر اساس سودمندی هر شی برای کاربر ایجاد می­ کند.

عدم وجود مسئله پراکندگی
مشارکت فاکتورهای کیفی در ارزش ­گذاری آیتم
پاسخ سریع به کاربر در صورت تغییر ارجحیت­های کاربر

انعطاف­پذیری کم

روش­های ترکیبی

مبتنی بر ترکیب روش­های ذکر شده

استفاده از مزایای یک روش برای غلبه بر معایب روش­های دیگر
بهبود عملکرد سیستم­های پیشنهاد دهنده
ارائه پیشنهادهای با کیفیت بیشتر

هدف سرویس­های توصیه­گر کمک به کاربران برای یافتن آنچه که به دنبال آن هستند به آسانی و بدون صرف زمان و تلاش زیاد می­باشد. بر اساس موارد بیان شده روش­های گوناگون برای توصیه­گری شامل روش­های مبتنی بر محتوا، مشارکتی و دانش­محور [۳۳] می­باشد. روش محتوا محور اطلاعات را بر اساس رفتار گذشته کاربر تحلیل می­ کند و روش مشارکتی آیتم­ها را بر اساس پیشنهاد کاربران دیگر، پالایش و توصیه می­ کند. روش پالایش مشارکتی که به عنوان نمونه برای سایت آمازون برای پیشنهاد کتاب به کار برده می­ شود، به دلیل وجود جامعه کاربری بسیار بزرگ و بر اساس این ایده که کاربرانی که آیتم­های مشابهی را در گذشته انتخاب کردند دارای سلیقه مشابه در مورد دیگر آیتم ها نیز می­باشند به ارائه پیشنهاد می ­پردازد اما زمانی که پیشنهاد برای سفر و گردشگری باشد، با مشکل نبود جزییات و اطلاعات در مورد سابقه ترجیحات و علاقه ­مندی و انتخاب در مورد اکثر کاربران مواجه خواهیم شد. به علاوه در یک محیط جغرافیایی مشخص، جامعه کاربری بزرگ وجود نخواهد داشت. با توجه به اینکه روش­هایی که به تاریخچه انتخاب­ها و یا محصولات مورد علاقه برای ارائه پیشنهاد نیازمندند در نتیجه برای آیتم­هایی با تواتر خرید پایین نامناسب می­باشند [۳۴].
بعضی از اقلام به گونه ­ای هستند که به طور منظم خریداری نمی­شوند مانند خدمات مالی، ماشین، ابزار الکترونیکی و همچنین خدمات گردشگری. در اینگونه موارد سیستم­های توصیه­گر دانش مبنا برای درک بیشتر خواسته­ی کاربر برای پیشنهاد اقلام مفید و صحیح به وی بکار برده می­ شود. سیستم مبتنی بر شرط یکی از روش­های دانش مبناست که در زمینه گردشگری بکار برده می­ شود این سیستم­ها متکی بر قیود[۱۱]و ترجیحات کاربر هستند که می ­تواند به طور مستقیم از کاربر در شروع استفاده از برنامه کاربردی بدست آید [۳۲].
بنابراین با توجه به مسائل و مشکلاتی که در سیستم­های توصیه­گر مبتنی بر یادگیری بررسی شد. در این پایان نامه از سیستم توصیه­گر مبتنی بر شرط برای ارائه پیشنهاد به کاربر استفاده می­ شود.

فصل سوم

حسابگری بافت­آگاه

مقدمه

هنگامی که انسان­ها با هم ارتباط برقرار می­ کنند وضیعت محیطی و شرایط خاص زمان محاوره که به آن بافت گفته می­ شود، در شکل­ گیری و نحوه­ اداکردن کلمات و اصطلاحات و نیز تفسیر آنها تاثیر می­ گذارد [۱۸].

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...