فایل پایان نامه با فرمت word : دانلود پروژه های پژوهشی در رابطه با سنجش رضایت ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
نمودار۲-۹- ساختار سلسله مراتبی ابعاد رضایتمندی مشتری (گریگورودیس و همکاران ، ۲۰۰۱)
یان لن ونگ و کانجی[۱۶۲] در سال ۲۰۰۱ روابط بین مفهوم بکار رفته در مدلهای مشهور سنجش رضایتمندی مشتری ملی از قبیل مدل آمریکایی شاخص های رضایتمندی مشتری[۱۶۳] و مدل اروپایی شاخص های رضایتمندی از عملکرد[۱۶۴] را مورد تحقیق قرار دادند و نتیجه گرفتند که روابط مشخص شده در سیستمهای سنجش رضایتمندی مشتری ملی موجود از قاطعیت لازم برخوردار نیست. لذا آنها سعی به درک رضایتمندی مشتری و وفاداری مشتری در سطح بانکداری شعبهای نمودند و مدلی به نام مدل شاخص های رضایتمندی مشتری کانجی مورد انتخاب قرار گرفت و به وسیله جمع آوری اطلاعات از ۴۵۰ نفر از مشتریان بانکهای شعبهای در هنگ کنگ آزمایش شد. همچنین سطح رضایتمندی مشتری به وسیله مدل آزمایش شده از سیستم بانکی مشخص گردید. نمودار (۲-۱۴) مدل شاخص های رضایتمندی مشتری کانجی را نشان میدهد.
نمودار۲-۱۰- مدل شاخص های رضایتمندی مشتری کانجی۳ (یان لن ونگ و کانجی ، ۲۰۰۱)
احمدی و ذگردی در سال ۲۰۰۲ در طراحی فرش دستباف از روش QFD استفاده نمودند. با توجه به این که فرش دستباف ایران عمده ترین قلم صادراتی غیر نفتی است که سهم بسزایی در ارزآوری، ایجاد اشتغال و نمایاندن هنر و فرهنگ ایرانی به جهانیان دارد، میبایست برای ارتقاء کیفیت آن تلاش نمود. در جهان واقعیت مواردی پیش می آید که به طور طبیعی برای فرش دستباف گروه های متفاوتی از مشتریان (بخشبندی بازار) وجود دارند که هر کدام از این گروه ها برای تولید کننده از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. تولید کننده یک محصول برای توسعه منافع اقتصادی خود باید سعی کند که بخشهای بیشتری از بازار را پوشش دهد یا به عبارت دیگر محصول او رضایت گروه های بیشتری از مشتریان را جلب کند. با توجه به مطالب فوق و همچنین امکان وجود همبستگی بین نیازمندیها در این تحقیق قبل از تکمیل ماتریس خانه کیفیت، ماتریسی به منظور تحلیل عوامل فوق و استفاده از نتایج آن به عنوان ورودی خانه کیفیت تشکیل شد. مراحل تشکیل این ماتریس در این تحقیق شامل هشت مرحله میباشد:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تعریف دقیق محصول
تعیین دقیق مشتریان بر اساس موقعیت جغرافیایی (بخش بندی بازار)
تعیین میزان اهمیت هر گروه از مشتریان بر اساس (di) میزان فروش هر گروه
انتخاب مهمترین گروه مشتریان بر اساس میزان فروش و شباهت فرهنگ جغرافیایی
تعیین نیازمندیهای مشتریان انتخاب شده
تعیین میزان اهمیت نیازمندی i ام به وسیله گروه j ام از مشتریان(Iij)
تعیین همبستگی میان نیازمندیها (aij) با بهره گرفتن از مقیاسهای عددی
تعیین میزان اهمیت نیازمندیهای مشتریان(wj) با بهره گرفتن از روابط زیر:
در این تحقیق نیازمندیهای مشتریان و میزان اهمیت هر کدام از گروه های مشتریان به عنوان ورودیهای خانه کیفیت انتخاب شدند. سوکپارک و سونگ[۱۶۵] در سال ۲۰۰۲ جهت بهبود کیفیت صفحات وب از روش QFD در طراحی این صفحات استفاده نمودند. در چند سال گذشته، تغییرات بیشماری در روشهای تجاری شرکتها ایجاد شده است که یکی از این تغییرات، تجارت اینترنتی میباشد، بخصوص خرید اینترنتی[۱۶۶]. در میان عوامل مختلف موفقیت در تجارت اینترنتی، طراحی صفحات وب یکی از مهمترین عوامل میباشد. برای این منظور سوکپارک و سونگ از روشQFD در طراحی صفحات وب استفاده کردند. در این تحقیق در فرایند QFD، برای شناسایی نیازمندیهای مشتری از گروه متمرکز استفاده شد. با توجه به نظر طراحان صفحات وب، عناصر طراحی در ارتباط با نیازمندیهای کاربران تعیین شد. به خاطر محدودیتها، فقط ۶ عنصر طراحی در نظر گرفته شد که عبارت بودند از: فهرست مطالب، منو، چارچوب، رنگ پیش زمینه، رنگ سرستون و سبک متن. بنا به تشخیص کارشناسان سه تای اول بر عملکرد جستجوی کاربر و سه تای دیگر بر تشخیص ذهنی کاربر تأثیر داشتند و با توجه به این عناصر دو نوع آزمایش به منظور تست عملکرد جستجو و ارزیابی حس تشخیص ذهنی کاربران انجام شد. عملکرد جستجو به وسیله زمان انجام وظیفه به عنوان تابعی از سه متغیر مستقل- فهرست مطالب، منو و چارچوب- اندازه گیری شد. حس تشخیص ذهنی به واسطه تفاضل معنایی سطوح متفاوت متغیرهای رنگ پیش زمینه، رنگ سرستون و سبک متن ارزیابی شد. متغیر فهرست مطالب بر حسب موقعیت دارای چهار سطح بالا، پایین، چپ، راست و متغیر منو بر حسب روش نمایش و متغیر چارچوب در صورت وجود دارای دو سطح بود. از این رو ۲۴=(۲ x3 x4) شبیه ساز برای ترکیب تمام سطوح متغیرها تهیه شد. از یک گروه ۳۰ نفری در انجام آزمایشات استفاده شد و از آنها خواسته شد که تا یک کالای خواسته شده را بیابند. مدت زمان سپری شده برای انجام وظیفه اندازه گیری شد. زمانهای اندازه گیری شده را به عنوان ۳۰ تکرار در نظر گرفتند. با انجام تست توکی[۱۶۷] مشخص شد که هنگامیکه فهرست مطالب در سمت چپ صفحه است زمان جستجو کمترین مقدار را دارد و این منطق بر این حقیقت است که خواندن از چپ به راست است و هنگامیکه در پایین صفحه است بیشترین مقدار خود را دارد و حرکت صفحه باعث می شود که کاربر کالای خود را سریعتر بیابد و متغیر چارچوب تأثیری بر عملکرد جستجو ندارد. مجموعه دیگری از آزمایشات برای تشخیص ذهنی کاربران انجام شد. در این تحقیق، ۶۵۶ سیلابس مرتبط با خرید اینترنتی از یک فرهنگ لغت جمع آوری شد. سپس، سه فرد سیلابسها را به ۲۷ مشخصه تبدیل کردند. با بهره گرفتن از تحلیل عاملی[۱۶۸] مشخصهها به هشت عامل گروهبندی شد. سبک متن دارای دو سطح، متغیر رنگ پیش زمینه دو سطح و رنگ سرستون پنج سطح بودند. از این رو ۲۰ شبیه سازی برای ترکیبی از سطوح مختلف متغیرها تهیه شد. برای هر شبیه ساز از ۳۰ کاربر خواسته شد که تشخیص ذهنی خود را با مقیاسهای عددی با توجه به هشت عامل بیان کنند. سطح رضایت افراد از شبیه سازها با بهره گرفتن از شبیه سازی چند بعدی[۱۶۹] تحلیل شد. نتایج حاصل از MDS بیانگر این مطلب است که با وجود پیش زمینه ها با رنگ روشنتر، کاربر احساس راحتی بیشتری می کند. همچنین سبک متن تأثیری بر تشخیص ذهنی کاربر ندارد. کوکسال و اگیتمن[۱۷۰] در سال ۱۹۹۸ به منظور بهبود کیفیت آموزش در بخش مهندسی صنایع دانشگاه فنی خاورمیانه[۱۷۱] از روش QFD استفاده نمودند. ذینفعهای اصلی که در این تحقیق شناسایی شدند، عبارت بودند از:
۱-دانشجویان، ۲-کارفرمایان آینده دانشجویان، ۳-اعضاء هیئت علمی. ۲۱ مورد نیازمندیهای ذینفعها به وسیله مصاحبه و پیمایش که از مهندسین صنایع، دانشجویان و برخی از کارفرمایان بالقوه آنها صورت گرفت شناسایی شد، که با بهره گرفتن از نمودار وابستگی به سه دسته تقسیم شد.
رویکردها، مهارت ها و دانش کلی
نقشها و مسئولیت ها
رویکردها، مهارت ها و دانش حرفهای
این نیازمندیها برای هر گروه از ذینفعها دارای اولویت متفاوتی بود. از این رو با بهره گرفتن از تکنیک AHP و میانگین هندسی، اولویت نهایی هر کدام از این نیازمندیها شناسایی شد. بیش از ۳۰ نیازمندی طراحی توسط اعضاء هیئت علمی شناسایی شد که میتوان آنها را به ۸ گروه اصلی تقسیم کرد:
طراحی دوره تحصیلات
وسایل و تجهیزات
اعضاء هیئت علمی
تدریس و مشاوره
تحقیقات
امور اداری
دوره تحصیل
برنامه های دیگر
سپس با توجه به شدت ارتباط بین نیازمندیهای ذینفعها و نیازمندیهای طراحی مشخص شده، هر یک از نیازمندیهای طراحی اولویت بندی شدند، که نتیجه ای که گرفته شد این بود که تدریس و مشاوره، طراحی دوره تحصیلات و دوره تحصیلی بیشترین تأثیر را در برآوردن نیازمندیهای ذینفعها را داشتند. لو[۱۷۲] و همکاران در سال ۱۹۹۴ جهت برنامه ریزی خط مشی بازاریابی از روش QFD استفاده نمودند. از آنجا که برای رقابتی بودن، برنامه ریزی بلند مدت و رضایتمندی مشتری بایستی با اهداف شرکت یکپارچه شود، برای در ارتباط بودن با این چالش، سازمان بایستی یک خط مشی بازاریابی مؤثر را تدوین کند. خط مشی بازاریابی مؤثر بایستی مبتنی بر اصول TQM باشد. با تمرکز بر TQM، خط مشی بازاریابی دائما بر دستیابی به نیازها و خواسته های مشتری تأکید می کند و رضایتمندی مشتری به عنوان یک آرمان میباشد. برای رسیدن به این آرمان، بایستی تمام معیارهایی که می تواند به دستیابی به آن کمک کند، مشخص شود. این معیارها همان نیازمندیهای مشتری از قبیل قیمت، تنوع عملکرد، قابلیت اطمینان و … میباشد. در این تحقیق برای اولویت بندی این معیارها از تکنیک AHP استفاده شد. خط مشیهای بازاریابی مانند بازاریابی ارزش[۱۷۳]، بازاریابی داوطلبانه[۱۷۴]، بازاریابی عمومی[۱۷۵]، بازاریابی آگاه به محیط[۱۷۶] در سطر اول خانه کیفیت قرار گرفتند. با توجه به خط مشیهای بازاریابی و متغیرهای رضایتمندی مشتری، اعضاء تیم ارتباط، متغیرها را بین دو دسته ارزیابی کردند. با بهره گرفتن از وزن هر خط مشی بازاریابی (CTj) و درجه سختی اجرای هر خط مشی بازاریابی (Aj)، وزن کلی هر یک از خط مشیهای بازاریابی از رابطه زیر تعیین شد:
=CTj x Aj وزن کلی خط مشیj ام
با بهره گرفتن از وزن کلی، خط مشیهای بازاریابی اولویت بندی شدند. بنابراین شرکتها قادر خواهند بود که با بهره گرفتن از منابع محدود خود، به طور مؤثر بر خط مشیهای بازاریابی آینده خود تمرکز کنند. ادیس انیسپروج و وینسنت اوماچولو[۱۷۷] از دانشگاه میامی آمریکا در سال ۱۹۹۶ در تحقیقی، از QFD در مراکز توانبخشی آمریکا، برای رسیدن به یک سطح مطلوب از نظر ارائه خدمات با کیفیت استفاده نمودند. آنها پتانسیل و راه حلهای استفاده از QFD را در مراکز توانبخشی، به خصوص بخش درمان فیزیکی، جستجو کرده و امکان استفاده از خدمات آن را مورد بررسی قرار دادند. آنها بعد از بررسی و شناسایی کامل اهداف یک مرکز توانبخشی، QFD را در شش مرحله برای این مراکز به کار بردند. که این مراحل عبارت بودند از:
شناسایی مشتریان یک مرکز توانبخشی در آمریکا.
شناسایی کامل نیازها، خواسته های مشتریان و درجه بندی اهمیت آنها از نظر مشتریان.
شناسایی روشها و فرایندهای جاری و معمول در مراکز توانبخشی برای مشتریان.
توسعه یک ماتریس همبستگی QFD و پر کردن ماتریس.
درجهبندی نیازها و خواسته های مشتریان مرکز توانبخشی.
طراحی مجدد فرایندهای ارائه خدمات به مشتریان.
جدول۲-۶- تقسیم بندی مشتریان به مشتریان داخلی و خارجی
مشتریان داخلی
مشتریان خارجی
پزشکان
مسئولین اداری
مدیران پروژه
پرستاران
درمانگران جسمی
متخصصین توانبخشی
سایر کارکنان
بیماران
مراکز درمانی
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 06:34:00 ق.ظ ]
|