فایل پایان نامه با فرمت word : دانلود مقالات و پایان نامه ها در مورد تعیین … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
فرهنگ
تعداد شکایات و مشکلات داخلی ، سنجه های کیفی مرتبط با رضایت کارکنان ، بازخورد ، ارزش ها و..
رویههای کاری و تجربیات
کیفیت فرایند، تعداد فرآیندهای کدگذاری شده ، دسترسی پایگاه داده ، استفاده از اینترنت و…
مالکیت فکری
درآمدها از حقوق انحصار معنوی ، تعداد امتیازات انحصار معنوی و طرح های ثبت شده ، ارزش کپی رایت ها، ارزش امتیازات انحصار معنوی در مقابل هزینه های تحقیق و توسعه و…
جدول شماره ی۲-۶: شاخص ها وسنجه های استاندارد سنجش در مدل نقشه ی دارایی های دانشی[۶۰]
۲-۱۰-۱۱- مدل کارگذار فناوری
مدل کارگذارفناوری که توسط بروکینگ توسعه داده شده است،دانش سازمانی را به چهار طبقه:دارائیهای انسان محور،دارائیهای زیر ساختی،دارائیهای فکری و دارائیهای بازار تقسیم بندی می کند و ارزش سرمایه فکری سازمان را طی یک فرایند ارزیابی مشخص می کند.هر بخش از مدل بوسیله پرسشنامه های ممیزی مخصوص درباره متغیرهای مرتبط با طبقه دارائی بررسی می شود.بخش اول پرسشنامه مشتمل بر ۲۰ سوال است که بر نیاز به تقویت سرمایه فکری تاکید دارد و در ادامه پرسشنامه شامل ۱۷۸ سوال است که مرتبط با ۴ طبقه نامبرده از سرمایه فکری می باشد.در مقایسه با سایر چهارچوب ها این مدل بخش دوم(سرمایه ساختاری یا سرمایه داخلی)را به سرمایه زیر ساختی(فرایندها،روشها و فناوری ها) و دارائیهای فکری (مالکیت معنوی،ابداعات ثبت شده،علامات تجاری و رموز تجاری)تفکیک می کند.قابل توجه است که شباهت های زیادی بین سوالات ممیزی سرمایه فکری کارگزار فناوری و اندازه های سرمایه فکری هدایت کننده اسکاندیا وجود دارد(بروکینگ،۱۹۹۶).
۲-۱۱- ارزیابی عملکرد و اهمیت آن
سرمایه گذاران همواره ارزیابی عملکرد شرکت ها را به منظور شناسایی فرصت های مطلوب سرمایه گذاری مدنظر قرارمی دهند. آنچه که سهامداران را به سرمایه گذاری پس اندازهایشان در فعالیت خاصی سوق می دهد، عملکرد مطلوب آن صنعت است، که در نتیجه افزایش ارزش شرکت و نهایتا افزایش ثروت سهامداران را در برخواهد داشت. اما توجه به این نکته ضروری است که سهامداران با انتخاب معیار مناسب ارزیابی عملکرد که در نهایت ، مبنای تعییین پاداش مدیران قرار میگیرد، علاوه بر تصمیمات سرمایه گذاری بهتر، می توانند با جهت بخشی به منافع مدیران در راستای منافع خود، بهتر و سریع تر به اهدافشان دست یابند.
امروزه یکی از مهمترین مسایل مالی شرکت ها، اندازه گیری عملکرد آنهاست. اینکه شرکت ها تا چه اندازه دربالا بردن منافع سهامداران خود کوشیده اند، بانک ها و موسسات اعتباری در اعطای تسهیلات به شرکت ها چه شاخص هایی را در نظر می گیرند، مالکان شرکت ها در پرداخت پاداش به مدیران چه ابعادی را در نظر می گیرند و در نهایت اینکه مراجع دولتی با توجه به الزامات قانونی در ارتباط با شرکت ها به چه نکاتی توجه می کنند را می توان با روش های ارزیابی عملکرد شرکت ها به صورت مناسب پاسخ داد.
ارزیابی عملکرد شرکت یک ضرورت است و برای انجام آن باید از معیارهای پذیرفته شده ای استفاده شود که تا حد امکان ، جنبه های متفاوت از لحاظ محدودیت در فعالیت ها و امکان بهره مندی از امکانات را مورد توجه قرار دهد(رهنمای رود پشتی ومحمودی ،۱۳۸۹). سنجش عملکرد جزء اصلی سیستم های کنترل مدیریت است. برنامه ریزی خوب وتصمیم های کنترلی نیازمند چگونگی عملکرد واحد ها است مدیریت سطح بالا باید مدیران و کارکنان را برای دستیابی به اهداف سازمان تحریک کنند . ارزیابی عملکرد و پاداشها، عناصر کلیدی در جهت تحریک مدیران است . ارزیابی عملکرد واحد های سازمانی پیش نیازی در جهت تخصیص منابع است وبا مقایسه مبالغ پیش بینی و واقعی، رهنمودی در جهت تخصیص های آتی به شمار می آیند. همچنین به مدیران سطح بالا در تصمیم گیری در مورد حقوق، پاداش، ارزیابی های آتی و شاخص های توسعه کمک می کند)عزیززاده،۱۳۸۸). پایه تصمیم گیری برای سرمایه گذاری و تامین مالی، اندازه گیری عملکرد شرکت می باشد.اعتباردهندگان نیز به منظور تصمیم گیری در مورد میزان و نرخ اعطای اعتبار به ارزیابی عملکرد شرکت ها می پردازند. علاوه بر آن، به منظور شناخت میزان موفقیت مدیریت در به کارگیری سرمایه، اغلب سرمایه گذاران به بررسی عملکرد شرکت علاقه مند هستند(عرب صالحی و همکاران،۱۳۹۰). فیشر مزایای یک نظام ارزیابی عملکرد را به صورت زیر بیان می کند:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
افزایش بهبود عملکرد سازمان به خاطر توجه موثرتربه اهداف و ارزش های سازمان
نشان دادن مشکلات موجود در سازمان والویت بندی جهت رفع آنها
امکان توسعه انتظارات ودیدگاههای بلند مدت
افزایش احساس همبستگی و وفاداری
ارتباط بهتر بین مدیران و کارکنان
افزایش قدرت رهبری مدیران
بهبود فعالیت های افراد
شناسایی نظرات اصلاحی
شناسایی بهتر نیازهای آموزشی وپرورش
ایجاد وحفظ فرهنگ بهسازی مستمر
شناسایی کارکنان با توانایی بیشتر
القا این پیام که به افراد بها داده شود.
مزایای نظام ارزیابی عملکرد برای ارزیابی کننده
به دست آوردن تصویری از وضعیت کاری افراد و واحدها
به دست آوردن نظرات اصلاحی کارکنان
امکان ارتباط بخشیدن بین اهداف فردی وتیمی با اهداف سازمان
روشن ساختن انتظارات مدیران از تیمها وافراد
امکان الویت بندی محور اهداف
افزایش رضایت شغلی
افزایش احساس ارزش فردی
مزایای نظام ارزیابی عملکرد برای ارزیابی شونده
درک روشن از انتظارات سازمان وکارهایی که برای رسیدن به آن لازم است.
فرصتی برای طرح مشکلات کاری وراههای رفع آنها
فرصتی برای طرح ایده ها و لوازم رسیدن به آن
بهبود روابط کاری با مدیران
افزایش انگیزش
افزایش رضایت شغلی
افزایش احساس رضایت مشتری (ابن الرسول و رضایی،۱۳۸۳).
۲-۱۲- معیارهای ارزیابی عملکرد
با توسعه بازارهای سرمایه نقش معیارهای ارزیابی عملکرد در انعکاس عملکرد شرکت ها از طریق محتوای اطلاعاتی موجودشان نیز پررنگ تر شده است. در این میان رقابت بین دو دسته معیار ارزیابی عملکرد سنتی و مبتنی بر ارزش در جهت توجیه عملکرد شرکت های مذکور مورد توجه محققان قرار گرفته است(فخاری و یوسف نژاد،۱۳۸۵).سیستم ارزیابی عملکرد با الگوی مناسب به انعطاف پذیری برنامه ها واهداف سازمانها در محیط پویای امروزین کمک قابل توجهی می کند. در عصر کنونی تحولات شگرف دانش مدیریت وجود نظام ارزیابی عملکرد را اجتناب ناپذیر نموده است به گونه ای که فقدان نظام ارزیابی در ابعاد مختلف سازمان اعم از ارزیابی در استفاده از منابع و امکانات کارکنان، اهداف واستراتژی ها، به عنوان یکی از علایم بیماری های سازمان قلمداد می شود.
سیستم اندازه گیری عملکرد برای یک سازمان مهم است ونقشی کلیدی درتوسعه برنامه ها و استراتژی ها و دستیابی به اهداف سازمانی دارد (جوسو[۶۱] ،۲۰۰۸).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 09:11:00 ق.ظ ]
|