فایل پایان نامه کارشناسی ارشد : پژوهش های پیشین با موضوع مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
برای سنجش روایی مقیاس CDI از روایی همزمان با ارزشیابی دبیران استفاده شد که ضریب روایی ۹۳/۰ را نشان داد که معناداربود (کریمی،۱۳۸۱). استوار و رضویه (۱۳۸۲) روایی واگرای این پرسشنامه را از طریق همبستگی آن با مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان برابر با ۳۵/۰ گزارش کرده اند. استوار و رضویه (۱۳۸۲) پایایی پرسشنامه را به روش بازآزمایی با فواصل زمانی دو هفته ای ۹۱/۰ گزارش کرده اند. ضریب پایایی این مقیاس در پژوهش کنگانی (۱۳۹۲) با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ ۹۶% گزارش شده و اعتبار محتوا، همزمان و سازه مقیاس رضایت بخش توصیف شده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳- مقیاس خودکارآمدی والدینی: یک پرسشنامه ۱۶ سوالی است که احساس والدین را از والد بودن آنها ارزیابی می کند و اینکه آیا به باور خود توانایی لازم را برای والد بودن دارند یا خیر. این مقیاس دارای دو شاخص فرعی رضایت (۹ ماده) و کارآمدی (۷ ماده) می باشد. شیوه نمره گذاری نیز به روش لیکرت بر حسب پاسخ های ۱ تا ۶ (از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) انجام می شود. حاصل جمع نمره های دو شاخص فرعی نمره کلی مقیاس را بدست می آورد. جانستون و ماش (۱۹۸۹) آلفای همسانی درونی کل مقیاس را ۷۹/۰ و برای مقیاس های فرعی کفایت و رضایت به ترتیب ۷۶/۰ و ۷۵/۰ گزارش نمودند. سرابی (۱۳۸۹) این پرسشنامه را پس از ترجمه به فارسی، به صورت مقدماتی بر روی ۳۵ نفر از مادران کودکان مبتلا به اتیسم اجرا کرد و ضریب قابلیت اعتماد همسانی درونی از طریق محاسبه آلفای کرونباخ[۱۱۵] برای کل مقیاس ۵۷/۰ بدست آورد.
۳-۶. روش اجرای تحقیق
در این پژوهش ابتدا تعداد ۳۶ نفر از کودکان دبستانی مبتلا به اختلالات اضطرابی مراجعهکننده به مراکز مشاوره روانشناختی منطقه ۴ شهر مشهد به همراه یکی از والدینشان با بهره گرفتن از روش نمونهگیری در دسترس داوطلبانه به عنوان نمونه انتخاب شدند. این افراد بهصورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل گمارش شدند، به این صورت که در گروه درمان تعامل والد- کودک والدین به عنوان اعضا شرکت کردند، اما مداخله بازیدرمانی بر روی خود کودکان اجرا شد. برای به دست آوردن نمرات پایه کودکان دو گروه آزمایش و گروه کنترل، پرسشنامههای تحقیق بر روی آنها اجرا شد. سپس کودکان عضو گروه بازیدرمانی، تعداد ۸ جلسه بازیدرمانی کودک محور و والدین عضو گروه درمان تعامل والد- کودک، ۸ جلسه درمان تعامل والد- کودک را دریافت کردند، اما به گروه کنترل مداخله خاصی ارائه نشد. پس از اتمام جلسات مداخلات، پرسشنامههای تحقیق مجدداً بر روی آزمودنیهای هر سه گروه اجرا شد. اطلاعات حاصل از پیشآزمون و پسآزمون بر روی سه گروه با بهره گرفتن از روشهای آماری توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شدند.
در ادامه خلاصهای از محتوای جلسات درمان تعامل والد- کودک و بازیدرمانی کودک محور ارائه میگردد.
برنامه جلسات درمان تعامل والد- کودک :
جلسه اول
اهداف: ارزیابی اولیه و تعیین جهت گیری درمان
محتوی:
۱- معرفی اعضاه گروه و آشنایی با هم
۲- اطلاع رسانی در مورد اهداف، مراحل و فرایند درمان
۴- توضیح ساختار جلسات و تکالیف
۳- اجرای پیش آزمون
جلسه دوم
اهداف: آموزش مهارت های تعامل کودک محور
محتوی:
۱- توضیح دادن اصول بینادی مرحله تعامل کودک محور
۲- توضیح به والدین در زمینه اجتناب از دستور دادن، سوال کردن، انتقاد کردن و سرزنش کردن در این مرحله درمانی.
۳- توضیح دادن فعالیت هایی که در این مرحله درمانی والدین باید انجام دهند: ستایش کردن رفتار مناسب کودک، منعکس کردن کلام مناسب کودک، تقلید کردن رفتار مناسب کودک، توصیف رفتار مناسب کودک و مشتاق بودن (PRIDE).
۴- آموزش نادیده گرفتن رفتارهای منفی کودک
۴- جمع بندی و تعیین تکالیف خانگی جلسه بعد
جلسه سوم
اهداف: هدایت و تمرین مهارت های تعامل کودک محور
محتوی:
۱- بررسی تکالیف خانگی جلسه قبل
۲- ارائه توصیفات رفتاری از رابطه والد- کودک و ارائه بازخورد مثبت بدون اشاره به خطاها
۳- تاکید بر نقاط قوت والدین
۴- توضیح نحوه الگوگیری کودک از والدین و آموزش کنترل خشم
۵- توضیح ملاک های رسیدن به مهارت در مرحله تعامل کودک محور
۶- جمع بندی و تعیین تکالیف خانگی جلسه بعد
جلسه چهارم
اهداف: هدایت والدین همراه با تاکید بر موضوع دریافت حمایت و استرس کودکان
محتوی:
۱- بررسی تکالیف خانگی جلسه قبل
۲- ترغیب والدین به استفاده از اطرافیان در مواقع ضروری
۳- توصیف عوامل بوجود آورنده استرس در کودکان
۴- توضیح تاثیر استرس بر کودکان و درک هیجانی آن ها
۵- اصلاح ضعف های مهارتی والدین در تعامل با کودکشان
۶- جمع بندی و تعیین تکالیف خانگی جلسه بعد
جلسه پنجم
اهداف: آموزش مهارت های تعامل والدمحور
محتوی:
بررسی تکالیف خانگی جلسه قبل
توضیح دادن اصول بینادی مرحله تعامل کودک محور
۳- آموزش روش های دادن دستورات موثر و تحسین فرمان پذیری کودک
۴- آموزش روش های اجرای صحیح فرایند محرومیت در صورت نافرمانی کودک
۵- ارائه نکات مهارت های تعامل والدمحور به صورت کتبی به والدین برای مطالعه طی هفته بعد
۶- جمع بندی و تعیین تکالیف خانگی جلسه بعد
جلسه ششم
اهداف: هدایت و تمرین مهارت های تعامل والد محور
محتوی:
۱- بررسی تکالیف خانگی جلسه قبل
۲- ارائه راهکار های عملی برای اجرای فرایند تعامل والدمحور
۳- توصیه های کوچک برای متناسب کردن تعاملات با سطح رشد کودک
۴- ترغیب والدین به تعمیم دهی مهارت ها به مسائلی که فرمان پذیری در آن برای والدین مهم است.
۵- آموزش چگونگی تعیین قوانین خانگی و نحوه اجرای آن.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 12:45:00 ق.ظ ]
|