بند چهارم : نارسایی برخی از قوانین
یکی دیگر از مشکلات پیش روی بازار سرمایه در کشور ایران، نارسایی یا نبود قوانین و در مواردی پیچیدگی و ابهام در آنهاست. این مسئله نه تنها در مورد بورس اوراق بهادار، بلکه در بسیاری از مسائل دیگر نیز وجود دارد. برای نمونه مقررات شرکت های سهامی در قانون تجارت بسیار ناقص است، به گونه ای که مردم برای خرید سهام شرکت ها اطمینان کافی ندارند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

قانون تجارت برای انتظام بازار اولیه و عرضه عمومی سهام نیز کاستی هایی دارد که برخی در چارچوب قانون بازار اوراق بهادار مرتفع می گردند، و برخی نیز باید در آیین نامه های مربوط دیده شوند. به عنوان نمونه:
مواد قانونی مذکور، فقط ناظر بر مرحله ثبت شرکت است و اصولاً نظارتی بر ثبت شرکت های سهامی عام پس از عرضه عمومی برای حمایت از سرمایه گذارارن و سهام داران جرء ندارد.
الزامات افشای اطلاعات به منظور عرضه عمومی برای تصمیم گیری منطقی سرمایه گذاران ناکافی است و اعلامیه پذیره نویسی شامل اطلاعات صوری شرکت و عرضه عمومی است، و سرمایه گذاران بالقوه را از وضعیت مالی شرکت، مصارف وجوه و برخی اطلاعات مهم برای سرمایه گذاری آگاه نمی کند.
با توجه به اینکه بسیاری از اطلاعات مهم در پذیره نویسی بیان شده در قانون تجارت پیش بینی نشده است، برای جلوگیری از اشتباه و تداخل به نظر می رسد، ضروری است که این اطلاعات با عنوانی خاص و سندی خاص طی آیین نامه ای تعریف و الزامی شود. در قوانین کمیسیون بورس اوراق بهادار کشور آمریکا این اطلاعات با عنوان امیدنامه[۳۵] شناخته می شود.
با توجه به الزامات قانون جدید بازار اوراق بهادار، فرایند عرضه سهام مشروحه در مواد مختلف قانون تجارت ناقص است، در صورتی که آیین نامه ها به ناچار باید با رعایت قانون تجارت، فرایند عرضه را تنظیم کنند.
نقص عمده قوانین قبلی، نبود ضمانت اجرایی قانون و مقررات انضباطی تعریف و تعیین شده برای موارد نقض و به خصوص اعمال فریب کارانه است. البته بخش (۱۱) از فصل اول قانون تجارت و همچنین مواد (۲۴۳ الی ۲۶۹) این قانون، به مقررات جزایی برای موارد نقض مواد قانونی مختلف اختصاص دارد، که فقط به دو نوع حبس و جرائم نقدی محدود می شود، اما با توجه به نقض ها و ابهامات موجود و میزان جرادم نقدی مقرر، قانون فعلی کارایی لازم را برای جلوگیری از تخلف، تقلب و اعمال فریب کارانه ندارد. در این راستا، مواد(۴۶ الی ۵۲) فصل ششم قانون جدید بازار اوراق بهادار، نقایض موجود در قانون تجارت را مرتفع کرده است.
بند پنجم : دست کاری [۳۶] در بازار و قیمت ها
شواهد بیانگر آن است که بحث دست کاری بورس اوراق بهادار از جمله چالش های موجود فراروی بازار سرمایه در اوایل قرن بیستم بوده است و امروزه به دلیل تصوبی قوانین مناسب و ساز و کارهای نظارتی اثر بخش، بسیاری از شیوه های دست کاری در ابزار بورس اوراق بهادار در کشورها از بین رفته است. لکن در اغلب بازارهای نوظهور و در حال توسعه، به علت ضعف در نظام های قانونی و سازو کارهای نظارتی، هنوز هم شیوه های عمده ای دست کاری ها وجود دارد که موجب تکامل نیافتن بازار سرمایه و نبود اعتماد عمومی به این بازارها شده است.
دست کاری با انتشار اطلاعات گمراه کننده یا یا شایعات ساختگی قیمت اوراف بهادار،[۳۷] دست کاری بر مبنای عمل[۳۸] و دست کاری بر مبنای معامله[۳۹] از شایع ترین انواع آن در قیمت هاست.
در بازار سرمایه ایران و در قانون بازار اوراق بهادار، سازوکارهای بازدارنده دست کاری قیمت ها وجود ندارد. به طور کلی به دلیل ضعف نظام های قانونی، امکان شناشایی و برخورد با دست کاری کنندگان قیمت در بورس اوراق بهادار وجود ندارد. به طور کلی به دلیل ضعف نظام های قانونی، امکان شناسایی و برخورد با دست کاری کنندگان قیمت در بورس اوراق بهادار وجود ندارد. وجود مشکلات ساختاری در بورس اوراق بهادار، از قبیل نبود تنوع در ابزارهای مالی، کم عمق بودن بازار، نبود ابزارهای مدیریت ریسک و … موجب شده است تمایل به دست کاری در قیمت ها افزایش یابد.[۴۰]
بند ششم: سایر موانع
از دیگر موانع پیش روی بازار سرمایه می توان به تنوع نداشتن ابزارهای مالی اشاره کرد.
چیرگی شبکه بانکی بر بازار سرمایه در ایران از دیگر موانع است. به عبارتی بررسی تطبیقی نقش و اهمیت نظام بانکی و بازار سرمایه نشان می دهد که بانک ها نقش سلطه گرانه ای در تأمین منابع داشته اند. به عبارتی رشد بازار سرمایه در ایران تحت الشعاع اجرای سیاست های پولی دولت قار گرفته است.
تعداد اندک شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار از دیگر مشکلات است. به این ترتیب، ضوابط پذیرش شرکت ها در بورس اوراق بهادار باید اصلاح شود و بازارهای خارج از بورس نیز باید تشکیل و تقویت شوند.
از دیگر موانع پیش روزی بازار سرمایه این است که به دلیل نبود گسترش شبکه های الکترونیکی در بازار سرمایه، بخش عمده ای از معاملات به شیوه سنتی انجام می شود. به این ترتیب نقل و انتقال سهام بسیار کند و زمانبر اسن و از این روانعطاف لازم در عرضه سهام بسیار محدود است.
همچنین نامشخص بودن چگونگی عرضه و تقاضای ثانویه سهام عدالت، علاوه بر ابهام در نحوه واگذاری این سهام، از دیگر مشکلاتی است که بازار سرمایه را تهدید می کند. سهام عدالت در شکل فعلی که مشخص کننده شرکت خاصی نیست، سند بدهی سنگین دولت حاضر و دولت های آینده است.[۴۱]
در حال حاضر بازار سرمایه در ایران به دلایل متعدد جایگاه نامناسب و شایسته خود را در تأمین مالی سرمایه گذاری ها نداشته است و در صورت بی توجهی به این بخش، بیاید انتظار داشته باشیم سیاست های کلی اصل(۴۴) قانون اساسی به گونه ای مناسب اجرا شود.
فصل سوم
چالش های سرمایه گذاری خارجی در فرابورس
مبحث اول: تشکیل فرابورس
در این مبحث ابتدا به فلسفه و نحوه تشکیل فرابورس ایران پرداخته و سپس بازارهای موجود در فرابورس را مورد تحلیل قرار می دهیم.
گفتار اول: فلسفه و ضرورت تشکیل فرابورس
بند اول: فلسفه تشکیل فرابورس
بورس ها به عنوان بازارهای متمرکز و سازمان یافته سهم قابل توجهی از مبادلات اوراق بهادار را به خود اختصاص داده و از طریق ایجاد الزامات پذیرشی و برخورداری از سامانه های معاملاتی متمرکز، ریسک سرمایه گذاری در اوراق بهادار بویژه اوراق سهام شرکت ها را کاهش داده اند. این الزامات موجب شده است تا زمینه برای ورود تمام شرکت ها در بورس فراهم نشود. بنابراین بازارهای خارج از بورس در کنار بورس تشکیل شده اند.[۴۲] فرابورس، یکی از بازارهای خارج از بورس است که در سایر کشورها در ابتدای قرن بیستم و همزمان با گسترش و تنوع بنگاه‌های اقتصادی، فعالیت بازارهای خارج از بورس به صورت خودجوش و ابتدایی آغاز شد اما این مسئله در ایران پس از مشکلات عدیده ای که از پذیره نویسی‌های بزرگ و کوچک به وجود آمد مسئولان امر را بر آن داشت تا در راستای ساماندهی این حوزه مهم در قانون جدید اوراق بهادار گامی‌بردارند. بر همین اساس پس از تصویب قوانین لازم برای فرابورس در مجلس در راستای توسعه فعالیت بازار سرمایه اولین شرکت برای این منظور به نام شرکت فرابورس ایران با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید و طبق آن شرکت فرابورس ایران متولی راه اندازی و اداره بازارهای خارج از بورس شد.[۴۳]
با عنایت به تصریح قانون بازار اوراق بهادار مبنی بر اداره بازارهای خارج از بورس توسط نهادی متمرکز، شرکت فرابورس ایران با الهام از برخی بورس های پیشرفته، بورس هایی با ساختار مشابه و نیز تجربیات موجود در حوزه بورس اوراق بهادار تهران با هدف گسترش بازار اوراق بهادار و تنوع بخشی به دارایی های مالی منتشره و مورد مبادله در بازار سرمایه در راستای اجرای ماده ۲۸ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ و پس از اخذ مجوز از شورای بورس در آبان ماه ۱۳۸۷ تشکیل شد.
بازارهای خارج از بورس در محل خاصی متمرکز نیستند و در آن معامله گران، کارگزاران و بازارسازانی وجود دارند که معاملات اوراق بهادار را انجام می‌دهند. افراد مسئول در بازارهای خارج از بورس معمولا از طریق شبکه‌های رایانه‌ای و مخابراتی با یکدیگر و مشتریان در ارتباط هستند و قیمت‌ها از طریق فرایند چانه‌زنی تعیین می‌شود. در این بازارها، اوراق قرضه و سهام به‌صورت عادی خرید و فروش شده و به‌دلیل پیچیدگی‌های قوانین پذیرش در بورس معاملات و نیز گاهی اوقات عدم‌تمایل خود شرکت‌ها برای عرضه سهام خود در بورس معاملات به دلایل گوناگون، سهام آنها در بازارهای فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد.[۴۴]
بورس‌ها با برقراری الزامات پذیرشی و برخورداری از سامانه‌های معاملاتی متمرکز، از مخاطره سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار به‌ویژه اوراق سهام شرکت‌ها کاسته و بسترهای لازم برای داد و ستد اوراق بهادار را ایجاد کرده و گسترش داده‌اند. در کنار بازارهای نظام یافته‌ چون بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس نیز نقش بسزایی در تسهیل مبادلات اوراق بهادار و جذب سرمایه بر عهده داشته‌اند. به دلایلی چون مقررات سخت و دست و پا گیر، برقراری الزامات پذیرشی دشوار و عدم‌توانایی در برآورده کردن سلایق تمامی سرمایه‌گذاران از سوی بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس با رشد و استقبال روز افزونی از جانب سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های اقتصادی و مالی روبه‌رو شده‌اند. در سال‌های اخیر، این بازارها با سرلوحه قرار دادن تسهیل مقررات و بهره‌گیری از فناوری روز دنیا در حوزه رایانه و ارتباطات، رقابت گسترده‌ای را با بورس‌ها آغاز کرده‌اند.[۴۵]
بند دوم: ضرورت و اهداف تشکیل فرابورس
ورود شرکت ها به بازار سرمایه همواره نشان دهنده رشد آنها و ضرورت معرفی شان در سطح اقتصاد ملی است. شرکت هایی که سهام آن ها در بازارهای مالی مورد مبادله قرار می گیرد، از درجه اعتبار بالاتری برخوردارند و شرایط بهتری برای رشد و تعالی آنها فراهم است. لمس این واقعیت که دستیابی سریع و آسان به بازار اوراق بهادار برای بخش مهمی از شرکت های سهامی عام فعال در ایران میسر نبود و این شرکت ها از مزایای بازار سرمایه محروم بودند، متولیان بازار را برآن داشت تا با ایجاد بازار اوراق بهادار جدیدی، بورس را در دسترس طیف گسترده ای از شرکت ها قرار دهد. بنابراین فرابورس ایران با ساختار و جایگاه قانونی مشابه بورس اما با شرایط پذیرش و معامله ساده تر، ایجاد شد تا حیطه پوشش بازار سرمایه کشور را گسترش دهد.[۴۶]
ضرورت ایجاد بازارهای خارج از بورس (فرابورس) در برنامه های سوم و چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین قانون جدید بازار اوراق بهادار کشور مورد توجه قرار گرفته است. مواد ۹۴ و ۹۵ قانون برنامه سوم توسعه کشور به صراحت ایجاد شبکه رایانه ای بازار سرمایه و به کارگیری ابزارهای مالی جدید را متذکر شده اند. بررسی تجربه بورس ها عضو فدراسیون جهانی بورس های اوراق بهادار نشان می دهد، انگیزه تشکیل فرابورس در بسیاری از این کشورها، تسهیل تامین مالی شرکت های کوچک، نوپا، دارای تکنولوژی بالاو در حال رشد بوده است. سادگی قوانین و مقررات فرابورس نسبت به بازار اصلی باعث می شود شرکت هایی که وجود شرایط قانونی انعطاف پذیر برای فعالیت آن ها مناسب تر است، جذب این بازار شوند. وجود بازار شرکت های کوچک و متوسط در کنار بازار اصلی، همچنین زمینه های متنوعی برای سرمایه گذاران فراهم می کند. به طور معمول شرکت های کوچک و متوسط از ریسک و بازده بالاتری نسبت به شرکت های بزرگ برخوردار هستند و در نتیجه گروه خاصی از سرمایه گذاران که برای دستیابی به سود بیشتر، حاضر به پذیرش خطر بیشتری هستند، می توانند از طریق این بازار به هدف خود دست پیدا کنند.
همچنین در راستای اهداف توسعه ای کشور و با تمرکز بر بازار سرمایه به عنوان یکی از بخش هایی که از قابلیت ها و جذابیت های خاصی در امر تجمیع پس اندازها و تشکیل سرمایه برخوردار است، با تسهیل شرایط پذیرش اوراق بهادار شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و کاهش هزینه های معاملات اوراق بهادار و تسریع انجام مبادلات اوراق بهادار با بهره گیری از شبکه های الکترونیک که از دستاوردهای مستقیم بازارهای خارج از بورس به شمار می آیند، ساماندهی معاملات غیر رسمی اوراق بهادار، کاهش مخاطره سرمایه گذاری در بازارهای مالی را شاهد خواهیم بود. این بازارها با جذب نقدینگی های سرگردان در کشور و هدایت آنها به شرکت ها و بنگاه هایی که از توانایی پذیرش در بورس های اوراق بهادار برخوردار نیستند، موجب افزایش بهره وری سرمایه در کشور می شوند و بالندگی کشور در فرایند توسعه مالی و اقتصادی را به همراه خواهند داشت.[۴۷]
راه‌اندازی و تاسیس هر بازار فرابورسی حداقل با ۹ هدف همراه است. اعطای فرصت به شرکت‌های کوچک و یا تازه تاسیس جهت تجدید ساختار مالی و استفاده از منابع مالی جدید و ارزان قیمت، ایجاد آمادگی برای شرکت‌های غیربورسی جهت ورود به بورس اصلی، تشکیل بازاری منسجم و سازمان یافته جهت تامین نقدینگی شرکت‌های غیربورسی، بسط و گسترش معاملات اوراق بهادار در سراسر کشور از طریق امکانات، بازار خارج از بورس، جمع‌ آوری و تجهیز پس‌اندازهای مردم و جلب مشارکت آنها در فعالیت‌های اقتصادی، گسترش مالکیت خصوصی و تکمیل فرایند خصوصی‌سازی‌ صنایع، کنترل نقدینگی و تایید بر اثرات ضد‌تورمی آنها، فراهم آوردن هر چه بیشتر موجبات افزایش نرخ رشد پس‌اندازها و سرمایه‌گذاری در کشور و توزیع مناسب ثروت در میان جامعه و تحقق اجرای عدالت اجتماعی این اهداف ۹گانه را تشکیل می‌دهند.
فرابورس بازار اوراق بهاداری رسمی و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار محسوب می شود که به منظور توسعه صدور و مبادله ابزارهای مالی و پوشش خلاء های ناشی از نداشتن دسترسی بخش عمده ای از صاحبان صنایع به بازار سرمایه، تشکیل شده است. محرومیت طیف وسیعی از بنگاه های اقتصادی از تامین مالی در بازار سرمایه و وابستگی شرکتهای دولتی یا خصوصی به تامین مالی از طریق سهامداران عمده یا اخذ تسهیلات از شبکه بانکی، منشاء ایجاد این بازار اوراق بهادار جدید به حساب می آید.[۴۸]
با توجه به نیازمندی های کنونی بازار سرمایه، اهداف و استراتژی فعالیت فرابورس ایران به گونه ای طراحی شده تا بخش عمده ای از متقاضیان منابع مالی امکان بهره مندی از مزایای آن را داشته باشند و مهمترین ویژگی آن، سهولت رویه ها در مراحل پذیرش و انجام معاملات اوراق بهادار است .
فرابورس ایران با هدف ایجاد بازاری کارآمد، منصفانه و شفاف، تمهیدات و بستر سازی لازم را در زمینه انتشار سریع و عادلانه اطلاعات با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار انجام داده تا صاحبان سرمایه با آگاهی و شناخت بیشتر در خصوص انواع اوراق بهادار، درجات ریسک و سایر شاخصه های مهم، به سرمایه گذاری در اوراق بهادار پذیرفته شده در این بازار اقدام کنند.
تلاش در راستای رشد و اعتلای بازار سرمایه، تنوع بخشی به محصولات بازار سرمایه، اعطای فرصت جدید به صاحبان صنایع نوپا و نیازمند به منابع مالی، افزایش مشارکتهای مردمی و افزایش سهم دارایی های مالی در سبد سرمایه گذاری ها، رسالت فرابورس ایران محسوب می شود.
گفتار دوم: بازارها در فرابورس
دستورالعمل پذیرش و عرضه اوراق بهادار در فرابورس ایران، فعالیت آن را در قالب چهار بازار مجزا تبیین کرده است که در بازار اول، دوم و اوراق مشارکت، انواع اوراق بهادار پذیرفته و در بازار سوم، تنها عرضه اوراق بهادار انجام می شود.[۴۹]
بند اول: بازار اول
بازار اولیه بازاری است که منابع مالی و وجوه سرمایه گذاری شده، جهت رفع نیازهای صاحبان کسب و کار، توسط آنها جذب می شود. طبق تعریف بازار اولیه بازاری است که عرضه و پذیره نویسی اوراق بهادار جدیدالانتشار در آن انجام می گیرد. به همین جهت اصلی ترین کارکرد بازارهای مالی، در راستای تشکیل سرمایه، برعهده بازار اولیه می باشد.
دراین بازار اول فرابورس علاوه بر سهام شرکتها ، واحدهای صندوق های سرمایه گذاری بانام هم پذیرش و معامله می شوند. همچنین نوسان سهام شرکتها و اوراق پذیرفته شده در بازار اول فرابورس ۵ درصد بدون حجم مبنا پیش بینی شده است .در آن سهام شرکتهایی معامله می شوند که آخرین سرمایۀ ثبت شدۀ آن حداقل ده میلیارد ریال و یکسال از زمان بهره برداری آن گذشته و زیان انباشته نداشته باشد. در این بازار واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های زمین و ساختمان که نزد سازمان بورس ثبت شده اند به شرطی امکان معامله را دارند، که حداقل سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله۵۰ میلیارد ریال و حداقل سرمایه صندوق‌های زمین ومسکن ۲۰۰ میلیارد ریال و با نام باشند.
بند دوم: بازار دوم
این بازار شامل خریداران و فروشندگان اوراق سهامی است که قبلاً منتشر شده است. به عبارت دیگر بازار ثانویه محل دادوستد اوراق منتشر شده در بازار اولیه است. طبیعتاً حجم مبادلات در این بازار (به دلیل مبادله مکرر اوراق بهادار) بسیار بیشتر است.
در این بازار ، صرفا سهام شرکتهای سهام عام پذیرفته می شوند. در این بازار سهام شرکتهای زیانده، تازه تاسیس، شرکتهای سهامی خاص که قصد اجرای افزایش سرمایه و تبدیل به سهامی عام را دارند و شرکتهای کوچک پذیرفته شده مورد مبادله قرار می گیرند .در بازار دوم سهام شرکتهایی معامله می شوند که آخرین سرمایۀ ثبت شدۀ آن حداقل یک میلیارد ریال ومشمول مادۀ ۱۴۱ لایحۀ قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نباشد.[۵۰]
بند سوم: بازار سوم (بازار عرضه)
بازار عرضه محلی ایمن، شفاف و سودمند برای انجام معاملات عمده اوراق بهاداری است که امکان یا شرایط پذیرش در فرابورس را ندارد. انجام پذیره نویسی انواع اوراق بهادار از جمله شرکتهای سهامی عام در شرف تاسیس، دیگر ویژگی مهم بازار عرضه به حساب می آید. انجام عرضه در این بازار مستلزم گذارندن فرایند پذیرش نبوده و با انجام تشریفات اداری در فرابورس، امکان پذیر است.
در بازار عرضه فرا بورس بلوکهای سهام شرکت‌های سهامی (عام، خاص، تعاونی و …) ،حق‌تقدم خرید سهام شرکت‌های سهامی عام،سهام ناشی از افزایش سرمایۀ شرکت‌های سهامی عام،پذیره نویسی سهام و اوراق مشارکت،پذیره نویسی گواهی سپرده سرمایه گذاری بانک ها،املاک و مستغلات ،امتیازبهره برداری وحق ثبت اختراعات در قالب سهام شرکتهای سهامی خاص می تواند مورد معامله قرار بگیرد.[۵۱]
بند چهارم: بازار چهارم (اوراق مشارکت)
انواع اوراق با درآمد تضمین شده از جمله اوراق مشارکت، گواهی سپرده بانکی و …که در زمان پذیرش حداقل سه ماه تا سر رسید آنها باقی مانده باشد قابل پذیرش در این بازار بوده به شرطی که بعد از پذیرش، معاملات دست دوم آنها منحصرا از طریق فرابورس انجام شود. امکان صدور اوراق مشارکت شرکتی و اوراق مشارکت قابل تعویض سهام از جمله اوراق بهادار قابل معامله در بازار اوراق مشارکت محسوب می شوندکه درکنار اوراق مشارکت رهنی، اوراق مشارکت اجاره، صکوک وگواهی سپرده بانکی سرمایه گذاری عام وخاص در بازار چهارم امکان معامله را دارند.
گفتار سوم: مزایای فرابورس[۵۲]
تامین مالی آسان و ارزان شرکت ها در راستای توسعه فعالیت: کارکرد اصلی بورس و فرابورس، تجهیز جمع آوری و هدایت پس اندازهای کوچک مردم برای اجرای طرح های بزرگ اقتصادی، جهت فراهم آوردن ضریب نقد پذیری بیشتر سرمایه، شفافیت و امکان نظارت بیشتر. فرابورس نیز مانند بورس راهی برای تامین مالی ارزان قیمت شرکت ها است.
بهره مندی از معافیت مالیاتی شرکت های پذیرفته شده در فرابورس: بر این اساس شرکت های پذیرش شده در بازار فرابورس ایران مشمول مزایای مالیاتی قابل توجهی خواهند شد که مقدار آن براساس لایحه ای که توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده تا میزان ۱۰ درصد تخفیف خواهد بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...