مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۳- کیفیت مبحثی راهبردی است؛
۴- کیفیت، مسئولیت تمام کارکنان در تمام سطوح سازمان است. بنابراین به موازات مسئولیت داشتن تفویض اختیار به کارکنان نیر انجام میگیرد. این تفویض اختیار در برگیرنده کلیه افرادی است که در فرایند بهبود، نقشی بهعهده دارند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵- تمام وظایف شرکت باید بر بهبود مستمر تمرکز یابد، تا اهداف راهبردی محقق شود؛ TQMتعهدی است سیریناپذیر. ” خیلی خوب ” کافی نیست و کیفیت همیشه قابل ارتقاست.
۶- مشکلات کیفیت باید با همکاری مدیریت و کارکنان حل و فصل شود؛
۷- برای حل مشکل و بهبود مستمر کیفیت، باید از روشهای کنترل کیفیت آماری استفاده شود. TQM از تکنیکهای آماری برای سنجش هر متغیر حساس در عملیات سازمان استفاده می کند، این متغیرها با استانداردها و یا معیارهای پایه مقایسه میشوند.
۸- آموزش و تحصیل تمام کارکنان، مبنای بهبود مستمر کیفیت است (متقی و حسینزاده، ۱۳۸۳، ۴۳۱).
۱- حوزه های TQM
درTQM سه حوزه بنیادی مورد توجه است. این سه حوزه کیفیت جامع عبارتند از: سازماندهی عوامل اساسی (زیربنایی)، تنظیم مدیریت عملیات و تکنیکها و ابزار میباشند که باید به صورت یکپارچه و هماهنگ با یکدیگر کار کنند. هر یک از سه اصل یادشـده حوزه کیفیت جامع، خود عـواملی را در بر میگیرند که به اختصار به هر یک اشاره می شود.
حوزه عوامل اساسی[۴۱](زیربنایی) کیفیت جامع شامل عوامل زیر است:
– مدیریت روابط مشتری
– برنامه ریزی راهبردی و رهبری
– مدیریت منابع انسانی
– مدیریت فرایند
– مدیریت اطلاعات و داده ها
– حوزه عملیات مدیریت کیفیت جامع: فعالیتهایی هستند که در داخل هر یک از عوامل زیربنایی (اساسی) اتفاق میافتد، تا اهداف اجرایی بزرگ حاصل گردد. مثل؛ بازنگری عملکرد شرکت توسط رهبری، آموزش، تعیین رضایت کارکنان عملیات مدیریت منابع انسانی هستند و هماهنگی، طراحی و تولید، فرایند تحویل مطمئن راحت محصولات و ارائه خدمات از فرایند مدیریت اجرا (عملیات) هستند.
– حوزه تجهیزات (ابزار) مدیریت کیفیت جامع: شامل گسترهای مختلف از روشهای آماری (گسترش کیفیت عملکرد[۴۲] (QFD)، نمودار پارتو، نمودارهای فرایند، نمودار علت و معلول، کنترل آماری فرایند، هیستوگرامها، برگههای کنترل)، گرافیکی برنامه فعالیتهای کاری، جمعآوری داده ها، نتایج تجزیه و تحلیل، پیشرفت نظارت و حل مسائل هستند. مثلاً یک نمودار که میزان خرابی در تولید را نشان میدهد. ابزار ساده آماری است که میزان پیشرفت و تأثیر برنامه آموزشی را نظارت می کند. از تکنیکهای آماری اغلب برای طراحی و توسعه محصول استـفاده می شود. ارتبـاط بین زیربنا، اجرا و ابزار در شکل (۱-۲) نشان داد شده است (Evans & Lindsay, 2002, 22).
مشارکت و همکاری
مشارکت و همکاری تیمی
شکل ۱-۲: قلمرو مدیریت کیفیت جامع (Evans & Lindsay, 2002, 22)
– کارکردها و روشها[۴۳]
– بهبود و یادگیری مستمر[۴۴]
– تمرکز بر مشتری[۴۵]
– زیرساخت[۴۶] ابزارها و تکنولوژیها[۴۷]
در حوزه های مدیریت کیفیت دو مفهوم کلیدی مورد تأکید است که عبارتند از:
۱) کنترل آماری[۴۸]: که از روشهای آماری برای کنترل فرآیندهای تولید و مدیریت استفاده می کند.
۲) ارتقـای مستمر[۴۹]: که کلیه فرآیندها را در زنجیره مدیریت، تولید و خدمات در بر میگیرد، تئوری کنترل فرایند آماری بر اساس این تئوری است که عملکرد، فرآیندی پویا است و بهمنظور سنجش قابلیت تغییر فرایند و به منظور تعیین این که؛ آیا فرایند قسمت خاصی را می تواند تولید کند یا نه؟ و به چه شکلی، مورد استفاده قرار میگیرد. ارتقای مستمر از طریق طراحی سیستمی صورت میگیرد که رضایت مشتری را در کل زنجیره محصول یا خدمت حفظ می کند (رمضانیان و اسماعیلپور، ۱۳۹۱؛ بهنقل از Aue, 1999).
۲- اجرای TQM در سازمانها
میزان توجه به TQM و پیادهسازی آن در سازمانها متفاوت است. دیل[۵۰] در کتاب مدیریت کیفیت خود که بر اساس مقاله های وی در سالهای ۱۹۹۱و ۱۹۹۲ تدوین شده است، سطح تعهد و پذیرش به TQMرا در سازمانها به ۵ دسته تقسیم کرده است:
۱) غیرمتعهدها
۲) سرگردانها
۳) ابزارگراها
۴) بهبوددهندهها
۵) برندگان جوایز (مهدویمزده، جلالینائینی، متولیان، ۱۳۸۹).
برخی از اندیشمندان مدیریت معتقدند، برای پیادهسازی TQM باید بر شش مفهوم اصلی متمرکز شویم:
۱) مدیریتی متعهد و شریک در کار برای فراهم آوردن حمایت بلندمدت و از بالا به پایین در سازمان؛
۲) تمرکز پایدار بر مشتری داخلی و خارجی؛
۳) استفاده مؤثر و فراگیر از نیروی کار؛
۴) بهبود مستمر در کار و فرآیندهای تولید؛
۵) رفتار با تأمینکنندگان همانند رفتار با شرکا؛
۶) استقرار سیستم سنجش فعالیتها (جعفری و همکاران، ۱۳۷۹، ۱۳).
اجرای TQM در سازمانها صرف تمایل و علاقه مدیریت ارشد کفایت نمیکند. نمی توان با شعار یا تدوین الگوی نظری سرآمدی به اجرای TQM نائل شد؛ بلکه فرهنگسازی، ایجاد بسترهای مناسب در ساختار و تشکیلات سازمانی، آموزش و … پیشنیاز پیادهسازی TQM در سازمان است.
ب) تحولات اخیر مدیریت کیفیت
تحولات ناشی از تغییرات تکنولوژیکی و عرصه های رقابت جهانی، مفهوم کیفیت کالا و خدمات را دگرگون کرد. توجه به نیاز مشتری در تولید کالا و خدمات بهعنوان یک پارامتر اساسی و تعیینکننده در کیفیت کالا و خدمات مطرح شد. در این راستا ضرورت پویایی اصول TQM برای پاسخگویی به نیاز مشتری اجتنابناپذیر است. کارشناسان و صاحبنظران نیز بر اهمیت کیفیت در ارائه خدمات تأکید دارند. زیرا بقای مؤسسات وابسته به کیفیت، محصول تولیدی و خدماتی است که آنها ارائه میدهند (جعفرنژاد و رحیمی، ۱۳۸۳). امروزه تمرکز بر نیاز مشتریان پاسخگویی صحیح به خواسته های آنان، ضروریترین وظیفه مؤسسات برای تحقق اهداف آنها میباشد. در این خصوص مؤسسات و سازمانهای خدماتی از حساسیت بیشتری برخوردارند (اعرابی و اسفندیاری، ۱۳۸۲). توجه به مشتری و خواسته های آن یکی از رویکرد جدید TQM است که به یکباره حاصل نشد؛ بلکه در سیر تکاملی و بهمرور به این دیدگاه (TQM) رسیده است.
۱- طبقه بندی تحولات مدیریت کیفیت
در خصوص سیر تکاملی TQM طبقه بندی مختلفی وجود دارد، که به اختصار به چهار مورد آن در ذیل اشاره شده است:
۱- از دیدگاه گاروین[۵۱]؛ سیر تکامل کیفیت چهار مرحله بازرسی، کنترل آماری، تضمین کیفیت و مدیریت کیفیت راهبردی است.
۲- چارلزکوب[۵۲]؛ نیز مراحل تکامل کیفیت در چهار مرحله کنترل کیفیت، تضمین کیفیت، سیستمهای کیفیت و سیستم کامل یکپارچه بیان می کند.
۳- انجمن کنترل کیفیت آمریـکا؛ سیر تـکاملی مدیریت را در یازده دوره بهشرح جدول (۲-۲) مطرح می کند.
جدول۲-۲: سیر تکاملی کیفیت از نظر انجمن کنترل کیفیت آمریکا
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 01:35:00 ق.ظ ]
|