مطالب با موضوع : تحلیل جایگاه مدیریت شهری در ساماندهی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۴.۸۷
نگهبانان محله ای در جهت امنیت و خدمات شهری
۴.۷۰
Test Statistics(آمار آزمون)
N(تعداد)
۳۸۳
Chi-Square(خی دو)
۷۷۵.۸۳۸
Df(درجه آزادی)
۶
Sig(سطح معناداری)
.۰۰۰
جدول ۴-۹ نتیجه آزمون فریدمن در شاخص خدمات شهری
(مآخذ: محاسبات نگارنده۱۳۹۴)
در بررسی این شاخص هم با توجه به امتیازات،گویهی وجود نیروی قهریه در کاهش ترافیک و جلوگیری از سدمعبر مؤثر بوده است و همچنین با توجه به اینکه سطح معناداری در این شاخص هم صفر شده است بنابراین میتوان به این نتیجه رسید که H0 رد می شود بنابراین بین گویه ها همبستگی وجود دارد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فصل پنجم
نتایج یافته ها و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه
در این فصل پس از ارائه خلاصه پژوهش به بحث و نتیجه گیری خواهیم پرداخت که در این مبحث پس از آوردن فرضیه ها و نتیجه ی پژوهش به تبیین یافته ها پرداخته و در انتهای فصل به نتیجه گیری اجمالی و پیشنهادات تحقیق عملی و اجرایی پرداخته می شود.
باتوجه به بررسیها و پژوهش انجام گرفته مبتنی بر نظرسنجی، تحقیق میدانی و رجوع به افراد کارشناس و صاحبنظر نتیجه میگیریم که در شهرستان کوهدشت، مدیریت شهری براساس اصول و برنامه ریزی صورت گرفته در شهرهای موفق پیش نمیرود که عوامل و متغییرهایی باعث این عملکرد بوده است و این عوامل یافتههای فرعی و دستاوردهای ناخواستهایی هستند که در مسیر پژوهش با آن روبرو شدیم که باعث عدم موفقیت ارگانهای مدیریت شهری در شهرستان شده اند و در راستای این پژوهش به مانند یافتههای اصلی پیگیری نشدند بلکه در جریان کار به این عوامل رسیدیم که عبارتند از:
۱- نبود هماهنگی در سطح شورای شهر و شهردار.
۲- توجه شورای شهر به مسائل قومی و قبیله ای و عدم توجه به مشکلات و تنگناهای شهری.
۳- عمر مدیریت شهردار در شهرستان کوهدشت به کمتر از یکسال میرسد و هیچ شهرداری نتوانسته طرحها و ایدههای گروه خود را پیادهسازی و به ثمر برساند در نتیجه با آمدن شهردار جدید و ایده و نظرات جدید طرحهای قبلی خود به خود بیاثر و بیفایده تلقی میگردند.
۵-۲ آزمون فرضیه ها
در اینجا به بررسی فرضیه هایی که در فصل اول برای این تحقیق در نظرگرفته شده و چارچوب اصلی این پژوهش را تشکیل میدهد میپردازیم تا نتیجهای که طی این تحقیق و پژوهش بدست آمده به طور واضح و شفاف مشخص شود و درستی و نادرستی فرضیه ها مورد آزمون قرار گیرد.
۱- به نظر میرسد مدیریت شهری کوهدشت در ارائه خدمات شهری با مشکلات و تنگناهای متعددی مواجه است.
در جواب فرضیه اول و با توجه به نظر مخاطبان پرسشنامه و نتایجی که از آزمون فرضیات بدست آمد به این نتیجه رسیدیم که عواملی مانند عدم وجود پارکینگ و پارکبان در شهرستان، دریافت عوارض از مردم و صرف نشدن آن در ارائه خدمات شهری و اینکه شهرداری برای شهروندان در مورد شرایط برابر در تصمیم گیریها شفاف سازی نکرده است و این عوامل با امتیازات(۲.۵۶ ، ۲.۴۳ ، ۲.۳۲) کمترین امتیازات را به خود اختصاص داده بودند که همه این عوامل به نوبهی خود در معضل سدمعبرو وجود مشکلات و تنگناها در شهرستان دخیل هستند.
با توجه بررسیهای به عمل آمده درسطح شهرستان کوهدشت و مطالعات میدانی که صورت گرفت مشاهده شد همه روزه افراد بسیاری با استفاده نامتعارف از معابر عمومی مانع از احقاق حق عمومی میشوند و گلایه شهروندان را موجب می گردند. قوانین موجود هم تنها یک ارگان را مسئول برخورد می دانند( شهرداری)، بر اساس قوانین شهری، معاونت خدمات شهری شهرداری ها و مأموران آن مکلف به رسیدگی و جلوگیری از انسداد معبر هستند اما انجام این تکلیف قانونی همواره با مشکلات زیادی روبرو بوده است و در خیلی موارد موجب درگیری میان ماموران شهرداری و افراد متخلف می شود چرا که به نظر میرسد ضمانت اجرایی کافی برای جلوگیری از این تخلف در قانون دیده نشده است.
ازجمله مصادیق سد معبرمی توان به سد معابر توسط دستفروشان، تخلیه نخاله، ریختن مصالح در معابر عمومی، توقف وسایل نقلیه در مکانهای غیرمجاز به منظور فروش کالا، نصب دکه های غیرمجاز، نشستن یا ایستادن در پیاده روها و میادین و …اشاره کرد. اگرچه همه این موارد از مصادیق سد معبر است اما هیچکدام از این موارد در شهر ما به اندازه مغازه های میوه فروشی و دستفروشان بر طبل سد معبر نمی کوبند. با تذکر زبانی به این افراد کاری از پیش نمی رود و در بسیاری موارد احساس می شود که رفتارهای این شهروندان شکل لجاجت به خود گرفته است. اگرچه مسئولان شهرداری نقص قانون را علت عمده این نابسامانی در شهر عنوان می کند اما نگاهی به اقدامات و تمهیداتی که شهرداری های دیگر شهرها در این باره اندیشیده اند نشان می دهد که این نقص قانون نمی تواند سدی در مقابل؛ مقابله با سد معبر ایجاد کند و در واقع مانع از حل این مشکل بشود.
چالش سد معبر و رفع آن فقط مختص شهرهای پرجمعیت نبوده؛ در شهرستان هایی هم مانند کوهدشت گریبان گیر اهالی است.
در خیابان های اصلی شهرستان بیشتر فروشندگان و مغازه داران ،بخش زیادی از پیاده روها و حتی خیابان ها را به ملک شخصی خود تبدیل کرده و با بساط کردن و عرضه اجناس خود، راه را بر رهگذران تنگ کرده اند. وجود معضل سد معبر در برخی پیاده روها و خیابان های اصلی و فرعی شهر نه تنها موجب گلایه شماری از شهروندان و مسئولان شده بلکه سیمایی پریشان و نامناسب نیز از این شهر پیش چشم مسافران و گردشگران عبوری می گذارد.متاسفانه اکنون بیشتر فروشگاه ها و مغازه ها ، اجناس خود را در بیرون از مغازه انبار می کنند که اجناس خود را در پیاده رو و در معرض دید و توجه قرار می دهند،البته در برنامه ریزی شهری و از جمله عمران فضای انبار مغازه یا در زیرزمین یا ساختن نیم طبقه در انتهای مغازه می باشدکه این عامل با توجه به حضور مشتریان برای خرید عبور و مرور را برای عموم با مشکل مواجه ساخته که باعث اختلال و کندی در تردد رهگذران می گردد.
۲- فرض بر این است که مجموعه مدیریت شهری کوهدشت توان رسیدن به سطح مطلوبی از ارائه خدمات و رضایتمندی شهروندان را دارا می باشد.
با توجه به ارزیابی نظرات ،مجموعه مدیریت شهری شهرداری قابلیت برنامه ریزی منسجم ، هماهنگ و واحد جهت کاهش سد معبر را دارا می باشد و با امتیاز ۶.۴۳ بالاترین امتیاز را نسبت به دیگرگویهها داشت.
شهرداری با افزایش توانمندی نظارتی شهروندان به صورت مستقیم و غیر مستقیم مایل به ارتقاء مشارکت شهروندان می باشد و همین طور بودجه ای که برای شهرداری ها تنظیم می شود باید منشعب از برنامه پنج ساله کشوری باشد وقتی شهرداری برنامه پنج ساله داشته باشد بودجه ها در جای اصلی خود هزینه میشوند و باعث دوباره کاری و هدر رفتن هزینه ها نمی شود که این موضوع دیگر نارضایتی مردم را در پی ندارد.
شهرستان کوهدشت با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر سومین شهرستان استان لرستان از نظر وسعت و جمعیت می باشد اما در یک ارزیابی کارشناسی سطح خدمات شهری در آن شاید به رتبه های کمتر از ۵ برگردد. مهم ترین آیتم های تأثیرگذار در زیبایی سیما و منظر شهری و ارتقاء سطح رفاهی جامعه برمی گردد به قانونمندی، مدیریت و درایت مدیران شهری در هدایت و توسعه ی شهر، تأمین فضاهای عمومی و جلب و جذب حداکثری مشارکت سرمایه گذاران بومی و فرابومی و استفاده از نیروهای مجرب و مرتبط با مدیریت شهری که اگرضعف در آیتم های فوق برطرف شود باعث توسعه یافتگی شهرستان، جلب اعتماد شهروندان و مخدوش نشدن سیمای شهر می گردد. به طوری که شهرداری باید با صرف انرژی، هزینه و وقت مضاعف و متراکم بتواند آثار مخرب ضعف در آیتم های مورد اشاره را بزداید تا یک زمینه سالم و مناسب جهت ادامه مسیر توسعه ی شهری ایجاد گردد.وجود پتانسیل های ویژه در این شهرستان امکان ارتقاء سطح توسعه یافتگی و رفاه عمومی را میسر می سازد.
۳- به نظر می رسد با توجه به افزایش کارکنان و پرسنل تخصصی شهرداری به همین نسبت میزان رضایتمندی ارباب رجوع فراهم گردیده است.
در جواب فرضیه سوم هم چنین با توجه به نظر مخاطبان پرسشنامه که همزمان با کمیت تعداد کارکنان شهرداری کیفیت کاری آن ها در جهت بهبود خدمات رسانی به شهروندان مؤثر بوده است ؛ همین طور با توجه به اینکه شهرداری کوهدشت پرسنل زیادی را در خود جای داده است و در مقابل، روزانه با ارباب رجوع زیادی مواجه است کارکنان جوابگوی نیازهای شهروندان میباشند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 08:49:00 ق.ظ ]
|