• نگرش منفی و یا بی تفاوتی در مورد ارزش هایی که تغییر پیشنهادی به همراه دارد.
  • رضایت از وضعیّت موجود.
    • عدم وجود تفاوت های کافی برای درک و اجرای برنامه‌ی جدید.
    • (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

  • تهدید کسانی که از وضعیّت موجود سود می برند.
  • حمایت کم سازمان برای ایجاد تغییر.
  • بسته بودن سیستم.
  • عدم تطابق تغییرات با دیگر ابعاد و عملکردهای سازمان.
  • هراس افراد در مورد چیزهایی نامعلوم.
  • عدم آگاهی و دانش در مورد محدودیّت ها و امکانات یک موقعیّت.
  • ساختار بی تحرّک نقش های سازمانی.
  • عدم تخصص و مهارت های کافی برای حل مسائل.
  • احساس تهدیدی که ممکن است در مسؤولین سازمان به وجود آید.
  • ناچیزی پاداش ها یا شوق ها برای تلاش هایی که تغییر را ممکن می سازد ( صافی، ۱۳۷۶ : ۱۰۸).

          1. نقش و مسؤولیّت مدیران آموزش و پرورش در فرایند تغییر و نوآوری :

مسؤولیّت مدیران آموزش و پرورش در فرایند تغییر و نوآوری، مدیران عالی، میانی و اجرایی، نقش مهمی در تغییر و نوآوری دارند. توجه به موارد زیر این تغییر را تسهیل می کند:

  • تفویض اختیار به سطوح پایین تر سازمانی آموزش و پرورش، این امر موجب می شود که از توان تفکر، خلاقیّت و برنامه ریزی همه‌ی نیروهای آموزش و پرورش به خصوص آموزگاران و دبیران استفاده شود.
  • توجیه و آماده کردن همه‌ی کارکنان آموزش و پرورش بویژه معلمان برای ایجاد تغییر و تحوّل در روش های معمول تقویت باور آن.
  • دادن اختیارات بیشتر به شوراهای منطقه ای برای تطبیق امور آموزشی، تأمین منابع انسانی و مادی با توجه به شرایط و نیازهای منطقه.
  • مشخص کردن اهداف هر تغییر و اعلام آن در همه‌ی سطوح سازمانی.
  • حمایت همه جانبه از نوآوری در مدارس توسط مقامات بالاتر سازمانی.
  • فراهم کردن زمینه‌ی مدرسه گردی در کشور به منظور مشاهده‌ی تغییرات و نوآوری ها.
  • تشویق افراد خلاق و نوآور در سطح ستاد و صف.
  • تغییر روش های تدریس و تأکید بر استفاده از روش فعّال.
  • آموزش شیوه های جدید آموزش و پرورش و روش های خلاق کردن دانش آموزان و کارکنان، به مدیران سطوح بالا، میانی و اجرایی.
  • انتخاب مدیران خلاق و شایسته در سطوح مختلف مدیریت.
  • مشارکت دادن کارکنان مدارس، به نحوی در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها.
  • توجه جدّی به توان خانواده ها و استفاده‌ی مطلوبب از آمادگی های آنان در انجمن های اولیاء و مربیان و ایجاد تغییر در مدرسه.
  • تشکیل نمایشگاه هایی از خلاقیّت ها و نوآوری های مدارس.
  • تشکیل میزگردهای مختلف با شرکت مدیران، معلمان، دانش آموزان و… در مورد ابتکارات و خلاقیّت های مدارس.
  • فراهم کردن فرصت های مطالعاتی برای کارکنان مدارس، به منظور آگاه شدن از تغییرات آموزشی در کشورهای مختلف.
  • انتشار مقالات در نشریّات و کتاب های مختلف در زمینه‌ی تغییر و نوآوری در آموزش و پرورش به ویژه در مدارس ( صافی، ۱۳۷۶ : ۱۰۹).

جمع بندی از فصل دوم:
پس از مرور مبانی نظری متغیرهای پژوهش در این قسمت به گزارش سوابق پژوهشی موضوع پرداخته می شود در این راستا ابتدا نتایج پژوهش های داخلی و سپس پژوهش های خارجی مرتبط گزارش می‌شوند.
ب) پیشینه پژوهش
۳-۴) مروری بر پژوهش انجام شده در داخل و خارج کشور:
۳-۴-۱) پیشینه‌ پژوهش موضوع در داخل کشور:
صیّادی، تاتار و علیخانی موروئی ( ۱۳۸۱) در بررسی رابطه‌ی جوّ سازمانی با مشارکت کاری (درگیری شغلی)، در اداره بهزیستی کرمان، به این نتیجه دست یافتند که بین جوّ سازمانی با مشارکت کاری ( درگیری شغلی) رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد.
عامل خبازان و همکاران ( ۱۳۸۵) در پژوهشی با عنوان بررسی رابطه و مقایسه منابع قدرت مدیران با دلبستگی شغلی دبیران تربیت بدنی مقطع متوسطه نواحی هفتگانه آموزش و پرورش مشهد، نشان داد که بین میزان دلبستگی شغلی دبیران، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد و بین منابع قدرت ( تخصص، اطّلاعات، مرجعیّت، مشروعیّت، پاداش، رابطه، اجبار ) مدیران با دلبستگی شغلی دبیران، رابطه معنی‌داری از نظر آماری وجود ندارد.
میر اسماعیلی (۱۳۸۶) در پژوهشی با عنوان بررسی و مقایسه‌ی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در مدارس هوشمند و مدارس عادی شهر تهران به این نتیجه رسید که بین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در مدارس هوشمند و مدارس عادی تفاوت وجود دارد و میانگین نمرات مدیران و معلمان مدارس هوشمند از مدارس عادی بالاتر است.
حجازی و ویسی (۱۳۸۶) طی پژوهشی دریافتند که یادگیری فردی، بیشترین نقش را در تبیین سطح یادگیری سازمانی دارد و یادگیری تیمی و سازمانی در اولویّت های بعدی قرار دارند.
شریفی و اسلامیه ( ۱۳۸۷) در پژوهشی با عنوان بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و بکارگیری فنّاوری های ارتباطات و اطّلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار دریافتند که بین یادگیری سازمانی و بکارگیری فناوری های ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار رابطه ای معنادار وجود دارد.
میرهاشمی(۱۳۸۷) در پژوهشی با عنوان پیش بینی کننده های درگیری شغلی در استادان دانشگاه آزاد اسلامی، نشان دادند که اعضای هیأت علمی مرد، به طور معنادار بیشتر از زنان با شغلشان درگیر می شوند و همچنین با افزایش سابقه کار و بالا رفتن مرتبه علمی، میزان درگیری شغلی نیز افزایش می یابد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...