شکل۲-۱ طبقه ­بندی مدل­های گردشگری ۲۸
شکل ۲-۲ مدل سیستم­های ترکیبی برای برنامه­ ریزی و نظریه­ های گردشگری ۲۹

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۲-۳ عناصر سیستم گردشگری (سازمان جهانی گردشگری) ۳۰
شکل ۲-۴ چرخه مستقیم دو سویه گردشگری به عنوان سیستم گردشگری کل ۳۱
شکل ۲-۵ سیستم گردشگری (ناحیه محور مسافر، مبدا و مقصد گردشگر)– مدل لیپر ۳۱
شکل ۲-۶، سیستم گردشگری (دیدگاه گان) ۳۳
شکل ۲-۷ دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس ۳۴
شکل ۲-۸ سیستم گردشگری (مدل کاسپار) ۳۵
شکل ۲-۹ سیستم گردشگری، چشم­انداز محیطی دیدگاه هولدن (۲۰۰۰) ۳۶
شکل ۲-۱۰ اجزای تشکیل­دهنده گردشگری الکترونیکی ۴۴
شکل ۳-۱۱، مدل مفهومی متغیرهای تحقیق ۵۵
شکل ۴-۱ ۱۲وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان ۶۳
جدول ۴-۲ ۶وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان ۶۳
شکل ۴-۲‌۱۳‌وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان ۶۴
شکل ۱۴-۳ وضعیت سنی پاسخ دهندگان ۶۵

چکیده

کشور ایران با وجود توانمندی­های ایران در زمینه گردشگری، متأسفانه تاکنون نتوانسته است به جایگاه شایسته­ای در این صنعت دست یابد و مهم­ترین آن، ضعف صنعت تبلیغات در جذب جهانگرد و گردشگر به ایران است. اینترنت و ابزار الکترونیکی به واسطه این که زمینه ایجاد نمایش محصولات گردشگری و ارائه اطلاعات دقیق به گردشگران را فراهم می­سازد، ضمن جلب رضایت گردشگران، افزایش گردشگران ورودی را درپی خواهد داشت. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانه­های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه گردشگرانی می­باشد که در تیرماه سال ۱۳۹۳ که از طریق خطوط هوایی به شهر شیراز مسافرت کرده ­اند. تعداد حدود ۳۲۰ نفر از طریق محاسبه با فرمول کوکران از گردشگرانی که در تیر ماه به شیراز از طریق خطوط هوایی سفر نموده ­اند مورد سوال و بررسی قرار خواهد گرفت. یافته­های تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای تبلیغات اینترنتی، وب­سایت­های اینترنتی، برنامه ­های تبلیغاتی صدا و سیما، برنامه ­های تبلیغاتی ماهواره و نرم­افزارهای کامپیوتری بر جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.
کلید واژه ­ها: رسانه­های الکترونیکی، اینترنت، ماهواره، رسانه ملی، نرم­افزارهای کامپیوتری، گردشگری

فصل اول

کلیات تحقیق

۱-۱٫ بیان مساله

گردشگری از مهمترین صنایع در حال رشد است و توسعه صنعت گردشگری نیاز به برنامه ­های همه جانبه و مناسب دارد تا بتوان در جذب گردشگران داخلی و بین ­المللی موفق بود. امروزه یکی از مهمترین کاربری شهرها، ارائه خدمات گردشگری نوین است. چرا که شکل­ گیری عصر پسا مدرنیته با گزاره­ای اصلی آن یعنی جهانی شدن، فرآوری اطلاعات و گردشگری همراه شده و دوره جدیدی در تعاملات اجتماعی و فرهنگی انسان­ها خصوصاً در قالب ساخت­های شهری رقم زده است (بونیفایس و فاولر[۱]، ۱۹۹۳: ۱۲). در چند دهه اخیر از صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع­ترین صنایع یاد شده است. بسیاری از کشورها این صنعت را به عنوان یکی از منابع اصلی درآمدزای خود میدانند و تلاش در راه توسعه این صنعت دارند. این صنعت بخصوص برای کشورهای در حال توسعه به علت اینکه بیشترین درآمد خود را از فروش منابع طبیعی به دست می­آورند بسیار با اهمیت است. همچنین کشورها علاوه بر منابع اقتصادی به دنبال منافع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، محیط زیست و غیره نیز می­باشند. برای موفقیت در این صنعت علاوه بر داشتن شرایط گردشگرپذیری، مقاصد گردشگری، باید به دنبال برنامه­ ریزی برای جذب گردشگران و معرفی بهتر امکانات و شرایط خود به بازارهای داخلی و جهانی گردشگری باشند (پاپلی یزدی و سقایی، ۱۳۸۵: ۱۸).
بازاریابی و نقش آن در ارتقاء بنگاه­ها و تاثیری که در توسعه و رشد اقتصادی کشورها دارد بر کسی پوشیده نیست. اینترنت از جمله عوامل موثر بر بازاریابی و روش­های رونق دادن به این فعالیت­ها در عرصه کنونی است. (کولین، ۱۳۸۳؛ ۱). با پیشرفت فناوری اینترنت، بدلیل این که اینترنت شرکت­ها را قادر می­سازد که با مشتریان ارتباط بهتر و مؤثرتری برقرار کنند و تولیدات خود را بر اساس نیازهای آنها ایجاد نمایند، تعداد بیشتری از شرکت­ها ا ز اینترنت جهت بازاریابی و کانال­های توزیع استفاده می­ کنند (چافی و همکاران[۲]، ۲۰۰۴: ۵)
اینترنت و ابزار الکترونیکی به واسطه این که زمینه ایجاد نمایش محصولات گردشگری و ارائه اطلاعات دقیق به گردشگران را فراهم می­سازد، ضمن جلب رضایت گردشگران، افزایش گردشگران ورودی را درپی خواهد داشت (آرون[۳]، ۲۰۰۴: ۶).
کشور ایران با وجود توانمندی­های ایران در زمینه گردشگری، متأسفانه تاکنون نتوانسته است به جایگاه شایسته­ای در این صنعت دست یابد و مهم­ترین آن، ضعف صنعت تبلیغات در جذب جهانگرد و گردشگر به ایران است. کشور ایران جزء ده کشور اول جهان از لحاظ جاذبه­های گردشگری و جزء پنج کشور اول جهان از نظر تنوع گردشگری است (سازمان جهانی توریسم، ۲۰۰۹ ). ازاین رو، ضروری است از قابلیت ­های خود در جذب گردشگری استفاده کند. از عواملی که می ­تواند به جذب بیشتر گردشگری در کشور را بهبود بخشد، به کارگیری ابزارها و پارامترهای مؤثر بازاریابی و تبلیغات است ( صردی ماهکان، ۱۳۸۰ ).
اصولاً گردشگران برای انتخاب مقصد گردشگری نیازمند اطلاعاتی، درخصوص مقصد می­باشند. آن­ها پیوسته اطلاعاتی را از رسانه­های گروهی شامل تلویزیون، ماهواره، اینترنت و … جمع­آوری
می­ کنند و این موضوع اهمیت رسانه از جمله اینترنت را در این حوزه بیش از گذشته می­ کند. در این پژوهش سعی بر آن است تا به بررسی نقش سایت­های اینترنتی در معرفی جاذبه­های گردشگری و جذب گردشگران به شهر شیراز پرداخته شود.

۱-۲٫ اهمیت و ضرورت تحقیق

در عصر حاضر که نقش اینترنت در زندگی روزمره مردم و آسان سازی فعالیت­های تجاری سازمان­ها و کسب و کارها در حال افزایش است، صنعت گردشگری نیز از این امر بی­نصیب نمانده است و اینترنت هر روز در حال بازی کردن نقش مهم­تر و بزرگ­تری در عرصه این صنعت است. ورود اینترنت به این عرصه، باعث به وجود آمدن تغییرات زیادی در این صنعت شده است که از مهم­ترین آنها می­توان به رزرو بلیت کلیه وسایل حمل­و­نقل و هتل­ها، آشنا­شدن با جاذبه­های توریستی از طریق تورهای مجازی، خواندن سفرنامه و گزارش­ها که اغلب همراه با عکس و فیلم هستند و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. در این میان داشتن یک وب سایت برای کلیه کسب و کارها و سازمان­های دولتی و خصوصی فعال در این عرصه امری کاملا ضروری به نظر می­رسد زیرا این امر زمینه تعامل ساده و ارزان با مشتریان، کارگزاران و سایر متقاضیان خدمات گردشگری را فراهم می­سازد. در این مقاله سعی شده است به تفصیل، اهمیت دارا بودن پایگاه اینترنتی برای بخش­های مختلف صنعت گردشگری شرح داده شود.
استفاده از رسانه ­ها و تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار موفقیت سازمان­هاست و این موضوع ایجاب می­ کند که این ابزار به عنوان شاخه­ های علمی، اجتماعی، فرهنگی و ارتباط به دقت مورد مطالعه قرار گیرد. امروزه در صنعت گردشگری باید از رسانه ­ها (بالاخص رسانه­های الکترونیکی) به عنوان مهمترین ابزار به صورت حرفه­ای استفاده کرد، زیرا موفقیت تبلیغ در ارائه­ ارزش­های فرهنگی و گردشگری هر کشور مبتنی بر درک صحیح و حرفه­ای از تبلیغات و ارزش­های آن است. یکی از ارکان مهم تبلیغات رسانه­های تبلیغاتی است که در میزان تأثیر تبلیغات بر مخاطب از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و استفاده درست از آن باعث افزایش تأثیر پیام می­ شود.
برای موفقیت در تبلیغات گردشگری بین ­المللی به علت پراکندگی مخاطبان در سرتاسر جهان رسانه­های تبلیغات از اهمیت خاصی برخوردار است و انتخاب صحیح آنها در موفقیت تبلیغات جهانگردی نقش مهمی دارد. با گستری فناوری اطلاعات و ارتباطات، اینترنت نیز بعنوان یکی از مهمترین ابزار مورد استفاده بازاریابان قرار گرفته است. تبلیغات اینترنتی، از پرکاربردترین روش­های استفاده از اینترنت می­باشد.
رسانه­های الکترونیکی و تبلیغات در دنیای اقتصادی امروز نقش مهمی را ایفا می‌کند. اگر این رسانه به روش صحیح و بادقت به دیگران عرضه شود، قطعا به توسعه و رشد منجر خواهد شد، البته تبلیغات تنها مختص واحدها و بنگاه‌های اقتصادی نیست بلکه در حال حاضر برای بسیاری از سازمان‌های فرهنگی، مذهبی، ورزشی و علمی جایگاه خاصی دارد و این ارگان‌ها تبلیغات را ابزاری برای اشاعه فرهنگ می‌دانند.
در زمینه توسعه گردشگری ارائه تبلیغات داخلی و خارجی جهت به تصویر کشاندن امکانات و استعدادهای طبیعی و جاذبه‌های متنوع توریستی و شناخت عمقی آن فرهنگ و خرده فرهنگ‌ها و تمدن و تاریخ و حیات اجتماعی، اقتصادی بسیارمؤثرخواهدبود.
صنعت گردشگری امروزه در ردیف صنعت­های پردرآمد، پاک و کم‌هزینه دنیا قرار دارد. از طرفی صنعت گردشگری دنیا ابعاد متنوعی همچون توریسم الکترونیکی، اکوتوریسم، توریسم درمانی، ورزشی، روستایی، فرهنگی و تاریخی یافته است. با توجه به این وضعیت و با توجه به اینکه ایران طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی دارای رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی و رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی است و همچنین با توجه به جمعیت جوان رو به گسترش، نرخ بالای بیکاری، لزوم افزایش درآمد ارزی و سرمایه ­گذاری خارجی توجه بیش از پیش به این بخش می‌تواند زمینه رسیدن به اشتغال کامل، افزایش درآمد ارزی، معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی به جهانیان، تعامل گسترده و سازنده با کشورهای دنیا، در هم شکستن مرزهای قومی و اقلیتی، را فراهم کند. (انصاری، ۸۶، ص۱۱) تحقیقات زیادی در زمینه توریسم و گردشگری و نقش رسانه­های جمعی صورت گرفته اما کمتر تحقیق وجود دارد که به بررسی نقش و رسانه­های الکترونیکی و اینترنت پرداخته باشد و با توجه به گستردگی و استفاده روز افزون از اینترنت و نقش آن در زندگی روزمره مردم توجه به این بخش از بحث گردشگری ضروری می­باشد.

۱-۳٫ اهداف تحقیق

هدف کلی
بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی.
اهداف جزئی
بررسی نقش استفاده از تبلیغات اینترنتی در جذب گردشگران داخلی.
بررسی نقش استفاده از وب سایت­های اینترنتی در جذب گردشگران داخلی.
بررسی نقش استفاده از برنامه ­های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) درجذب گردشگران داخلی.
بررسی نقش استفاده از از برنامه ­های تبلیغاتی ماهواره در جذب گردشگران داخلی.
بررسی نقش استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری در جذب گردشگران داخلی.

۱-۴٫ فرضیه های تحقیق

فرضیه اصلی: استفاده از رسانه­های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.
فرضیه ۱: استفاده از تبلیغات اینترنتی در جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.
فرضیه ۲: استفاده از وب­سایت­های اینترنتی در جذب گردشگران داخلی مثبت دارد.
فرضیه ۳ استفاده از برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) در جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.
فرضیه ۴: استفاده از از برنامه ­های تبلیغاتی ماهواره در جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.
فرضیه ۵: استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری در جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.

۱-۵٫ سؤال­های تحقیق

سوال اصلی تحقیق:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...