میر غفوری (۱۳۸۲)

(منبع: مطالعه حاضر)
۲-۱۶- جمع­بندی فصل دوم
در این فصل اقدام به تبین مبانی نظری و تجربی مرتبط با متغیرهای مورد نظر در این تحقیق گردید. در بخش مبانی تجربی، از نقاط قوت تحقیقات خارجی و داخلی مطرح در این پژوهش، جمع­آوری اطلاعات موضوعی و مقیاس­های اندازه ­گیری آن‌ها است که بسترهای مناسب و مفیدی جهت اجرای بهتر تحقیق را آشکار می­سازند، هر چند تعداد محدودی از پیشینه­ های مطرح‌شده مستقیماً با موضوع مورد مطالعه­ این پژوهش ارتباط دارند و هر کدام از موضوعات مطرح‌شده فقط به بررسی یک یا دو متغیر مرتبط با این تحقیق، پرداخته­اند. هر چند به صورت کلی پیشینه­ های مطرح‌شده، هم از نظر موضوعی و هم از نظر محتوایی زمینه­ ها و زاویه‌های دید مناسب را به منظور اجرای بهتر تحقیق فراهم ساخته­اند.
فصل ۳
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
روش تحقیق مجموعه ­ای از قواعد، ابزار و راه­های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت­ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (عزتی، ۱۳۷۶، ص ۲۰).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

پژوهشگر به منظور تبین روش تحقیق، در بخشی از پژوهش به توضیح روش آن می ­پردازد. در این فصل در مورد روش تحقیق، منابع جمع­آوری اطلاعات و چگونگی و نحوه گردآوری اطلاعات صحبت می­کنیم. سپس فرایند تحقیق مورد بررسی و موشکافی قرار می­گیرد. پس از آن با جامعه آماری تحقیق آشنا می­شویم. نحوه نمونه گیری و تعیین اندازه آن از بخش­های دیگر این فصل است. ابزار جمع­آوری اطلاعات در تحقیق پرسشنامه می­باشد که در پایان به چگونگی طراحی آن پرداخته خواهد شد.
۳-۲- روش تحقیق
از نظر دانشمندان علوم اجتماعی یا پژوهشگری که در علوم کاربردی کار می­ کنند، تحقیق عبارت از فرآیندی که پژوهشگر می­ کوشد بدان وسیله پیچیدگی­های روابط متقابل بین افراد را بهتر درک کند. پژوهشگر با بهره گرفتن از روش­های منظم (سیستماتیک) درباره کنش­ها و واکنش­ها، اطلاعاتی را جمع­آوری می­ کند، درباره معنی و مفهوم آن­ها می­اندیشد، به نتیجه­های می­رسد، آن­ها را ارزیابی می­ کند و سرانجام این نتایج یا دستاوردها را ارائه می­دهد (اعرابی، ۱۳۸۲، ص ۴۹).
به طور کلی روش­های تحقیق در علوم رفتاری را می­توان با توجه به دو ملاک تقسیم کرد: الف) هدف تحقیق، ب) نحوه گردآوری داده ­ها. بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. هدف تحقیق همبستگی عبارت است از درک الگوهای پیچیده رفتاری از طریق مطالعه همبستگی بین این الگوها و متغیرهایی که فرض می­ شود بین آن­ها رابطه وجود دارد. این روش علی­الخصوص در شرایطی مفید است که هدف آن کشف رابطه متغیرهایی باشد که در مورد آن­ها تحقیقاتی انجام نشده است (دلاور، ۱۳۸۲). تحقیقات همبستگی بر حسب هدف به چهار دسته تقسیم می­ شود (سرمد و همکاران، ۱۳۸۰):
تحلیل رابطه همزمانی متغیرها
تحلیل رگرسیون
تحلیل­های عاملی
مدل معادلات ساختاری
تحقیق حاضر از آنجایی که هدفش تعیین رابطه و اثرات میان یکپارچگی زنجیره تأمین و جهت گیری بازار بر عملکرد شرکت است، از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق متشکل از شرکتهای مستقر در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز است. بر اساس آمار ارائه شده از طرف مسئولان مربوط تعداد کل شرکتهای این شهرک ۸۷۷ مورد است که از این تعداد ۵۶۸ مورد به بهره ­برداری رسیده است.
۳-۴- نمونه گیری و حجم نمونه
گروه نمونه، مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی اعضاء که از جامعه آماری انتخاب شده ­اند. در واقع گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد. نمونه گیری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است. به طوری که مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی­های آزمودنی­های گروه نمونه، قادر خواهیم بود این خصوصیات یا ویژگی­ها را به اعضاء جامعه آماری تعمیم دهیم (سکاران، ۱۳۸۱).
با توجه به محدود بودن جامعه، تعداد نمونه با استفاده فرمول کوکران ۱۸۲ شرکت خواهد بود. این تعداد نمونه با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین شرکتهای مربوط به جامعه آماری انتخاب شده است.
n : تعداد نمونه

N : جمعیت جامعه = ۵۶۸
: مقدار اشتباه مجاز = ۶%
Z : توزیع نرمال با سطح اطمینان ۹۵% = ۹۶/۱
P : برآورد نسبت صفت متغیر= ۰.۵
با عنایت به اینکه بسیاری از تحقیقات در مدیریت از مقیاس کیفی برخوردارند، استنباط نسبت موفقیت در جامعه آماری یا نسبت صفت متغیر (P) حائز اهمیت است. اگر پژوهشگر نتواند به برآورد بهتری برای P دست یابد، می ­تواند آن را مساوی ۵/۰ در نظر گرفته و n را محاسبه کند. در این تحقیق نیز از نسبت موفقیت در جامعه آماری ۵/۰P= در نظر گرفته شده است. () دقت برآورد است و بین ۱/۰ تا ۰۱/۰ در نظر گرفته می­ شود. در صورتی که دقت برآورد ۱/۰ در نظر گرفته شد، حجم نمونه حداکثر می­گردد. در این تحقیق مقدار برابر ۶/۰ در نظر گرفته شده است.
۳-۵- قلمرو تحقیق
۳-۵-۱- قلمرو مکانی
قلمرو مکانی تحقیق حاضر مربوط به شرکتهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی شهید سلیمی در شهر تبریز است.
۳-۵-۲- قلمرو زمانی
قلمرو زمانی تحقیق حاضر نیمه دوم سال ۱۳۹۲ است.
۳-۶- روش­های جمع­آوری اطلاعات
هر پدیده­ای از نظر کمی و کیفی ویژگی­هایی دارد که آگاهی در مورد این ویژگی­ها به ماهیت و نحوه دستیابی به آن­ها وابسته است. هدف هر تحقیقی اعم از توصیفی و تبیینی، دستیابی به اطلاعات در مورد این تغییرات است. یافتن پاسخ و راه­حل برای مسئله انتخاب شده در هر تحقیق، مستلزم دست یافتن به داده­هایی است که از طریق آنها بتوان فرضیه­هایی که به عنوان پاسخ­های احتمالی و موقتی برای مسئله تحقیق مطرح شده ­اند را آزمون کرد.
در این تحقیق جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، با بهره گرفتن از روش میدانی از منابع کتابخانه­ای، مقالات، کتاب­های مورد نیاز و نیز از اینترنت استفاده شده است.
۳-۷- ابزار گردآوری اطلاعات
به منظور گردآوری داده ­های مورد نیاز تحقیق حاضر، از یک پرسشنامه استاندارد که از مقاله پژوهشی لیؤ و همکاران (۲۰۱۲)، اقتباس شده، به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده گردیده است. این پرسشنامه دارای ۳۰ سوال در رابطه با بررسی اثرات میان یکپارچگی زنجیره تأمین و جهت­گیری بازار بر عملکرد شرکت است.
جدول ۲-۳- گویه ­های تحقیق و تعداد آن­ها

ردیف

نام متغیر (گویه ­های تحقیق)

تعداد سؤالات

ترتیب سؤالات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...