از بین سرمایه فکری، سرمایه انسانی بیشترین تأثیر را بر توسعه و تکامل شرکت‌ها در استفاده از ابزارهای جدید حسابداری مدیریت داشته است که این امر خود بر لزوم توجه بیشتر دانشگاهیان و انجمن‌های حرفه ای حسابداری به تربیت و آموزش متخصصین آشنا با موضوعات نوین حسابداری مدیریت، روشن می‌سازد (دیانتی ودیلمی ۱۳۹۱).

تا چند سال قبل، سازمان­ها به اهمیت سرمایه فکری به عنوان یک عامل تأثیرگذار در فرایند تداوم فعالیت و سودآوری پی نبرده و لذا آن را همانند سایر دارایی‌ها (تحت عنوان دارایی نامشهود) به حساب می­آوردند. اما پس از مشخص شدن نقش مؤثر سرمایه فکری در فرایند تداوم فعالیت و سودآوری، اهمیت شناسایی، اندازه گیری و گزارشگری آن نیز برای سازمان­ های امروزی دو چندان گردید. به عبارت دیگر، سرمایه فکری مهم‌ترین منبع ایجاد ارزش و مزیت رقابتی برای سازمان­ های امروزی بوده و لذا مدیریت صحیح آن بدون شناسایی، اندازه ­گیری و گزارشگری امکان‌پذیر نمی باشد(ویدا مجتهد زاده ۱۳۸۱).

۲-۸- پیشینه تحقیق

در خصوص شکل گیری حسابداری مدیریت و سرمایه فکری تحقیقات متعددی صورت گرفته است که هر یک روش شناسایی خود را داشته‌‌اند به عبارتی حسابداری مدیریت، یک سیستم اندازه‌گیری برای گردآوری اطلاعات مالی و عملیاتی است که فعالیت مدیریتی و رفتارهای انگیزه‌ای را هدایت می‌کند و ارزش‌های فرهنگی را که برای به‌ دست‌ آوردن هدف‌های استراتژیک سازمان لازم است خلق و حمایت می‌کند و سرمایه‌ فکری یک سازمان دارایی‌ها و منابع ذهنی و نامشهودی است که سازمان با برگرداندن آن‌ ها به فرآیندهای جدید کالا و خدمات به خلق ارزش می‌پردازد.

۲-۸-۱- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

وان مین لو[۲۸] (۲۰۰۹) در مقاله‌ای «قابلیت و کارائی سرمایه فکری مورد شرکت‌های تولید کننده نیمه هادی در تایوان» از اهمیت افزایش ارزش شرکت از طریق مدیریت سرمایه‌ فکری در محیط شدیداًًَ رقابتی بحث می‌کنند؛ ایشان با بهره گرفتن از روش مرزی ناپارا متری تحلیل پوششی داده ها ‌به این نتیجه رسیده‌اند که عملکرد سرمایه‌ فکری را می‌باید عنصر کلیدی دستیابی به نوآوری بیشتروکسب مزیت‌های رقابتی تلقی کرد.

پیتر وینوسکی[۲۹] (۲۰۰۹) بحران اقتصاد جهانی در فاصله سا‌ل‌های ۲۰۰۹-۲۰۰۷ و ارتباط آن ‌بر ایجاد سرمایه فکری یافته پژوهش وی حاکی از آن است که: بحران اقتصادی فعلی در جهان (که برگرفته از کارکرد بازارهای مالی است) پیامدهای مختلفی در زمینه خلق سرمایه های فکری داشته است چرخه بحران اقتصادی جهان در سا‌ل‌های ۲۰۰۹-۲۰۰۷ وروند خلق سرمایه های فکری نشانگر سختگیری‌های موجود در زمینه ارائه گزارش درباره سرمایه های فکری در سال‌های قبل از رکود بوده است آشنا نبودن مدیران با چارچو بهای نوین سیستم‌های ارزیابی وگزارش دهی سرمایه فکری سبب عدم به کارگیری سرمای ههای غیر فیزیکی ‌و دانشی بوده است که سبب شده است اقتصاد جهانی با لطمه دیدن ‌و آشفتگی بازا رهای مالی دچار رکود وبحران شود.

ایزابل مارتینز[۳۰] (۲۰۰۹) از دانشگاه اقتصاد گلو مارگان انگلستان پژوهشی انجام داده‌اند با عنوان «اهمیت سرمایه فکری برای دوام سازمان» پژوهش این یافته را در بر‌داشته است در اقتصاد دانش محور کنونی ‌دارایی‌ها دستخوش تغییرات ژرفی شده‌اند و اقتصاد مملو از ‌دارایی‌های نامملوس است و مستلزم موفقیتی است که سازمان‌ها می‌توانند به آن دست یابند و دوام خود را تقویت نمایند. در سازمان‌ها سرمایه های معنوی با سرمایه های فکری در ارتباط‌اند، عنصری که جزء دارایی‌های ناملموس به شمار می‌رود و خود شامل انواع سرمایه‌هاست. یعنی سرمایه ساختاریاجتماعی و انسانی. از نظر اهمیت نقش ‌دارایی‌های سازمانی این پژوهش یک تحلیل انعکاسی و انتقادی از اهمیت سرمایه های فکری در عملکرد سازمانی و بازتاب آن در اجتماع ارائه می‌کند و به طور کلی نتیجه گیری می‌کند که سرمایه فکری به عنوان مهم‌ترین عنصر ارتقاء دهنده عملکرد و شاخص‌های اثربخشی سازمان است و در نهایت سرمایه فکری مهم‌ترین رمز بقای هر سازمان و نهادی به شمار می‌رود.

شائوچی چنگ و همکاران[۳۱] (۲۰۰۸) در مقاله‌ «تأثیر تجربه‌ اتحاد و سرمایه‌ فکری بر ایجاد ارزش اتحادهای راهبردی بین‌المللی» ‌بر اساس نمونه‌ای از بنگاه های ایالات منحده به تحقیق در باره تأثیر سرمایه‌ فکری و تجربه اتحاد و واکنش این دو برهم و بر ایجاد ارزش اتحادهای راهبردی بین‌المللی پرداختند و ‌به این نتیجه رسیدند که بنگاه‌هایی که از سطح بالاتری از سرمایه‌ فکری برخوردارند منافع ثروتی بیشتری کسب می‌کنند؛ هم چنین واکنش مثبت و معنی داری بین سرمایه‌ فکری و تجربه اتحاد وجود دارد.

معمر زرنلر و سینکی گوزلو (۲۰۰۸) در مقاله‌ «تأثیر سرمایه‌ فکری بر عملکرد صادرات:تحقیق در صنعت قطعات اتومبیل ترکیه» تأیید می‌کنند که سرمایه‌ فکری مفهومی است که بر این امر دلالت دارد که سرمایه‌ غیرمادی بیش از سرمایه‌ مادی ارزش ایجاد می‌کند؛ پس، بنگاه های تجاری می‌توانند از طریق بسط روابط کارکنان، خلاقیت و نوآوری ارزش بیشتری ایجاد کنند نویسندگان در مقاله‌ مذکوردرپی تعیین تأثیر انباشت سرمایه‌ فکری بنگاه بر عملکرد صادراتی صنعت قطعات اتومبیل ترکیه ۱۰۷ بنگاه فعال ر‌ا این زمینه بررسی کردند و چنین نتیجه گرفتند که انباشت سرمایه‌ فکری تأثیر زیادی بر عملکرد صادراتی بنگاه داردبه طور مشخص تحقیق آنان نشان داد که بهبود عملکرد صادراتی بنگاه‌های تجاری که از انباشت سرمایه‌ فکری بیشتری در جنبه‌های سرمایه‌ ساختاری سرمایه‌ کارکنان (انسانی) و سرمایه‌ مشتری برخوردارند در مقایسه با بنگاه‌هایی که فاقد چنین سرمایه‌ای هستند بهتر است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...