مقاله های علمی- دانشگاهی – ۲-۵- برنامه ریزی محصول برای بازارهای بین المللی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲-۵- برنامه ریزی محصول برای بازارهای بینالمللی
هریک از اجزاء محصول از قبیل بخش قابل لمس یک کالا، کیفیت و طرح، نام و نشان، بسته بندی و نوشته های روی بسته بندی، خدمات و ضمانتنامه یک محصول نیاز به برنامه ریزی جداگانه دارد. هرچند که در نظرگرفتن کل محصول اهمیت دارد اما هریک از اجزاء محصول نیز باید به صورت یک برنامه مرتبط به هم درنظر گرفته شوند تا هم افزایی لازم را نیز به همراه داشته باشد. در این بخش به سمت دهی یا موضع یک محصول و استفاده های متفاوت آن در بازارهای هدف مختلف اشاره می شود. سپس نام گذاری کالا در بازارهای بینالمللی و بسته بندی و نوشته های روی بسته بندی و آنگاه سیاست های خدمت در مورد کالای فیزیکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
۲-۶- کاربردهای محصول و تغییر موضع آن[۴]
در فرهنگ های مختلف یک کالا کاربردهای متفاوتی را میتواند داشته باشد. به عنوان مثال در بسیاری از کشورهای آسیایی برنج بخش اعظم یک وعده غذا را دربرمی گیرد، در حالی که درکشورهای غربی از برنج ممکن است به عنوان یک غذای فرعی در کنار غذای گشوتی استفاده شود . در برخی از کشورهای فقیر از دمپایی به عنوان کفش استفاده می شود و در بسیاری از کشورهای پیشرفته از آن ها در اوقات فراغت استفاده میگردد. دوچرخه در ایالات متحده عمدتاًٌ به عنوان وسیله ای برای فعالیت های تفریحی در نظر گرفته می شود درحالی که در بسیاری از کشورهایی که درآمد پایین است، وسیله ای است برای ایاب و ذهاب.
مثال های بسیار زیادی وجود دارد، از این که چگونه شرکت های بینالمللی جهت محصولات خود را متناسب با بازارهای بینالمللی تغییر میدهند و موفقیت کسب میکنند .
۲-۷- بسته بندی[۵]
آیا باید یک شرکت در بازار بینالمللی از همان بسته بندی استفاده نماید که در بازار داخلی استفاده میکند؟
امروزه بسته بندی یک صنعت بسیار بزرگ و مهم به شمار می رود و شرکت ها سعی میکنند کالاهایشان را با بهترین بسته بندی ارائه نمایند. بسته بندی از دو بعد باید بررسی شود، اول از نظر محافظت و دیگر از بعد تبلیغات. از نظر محافظت، ممکن است لازم باشد بسته بندی در بازارهای مختلف به دلیل آب و هوا، نوع حمل و نقل، جاده ها، فاصله تعداد دفعات جابجایی تغییر بکند. طولانی و یا کوتاه بودن کانال توزیع نیز در بسته بندی تأثیر میگذارد. هر اندازه کانال توزیع طولانی تر باشد، نیاز به بسته بندی محکم تر و در نتیجه پرهزینه تری دارد. به دلیل فوق بسته بندی در کشورهای جهان سوم علی رغم قدرت خرید پایین مردم این کشورها باید مقاوم تر باشد. اگر چنانچه استفاده از محصول به کندی صورت میگیرد و محل مناسبی برای ذخیره محصول و یا تسهیلات مناسب برای جابجایی آن وجود نداشته باشد نیاز به بسته بندی مقاوم تر، بیشتر خواهد بود .
از بعد تبلیغات بسته بندی باید به نحوی باشد که جذابیت عبور از کانال توزیع را داشته باشد و در نهایت برای مشتری نیز جذابیت داشته باشد . آنچه مورد نظر اعضای کانال توزیع را داشته باشد و در نهایت برای مشتری نیز جذابیت داشته باشد. آنچه مورد نظر اعضای کانال توزیع است عبارتند از: حداقل شکستگی، دزدی و همچنین سهولت حمل و نقل. خرده فروشان به چیدن کالا در فروشگاه ها و نحوه نمایش آن اهمیت میدهند، از این رو بسته بندی در کشورهایی که سوپرمارکتهای بزرگ دارند میتواند با کشورهایی که مغازه های خرده فروشی کوچک دارند متفاوت باشد .
اندازه بسته بندی در بازار بینالمللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بستگی به قدرت خرید مشتریان دارد. درآمد کم به معنای خرید مقادیر کمتر میباشد. به عنوان مثال تیغ بجای بسته به صورت عددی به فروش میرسد .
روش خرید با بسته بندی ارتباط مستقیم دارد. اگر مردم بجای خرید هفتگی، روزانه خرید بکنند نیاز به بسته های بزرگ نیست. همچنین اگر مردم دارای اتومبیل نباشند بسته بندی ها کوچکتر خواهد بود.
۲-۷-۱- نوشته های مندرج در بسته بندی[۶]
نوشته های مندرج در بسته بندی با وجودی که ارتباط تنگاتنگی با بسته بندی دارد، دارای ویژگیهای مختص به خود میباشد. عناصر مهم این نوشته ها عبارتند از زبان، قوانین و مقررات و اطلاعات مربوط به مصرف کننده.
- زبان
اگر بخواهیم نوشته های بسته بندی به زبان کشوری که محصول ارائه می شود باشد از نظر هزینه فقط هزینه چاپ ایجاد میگردد که این هزینه نیز میتواند با چاپ نوشته به چند زبان در روی بسته بندی حذف گردد. در برخی از بازارها مثل کانادا و یا سوئیس به دلیل وجود چند زبان ، نوشته ها اجباراً باید به چند زبان باشد، در هر حال استفاده از چند زبان برای مطالب بسته بندی، بستگی به بازار دارد و میتواند مناسب و یا نامناسب باشد.
روش دیگر استفاده از یک زبان برای کلیه بازارها میباشد. این روش برای محصولی مناسب است که لازم نباشد اطلاعات زیادی به مشتری بدهد و یا نام محصول معرف کالا باشد، مخصوصاً زمانی که وجهه ملی کالا از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد، مثل لوازم آرایش فرانسوی که معمولاً نوشته ها به زبان فرانسه میباشد .
در مورد نوشته های بسته بندی برخی از کالاها می توان از یک زبان استفاده نمود و اطلاعات بیشتر را در یک برگه جداگانه به زبانهای مختلف داخل بسته بندی قرار داد مانند فیلم های عکاسی و یا دارو.
- قوانین و مقررات
دولتها مخصوصاً در کشورهای صنعتی قوانین و مقررات خاصی را جهت نوشته های روی بسته بندی وضع می نمایند که مؤسسات بازرگانی موظف به رعایت آن ها هستند برخی از این مقررات شامل وزن، تشریح محتویات، نام تولید کننده و اطلاعات دیگر از قبیل مواد شیمیایی مورد استفاده و غیره میباشد.
- اطلاعات مربوط به مصرف کننده
تولیدکنندگان بیشتر از بعد تبلیغات مایلند اطلاعات مختلف را برای جذب مشتری به آن ها ارائه دهند. به طور کلی تصمیم گیری در مورد نوشته های روی بسته بندی ساده است به دو دلیل: اول اینکه در مورد مقررات دولت چون مقررات باید اجرا شود نیاز به تصمیم گیری نیست دوم اینکه هزینه نسبت به تطبیق کالا با بازارهای مختلف، بسیار پایین است و شرکت میتواند خود را با بازارهای مختلف وفق دهد.
۲-۸- سیاست های ضمانت و خدمت[۷]
خریداران بینالمللی همچون خریداران داخلی، فقط به دنبال خرید کالای فیزیکی نیستند، بلکه انتظاراتی از کالا دارند. به این دلیل ضمانت و خدمات مربوط به کالا باید جزء غیرقابل تفکیک استراتژی محصول بینالمللی یک شرکت باشد. شرکت هایی که مایل به فعالیت درکشورهای خارجی هستند، نسبت به شرکت های بومی رقیب از مزیت کمتری در مورد ضمانت و خدمات مربوط به کار برخوردارند. با توجه به دوری مسافت یک کارخانه خارجی، مشتریان اطمینان خاطر بیشتری را نسبت به محصولات خارجی انتظار دارند. بنابرین یک سیاست مناسب ضمانت و خدمات ابزار مهمی برای بازاریابی شرکت های بینالمللی محسوب میگردد .
۲-۹- ضمانت کالا[۸]
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:33:00 ق.ظ ]
|