مقاله های علمی- دانشگاهی – ۷-۱بیان متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
وابستگی فزاینده شرکتها به کسبوکار بین المللی و تشدید رقابت، مسئله انتخاب بازار بین المللی را به عنوان یکی از حیاتیترین تصمیمات در استراتژی بین المللی مطرح ساخته است(اندرسون[۱]،۱۹۹۸) .اتخاذ تصمیم درخصوص انتخاب کشور هدف برای گسترش فعالیت بسیار مهم است و اشتباه در انتخاب کشور هدف برای گسترش فعالیت بسیار مهم است و اشتباه در انتخاب کشور هدف پیامدهای بلندمدتی را به دنبال دارد که منابع و موفقیت آینده شرکت را به خطر خواهد انداخت(مالهورتا[۲] و همکاران، ۲۰۰۷). مطالعه ادبیات موضوع نشان میدهد که بازاریابان بین المللی با شکستهای فراوانی روبرو بوده اند که ازجمله دلایل آن اشتباه در انتخاب بازارهای هدف بوده است. این اشتباه از آن جهت رخ میدهد که شرکتهای بازاریابی ناکافی یا نامناسب بازارهای خارجی عجولانه به انتخاب بازار هدف خود اقدام نموده اند. در حالی که هزینه این اشتباه بسیار سنکینتر و بیشتر از ارزیابی نظامند بازارها و انتخاب بازار مناسب جهت ورود به آن است(دالجیک[۳]، ۱۹۹۶). انتخاب بازارهای بین المللی در صادرات و یا شیوه های دیگر ورود به بازارهای خارجی نیازمند اطلاعات میباشد(اندرسون، ۱۹۹۸). ارزیابی اطلاعات توسط تصمیم گیران، برآیند عوامل مختلفی همچون صنعت، بازار و نوع شیوه ورود به بازار است(حارل و کیفر،۱۹۸۱). فضای سیاسی یک کشور یا یک منطقه ممکن است عاملی کلیدی در موفقیت یا شکست در یک بازار و سطح توسعه اقتصادی عامل موفقیت در بازار دیگر باشد.زیر ساختهای پیشرفته در یک بازار خارجی ممکن است باعث ورود انتخاب آن گردد و وجود یک سیستم قانونی پایدار نیز می تواند نقش مهمی را در انتخاب بازار دیگر ایفا کند(رابرتسون و همکاران، ۲۰۰۱).
صنعت برق ایران که شامل تولیدکنندگان تجهیزات برق و انتقال نیرو، تجهیزات نیروگاهی، سیم و کابل، ترانسفورماتور، کنتور، تابلوهای برق صنعتی، انواع کلیدهای برق، یراقآلات و … با قدمتی دیرینه از پتانسیل مناسبی جهت ورود به بازارهای جهانی برخوردار میباشد.۹۵ درصد خودکفایی در صنعت برق و چشم انداز کشور به منظور قرار گرفتن بهعنوان شاهراه برق منطقه بهعلت موقعیت مناسب جغرافیایی و منابع فراوان گاز و همچنین توانایی و کیفیت بالای شرکتهای تامین کننده تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی این صنعت موجب شده است تا صنعت برق به عنوان صنعتی استراتژیک در صادرات غیر نفتی مورد توجه قرار گیرد. حال مسئلهای که در این پژوهش مطرح می شود این است که آیا منابع موجود و در دسترس و همچنین فاصله نهادی که بین کشور مبدأ و کشورهای مقصد وجود دارد می تواند بر توسعه صادرات و انتخاب بازار هدف تاثیرگذار باشد؟
۱–۳اهمیت و ضرورت انجام پژوهش
صادرات به عنوان معمولترین راه پیشروی شرکتها برای ورود به بازارهای خارجی شناخته شدهاست. یکی ازمهمترین دلایل این امر این است که صادرات، در قیاس با سایر روشهای بین المللی شدن، به منابع کمتری نیاز دارد. از اینرو، فروش صادراتی به طور فزاینده بهعنوان راه مناسب رشد شرکت مورد توجه قرار گرفته است. یکی از کلیدیترین مفاهیم بین المللی شدن، انتخاب بازار بین المللی است که اولین مرحله در فرایند بین المللی شدن شرکتها میباشد(اندرسون، ۱۹۹۸). فضای سیاسی یک کشور یا یک منطقه ممکن است عاملی کلیدی در موفقیت یا شکست در یک بازار و سطح توسعه اقتصادی عامل موفقیت در بازار دیگر باشد. زیر ساختهای پیشرفته در یک بازار خارجی ممکن است باعث مورد انتخاب آن گردد و وجود یک سیستم قانونی پایدار نیز می تواند نقش مهمی را در انتخاب دیگر ایفا کند(رابرتسون و همکاران، ۲۰۰۱). کشورهای مختلفی وجود دارند که امکان صادرات به آن ها وجود دارد ولی برخی از این منظر نسبت به برخی دیگر مزیتهایی دارند و در واقع بعضی بازارها از پتانسیل بهتری از نظر تقاضا برای محصولات کشور ایران برخوردارند و در نتیجه انتخاب این بازارها سود بیشتری را برای شرکتهای ایرانی در برخواهند داشت .
-
اهداف مشخص پژوهش:
- اهداف اصلی:
شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب بازار هدف صادر کنندگان اولیه .
-
-
- اهداف فرعی:
-
– شناسایی رابطه بین فاصله نهادی کشور مبدأ از کشور مقصد برای انتخاب بازار صادر کنندگان اولیه.
– شناسایی رابطه بین سرعت ورود صادر کنندگان اولیه نسبت به صادر کنندگان ثانویه برای نفوذ در بازار هدف .
– شناسایی رابطه بین قابلیت دسترسی به منابع برای صادرکنندگان اولیه برای نفوذ در بازار هدف.
-
-
- اهداف کاربردی:
-
با توجه به کشف روابط بین متغیرهای پژوهش ،مدیران ارشد شرکت مپنا (توگا، پرتو، مکا، الترو سازان، لوکوموتیو،) می توانند جهت برنامه ریزی و راه اندازی خدمات و تولیدات مبتنی بر نیاز مشتری از آن استفاده نمایند.
-
- فرضیه های پژوهش:
فرضیه اول: سرعت ورود به بازارهای مبدأ بر روی انتخاب بازار هدف تاثیر مثبت و معنادری دارد.
فرضیه دوم : قابلیت دسترسی به امکانات بیشتر دارای تاثیر مثبت و معناداری بر روی صادرات اولیه و انتخاب بازار هدف میباشد.
فرضیه سوم: فاصله بین کشورهای مبدأ و مقصد دارای تاثیر مثبت و معناداری بر روی صادرات اولیه و انتخاب بازار هدف میباشد.
فرضیه چهارم: ابعاد فرهنگی و سیاسی دارای تاثیر مثبت و معناداری بر روی صادرات اولیه و انتخاب بازار هدف میباشد.
۱-۶ قلمرو پژوهش:
۱-۶-۱ قلمرو موضوعی پژوهش
بررسی عوامل تاثیرگذار بر انتخاب بازار برای فعالیت صادرات
۱-۶-۲قلمرو زمانی پژوهش:
زمان انجام پژوهش سال ۱۳۹۳-۱۳۹۴ میباشد.
۱-۶-۳- قلمرو مکانی:
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران و کارشناسان ارشد شرکت مپنا(مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران) میباشد.
۷-۱بیان متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی:
منبع مدل(گالجو،کاسیلاس، ۲۰۱۴)
۱-۸ تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی
۱-۸-۱ تعاریف مفهومی
۱-۸-۱-۱ بازاریابی بین الملل: وابستگی شدید شرکتها به کسب و کار و تشدید رقابت، مسئله بازاریابی بین الملل را به وجود میآورد. اتخاذ تصمیم در خصوص انتخاب کشوری برای انجام فعالیتهای بازرگانی را بازاریابی بین الملل گویند. اشتباه در انتخاب کشور هدف پیامدهای بلندمدتی را به دنبال خواهد داشت که منابع و آینده شرکت را به خطر خواهد انداخت(رابرتسون، ۲۰۰۱).
۱-۸-۱-۲ صادرات: کشورهای مختلفی وجود دارند که امکان صادرات را دارند اما برخی از کشورها در واقع فقط نقش واسطه دارند و خود آن ها منابع موجود را در اختیار ندارند، به همین دلیل کشورهای مبدأ که از پتانسیل بهتری برخوردارند میتوانند به بازارهای بیشتری نفوذ کنند و به عنوان صادر کنندگان اولیه مطرح هستند(کیگان،۱۹۹۹).
۱-۸-۱-۳ منابع در دسترس: منظور از منابع یعنی تولید تجهیزات و ارائه خدمات فنی با کیفیت بالا و قیمت مناسب(کالجو، کاسیلاس، ۲۰۱۴).
۱-۸-۱-۴ فاصله نهادی بین کشورها: منظور از فاصله نهادی بین کشورها یعنی سرعت ورود صادرکنندگان به کشورهای مقصد است(اندرسون، ۱۹۹۸).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:45:00 ق.ظ ]
|