در فصل دوم به ارائه مطالبی ‌در مورد ادبیات ‌و پیشینه تحقیقات انجام شده مربوط به موضوع تحقیق و تاریخچه پیدایش کارایی اطلاعاتی واستفاده از متغییر هایی مانند بازده سهام، ضریب قیمت به سود در این زمینه بیان شده و ابعاد و مزایای آن ها مورد بررسی گرفته است، همچنین خلاصه‌ای از تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه در پایان فصل دوم ذکر شده است.

فصل سوم به موضوع و روش‌شناسی تحقیق می‌پردازد و توضیحات لازم ‌در مورد جامعه، نمونه و آزمون‌های مربوط و نتایج آبدست آمده از این آزمون ها ارائه شده است.

در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات دریافت شده از نتایج آزمون ها پرداخته شده و نتایج مربوط به سوال اصلی تحقیق و آزمون فرضیه‌ها بیان شده است.

فصل پنجم آخرین فصل این تحقیق است که به ارائه خلاصه تحقیق، نتیجه‌گیری و پیشنهاد برای تحقیقات آتی می‌پردازد.

فصل دوم:

ادبیات و پیشینه تحقیق

۲-۱) مقدمه

در بازارهای مالی دنیاهر روز میلیون ها سهم و اوراق بهادار معامله می‎شودکه قیمت این اوراق به طور متقابل برهم تاثیر گذار می‌باشند و حجم معاملات را تعیین می‌کند. (بورس م. آ., ۱۳۹۱)از آنجایی که بازار های مالی در هر کشور نقش تعیین کننده ای در تخصیص بهینه منابع اقتصادی به فعالیت های سودآور دارند هدایت سرمایه به سمت بهینه نیازمند الگوها و برنامه هایی می‌باشد، برای تخصیص بهینه این سرمایه ها، سرمایه گذاران نیازمند آگاهی از اطلاعات موجود در بازارها ‌در مورد سهام یا اوراقی هستند که در دست آنهااست و قصد انجام معامله بر روی این اوراق را دارند، نیاز ‌به این اطلاعات و تجزیه و تحلیل و ارزیابی این اطلاعات موجب پیدایش فرضیه بازار کارا شده است.

۲-۲) تاریخچه ایجاد فرضیه بازار کارا

یکی از پایه های اساسی نظریه مدرن مالی طی سال های دهه ۱۹۵۰میلادی نظریه بازار کارا می‌باشد، پایه اساسی این نظریه اطلاعات است بنحوی که بازارکارا را به بازاری اطلاق می‌کنند که درآن قیمت اوراق بهاداری همچون سهام عادی منعکس کننده تمام اطلاعات موجود است. (عبده تبریزی, حسین, ۱۳۷۷) از اوایل قرن بیستم اعتقاد گروهی از دست اندر کاران بازارهای اوراق بهادار بر این بود که مطالعات تاریخی قیمت ها یک روند را به ما نشان می‌دهد و حاوی اطلاعات مفیدی برای پیش‌بینی قیمت ها در آینده است، زیرا با به دست آوردن روندالگوی تغییرات شناخته شده و الگو به ما می‌گوید که هرچند وقت یکبار روند خاصی رخ می‌دهد. معتقدین ‌به این طرز تفکررا ‌به این دلیل که تمرکز روی نمودارها داشتند«چارتیست»[۱۹] می‎گویند. این افراد با تکنیک های ویژه ای قیمت ها را بررسی می‎کردند. (سینایی, حسنعلی, ۱۳۷۲) از دهه ۱۹۳۰میلادی مطالعات دیگری که در نقطه مقابل این دیدگاه قرار داشت آغاز شد، تمرکز اصلی این تحقیقات بر روی تصادفی بودن رفتار قیمت ها بود و اینکه قیمت ها از روند خاصی پیروی نمی کنند، نتایج این تحقیقات به صورت یک جریان فکری و تئوری قوی وارد مباحث اقتصادی و سرمایه گذاری گردید که نظریه«رفتار تصادفی»[۲۰] قیمتهارا شکل داد. پس از دهه ۱۹۶۰ تحقیقات از شکل آماری مطالعه رفتار قیمت هابه مسئله ویژگی های اقتصادی بازارسهام که موجب تغییرات تصادفی می شد سوق پیدا کرد و این مسئله موجب پیدایش «نظریه بازار کارا»[۲۱] شد، بر اساس این نظریه هیچ کس نمی تواند در بلندمدت به طور سیستماتیک بیشتر از میزان ریسکی که قبول ‌کرده‌است بازده کسب نماید، در چنین بازاری قیمت سهام انعکاسی از اطلاعات مربوط به آن ها‌ است و تغییرات قیمت ها دارای الگوی خاص و قابل پیش‌بینی نیست طرفداران این نظریه بنیادگرایان می‌باشند. (سینایی, حسنعلی, ۱۳۷۲)

۲-۳) چهارچوب تحلیل بنیادی

تجزیه و تحلیل بازار و اقتصاد:بنیادگرایان ‌معتقدند که ارزش ذاتی وحقیقی اوراق بهادار را می توان با مطالعه و بررسی عواملی نظیر عواید، محصولات، مدیریت، صورت‌های مالی شرکت و سایر عوامل بنیادی به دست آورد، در این نوع تحلیل سرمایه گذاران ابتدا اقتصاد وبازار را به ‌عنوان یک کل تجزیه وتحلیل می‌کنند تا بتوانند زمان مناسب برای سرمایه گذاری را تشخیص دهند سپس به تحلیل صنایع یا بخش هایی از اقتصاد می پردازند که دارای چشم اندازهای آتی مناسبی هستند، در خاتمه اگر تحلیل گر ‌به این نتیجه برسد که زمان سرمایه گذاری مناسب است و صنایع مناسبی با بازده بالایی در چرخه اقتصاد فعالیت می ‌کنند به تحلیل شرکت ها می پردازد. (Fischer, Donald e; Ronald, jordan j;, 1991)

تجزیه و تحلیل اقتصاد و بازار: بازار سهام قسمت مهم وحیاتی از کل اقتصاد بشمار می رود، واضح است که ارتباط قوی میان بازار سهام و اقتصاد وجود دارد. اگر شرایط اقتصادی نامناسب باشد عملکرد بیشتر شرکت‌آموزش‌ها و در نتیجه بازار سهام نیز ضعیف خواهد بود و برعکس اگر شرایط اقتصادی مناسب باشد عملکرد شرکت‌ها نیز بهتر خواهد بودودر نتیجه شرایط بهینه اقتصادی در بازارسهام متبلور خواهد بود، اگر اقتصاد و فعالیت واحدهای اقتصادی را در قالب یک چرخه تجاری نگاه کنیم که دارای چهارچوب خاصی است که از یک جا شروع می‎شود به اوج می‌رسد و به پایان می‌رسد، از نظر تاریخی سهام عادی به ‌عنوان یکی از شاخص های مهم چرخه تجاری بوده است ‌بنابرین‏ باید به دنبال یک رابطه پیچیده باشیم، بازار و اقتصاد رابطه تنگاتنگی باهم دارند اغلب طبق شواهد موجود قیمت های سهام قبل از تغییر در وضعیت اقتصاد تغییر می‌کند. (فوقی, سارا;, ۱۳۸۳)

تجزیه و تحلیل صنعت:سرمایه گذاری که تشخیص می‌دهد اقتصاد و بازاربرای سرمایه گذاری جذاب است بایستی دست به تحلیل صنایعی بزند که در آن ها فرصت هایی در سال های آتی دیده می‎شود این تجزیه و تحلیل می‌تواند با توجه به میزان اطلاعات در دسترس و مدل های خاص صورت گیرد، از طریق بررسی عملکرد صنایع مختلف در طول چندین دوره می توان به اهمیت تحلیل صنایع پی برد، صنایع نیز همچون بازار ها از طریق مطالعه داده هایی همچون داده های فروش، سود سهام، سود تقسیمی، ساختار سرمایه خطوط تولید، قوانین، ابتکارات و غیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند، مزایای که تحلیل صنعت در پی دارد باعث توجیه هزینه های تجزیه و تحلیل صنایع می‎شود. (بورس م. آ., ۱۳۹۱)

تجزیه و تحلیل شرکت: تحلیل بازار دلالت بر زمان مناسب جهت سرمایه گذاری دارد و تجزیه و تحلیل صنعت به منظور یافتن صنایعی با آینده روشن صورت می‌گیرد، ‌بنابرین‏ سرمایه گذار قادر به انتخاب شرکت هایی در محدوده همان صنایع خواهد بود، در تحلیل بنیادی پس از تحلیل بازار و صنعت نوبت به تحلیل شرکت‌ها می‌رسد که برای این منظور سرمایه گذار باید بر دو جزء مهم یعنی سود های تقسیمی و نرخ بازگشت مورد انتظار و یا به صورت بدیل در آمد و ضریب قیمت به سود را موردتجزیه و تحلیل قرار دهد. (بورس م. آ., ۱۳۹۱)

۲-۴) کارایی و انواع آن

در دنیای مالی سه نوع کارایی در بازار سرمایه وجود دارد (Fischer, Donald e; Ronald, jordan j;, 1991):

۲-۴-۱) کارایی اطلاعاتی:

وجود اطلاعات کافی در بازار و انعکاس به موقع و سریع آن بر قیمت اوراق بهادار ارتباط تنگاتنگی با کارایی دارد، اگر اطلاعات تازه ای در بازار به اطلاع عموم برسد، قیمت ها متناسب با جهت اطلاعات یاد شده تغییر خواهد کرد.

۲-۴-۲) کارایی تخصیصی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...