مقاله-پروژه و پایان نامه | ۳-۳-۳ تحقیق و توسعه: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
نتایج تحقیقات نشان میدهد، در افراد سالم تفاوت معناداری در سطح تمرکز افراد با استعداد دلزدگی بالا و افراد با استعداد دلزدگی پایین وجود ندارد. در حالی که افراد با میزان خستگی پایین، از ادراک زمان سریعتری نسبت به افراد با میزان خستگی بالا برخوردارند. بعلاوه افراد با استعداد دلزدگی بالاتر در تخمین زمان دچار خطای بیشتری نسبت به افراد با استعداد دلزدگی پایینتر میشوند. (دانکرت و آلمن، ۲۰۰۵)
فصل سوم:
روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه
تحقیقات را بر اساس معیارها و مبانی مختلفی می توان دسته بندی کرد. این معیارها و مبانی شرایطی را فراهم میکنند که می توان بر اساس آن ها تحقیقات را طبقه بندی کرد، اما انواعی از تحقیق به علت ماهیت چند بعدی و پیچیده ای که دارند در چندین طبقه قرار می گیرند و همین امر کار قضاوت شفاف و روشن را در این رابطه دچار مشکل میسازد اما به طور کلی می توان گفت مفید ترین طرح طبقه بندی انواع تحقیق حالتی است که در آن دسته بندی ها، به حداقل و تفاوت ها به حداکثر برسد (خاکی، ١٣۷۹، ص۱۶۶).
۳-۲ تحقیق
تعاریف گوناگونی برای تحقیق وجود دارد. در اینجا تعریفی ساده به شرح زیر عرضه میشود (سکاران؛ ١٣۸١، ص۶): «تحقیق را میتوان تلاشی منظم و سازمان یافته برای بررسی مسألهای خاص که به یک راه حل نیاز دارد، توصیف کرد و شامل گامهایی است که طراحی و پیگیری میشوند تا پاسخهایی برای مسئله مورد علاقه ما در محیط کاری به دست آید.»
هرگاه دانش موجود درباره موضوع مورد نظر کافی نباشد، به کمک روشهای تحقیق تلاش برای افزایش آگاهی از موضوع انجام میپذیرد. به طور کلی، روشهای تحقیق در علوم رفتاری را میتوان با توجه به سه ملاک تقسیم کرد (جان بست؛ ١٣۸١، ص۳۴):
-
- هدف تحقیق
-
- روش تحقیق
- نحوه گردآوری داده ها
۳-۳ هدف تحقیق
تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق به پنج دسته تقسیم میشوند(خاکی؛ ١٣۸۴، ص٢۰٢-٢۰۷):
-
- تحقیق بنیادی (پایه)[۹۱]
-
- تحقیق کاربردی[۹۲]
-
- تحقیقات ارزیابی[۹۳]
-
- تحقیق و توسعه[۹۴]
- تحقیق علمی[۹۵]
در زیر سه گروه که بیشترین کاربرد را دارند به اختصار تشریح می شود.
۳-۳-۱ تحقیق بنیادی
هدف اساسی این تحقیقات آزمون نظریه ها، تبیین روابط بین پدیده ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است. تحقیقات بنیادی، نظریه را بررسی کرده، آن ها را تأیید، تعدیل یا رد میکند.
۳-۳-۲ تحقیق کاربردی
تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریه ها، قانونمندیها، اصول و فنونی که در تحقیقات بنیادی تدوین میشوند را برای حل مسائل اجرایی به کار میگیرند. این نوع تحقیقات بیشتر بر مؤثرترین اقدام تأکید دارند و علتها را کمتر مورد توجه قرار میدهند. این تأکید بیشتر بواسطه آن است که «تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد دانش هدایت میشود.» (بازرگان، سرمد و حجازی؛ ١٣۷۶، ص۷۹).
تحقیقات کاربردی از نظر هدف در جستجوی دستیابی به یک هدف علمی است که تأکید آن بر تأمین سعادت و رفاه مردم و ایجاد تسهیل در زندگی است. تحقیقات کاربردی بر حل مشکلات جاری نظر دارند و اگر به درستی انجام شوند، اطلاعات مفیدی در زمینه برنامهریزی و توسعه شیوه های علمی فعالیتهای اجرایی به دست میدهند (دلاوری؛ ١٣۷۴، ص٢۸).
در پژوهش حاضر از آن لحاظ که نتایج مورد انتظار آن میتواند در مدیریت مؤثر به خدمت آید، “کاربردی” خواهد بود. روش تحقیق بر مبنای هدف کاربردی است. با توجه به اینکه این پژوهش به توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص توجه دارد، محتوای موضوع و اهداف در نظر گرفته شده برای آن و نیاز مشاهده شده در سازمان مورد نظر، از لحاظ هدف میتوان آن را در زمره گروه تحقیقات کاربردی قرار دارد؛ زیرا به علت رفتاری بودن موضوع تحقیق تمامی سازمانها از نتایج آن در بهبود نقاط ضعف خود و همچنین در فرایند جذب نیروی انسانی خود از راهاندازی فرآیندهایی که تاکنون به آن ها توجهی نشان ندادهاند، کمک بگیرند و از نتایج آن در جهت پیادهسازی بهینه موضوع استفاده کنند.
۳-۳-۳ تحقیق و توسعه:
فرایندی است که به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرآورده آموزشی(طرحها، روشها و برنامه های درسی) انجام می شود.
۳-۴ روش تحقیق
غالب فعالیتهای تحقیقی یک روش یا استراتژی را نشان میدهند که به سادگی قابل تشخیص است و شامل رویههای مشترک خاصی مانند بیان مسأله، جمع آوری اطلاعات و نتیجهگیریاند. جزئیات این رویههای خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق معین میشوند. (خاکی؛ ١٣۸۴، ص٢۰۸-٢٢۹)
۳-۴-۱ تحقیق توصیفی
تحقیق توصیفی برای تعیین و توصیف ویژگیهای متغیّرهای یک موقعیت انجام میشود. برای مثال، توصیف ویژگیهای یک جامعه آماری بر اساس سن، جنس، تحصیلات، میزان درآمد، هزینه و …، ماهیت توصیفی دارند. هدف هر تحقیق توصیفی عبارت است از توصیف و تشریح عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع. محقق در تحقیق توصیفی سعی میکند تا بدون هر گونه دخالت و یا استنتاج ذهنی، آنچه را که هست گزارش نماید و نتایج عینی از موقعیت بگیرد و با استفاده ار روشهای گوناگون به توصیف آن ها بپردازد (مهدیزاده اشرفی، حسینی؛ ١٣۸۵، ص۸۹).
در تحقیق توصیفی، محقق ضرورتاً به دنبال کشف و توضیح روابط بین پدیدهها، آزمون فرضیهها و پیشبینی نیست، بلکه توجه او بیشتر در جهت توصیف وقایع و موقعیتها، بر اساس اطلاعات وصفی است (نادری و سیف نراقی؛ ١٣۷۶، ص۷۴).
تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیهها یا پاسخ به سؤالات مربوط به وضع موجودِ موضوع مورد مطالعه میشود. یک نمونه معمول تحقیق توصیفی شامل ارزیابی نگرشها یا عقاید نسبت به افراد، سازمانها، رویدادها یا رویهها میگردد (خاکی؛ ١٣۸۴، ص٢١۰).
به هر حال این تحقیق چیزی بیشتر از تهیه سؤالات و ارائه پاسخها صرف است. از آنجایی که معمولاً سؤالاتی پرسیده میشود که قبلاًً پرسیده نشده است، باید وسایل یا ابزارهایی برای این مطالعات خاص به وجود آید؛ ایجاد وسیله یا ابزار، نیاز به زمان و مهارت دارد و یک امر اتفاقی با عادی نیست (همان منبع).
۳-۴-۲ تحقیق پیمایشی
زمینهیابی ترجمه واژه Survey به معنای نگاه با جستجو کردنِ دورتر و فراتر است. تحقیق پیمایشی یا زمینهیابی عبارت است از مشاهده پدیدهها به منظور معنا دادن به جنبههای مختلف اطلاعات جمع آوری شده. تحقیق زمینهیابی شامل دو مرحله اساسی زیر است:
-
- مشاهده دقیق و نزدیک پارامترهای مورد تحقیق در جامعه.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:34:00 ق.ظ ]
|