راهنمای نگارش مقاله با موضوع تشریح و توصیف جنبههای مختلف تفکر ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
انرژی
آلودگی صوتی
در هر یک از زمینههای پیشگفته، کمیتههای به عنوان مسئول تدوین راهبردها و تعیین اقدامات، به وسیله شهردار معرفی شدهاند. هر یک از اینها سندی را به عنوان سند راهبردی آن محور تعیین کردهاند. شهردار لندن مسئولیت پیشبرد استراتژی توسعه فضایی را نیز به عهده دارد، به طوری که طی آن استراتژیهای شهر با اهداف و برنامهریزیها ملی و منطقهای در نحوه استفاده از اراضی هماهنگ میشود.
به این ترتیب، استراتژی بزرگ که کلانترین و عمدهترین استراتژی را در زمینه مدیریت راهبردی تشکیل میدهد تدوین میشود و آن تبدیل شهر لندن به پایتخت اروپایی از طریق استراتژی SDS است. (احمدیان، ۱۳۸۲، ص ۴۰)
نکات شایان توجه در برنامه راهبردی لندن، ۱۹۹۸
تجربه برنامه راهبردی شهر لندن که یکی از پرسابقهترین شهرها در زمینه تدوین برنامههای توسعه است، نکات اساسی زیر را در بر دارد:
۱- تدوین برنامه راهبردی، نیازمند وجود تشکیلات اجرایی مقتدری است که قدرت تصمیمسازی و تصمیمگیری در زمینه مسائل کلان شهر را داشته باشد (تشکیل LDA).
۲- اجرای برنامه راهبردی، نیازمند وجود مدیریت شهری قوی منتخب مردم است که از وجه دموکراتیک نمایندگی اکثریت مردم را داشته باشد و از وجه اجرایی نیز توان اقدام برای اجرای راهبردها را (انتخاب شهردار).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳- تدوین ساختارهای اصلی شهر و محورهای اصلی برای تهیه برنامه راهبردی باید مبتنی بر نیاز واقعی برنامه توسعه شهر باشد (تدوین ۸ عرصه ساختاری).
۴- ارائه استراتژی بزرگ، برای همسویی راهبردهای جزئی و همگرایی در اقدامات مختلف شهری مورد نیاز است (تدوین استراتژی SDS). (همان)
اجزای مرتبط استراتژی توسعه و عمران لندن
گرچه سیاستهای طرح جامع و توصیههای آن برای موضوعات خاصی تنظیم شده است اما یک استراتژی یکپارچه کالبدی، اجتماعی و اقتصادی را تشکیل میدهند که برای بهسازی زیست محیطی و کارکردی لندن اتخاذ شدهاند، از این رو بالا بردن استاندارد زندگی در لندن هم از اهداف آن است. چکیدهای از اهداف استراتژی در زیر میآید:
الف- محدود کردن سیاستهای تمرکززدایی مردم و مشاغل در لندن و اولویت دادن به احیای اقتصاد لندن و ایجاد اشتغال
ب- تضمین آنکه همه نیازهای ساکنان لندن در برنامه توسعه در نظر گرفته شده باشد و کمک به حذف کاستیها و تبعیضها.
پ- ارائه مسکن بهاندازه کافی از لحاظ کمیت، کیفیت و مکان به صورت ارزان، تا مردم قادر به خرید باشند و همچنین حفظ مناطق مسکونی لندن
ت- توزیع متوازنتر فعالیتها و فرصتها در لندن به ویژه در بخش داخلی و شرقی لندن نسبت به بخش غربی، و تأکید کمتر بر محدودیت شمار مراکز فعالیت و تمرکز فعالیت.
ث- تضمین حفظ نقش ملی و جهانی لندن و تقویت آن و گسترش فعالیتهای مربوز به این نقشها
ج- تضمین سازگاری سیاستهای طرح برای لندن با باقی بخش جنوب شرقی، و برآورده شدن نیازهای لندن از بخش مذکور
چ- بازسازی ساختمانها و راههای قدیمی و تضمین آنکه سرمایهگذاری در راهها و ساختمانهای جدید (شبکههای جدید تکنولوژی) با سایر اجزای استراتژی سازگار است.
ح- تضمین سازگاری تصمیمات مربوط به کاربری زمین با نظامهای حمل و نقل، ارتباط نزدیک برنامههای توسعه حمل ونقل با نیازهای اهالی لندن و در نظر گرفتن برنامه ساختاری لندن
خ- گسترش فراگیر امکانات حمل و نقل با تأکید ویژه بر حمل و نقل عمومی، استفاده از راه آهن و راه آبی برای حمل ونقل بار و در نظر گرفتن امکانات لازم برای دوچرخه سوارها و پیادهها
د- بهسازی محیط زندگی با حفظ میراث تاریخی و معماری لندن، استفاده کارآمد از زمینهای متروکه، کاستن از آلودگی جوی، سر و صدا و راه بندان، افزایش کیفیت در برنامههای جدید، تعیین مکان به صورت دقیق برای فرایندهای و مواد مخاطرهآمیز و رعایت ملاحظات بومشناختی.
ذ- حفظ و گسترش کمربند کلان شهری، زمینهای باز کلان شهری و سایر فضاهای باز به طور کلی
ر- حفظ منابع متعارف انرژی و بهرهگیری از منابع جدید انرژی
ز- جستجوی مقدار منابع لازم برای پاسخگویی به نیازهای لندن و حل مشکلات آن
اجرای طرح توسعه و عمران لندن
در فصول مختلف طرح، فهرست جامعی از پیشنهادات کاربردی ارائه نشده است، زیرا ارائه چنین فهرستی که در جریان گذر زمان معتبر باشد ممکن نیست. نیازها، فرصتها و دسترسی به منابع بسیار سریع تغییر میکنند. به جای این کار، طرح ساختاری حاوی سیاستهایی است که بر پایه آنها تک تک توصیههای مربوط به توسعه را میتوان سنجید و اولویت سرمایهگذاری را تعیین کرد. مواردی از اولویتهای انجمن شهر از طریق ارائه اقدامات اجرایی و سرمایهگذاری مستقیم آن ارائه میشود که هدف، حصول به اهداف طرح است.
در همه ابتکارات پیشنهادی طرح، انجمن شهر همچنین بایداز طریق قدرت نظارت خود و انجمنهای منطقهای، فعالیتهای سایر سازمانها را هماهنگ کند تا نیازهای دارای اولویت توسط آنها رعایت شود. به همین طریق اولویتهای سرمایهگذاری برای تطبیق با اهداف طرح باید هماهنگ شود و سرمایهگذاری در مناطق دارای میزان بیکاری بالا هم نباید فراموش شود …
نظارت، بازنگری و مشاوره
نظارت و بازبینی منظم همه عوامل اصلی مرتبط به طرح جامع و اجرای تصمیمات و توصیهها به عهده انجمن شهر است و گزارشهای سالانه نظارت منتشر میشود. اگر بر پایه نظارت و بررسیها لازم باشد در سیاستها تجدیدنظر به عمل میآید و رهنمودهای لازم ارائه میشود. در موارد ضروری، اصلاحات انجام شده در طرح برای نظرخواهی از عموم منتشر خواهد شد. سه موضوعی که در رأس توجه خواهد بود عبارت است از بازبینی شبکه ارتباطی، رهنمودهای بیشتر در مورد نظارت بر تراکم و کنترل ارتفاع ساختمانها، رهنمودهایی در زمینه برنامهریزی برای زنان.
اگر قرار است طرح به گونهای دموکراتیک به نیازها و مسائل لندن پاسخ دهد مردم نه تنها در مرحله تهیه طرح، بلکه به هنگام اجرای آن، نیز، باید مشارکت داشته باشند. به ویژه باید گروههایی مثل زنان و اقلیتهای قومی، که در گذشته در عمل نادیده گرفته میشدند، بتوانند به طور فعال مشارکت داشته باشند. گروههای محلی و سازمانهای داوطلب، در اغلب موارد تشکیلات مطلوبی برای اجرای بخشهایی از طرح دارند، زیرا آنها از دانش محلی و توانایی ارائه اندیشههای نو برخوردارند.
سیاستهای کلان توسعه و عمران لندن
سیاست کلان ۱
اهداف کلی در زمینه کاربری زمین به صورت خلاصه در پی میآید. استراتژی کلی توسعه و سایر کاربریهای زمین در لندن بزرگ:
الف- اولویت دادن به توسعههایی که به حفظ و احیاء اقتصاد، ایجاد اشتغال و بهسازی راهها، ساختمانها، تسهیلات، خدمات، حمل و نقل و محیط زیست کمک کند و حصول به اهداف زیر در آن درنظر گرفته شده باشد.
ب- توزیع متوازنتر فعالیتها در لندن بزرگ با ایجاد محدودیت در توسعه مناطقی که تحت فشار مداوم قرار دارند و تشویق برنامههای جدید توسعه در مناطقی که به چنین فعالیتهایی بیشتر نیاز دارند.
پ- قائل شدن اولویت کلی برای کاربری زمین به صورتی که نیازهای اجتماعی وسیعتری را تأمین میکند، و نه دنبالهروی از فشارهای توسعه تجاری که با سیاستهای طرح ساختاری در تضاد است.
ت- مطرح کردن نیازهای اهالی لندن از طریق شناسایی آنها، از میان برداشتن مشکلات و تقویت منافع محرومان و کسانی که مورد تبعیض واقع شدهاند.
ث- ارائه رهنمود به انجمنهای منطقهای و سایر سازمانها برای طرحهای منطقهای و تصمیمات مربوط به کاربری زمین. طبق بند ۸۶ از قانون زمین، برنامهریزی و دولت محلی (۱۹۸۰) یک مسئول برنامهریزی محلی باید با اعمال نظارت به اهداف کلی طرح دست یابد. اهداف کلی مورد نظر قانون در بالا آورده شده است.
سیاست کلان ۲
انجمن شهری باید تضمین کند که منافع لندن در سیاستها و توصیههای طرحهای محلی رعایت شده باشد و سیاستهای طرحهای استراتژیک سایر مناطق با نیازهای لندن همخوان باشد. تأثیر توسعه لندن بر مناطق خارج از محدوده لندن هم باید در نظر گرفته شود.
سیاست کلان ۳
انجمن شهر باید:
الف- اطلاعات مداومی از مسائل لندن در دست داشته باشد تا بر پایه آنها در مورد تأثیر سیاستهای طرح قضاوت کند و دادههای مناسب را از طریق انتشار سالانه گزارشهای سالیانه منتشر کند و از طریق انجمنهای منطقهای و سایر طرفهای ذینفع جزئیات را در اختیار همه بگذارد.
ب- اجرای استانداردهای طرح را بررسی کند و با سازمانهای اجرایی مسئول مورد بحث قرار دهد و جزئیات اقدامات اجرایی خود را منتشر کند.
پ- اقداماتی در جهت حصول به نیازها و سیاستهای طرح انجام دهد و نتایج را انتشار دهد.
سیاست کلان ۴
در پرتو تغییر شرایط و نیازها که توسط نظارت موردنظر در سیاست کلان ۳ تعیین میشود، انجمن شهر به بازبینی سیاستهای طرح میپردازد و در صورت لزوم رهنمودهای تکمیلی، از جمله اصلاحات بیشتر در طرح را ارائه میکند. (مرادی مسیحی، ۱۳۸۱، ص۲۵۶)
۲-۶-۲-۲ مدیریت شهری در آسیا
توسعه برنامه های مدیریت شهری در گرو تلاش و ممارست شهرها در جهت پیشرفت و رفاه منابع انسانی میسر می شود؛ این اقدامات عبارتند از جذب مشارکت های دولتی، بهره وری اقتصادی، حفظ تساوی و عدالت اجتماعی، کاهش فقر و بهبود شرایط زیست محیطی. این اقدامات در سایه استفاده بهینه و توزیع عادلانه منابع امکان پذیر خواهد بود.
مدیریت شهری طی سه مرحله از آغاز یعنی از سال ۱۹۸۶ میلادی تا کنون دستخوش یک سری تغییرات بنیانی شده است.
مرحله اول: مرحله اول برنامه مدیریت شهری (۱۹۹۱-۱۹۸۶)؛ این برنامه ها بر روی تحقیقات کاربردی بر روی چهار موضوع: مدیریت اراضی، امور مالی و مدیریت شهری، زیرساخت ها و محیط زیست شهری و با هدف توسعه راهبرد های عملی و ابزارهای کاربردی مدیریت شهری در سطح جهانی متمرکز شده بود.
مرحله دوم: اهداف این مرحله (۱۹۹۶-۱۹۹۲) حول محور چگونگی استفاد از این راهبردها و ابزارها در جهت ارتقای کارآیی و سطح تولیدات، ابتدا به صورت منطقه ای و سپس بسط آن به تمام کشور می بوده است. در این مرحله یک مورد دیگر به چهار موضوعی که قبلا در بالا ذکر شد، افزوده گردید. مورد پنجم کاهش فقر شهری بود. مکانیزم اساسی در این فاز اجرایی پرداختن به سطح کارآیی و تولیدات از قبیل تشکیل هیات کارشناسان منطقه و تاسیس کارگاه ها و همایش های مشاوره ای در سطح کشوری به منظور معرفی این خط مشی ها و ابزار های کاربرد به کل کشور، معطوف می شد. ساختار این برنامه ها تمرکز زدایی و واگذاری مسئولیت انجام این فعالیت ها به ادارات منطقه بوده است.
مرحله سوم: مرحله سوم مدیریت شهری به منظور ایجاد و تحکیم کارآیی دولت، بانکها و مراکز تامین اعتبار در جهت مرتفع ساختن معضلات شهری اختصاص یافت.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 07:46:00 ق.ظ ]
|