نگارش پایان نامه در مورد مدلی برای زنجیره تامین پایدار … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
توانمند سازهای زنجیره تأمین بر پایداری زنجیره تأمین تأثیرگذار است.
رد
۳-۵- بحث در مورد یافتههای تحقیق
در این بخش، یافتههای تحقیق بهصورت مجزا مورد بحث قرار میگیرند. در این قسمت از مصاحبههای ساختار یافته با ۲ نفر از خبرگان صنعت فرش ماشینی استفاده شده است.
الف) توانمندسازهای زنجیره تأمین
با توجه به تحلیل عاملی اکتشافی توانمندسازهای زنجیره تأمین، در عاملهای زیر دسته بندی شدند: روابط مناسب، اصول مدیریتی، مدیریت دانش و اطلاعات، نحوه تعامل
با توجه به مقایسه پارامترها در مدل نهایی، از نظر اهمیت، مدیریت دانش و اطلاعات و روابط مناسب در یک سطح، نحوه تعامل در سطح بعدی و اصول مدیریتی در سطح بعدی می باشد. برای سایر موارد تفاوت معنادار نیست.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شدت رابطه هر یک از توانمندسازها با عملکرد زنجیره تأمین از صعودی به نزولی عبارت است از: مدیریت دانش و اطلاعات، اصول مدیریتی، نحوه تعامل و روابط مناسب. همچنین توانمندسازها بیشترین ارتباط را با بعد مشتری داشتهاند.
توانمندسازهای زنجیره از طریق عملکرد روی پایداری تاثیر دارند در نتیجه عملکرد زنجیره تامین نقش میانجی دارد.
ب) عملکرد زنجیره تأمین
با توجه به تحلیل عاملی اکتشافی سنجههای عملکرد زنجیره تأمین در عاملهای زیر دسته بندی شدند: مشتری، هزینه، محصول، مالی، عرضه کننده، کارمندان، زنجیره
با توجه به مقایسه پارامترها در مدل نهایی، از نظر اهمیت تفاوتی بین ابعاد عملکرد زنجیره تامین ملاحظه نشد.
عملکرد زنجیره تأمین بیشترین تأثیر را روی بعد مالی پایداری داشت هر چند میزان تأثیر عملکرد زنجیره تأمین در ابعاد مختلف پایداری تقریباً یکسان بود.
ج) پایداری زنجیره تأمین
با توجه به نزدیکی بارهای عاملی و همبستگیهای ارائه شده برای ابعاد پایداری زنجیره تأمین، هر ۳ بعد تقریباً یکسان هستند.
در مفاهیم پایداری اشاره می شود هنگامی زنجیره تامین پایدار است که توجه همزمان به ابعاد اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی صورت بگیرد. در نتیجه یکسان بودن اهمیت ابعاد پایداری در کارهای قبلی نیز مورد اشاره قرار گرفته است. نمونه ای از این کارها عبارتند از:
(Sikdar, 2003), (Elkington, 1994), (Esty and Winston, 2006), (Carter, Rogers 2008), (Kang et al, 2010)
۴-۵- تحلیل خبرگان درباره وضعیت فعلی صنعت
توانمندسازها:
در بحث مدیریت دانش و اطلاعات، دلایل اصلی ضعف از دیدگاه خبرگان عبارت بودند از نبود پایگاههای داده، نبوده شبکههای کارآمد اینترانت، اکسترانت و اینترنت در بین اعضای زنجیره و میزان دانش پایین اعضای زنجیره.
با توجه به صحبتهای انجام شده با خبرگان، ضعف ارتباطات در زنجیره تأمین صنعت فرش ماشینی کاملاً مشهود است. دلایل عمده ضعف ارتباط، وجود عدم صداقت و تعهد، کانالهای ارتباطی نامناسب و عدم آگاهی مدیران از اهمیت ارتباطات در زنجیره تأمین میباشد.
در بحث اصول مدیریتی، فقدان فردی یا گروهی که بتواند زنجیره را هدایت کند اصلیترین عامل ناکامی به شمار آمد.
در بحث نحوه تعامل، عدم شفافیت استراتژیهای سازمانهای عضو زنجیره، به عنوان اصلیترین ضعف معرفی شد. اکثر شرکتهای فعال در حیطه فرش ماشینی، فاقد هرگونه برنامه ریزی استراتژیک میباشند و در افق کوتاه مدت فعالیت میکنند که این مورد نیازمند تلاش مدیران ارشد برای تعیین چشم اندازه و استراتژی رقابتی سازمان است.
عملکرد زنجیره تامین:
آن چیزی که مشخص است، بقای سازمانها وابسته به مشتریانش است. صنعت فرش ماشینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نتیجه کارهای زیادی برای جلب رضایت مشتریان انجام شده است اما هنوز کافی نیست. با توجه به اینکه این صنعت از سطح پایین نوآوری قرار دارد و فرش کالایی بالغ محسوب میشود، قیمت یکی از اصلیترین موارد مورد نظر مشتریان میباشد. برای بالا بردن رضایت مشتری، هم باید کیفیت مناسبی داشت و هم باشد قیمت مناسبی داشت. این کار از طریق برنامه ریزی تولید مناسب در سطح شرکت و در سطح زنجیره امکانپذیر است.
در بحث هزینه، هزینه موجودی در این صنعت بالا میباشد زیرا به علت عدم قطعیت در میزان عرضه و نوسانات زیاد قیمت، تولیدکنندگان تمایل دارند تا مواد اولیه بیشتری ذخیره کنند تا خط تولید آنها با مشکل کمتری مواجه شود. هزینه تولید در این صنعت بالا است زیرا اصول اولیه تولید مانند کارسنجی و زمانسنجی بهطور مناسب در این صنعت پیاده سازی نمیشود.
در بحث محصول، ایجاد نوآوری در کالا سخت میباشد و نوآوری بیشتر در قسمت طرح صورت میگیرد. به علت عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی، چرخه عمر طرحهای ارائه شده پایین است.
در بحث مالی، بهره برداری از ظرفیت در این صنعت نسبتا مناسب است. اما سهم و موقعیت فرش ماشینی ایران در بازارهای صادراتی روبه کاهش است که علت اصلی آن بالا بودن هزینه تمام شده می باشد.
در بحث عرضه کننده، ضعف بسیار زیادی دیده میشود زیرا در این صنعت بیشتر به خریداران توجه میشود. مباحثی مانند قراردادهای بلند مدت با عرضه کنندگان (از نظر قیمت، هزینه، تحویل بهموقع و …)، مشارکت عرضه کنندگان در برنامه ریزی فرایند و … در این صنعت وجود ندارد یا بسیار اندک است.
مباحث مربوط به کارمندان و کارگران در حد متوسطی در این صنعت دیده میشود. در بحث کارمند یابی بیشتر روی مهارت افراد دقت میشود و مسائل روانی کمتر مورد توجه قرار میگیرند. این مورد میتواند باعث ایجاد اختلال در شرکت شود (یکی از دلایل نرخ بالای جابجایی نیروی کار در این صنعت، عدم دقت به مسائل روانی افراد میباشد). در بحث آموزش کارمندان، آموزشها بیشتر در حین خدمت بوده و سازوکار مشخصی ندارند.
در بحث زنجیره، میزان موجودی در این صنعت بالاست زیرا سیستم تولید بر مبنای ساخت برای ذخیره است نه ساخت بر اساس سفارش. از دیگر عواملی که باعث بالا بودن میزان موجودی در زنجیره تامین است، اثر شلاق چرمی می باشد. میزان آلودگی در مراحل تولید نخ و رنگرزی بالا و در سایر مراحل کم می باشد.
پایداری زنجیره تامین:
طبق نظر خبرگان، توجه به موارد زیست محیطی در این صنعت در حد متوسطی قرار دارد. زیرا شرکتهای رنگرزی و ریسندگی، به الزامات زیست محیطی توجه دارند و شرکتهای بافت و تکمیل نیز با جمع آوری ضایعات و استفاده مجدد از آنها به این مورد کمک میکنند.
در بعد اجتماعی، ضعفهایی در صنعت مشاهده میشود. سروصدای ایجاد شده در شرکتها بالا میباشد و معمولاً کارگران که نیازی نیست در کنار دستگاههای پر سروصدا کار کنند در آن قسمت مشغول به کار هستند. توجه به آزادیهای انسانی، ایجاد فرصتهای ارتقاء و برنامههای ایمنی شغلی در این صنعت کمتر دیده میشود. با توجه به سختی کار، استفاده از افراد معلول در قسمت تولید بسیار نادر است و در قسمت پشتیبانی نیز محدود است.
در بعد اقتصادی، میزان سودآوری صنعت در حال حاضر مناسب است اما سهم بازار با توجه به افزایش رقابت جهانی در حال کاهش است. میزان درآمد ناشی از بازیافت به نسبت خوب است و بهطور کلی عملکرد اقتصادی در حال حاضر مناسب است اما به نظر میرسد با ورود رقبای خارجی، این سهم در سالهای آتی کاهش یابد.
۵-۵-پیشنهادهایی برای اجرا
برای کاهش موجودی باید سازمانها را با روشهای کنترل موجودی آشنا ساخت و با برگزاری دورههای آموزشی JIT میزان موجودیها را در حد توان کاهش داد. البته لازمه کاهش موجودی داشتن عرضه کنندگان مطمئن، حمایت قانونی از قراردادهای منعقد شده بین شرکتها، بهبود زیر ساختهای ارتباطی و جادهای و ثبات اقتصادی میباشد. زیرا در وضعیتی که جادههای کشور دچار مشکل هستند، قیمتها دارای نوسان بالایی است و حمایتهای قانونی اندک است، تمایل به افزایش موجودی وجود خواهد داشت که این مورد به ضرر تولید خواهد بود.
برای بهبود ارتباطات در زنجیره، گسترش شبکههای اینترانت، اکسترانت و اینترنت توصیه میشود. البته قبل از ایجاد چنین شبکههایی باید دقت کرد که اعضای شبکه به اندازه کافی صداقت داشته باشند و نسبت به کل زنجیره متعهد باشند.
برای جلوگیری از کاهش سهم بازار توصیه میشود که تمرکز شرکت روی کاهش قیمت تمام شده باشد. برای کاهش قیمت تمام شده، شناسایی نقاط ضعف بخش تولید ضروری به نظر میرسد. استفاده از کارشناسان مرتبط با چیدمان دستگاههای تولیدی، متوازن سازی خط تولید و بکار گیری کارسنجی و زمان سنجی پیشنهاد میشود.
برای بهبود ایمنی افراد توصیه میشود افرادی که کار کردن آنها در کنار ماشین آلات پر سر و صدا ضروری نیست را به قسمتهای ساکتتر انتقاد بدهید. وسایل حفاظت فردی را در اختیار افراد گذاشته و فرهنگ استفاده از آنها را ترویج بدهید. استفاده مدیران ارشد از این وسایل نشان دهنده تعهد آنها به ایمنی میباشد.
در بحث منابع انسانی توصیه میشود که بررسی وضعیت روانی افراد جزء موارد استخدامی باشد. بهتر است از افرادی که قبلاً در شرکت دیگری کار کردهاند و ترک خدمت کردهاند یا اخراج شدهاند، علت را جویا شویم. از آنجایی که نیروی انسانی با ارزشترین منبع سازمان به حساب میآید، باید ملاکهای پاداش و تنبیه مشخص باشد و فرصتهای ارتقاء در سازمان بهصورت عادلانه وجود داشته باشد. برای پرورش نوآوری و انگیزه افراد، ارائه پاداشهای مادی و معنوی توصیه میشود.
یکی از عده ترین ضعفهای شرکتهای فرش ماشینی، بیتوجهی به برنامه ریزی منابع انسانی است. جذب افراد به سادگی صورت میگیرد. توصیه میشود در قسمت منابع انسانی سرمایه گذاری بیشتری صورت بگیرد.
اعضای زنجیره، استراتژی رقابتی خود را طبق استراتژی زنجیره تأمین تدوین کنند.
برگزاری کلاسهای توجیهی برای مدیران ارشد شرکتهای عضو زنجیره و بیان اهمیت همکاری در زنجیره تأمین.
۶-۵- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی
ارائه مدلی جهت هماهنگی و تناسب میان استراتژی زنجیره تأمین و استراتژی رقابتی شرکتها.
ارزیابی و بررسی مدل ارائه شده در سایر صنایع.
ارائه مدلی جامعتر با در نظر گرفتن همزمان توانمندسازها، موانع و محرکهای عملکرد و پایداری.
بررسی موانع موفقیت زنجیره تأمین و ارائه راهکارهایی برای رفع آن.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 01:34:00 ق.ظ ]
|