پایان نامه آماده کارشناسی ارشد – قسمت 9 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
تحریک رقابت بیشتر در بر خدمات بانکی با پذیرش افراد جدید، شفاف کردن قیمت گذاری، و افزایش سطح توقعات مالی
انتقال توازن قدرت به سمت عرضهکنندگان خدمات بانکی از راه فناوری، تخصص بازاریابی و جداکردن آن از مهارت های سنتی و ساختارهای هزینهای
قدرت دادن به مشتریان از راه فراهم آوردن امکان دستیابی مستقیم آنان به اطلاعات بازار و کنترل بیشتر بر معاملاتشان
حذف محدودیتهای جغرافیایی
وقتی به صرفهجویی در هزینه ها مینگریم متوجه میشویم که مجازی کردن ارائه خدمات از راه اینترنت اجباری است. تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیده است که در حوزه ارائه خدمات مالی اینترنت مقرون بهصرفهتر از دیگر روش ها است.
از آنجایی که اینترنت توان کاهش هزینه ها، افزایش رضایتمندی و ارائه اطلاعات به مشتریان را دارد پس این مشتریان هستند که بیشترین سود را میبرند آن ها قادرند تا وارد بازارهای الکترونیکی شده معاملات را چک کنند معاملات مدنظرشان را انجام دهندو حتی حسابهای بانکی خود را اداره نمایند.
در تحقیقی به منظور بررسی اهمیت کانالهای توزیع در سالهای آینده در صنعت بانکداری نتایج تحقیق نشان میدهد که بانکداری اینترنتی از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود نظر پاسخگویان در خصوص میزان استقبال از هر یک از کانالها تا سال ۲۰۱۱ میلادی در جدول ۲-۵ نشان داده شده است :
جدول ۵کاربرد کانال ها بر مبنای تراکنش صورت گرفته
کانال
۲۰۰۱
۲۰۰۳
۲۰۰۶
۲۰۱۱
شعبه
۳۸
۳۵
۳۱
۲۱
تلفن
۱۲
۱۴
۱۵
۱۶
خودپرداز
۱۵
۱۶
۱۶
۱۶
کامپیوتر شخصی
۳
۴
۳
۱
اینترنت
۱۱
۱۶
۱۹
۲۳
فناوری WAP
۲
۴
۶
۹
تلویزیون دیجیتال تعاملی
۰
۲
۳
۶
سایر (پایانه های فروش ،پست /فکس و کارت های هوشمند )
۱۹
۱۷
۱۲
۱۱
تحقیقات نشان میدهد که بانکداری الکترونیک رشد مرکب ۱/۹ درصدی در خلال سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ داشته است . همچنین آمیخته کانال در آینده تغییر خواهد کرد. نقش بانکداری اینترنتی و بانکداری همراه افزایش خواهد یافت. در این حالت شعب اغلب خدماتی را که پیچیده و وقتگیرند ارائه خواهند داد و خدمات معمول و سریع از راه مجاری الکترونیکی ارائه خواهد شد. (مقیمی و کیماسی, ۱۳۹۰, ص. ۲۸۱-۲۷۹)
بانکداری الکترونیک در ایران
کاربرد فناوری اطلاعات برای پردازش و ارائه خدمات به مشتری موضوعی است که در حال حاضریک الزام حیاتی برای رشد و تداوم فعالیت صنعت بانکدری محسوب می شود. (مصاحبه با ناصر حکیمی مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی , ۱۳۹۰) طبق آخرین آمار منتشر شده در حال حاضر نیمی از مراجعات مردم به بانکها در ایران به صورت غیرحضوری بوده که شیب تحولات در سه سال گذشته بیشتر شده است. به لحاظ شاخص ابرازی نظیر تعداد کارت به ازای هر نفر یا شاخص هایی نظیر پایانهی فروش به ازای هر هزار کارت کشور ایران در رتبه های برتر منطقه قرارداشته است. لیکن در دوشاخص مهم کارتهای اعتباری و حجم مبادلات بین بانکی هنوز فاصله ی زیادی با استانداردهای بینالمللی وجود دارد. (مصاحبه با سید محمود احمدی , ۱۳۹۰)
در اواخر دهه ۱۳۶۰، با توجه به ورود رایانههای شخصی و احساس نیاز به خودکار شدن عملیات بانکی، بانکهای ایرانی نیز فعالیتهای خود را در این زمینه آغاز نمودند. طی سالهای ۱۳۷۰ و ۷۱ ادارات انفورماتیک اکثر بانکها یا پروژه هایی را به اتمام رسانیده بودند و یا درگیر انجام پروژه هایی برخلاف جریان خودکار شدن عملیات در سطح بانکها بودند. این طرح ها عمدتاً در جهت ماشینیکردن وضعیت موجود و با توجه به امکانات فنی قابلدسترسی در آن زمان شکل گرفته بودند. همچنین نظام جامع نرمافزاری و طرح همهگیر خودکار شدن فعالیتهای بانکی در آن دوران در هیچیک از بانکهای کشور به کار گرفتهنمی شد.
به کارگیری سویفت که در این سالها بین بانکها متداول شده بود را میتوان اولین طلیعه بانکداری الکترونیکی دانست که تصویری از آینده ارتباط الکترونیکی برای انجام تراکنشها به ارمغان آورد. برای تحقق چنین تصویری، محیط و ابزار آماده مورد نیاز بود که بانکها در آن مقطع در اختیار نداشتند. (علیخانزاده, ۱۳۸۷, ص. ۲۳)
در راستای دستیابی به بانکداری نوین، و بر اساس مطالعات انجام گرفته، طرح جامع خودکار شدن نظام بانکی کشور به مقامات عالی بانک پیشنهاد و بر اساس مصوبه مجمع عمومی بانکها در سال ۱۳۷۲، طرح جامع شکل گرفت. مسئولیت پیشبرد طرح به مشاور اجرایی ریاست بانک مرکزی واگذار شد. متعاقبا در همان سالهای آغاز اجرای طرح، شرکت خدمات انفورماتیک ایران به عنوان سازمان اجرایی طرح جامع خودکارشدن نظام بانکی کشور مأموریت فراهم آوردن امکانات لازم برای تهیه طرح جامع و برنامه ریزی برای پیاده سازی آن در بانکها و مؤسسات مالی کشور را بهعهده گرفت. شبکه کارتهای بانکی در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۱ و با آغاز فعالیت شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی (شتاب) به عنوان سوئیچ ملی کارت به صورت یکپارچه عمل نموده و در حال حاضر کلیه کارتهای صادره بانکها در کلیه پایانه های نصب شده در سراسر کشور پذیرش میگردند. از سال ۱۳۸۰ با تجدید ساختار اداره شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی (شتاب) در قالب اداره نظامهای پرداخت علاوه بر تکالیف مربوط به انجام عملیات تهاتر و تسویه پرداختهای الکترونیکی کارتی، دو وظیفه عمده تدوین مقررات و استانداردها و همچنین نظارت بر حسن اجرای آنها را بر عهده واحد مذبور گذارد تا با ایجاد محوری در میان شبکه بانکی، موجبات ایجاد هماهنگی در حرکت بانکهای کشور به سوی بانکداری مبتنی بر فناوری را فراهم سازد. در بخش زیر ساخت، طرح نظام جامع پرداخت به عنوان پروژهای ملی، بستر اصلی و اساسی نقل و انتقال وجوه الکترونیکی را فراهم میسازد. با اجرا و پیاده سازی اجزاء طرح مذبور کلیه پرداختهای بین بانکی به صورت کاملا الکترونیک و بر خط صورت خواهد پذیرفت، همچنین طرح مذبور شامل مکانیزم های پشتیبانی از پرداخت کلان آنی، پرداختهای خرد با تعداد زیاد، نظام تسویه اوراق بهادار (اوراق مشارکت) الکترونیکی و نظام تصویربرداری از چک خواهد بود. از این رو به نظر میرسد با مشارکت کامل شبکه بانکی، زیر ساخت طرح نظام جامع پرداخت تحول مفهومی و جهش عمدهای را در عملیات بانکی کشور موجب شود. ((www.cbi.ir
نظامهای پرداخت و بحث بانکداری الکترونیکی در دو دهه گذشته در کشور معرفی شده و توسعه پیدا کردهاست . در این گذر می توان دو مرحله عمده را تشخیص داد:
مرحله اول که از ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۱ به طول انجامید دوره توسعه خدمات پرداخت الکترونیک در درون بانکها بود در پایان این دوره جزیرههای پرداخت الکترونیک در بانکها شکل گرفت که دو ویژگی بارز داشتند:
هدف از توسعه ی آن ها کاستن از بار رو به تزاید شعب بود.
ابزار الکترونیکی برای ارائه یک خدمت سنتی (برداشت وجه )مورد استفاده قرار میگرفت.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 12:26:00 ب.ظ ]
|