مطالب با موضوع تحلیل فضایی آمار تصادفات و سرانه ی مرگ و میر ناشی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۱۶۰/۰Moran,s I=
شکل ۵-۱۸- پراکنش فضایی سهم جمعیت شهرستان از جمعیت کل کشور و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری
آزمون فرضیه سوم: بین تراکم جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون و برون شهری) رابطه وجود دارد.
این فرضیه در قالب دو فرضیه فرعی مطرح می شود:
آزمون فرضیه فرعی الف: بین تراکم جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری وجود دارد.
H0= تفاوت معناداری بین تراکم جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری وجود ندارد.
H1= تفاوت معناداری بین تراکم جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری وجود دارد.
جدول ۵-۱۱ بیانگر نتایج حاصل از آزمون رگرسیونی بین تراکم جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری میباشد. بر اساس نتایج آزمون با سطح معنی داری (۰۰۰/۰) و ضریب همبستگی (۷۲/۰) بین تراکم جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری همبستگی قوی وجود دارد. R2 (۵۲/۰) نشان میدهد که متغیر تراکم جمعیت ۵۲ درصد از تغییرات متغیر سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری را تبیین می کند. با توجه به ضریب B بدست آمده (۰۳۵/۰) به ازای هر واحد تغییر در متغیر تراکم جمعیت، سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری به میزان (۰۳۵/۰) افزایش مییابد. بنابر این رابطه دو متغیر مثبت و همسو میباشد. به عبارت دیگر هر چه بر میزان تراکم جمعیت افزوده می شود، سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری افزایش مییابد. مقدار t برای متغیر درصد بیسوادی (۱/۱۹) میباشد و با توجه به p-value بدست آمده (۰۰۰/۰)، در سطح اطمینان ۹۹ درصد معنا دار میباشد. یعنی فرض صفر بودن ضریب رگرسیون متغیر تراکم جمعیت، رد می شود. به عبارت دیگر فرض H0 مبنی بر عدم رابطه تراکم جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری رد، و فرض H1 مبنی بر وجود رابطه تراکم جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری تائید میگردد.
جدول ۵-۱۱- نتایج رگرسیونی بین تراکم جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری
سطح معناداری
t
Beta
B
R2
R
نام متغیر
۰۰۰/۰
۱/۱۹
۷۲/۰
۰۳۵/۰
۵۲/۰
۷۲/۰
تراکم جمعیت
الگوی پراکنش فضایی: شکل ۵-۱۹ بیانگر پراکنش فضایی تراکم جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری میباشد. بررسی ترکیبی تراکم جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی ازتصادفات درون شهری حاکی از وجود الگوی فضایی نسبتا خوشهای در سطح شهرستانها میباشد (آماره موران = ۱۶/۰) و شهرستانهای ری، تهران، کرج و بوئین زهرا تنها محدودههای جغرافیایی هستند که دارای تراکم جمعیت بالا و همچنین سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری بالا هستند.
۱۶۰/۰Moran,s I=
شکل ۵- ۱۹- پراکنش فضایی تراکم جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 07:32:00 ق.ظ ]
|