۱۶۰/۰Moran,s I=

شکل ۵-۱۸- پراکنش فضایی سهم جمعیت شهرستان از جمعیت کل کشور و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری

آزمون فرضیه سوم: بین تراکم جمعیت و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون و برون شهری) رابطه وجود دارد.
این فرضیه در قالب دو فرضیه فرعی مطرح می­ شود:
آزمون فرضیه فرعی الف: بین تراکم جمعیت و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری وجود دارد.
H0= تفاوت معناداری بین تراکم جمعیت و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری وجود ندارد.
H1= تفاوت معناداری بین تراکم جمعیت و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری وجود دارد.
جدول ۵-۱۱ بیانگر نتایج حاصل از آزمون رگرسیونی بین تراکم جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری می­باشد. بر اساس نتایج آزمون با سطح معنی داری (۰۰۰/۰) و ضریب همبستگی (۷۲/۰) بین تراکم جمعیت و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری همبستگی قوی وجود دارد. R2 (۵۲/۰) نشان می­دهد که متغیر تراکم جمعیت ۵۲ درصد از تغییرات متغیر سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری را تبیین می­ کند. با توجه به ضریب B بدست آمده (۰۳۵/۰) به ازای هر واحد تغییر در متغیر تراکم جمعیت، سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری به میزان (۰۳۵/۰) افزایش می­یابد. بنابر این رابطه دو متغیر مثبت و همسو می­باشد. به عبارت دیگر هر چه بر میزان تراکم جمعیت افزوده می­ شود، سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری افزایش می­یابد. مقدار t برای متغیر درصد بی­سوادی (۱/۱۹) می­باشد و با توجه به p-value بدست آمده (۰۰۰/۰)، در سطح اطمینان ۹۹ درصد معنا دار می­باشد. یعنی فرض صفر بودن ضریب رگرسیون متغیر تراکم جمعیت، رد می­ شود. به عبارت دیگر فرض H0 مبنی بر عدم رابطه تراکم جمعیت و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری رد، و فرض H1 مبنی بر وجود رابطه تراکم جمعیت و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری تائید می­گردد.

جدول ۵-۱۱- نتایج رگرسیونی بین تراکم جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری

سطح معناداری
t
Beta
B
R2
R
نام متغیر

۰۰۰/۰
۱/۱۹
۷۲/۰
۰۳۵/۰
۵۲/۰
۷۲/۰
تراکم جمعیت

الگوی پراکنش فضایی: شکل ۵-۱۹ بیانگر پراکنش فضایی تراکم جمعیت و سرانه­ی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری می­باشد. بررسی ترکیبی تراکم جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی ازتصادفات درون شهری حاکی از وجود الگوی فضایی نسبتا خوشه­ای در سطح شهرستان­ها می­باشد (آماره موران = ۱۶/۰) و شهرستان­های ری، تهران، کرج و بوئین زهرا تنها محدوده­های جغرافیایی هستند که دارای تراکم جمعیت بالا و همچنین سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری بالا هستند.

۱۶۰/۰Moran,s I=

شکل ۵- ۱۹- پراکنش فضایی تراکم جمعیت و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...