پایان نامه -تحقیق-مقاله – ۲-۱۳- نتیجهگیری و ارائه مدل مفهومی تحقیق – 8 |
![]() |
جی لو(۲۰۱۴)، در مقالهای با عنوان عوامل انتخاب دانشگاه از دید مشارکتکنندگان در برنامه های EMBA ‘ بیان کرد، در تایوان، یک روند بیتردید برای افراد به آموزش مداوم در برنامه شبانه و یا در روزهای تعطیل وجود دارد. تعداد کل تقریبی دانشگاهها در تایوان ۱۶۰ دانشگاه میباشد که از بالاترین میزان در مقایسه با کشورهای دیگر در جهان برخوردار است و در نتیجه دانشگاهها در فشار رقابتاند. در این مطالعه شش دانشگاه به عنوان هدف انتخاب شده و در مجموع ۴۰۰ پرسشنامه توزیع شد و ۳۵۲ نمونه قابل استفاده جمع آوری شد. یافته های تحقیقاتی نشان میدهد انگیزه یادگیری بالاتر و همچنین محیط آموزشی به طور عمده عوامل مؤثر برای افزایش انگیزه افراد در انتخاب دانشگاه است. با این حال، دانشگاه با نیازهای بالاتر در جهت آموزش مداوم شرکت کنندگان، احساس یادگیری بالاتر را به ارمغان خواهد آورد و ابهام انتخاب را کاهش میدهد؛ علاوه بر این، نتایج تحقیقات نشان میدهد که احساس یادگیری اثر بین انگیزه یادگیری، محیط دانشگاه و قصد ادامه آموزش را تعدیل می کند.
۲-۱۲- مطالعه مروری دانشگاه ایلام
آموزشکده دامپروری ایلام در سال ۱۳۵۵ خورشیدی زیر نظر دانشگاه رازی کرمانشاه شروع به فعالیت آموزشی کرد. این آموزشکده پس از انقلاب فرهنگی ایران به دانشکدهی کشاورزی تبدیل شد و نهایتاًً در سال ۱۳۷۱ خورشیدی و به دنبال مستقلشدن از دانشگاه رازی، به عنوان دانشگاه ایلام شناخته شد.
دانشگاه ایلام دارای ۷ دانشکدهاست:
-
- دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی.
-
- دانشکدهی پیرادامپزشکی.
-
- دانشکدهی علوم پایه.
-
- دانشکدهی فنی و مهندسی.
-
- دانشکدهی کشاورزی.
-
- دانشکدهی الهیات و معارف اسلامی.
- دانشکدهی نفت و گاز.
در دانشگاه ایلام ۱۳ رشته دکتری فعال است و تعداد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ایلام بیش از متوسط کشوری است و در علومی مانند شیمی آلی، شیمی معدنی، شیمی تجزیه، آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات فارسی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی، علوم خاک، مکانیزاسیون کشاورزی، سازه های آبی، علوم باغبانی و میکرو بیولوژی خاک مشغول به تحصیل و در مقطع کارشناسی ارشد نیز بیش از ۱۲۰۰ نفر دانشجو در رشته آموزشی پژوهشی و ۱۹ رشته آموزش محور مشغول به تحصیل هستند.
مجوز قطعی پردیس خودگردان دانشگاهی نیز اخذ شده است و ثبتنام از دانشجویان نیز آغاز شده است و مقالات مختلف پژوهشی، پایان نامه ها و رسالههای چاپشده نشاندهنده افزایش سطح کیفی پژوهش در دانشگاه ایلام است. ۱۵ نفر عضو هیئت علمی با رتبه دانشیاری در دانشگاه ایلام مشغول به فعالیت هستند. با توجه به وجود ظرفیت مناسب استان ایلام در زمینه گیاهان دارویی و معطر و شناسایی بیش از ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در ایلام که بیش از ۱۰ نمونه آن اندمیک (بومی) ایلام و نیز توانمندی بالای دانشگاه از نظر سختافزاری و نرمافزاری، با تلاش های مستمر، مجوز پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر نیز اخذ شده است. و سند مالکیت این واحد آموزشی به مساحت ۲۸۰ هکتار به نام دانشگاه ثبت شده است که با این کار زمینه مناسبی برای کاشت گیاهان دارویی فراهم آمده است
دانشگاه ایلام در مدت چند سال گذشته موفق به اخذ مجوز پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه ایلام شده است. ورود دانشجویان خارجی به استان، تبدیل دانشگاه ایلام به یک دانشگاه بین المللی و در نهایت توسعه آموزش عالی استان را به دنبال خواهد داشت. دانشکده نفت و گاز دانشگاه ایلام تنها دانشکده نفت و گاز منطقه غرب و جنوب غرب کشور است و میطلبد که مسئولان محترم به ویژه وزیر محترم نفت توجه خاصی به این دانشکده داشته باشند. در حال حاضر این دانشگاه ۱۷۹ نفر عضو فعال هیئت علمی دارد و با توجه به این که پرونده جذب افراد دیگری نیز در حال بررسی است، به ضمیمه تعداد افراد بورسیه شده، این تعداد به بیش از ۲۸۰ نفر میرسد و در این میان ۷۰ درصد افراد جذبشده و بیش از ۸۰ درصد بورسیهها در مقطع دکتری بومی هستند. تعداد کتب موجود در کتابخانه ها به بیش از ۱۱۵ هزار عنوان افزایش یافته و همچنین ۵۶۸ مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسیده است. تعداد آزمایشگاههای دانشگاه ایلام به ۶۱ آزمایشگاه رسیده، ضمن آنکه برای نخستین بار در این دوره، مجوز چند مجله علمی تخصصی دریافت شده که برای برخی از آنها درخواست رتبه علمی، پژوهشی شده است.
همچنین تعداد نشریات فرهنگی از ۵۲ به ۱۳۰ و تعداد انجمنها و کانونهای علمی از ۱۷ انجمن به ۲۷ انجمن رسیده است و همچنین با نگاه ویژه مسئولان دانشگاهی و همکاری دفتر محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و میدان دادن به دانشجویان صاحب ایده و اندیشه و دانشجو محور شدن فعالیتهای فرهنگی، دانشگاه ایلام در مدت سه سال گذشته در حوزه فرهنگی موفق به کسب افتخارات قابل توجهی شده که از جمله آنها قرار گرفتن در بین ۱۲ دانشگاه برتر فرهنگی کشور است و با توجه به اخبار به دست آمده در سال ۹۲ نیز رتبه مناسبتری به دست آمده است. دانشگاه ایلام با پیشرفتهایی که در سالهای اخیر داشته است در حال رسیدن به این است که به دانشگاه بزرگ ایلام تبدیل شود.
۲-۱۳- نتیجهگیری و ارائه مدل مفهومی تحقیق
فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجو می تواند با توجه به شرایط مکانی و زمانی از عواملی تأثیرگذار باشد و کیفیت آن نیز بر حسب نحوه و میزان جستوجوی اطلاعات درباره دانشگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد. دانشجویان در جهتگیریهای خود در خصوص انتخاب رشته و محل تحصیل از عوامل متعددی تأثیر میپذیرند. از جمله عواملی که در انتخاب دانشگاه می تواند مؤثر باشد آمیختههای بازاریابی هستند. این عناصر تصمیم انتخاب دانش آموزان را تحت تأثیر خود قرار می دهند. یک دانشگاه برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار؛ باید همه این عوامل مؤثر بر فرایند تصمیم گیری دانشجویان را لحاظ کند . در نتیجه، دانشگاهها در دنیای کسب وکار فعالتر شدهاند و برای استفاده از استراتژیها و تکنیکهای بازاریابی برای جذب بیشتر دانش آموزان تلاش میکنند. در نتیجه، با مبنا قرار دادن چهارچوب نظری(نظریه کاتلر و فاکس درباره آمیختههای بازاریابی در دانشگاه)، و با توجه به پیشینه تحقیق درباره عوامل مؤثر بر انتخاب دانشگاه، مدل پژوهش حاضر را بر اساس مؤلفه های اصلی این نظریه میتوان در غالب شکل زیر تنظیم نمود. آمیختههای بازاریابی شامل هفت متغیر : ترفیع، شواهد فیزیکی، افراد، فرایند، محصول ، مکان و قیمت است که این آمیختهها در انتخاب دانشگاه توسط دانشجو تأثیر دارد.
انتخاب دانشگاه
آمیخته بازاریابی
قیمت
افراد
شواهدفیزیکیی فیزیکی
فرایند
مکان
محصول
ترفیع
شکل(۲-۱)مدل مفهومی تحقیق
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه:
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:08:00 ق.ظ ]
|