جی لو(۲۰۱۴)، در مقاله­ای با عنوان عوامل انتخاب دانشگاه از دید مشارکت­کنندگان در برنامه ­های EMBA ‘ بیان کرد، در تایوان، یک روند بی­تردید برای افراد به آموزش مداوم در برنامه شبانه و یا در روزهای تعطیل وجود دارد. تعداد کل تقریبی دانشگاه­ها در تایوان ۱۶۰ دانشگاه ‌می‌باشد که از بالاترین میزان در مقایسه با کشورهای دیگر در جهان برخوردار است و در نتیجه دانشگاه­ها در فشار رقابت­اند. در این مطالعه شش دانشگاه به عنوان هدف انتخاب شده و در مجموع ۴۰۰ پرسشنامه توزیع شد و ۳۵۲ نمونه قابل استفاده جمع ­آوری شد. یافته ­های تحقیقاتی نشان می­دهد انگیزه یادگیری بالاتر و همچنین محیط آموزشی به طور عمده عوامل مؤثر برای افزایش انگیزه افراد در انتخاب دانشگاه است. با این حال، دانشگاه با نیازهای بالاتر در جهت آموزش مداوم شرکت­ کنندگان، احساس یادگیری بالاتر را به ارمغان خواهد آورد و ابهام انتخاب را کاهش می­دهد؛ علاوه بر این، نتایج تحقیقات نشان می­دهد که احساس یادگیری اثر بین انگیزه یادگیری، محیط دانشگاه و قصد ادامه آموزش را تعدیل می­ کند.

۲-۱۲- مطالعه مروری دانشگاه ایلام

آموزشکده دامپروری ایلام در سال ۱۳۵۵ خورشیدی زیر نظر دانشگاه رازی کرمانشاه شروع به فعالیت آموزشی کرد. این آموزشکده پس از انقلاب فرهنگی ایران به دانشکده­ی کشاورزی تبدیل شد و نهایتاًً در سال ۱۳۷۱ خورشیدی و به دنبال مستقل‌شدن از دانشگاه رازی، به عنوان دانشگاه ایلام شناخته شد.

دانشگاه ایلام دارای ۷ دانشکده‌است:

    1. دانشکده­ی ادبیات و علوم انسانی.

    1. دانشکده­ی پیرادامپزشکی.

    1. دانشکده­ی علوم پایه.

    1. دانشکده­ی فنی و مهندسی.

    1. دانشکده­ی کشاورزی.

    1. دانشکده­ی الهیات و معارف اسلامی.

  1. دانشکده­ی نفت و گاز.

در دانشگاه ایلام ۱۳ رشته دکتری فعال است و تعداد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ایلام بیش از متوسط کشوری است و در علومی مانند شیمی آلی، شیمی معدنی، شیمی تجزیه، آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات فارسی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی، علوم خاک، مکانیزاسیون کشاورزی، سازه­ های آبی، علوم باغبانی و میکرو بیولوژی خاک مشغول به تحصیل و در مقطع کارشناسی ارشد نیز بیش از ۱۲۰۰ نفر دانشجو در رشته آموزشی پژوهشی و ۱۹ رشته آموزش محور مشغول به تحصیل هستند.

مجوز قطعی پردیس خودگردان دانشگاهی نیز اخذ شده است و ثبت­نام از دانشجویان نیز آغاز شده است و مقالات مختلف پژوهشی، پایان نامه­ ها و رساله­های چاپ­شده نشان­دهنده افزایش سطح کیفی پژوهش در دانشگاه ایلام است. ۱۵ نفر عضو هیئت علمی با رتبه دانشیاری در دانشگاه ایلام مشغول به فعالیت هستند. با توجه به وجود ظرفیت مناسب استان ایلام در زمینه گیاهان دارویی و معطر و شناسایی بیش از ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در ایلام که بیش از ۱۰ نمونه آن اندمیک (بومی) ایلام و نیز توانمندی بالای دانشگاه از نظر سخت­افزاری و نرم­افزاری، با تلاش­ های مستمر، مجوز پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر نیز اخذ شده است. و سند مالکیت این واحد آموزشی به مساحت ۲۸۰ هکتار به نام دانشگاه ثبت شده است که با این کار زمینه مناسبی برای کاشت گیاهان دارویی فراهم آمده است

دانشگاه ایلام در مدت چند سال گذشته موفق به اخذ مجوز پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه ایلام شده است. ورود دانشجویان خارجی به استان، تبدیل دانشگاه ایلام به یک دانشگاه بین ­المللی و در نهایت توسعه آموزش عالی استان را به دنبال خواهد داشت. دانشکده نفت و گاز دانشگاه ایلام تنها دانشکده نفت و گاز منطقه غرب و جنوب غرب کشور است و می­طلبد که مسئولان محترم به ویژه وزیر محترم نفت توجه خاصی ‌به این دانشکده داشته باشند. در حال حاضر این دانشگاه ۱۷۹ نفر عضو فعال هیئت علمی دارد و با توجه ‌به این که پرونده جذب افراد دیگری نیز در حال بررسی است، به ضمیمه تعداد افراد بورسیه شده، این تعداد به بیش از ۲۸۰ نفر می­رسد و در این میان ۷۰ درصد افراد جذب­شده و بیش از ۸۰ درصد بورسیه­ها در مقطع دکتری بومی هستند. تعداد کتب موجود در کتابخانه­ ها به بیش از ۱۱۵ هزار عنوان افزایش یافته و همچنین ۵۶۸ مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر بین ­المللی به چاپ رسیده است. تعداد آزمایشگاه­های دانشگاه ایلام به ۶۱ آزمایشگاه رسیده، ضمن آنکه برای نخستین بار در این دوره، مجوز چند مجله علمی تخصصی دریافت شده که برای برخی از آن­ها درخواست رتبه علمی، پژوهشی شده است.

همچنین تعداد نشریات فرهنگی از ۵۲ به ۱۳۰ و تعداد انجمن­ها و کانون­های علمی از ۱۷ انجمن به ۲۷ انجمن رسیده است و همچنین با نگاه ویژه مسئولان دانشگاهی و همکاری دفتر محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و میدان دادن به دانشجویان صاحب ایده و اندیشه و دانشجو محور شدن فعالیت­های فرهنگی، دانشگاه ایلام در مدت سه سال گذشته در حوزه فرهنگی موفق به کسب افتخارات قابل توجهی شده که از جمله آن­ها قرار گرفتن در بین ۱۲ دانشگاه برتر فرهنگی کشور است و با توجه به اخبار به دست آمده در سال ۹۲ نیز رتبه مناسب­تری به دست آمده است. دانشگاه ایلام با پیشرفت­هایی که در سال­های اخیر داشته است در حال رسیدن ‌به این است که به دانشگاه بزرگ ایلام تبدیل شود.

۲-۱۳- نتیجه‌گیری و ارائه مدل مفهومی تحقیق

فرایند انتخاب دانشگاه توسط دانشجو می ­تواند با توجه به شرایط مکانی و زمانی از عواملی تأثیرگذار باشد و کیفیت آن نیز بر حسب نحوه و میزان جست­وجوی اطلاعات درباره دانشگاه ­های مختلف می ­تواند متفاوت باشد. دانشجویان در جهت­گیری­های خود در خصوص انتخاب رشته­ و محل تحصیل از عوامل متعددی تأثیر می­پذیرند. از جمله عواملی که در انتخاب دانشگاه می ­تواند مؤثر باشد آمیخته­های بازاریابی هستند. این عناصر تصمیم انتخاب دانش ­آموزان را تحت تأثیر خود قرار می­ دهند. یک دانشگاه برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار؛ باید همه این عوامل مؤثر بر فرایند تصمیم ­گیری دانشجویان را لحاظ کند . در نتیجه، دانشگاه­ها در دنیای کسب­ وکار فعال­تر ‌شده‌اند و برای استفاده از استراتژی­ها و تکنیک­های بازاریابی برای جذب بیشتر دانش ­آموزان تلاش ‌می‌کنند. در نتیجه، با مبنا قرار دادن چهارچوب نظری(نظریه کاتلر و فاکس درباره آمیخته­های بازاریابی در دانشگاه)، و با توجه به پیشینه تحقیق درباره عوامل مؤثر بر انتخاب دانشگاه، مدل پژوهش حاضر را بر اساس مؤلفه­ های اصلی این نظریه ‌می‌توان در غالب شکل زیر تنظیم نمود. آمیخته­های بازاریابی شامل هفت متغیر : ترفیع، شواهد فیزیکی، افراد، فرایند، محصول ، مکان و قیمت است که این آمیخته­ها در انتخاب دانشگاه توسط دانشجو تأثیر دارد.

انتخاب دانشگاه

آمیخته بازاریابی

قیمت

افراد

شواهدفیزیکیی فیزیکی

فرایند

مکان

محصول

ترفیع

شکل(۲-۱)مدل مفهومی تحقیق

فصل سوم

روش تحقیق

۳-۱- مقدمه:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...