شباهنگ در میزگرد مفاهیم حسابداری مدیریت به سؤال “آیا در کشور ما برای پیشرفت حسابداری مدیریت باید منتظر ماند تا محیط کسب ‌و کار متحول و رقابتی شود؟ ‌یا برعکس حسابداران مدیریت بر اساس دانش باید برای پیشرفت محیط کسب ‌و کار پیش‌قدم شوند؟” مدیرانی که در محیط رقابتی کار می‌کنند احساس نیاز می‌کنند و به مصداق اصطلاح معروف که احتیاج مادر اختراع است، در پی تحقیق و کسب اطلاعات می‌روند. از متخصصان استفاده می‌کنند و تکنیک‌های جدید پدید می‌آورند.

نظری در میزگرد مفاهیم حسابداری مدیریت به سؤال “تکنیک‌های حسابداری مدیریت آن‌طور که در کشورهای صنعتی به کار گرفته ‌شده هنوز در کشور ما به کار گرفته نشده آیا مدیران واحدهای انتفاعی ما این نیاز را احساس نکرده‌اند؟ آیا ضرورت استفاده از حسابداری مدیریت برایشان مطرح نشده؟” بیان می‌کنند هنوز نیاز احساس نشده است؛ ‌به این دلیل که واحدهای انتفاعی ما به ‌شدت توسط دولت کنترل می‌شوند. حتی واحدهای انتفاعی بخش خصوصی در عمل تحت کنترل واحدهای دولتی نظیر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و یا تعزیرات قرار دارند و این واحدها بجای نظارت، کنترل می‌کنند.

عبدالرضا بیگی نیا و همکاران (۱۳۹۱) در مقاله “ابزارها و تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک ” مدت­ها بود که حسابداری مدیریت به طور برجسته بر پایه یک رویکرد فنی برای محاسبه هزینه ها به کار برده می­شد به تدریج به حسابداری مدیریت یک رویکرد جدید با محوریت تصمیم ­گیری اضافه شد که توانست به مدیریت منابع کمک کند مدیریت مدرن برای تجزیه و تحلیل استراتژیک شرکت به اهداف و ابزارهای حسابداری مدیریت نیاز دارد ‌بنابرین‏ ما بررسی کردیم که به کارگیری اهداف و ابزارهای حسابداری مدیریت می ­تواند ابزاری مفید دردست مدیران برای تحلیل استراتژیک شرکت به کار گرفته شود استفاده از این رویکرد استراتژیک می ­تواند ازطریق برنامه­ ریزی و تصمیم گیری بلندمدت تجدید شده سازمان را برای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار کمک کند.

محمدابراهیم محمد پور زندی و همکاران (۱۳۹۱) در مقاله ” نقش و جایگاه حسابداری مدیریت در خلق­ی حفظ مزیت­های رقابتی و ارزش ‌آفرینی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری ” بیان می‌کند حسابداری مدیریت نقش بسیار مهمی در برنامه‌ریزی، توسعه، اجرا و ارزیابی سیاست­های رقابتی راهبردی دارد، که منجر به ایجاد مزایای رقابتی در بانک­ها می­ شود. با توجه به فعالیت بانکـ­ها و مؤسسات اعتباری در محیط تجاری متغیر و قرار داشتن در شرایط رقابتی پیچیده، نقش حسابداری مدیریت در دستیابی به اهداف راهبردی آن‌ ها از طریق سیاست­های انتخابی کسب ‌و کار و تسهیل فرایند عملیاتی بسیار حیاتی می‌باشد.

حبیبی و همکاران (۱۳۹۱) در مقاله بررسی جایگاه رضایتمندی مشتری در کسب مزیت رقابتی سازمان ” در بررسی جایگاه رضایتمندی مشتری درکسب مزیت رقابتی سازمان به بیان مفهوم رضایت¬مندی مشتری، معرفی عناصرتشکیل دهنده آن و سپس مزایای حاصله از رضایتمندی مشتری در سازمان و تأثیرات آن بر وفاداری مشتری، سهم بازار، فروش، سودآوری، هزینه­ های بازاریابی و جذب مشتریان جدید و تأثیر آن در ایجاد مزیت رقابتی سازمان در بازار توجه به نیازها و خواسته­ های مشتریان و به وجود آوردن این احساس در مشتریان که سازمان با اقدامات خود در صدد ایجاد رضایتمندی آنان ‌می‌باشد سبب افزایش رضایتمندی و وفاداری بیشتر مشتریان شده و باعث ایجاد مزیت رقابتی پایدار در بازار برای سازمان خواهدگردید.

محمدحسین ودیعی و همکاران ” بررسی رابطه بین معیارهای حسابداری با معیارهای بازار در ارزیابی عملکرد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران ” نتایج حاصل نشان می‌دهد بین معیارهای حسابداری با معیارهای بازار در شرکت‌های با رشد متوسط رابطه خطی معنی‌دار و مثبت دارد. از این ‌رو دقت و صحت استفاده از معیارهای بازار برای ارزیابی عملکرد شرکت‌های با رشد متوسط بیشتر بوده و با توجه به قوی بودن رابطه بین معیارهای حسابداری با معیارهای بازار به منظور اتخاذ تصمیمات مالی آگاهانه، مطلوب‌تر است.

علی‌اکبر نونهال نهر و منوچهر رحمتی قورولو)۱۳۹۰( در مقاله “بررسی شکاف بین دیدگاه­ های دانشگاهیان و شاغلین اجرائی حسابداری مدیریت در اولویت‌بندی مفاهیم و تکنیک­های آن” وضعیت برای حسابداری مدیریت که نقش مهمی را در دنیای رقابتی کنونی دارا است، کشورهای در حال‌ توسعه‌ای چون ایران نگران‌کننده است بین تئوری و عمل حسابداری مدیریت شکاف وجود دارد که بایستی با توجه به اهمیت این شاخه از حسابداری در دنیای کنونی، به فکر حذف یا کاهش برداشتن این فاصله شد که به نظر می­رسد از طریق آموزش مداوم فعالان تجربی و گنجاندن مفاهیم جدید حسابداری مدیریت در سطوح درسی دانشگاهی به‌ویژه در سطح کارشناسی تا حدی ‌می‌توان این فاصله را برداشت.

فریدون رهنمای رودپشتی و همکاران (۱۳۹۲) در مقاله “تأثیر سوگیری­های قضاوتی بر کارکرد تکنیک­های حسابداری مدیریت ” را بررسی نموده و نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین سوگیری­های فرا اعتمادی، بهینه بینی و کارکرد تکنیک­های حسابداری مدیریت رابطه معکوس معناداری وجود دارد. همچنین بین سوگیری رویداد گرایی و کارکرد تکنیک­ها رابطه مستقیم معناداری مشاهده گردید و سوگیری نما گرایی و کارکرد تکنیک­ها فاقد رابطه معنی‌دار می‌باشند.

مهدی جاوید پور (۱۳۹۲) در مقاله “ارزیابی از حسابداری مدیریت با توجه به تغییرات اقتصادی ” به بررسی مسیر تکامل حسابداری مدیریت پرداخت. ‌بنابرین‏ هنگامی که عناصر و عوامل اقتصادی شروع به انجام تغییرات مؤثر با توجه به پایان جنگ جهانی اول و دوم عملاً این عوامل تشدید سطح رقابت را در اقتصاد به همراه آورد که پس از آن توجه جدی و استفاده بهینه از منابع در ایجاد ارزش روش‌های پیچیده‌تری در حسابداری مدیریت را که شامل هزینه یابی ‌بر اساس فعالیت، تجزیه و تحلیل رقبا، کارت ارزیابی توازن پدیدار گشت و این مسیر تکامل حسب شرایط و پیچیدگی‌های اقتصادی همزمان با نیازهای حفظ بقاء و توسعه سازمان‌ها توسعه خواهند یافت و این موضوعی است که همه کشورها نیازمند استفاده از حسابداری مدیریت و حتی روش‌های مشابه آن هستند.

محمود معین‌الدین و همکاران (۱۳۹۱) در مقاله « بررسی کارایی و تحلیل حساسیت تکنیک‌های عملیاتی حسابداری مدیریت در بهبود عملکرد شرکت‌ها با رویکرد تحلیل پوششی داده ها) مطالعه موردی: شرکت‌های داروسازی پذیرفته‌شده در بورس تهران( تحقیق باهدف بررسی کارایی و تحلیل حساسیت تکنیک‌های عملیاتی حسابداری مدیریت در بهبود عملکرد شرکت‌ها صورت گرفته است. این دامنه مکانی تحقیق، شرکت‌های داروسازی پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و دامنه زمان آن سال ۱۳۹۰ می‌باشد با طراحی و اجرای مدل مناسب تحلیل پوششی داده ها، میزان کارایی شرکت‌های داروسازی پذیرفته در بورس تهران مشخص شد که نتایج مدل‌ها حاکی از آن است که تعداد ۸ شرکت که معادل ۵۳ درصد شرکت‌های داروسازی می‌باشند، دارای کارایی کامل یعنی یک بودند. همچنین در پایان با بهره گرفتن از تحلیل حساسیت در مدل‌های تحلیلی پوششی داده ها، ورودی و خروجی‌های حساس برای شرکت‌های داروسازی مشخص گردید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...