پایان نامه در مورد : تأثیر روشهای حل مسئله … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
اصطلاح تفکر انتقادی از اصطلاحاتی است که در ادبیات مهارتهای تفکر به صورتی بسیار نادرست و در معانی مختلف و بسیار گستردهای بهکاررفته است. در بعضی از محافل علمی این اصطلاح به معنای همهی اعمال تفکر است، از حل مسئله و تصمیمگیری گرفته تا تجزیهوتحلیل روابط جزء و کل در فرایند تفسیر و در بعضی دیگر به معنای مهارتهایی است که از طبقهبندی علوم استنباط و استخراجشده است. مفاهیم و تعاریف مطرحشده، چه ازلحاظ عناوین و چه ازلحاظ پیچیدگی، بسیار وسیع و گسترده است؛ اما در اکثر آنها بر بروندادهای مربوط به فرایندهای شناختی تأکید شده است؛ برای مثال تعریف از تفکر انتقادی بدین شرح است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
توانایی تشخیص و تنظیم مسائل بهخوبی توانایی تعیین اهداف و روشهای ارزشیابی حل مسئله؛
توانایی تشخیص و بهکارگیری استدلال قیاسی و استقرایی و تشخیص سفسطه در استدلال
توانایی استخراج نتایج معقول از اطلاعات بهدستآمده از منابع مختلف و دفاع از نتیجهگیریهای معقول افراد؛
توانایی تمایز بین حقایق و عقاید. (شعبانی، ۱۳۹۳تایستان: ۷۵ تا ۷۶)
گروهی دیگر تعریف تفکر انتقادی را به تفکر سطح بالا محدود کرده، میگویند: تفکر انتقادی عبارت است از ((تقویت و تداوم فعالیتهای شناختی برای حل مسئلهای پیچیده)). به اعتقاد آنان دانشآموزان برای حل مسئلهای پیچیده باید اطلاعات حاصل از منابع مختلف را باهم تلفیق کنند، دیدگاههای مختلف را موردبررسی قرار دهند، فرضیههای مختلف را بسازند و به آزمایش بگذارند و سرانجام به صورتی منتقدانه قضاوت کنند.
دیویی در کتاب چگونه فکر کنیم ماهیت و ذات تفکر انتقادی را قضاوت معلق یا بدبینی سالم (نقد سازنده) و پرهیز از تعجیل در قضاوت تعریف میکند؛ به عبارت دیگر، او تفکر انتقادی را بررسی فعال، پایدار و دقیق هر عقیده یا دانش میداند در کتاب آموزش تفکر انتقادی، آن را شناسایی استدلالهای غلط، پرهیز از تناقضات و مفروضات اظهارنشده در بحثهای دیگران، عدم هیجان عاطفی هنگام روبهرو شدن با مسئله یا عدم تعادل تعریف میکند و معتقد است عامل اصلی در تفکر انتقادی طرح پرسشهای مربوط به مسئله و نقد و بررسی راه حل های بدون مطرح کردن جایگزینهاست. (میرز، ۱۳۷۴)
انیس (۱۹۸۵) که زمانی معنای دقیق و محدود تفکر انتقادی را ترجیح میداد، آن را ((تفکر استدلالی و منطقی متمرکز بر تصمیمگیری درباره عقاید و اعمال)) تعریف کرده است. او میگوید: تفکر وقتی انتقادی است که متفکر بهدقت به تجزیهوتحلیل مباحث بپردازد، در پی شواهد ارزشمند باشد و به قضاوت و نتایج سالم برسد. او هدف از آموزش تفکر انتقادی را تربیت انسانهایی میداند که از اغراض شخصی به دورند و در کار خود صراحت و دقت دارند.
بیر (۱۹۸۵) در مقالهای در تحلیل تفکر انتقادی گفتار خود را با سؤال ((تفکر انتقادی چیست؟)) آغاز کرده، میگوید: پاسخ به این سؤال آنگونه گه دیگران تصور میکنند، چندان آسان نیست. به نظر او بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت دربارهی این مفهوم اتفاقنظر ندارند و علت این امر را ماهیت تفکر انتقادی میداند. او معتقد است ارائه و توسعه تعریفی دقیق و با مقبولیت عام از تفکر انتقادی امری ضروری است؛ زیرا تا زمانی که نتوانیم چنین تعریفی را ارائه دهیم، معلمان، برنامه ریزان درسی و مواد آموزشی و حتی سازندگان آزمونها قادر نخواهند بود در تقویت و پرورش این مهارت به نوجوانان و جوانان، آنگونه که باید، کمک کنند. با جمعبندی تحلیل بیر میتوان نتایج زیر را استنتاج و استخراج کرد:
تفکر انتقادی جزء مهارتهای مهم ((تفکر)) است.
تا زمانی که تعریف دقیقی از تفکر انتقادی ارائه نشود، دانشآموزان نمیتوانند آنچه را باید، در این زمینه بیاموزند.
معلمان، برنامه ریزان درسی و مواد آموزشی و سازندگان آزمونها وقتی میتوانند به دانشآموزان کمک کنند که خود تفکر و منتقد باشند.
بیر در تحلیل خود جنبههای مختلف تفکر انتقادی را با توسل به علم معانی بررسی کرده، بهطور ناخودآگاه بهسوی نتایجی که همان ((مهارت)) باشد پیش رفته است، اگرچه بسیاری از صاحبنظران رویکرد جدید او در این زمینه را موردانتقاد قراردادند.
فرانک اسمیت از دیگر صاحبان اندیشه است که درزمینهی مفهوم تفکر انتقادی به بحث پرداخته است. به نظر او از کلمات زیادی مانند تفکر تحلیلی، تفکر هنرمندانه، تفکر جسورانه، تفکر حساس و تفکر مظنون در زمینه تفکر انتقادی استفادهشده است، اما به کاربردن هرکدام از این تظاهرات ذهنی بهجای تفکر انتقادی پوچ و بیفایده است. در زبان روزمره، اصطلاحات واجد صلاحیت، معطوف به روشی است که تفکر در آنها انجام میشود، نه یک مهارت ذهنی متمایز شده. به نظر او تفکر فرد را نمیتوان با آموزش انتقادیتر کرد؛ زیرا تمرینهای بیشازحد موجب سبکی و گستاخی در تفکر میشود. آنچه در فرایند آموزش، بیشتر موردنیاز است مهارت نیست، بلکه تغییر در خود فرداست (اسمیت، ۱۹۹۲: ۹۴). به نظر او مفهوم ((مهارت)) اغلب در موقعیتهای مورد استعمال قرار میگیرد که یک فعالیت روانی – حرکتی موردتوجه باشد. در مقابل عدهای معتقدند که دیدگاه او چندان نمیتواند قابلپذیرش باشد؛ زیرا مهارت تنها به حیطهی روانی– حرکتی محدود نمیشود. در حوزهی شناخت نیز مهارت وجود دارد؛ مانند مهارت تولید و سازماندهی مفاهیم، مهارت در معنا سازی و مهارت در استدلال. اگرچه مهارتهای شناختی ازنظر ماهیت و کارکرد همچون مهارتهای روانی– حرکتی نیستند، اطلاق مفهوم مهارت به اعمال شناختی نباید اشتباه باشد.
بسیاری از روانشناسان شناختی در دو دهه اخیر بهطور ویژه و تخصصی مفهوم اصطلاح تفکر انتقادی را بررسی کردهاند. بر اساس، تفکر انتقادی بهطور موثق به معنای ارزشیابی یا قضاوت کردن درباره درستی و نادرستی چیزی است و برخلاف مفروضات عامه هرگز به معنای منفی نگر یا عیبجویی نیست. این اصطلاح ماهیتاً فارغ از ارزشهای مثبت و منفی است و غالباً به قضاوتی منتج میشود که مثبت، تصدیق کنند و حتی ستایشآمیز است. تفکر انتقادی ازنظر ماهیت الزاماً نوعی ارزشیابی است؛ یعنی هر نوع ادعایی، منبعی یا باوری را بهطور آشکار و مستمر بهمنظور قضاوت درباره درستی، اعتبار یا ارزش آن تجزیهوتحلیل میکند. تفکر انتقادی دربردارندهی روشهای تفکری است که به تجزیهوتحلیل میپردازد و بر ارزشیابی تأکید میکند. این نوع تفکر برخلاف مهارتهای قبلی یا حل مسئله و تصمیمگیری یک راهبرد نیست و مراحلی از اعمال و روشهای عملی فرعی را که شخص عموماً باید آنها را طی کند شامل نمیشود، بلکه مجموعهای از اعمال خاص است که بهتنهایی با یک صورت ترکیبی به کار میرود ۰(شعبانی، تابستان ۱۳۹۳: ۷۵ تا ۷۸).
آنچه کودکان نیاز به انجام آن دارند تعلیم چه گونه آموختن است. به همین منظور بینه یک نظام کارورزی به نام ((ارتوپدی ذهنی)) را پیشنهاد نمود. این سیستم نوعی تربیتبدنی ذهنی میباشد و شامل تمرینات خاصی برای تقویت توجه، حافظه، ادراک، تجزیهوتحلیل، ابداع، تشخیص و اراده است.
الگوی رشد برای هر کودکی منحصربهفرد است و تحقیقات نشان میدهد، روشی که کودکان بهوسیلهی آن آموزش میبینند میتواند اثر عمیقی روی پیشرفت آنان داشته باشد. حیطههایی از خلاقیت و استعدادهای انسان وجود دارند که تئوری پیاژه به آنها نپرداخته است. باوجوداین تحقیقات او بعضی عوامل مهم در آموزش چه گونه فکر کردن به کودکان را به شکل برجستهای بیان میکند. بعضی از این عوامل که در طی کتاب به آنها مراجعه خواهیم نمود عبارتاند از:
الف– باید دلایل بیانگر اینکه چرا کودک به این شیوهی خاص میاندیشد موردتوجه قرار گیرند.
ب– باید به خاطر داشت که تفکر، عمل کردن است و نه صرفاً از مقولهی حرف و سخن، به عبارت دیگر تفکر جریانی است فعال نه منفعل.
ج– کودکان باید مفاهیم کلیدی که به بروز استعدادهای آنان کمک میکنند را کشف نمایند (فیشر، ۱۳۸۵: ۳۰ تا ۳۳)
۲-۲-۱۰- مهارت های تفکر انتقادی
در توصیف و تحلیل تفکر، مهارتهای زیر برای تقویت تفکر انتقادی ضروری است
الف) تعریف و شفاف سازی مسئله، شامل
تشخیص دیدگاه های اصلی یا مسئله: توانایی تشخیص ایده اصلی درمقاله ، مباحثه یا فیلم سیاسی، با توانایی تشخیص دلایل و نتایج مباحثه.
مقایسه شباهتها و تفاوتها: توانایی مقایسه تشابهات و تفاوت های چند اندیشه، شیء، فرد یا موقعیت در زمانی خاص یا در زمان های مختلف؛
تشخیص اطلاعات مربوط به مسئله: توانایی تشخیص اطلاعات مربوط ونامربوط یا قابل بررسی و غیرقابل بررسی درباره ی مسئله مورد نظر؛
تنظیم سؤال های مناسب: توانایی تنظیم سؤال هایی که به فهم عمیقتر و روشنتر دیدگاه یا موقعیت منجر می شود.
ب) قضاوت درباره ی اطلاعات مربوط به مسئله، شامل:
-
- تمایز میان حقیقت، عقیده و قضاوت مستدل: توانایی به کارگیری معیار علمی برای تعیین کیفیت مشاهده، استنتاج و قضاوت؛
-
- بررسی انطباق مفاهیم: توانایی تشخیص توافق و سازگاری مفاهیم و بافت اطلاعات با یکدیگر؛
-
- تشخیص مفروضات بیان نشده: توانایی تشخیص مفروضاتی که با صراحت بیان نشده است.
-
- تشخیص چهارچوبها و کلیشه های ثابت: توانایی تشخیص عقاید کلیشه ای ثابت دربارهی افراد، گروه، یا ایده ها؛
۹- تشخیص عوامل احساسی ، تبلیغاتی و مطالب سوگیری شده: توانایی تشخیص سوگیریهای مواد نوشتاری و تصویری و اعتبار منابع ؛
۱۰٫تشخیص نظام های ارزشی و جهان بینی های متفاوت: توانایی تشخیص تشابهات و تفاوت های میان نظام های ارزشی و جهان بینی های مختلف.
بیر (۱۹۸۵) این کلمه را به طور مکرر به کار برد. قضاوت اصطلاح خوب و مفیدی برای تحلیل تفکر انتقادی است.بیر قضاوت را تعبیر و تفسیر اطلاعات و تشخیص اظهارات سوگیری شده تعریف کرده است.
ج) حل مسئله یا استخراج نتایج شامل:
۱۱٫تشخیص کفایت اطلاعات جمع آوری شده: توانایی تصمیم گیری درباره ی کفایت اطلاعات به دست آمده در مورد کیفیت و کمیت به دست آوردن نتایج ، فرضیه های تنظیم شده، تصمیم گیری و تعمیم؛
۱۲٫پیش بینی نتایج احتمالی: توانایی پیش بینی یک رخداد یا رخدادهای مختلف.
بیر از کسانی است که فعالیتها یا مهارتهایی مانند مقایسه کردن[۴۴]، تشخیص دادن[۴۵](پیشبینی و توالی)، قضاوت کردن[۴۶]، تجزیهوتحلیل کردن و ارزیابی کردن را از اجزاء مهارتهای تفکر انتقادی میداند. وی هشت فهرست مختلف از مهارتهای تفکر انتقادی را که متخصصان تعلیم و تربیت مطرح کردهاند نیز جمع آوری کرده است که درمجموع شامل شصت عنوان میشود. دامنهی موضوعات آنچنان گسترده است که از تفاوت قائل شدن بین اطلاعات و متغیرها گرفته تا کشف تناقضها، اعتبار مشاهدات و تمایل و سوگیریها را شامل میشود.
یکی از فهرستهای هشتگانه فهرست انیس (۱۹۶۲) است که بیر احتمالاً تجزیهوتحلیل تفکر انتقادی را بهوسیله آن یادآور شده است. این فهرست شامل دوازده عنصر از عناصر تفکر انتقادی است:
به دست آوردن معنای یک عبارت
قضاوت دربارهی ابهام یا عدم ابهام استدلال،
قضاوت دربارهی تناقضات موجود در عبارت؛
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 06:50:00 ق.ظ ]
|